Energie besparen doe je zo

  • 17 January 2019
  • 14 reacties
  • 3184 Bekeken

Reputatie 3
Eigen Huis Magazinecolumnist Daphne van Paassen liet een infraroodmeting van haar woning maken en kwam er zo achter dat er helemaal niet zoveel warmte via de vloer uit huis verdwijnt. Wel bleek de muur achter de radiatoren koud te zijn en lekte er warmte via de voordeur het huis uit. Daphne: ‘Er rolde als vanzelf een aanpak uit: isolatiefolie achter de radiatoren; de plinten weghalen en de kieren dichten; tochtstrips plaatsen en de voordeur isoleren.’

Herkenbaar? Hoe bespaar jij thuis energie? Deel hieronder je ervaring en bespaartips.

14 reacties

Waterzijdig inregelen van de CV!
Reputatie 1
Convector in koude slaapkamer onlangs voorzien van speed comfort ventilatortjes (trio 154 euro). Hoera, nu is het daar 2 a 3 graden warmer. Dit is een goedkopere oplossing dan een zwaardere convector laten installeren.
Reputatie 1
Gezien de alsmaar stijgende belastingen op energie waarbij de overheid niet meer fantasie heeft dan de portemonnee van de gewone burger leeg te graaien ben ik al enige tijd een ware heksenjacht begonnen op alle mogelijke energieverbruikers. Zo heb ik alle ramen vervangen door dubbel glas, de vloer geisoleerd, overal radiatorfolie geplaatst, alle lampen vervangen door ledlampen, een nieuwe CV-ketel aangeschaft en last but not least een Honeywell zone regelsysteem aangeschaft. Met deze laatste aanwinst kan ik de temperatuur van individuele radiators regelen op basis van een tijdschema. Bovendien heb ik allerlei apparaten gekoppeld aan een domotica systeem zodat deze nergens onnodig aan staan en derhalve onnodig energie gebruiken. Zo wordt de temperatuur van een radiator bijvoorbeeld, als één van mijn kinderen het zich in zijn/haar hoofd haalt deze boven de 23 graden in te stellen, direct teruggeschroefd naar 21 graden (naar 5 als straf vond mijn vrouw niet goed helaas). Ook gaat het hele entertainment gebeuren (TV en zo) 's nachts automatisch helemaal uit om zo het standby verbruik te elimineren.

Ook heb ik een luchtvochtigheidsmeter in de badkamer geïnstalleerd die, als de douche aangaat, direct een seintje aan mijn domoticasysteem geeft en vervolgens de CV-ketel resoluut na 10 minuten uitschakelt. Mijn ervaring is dat koud water de beste remedie is voor te lang douchen.

Wat ik verder kan doen weet ik eigenlijk niet. Ik heb nog wel gedacht aan spouwmuurisolatie maar de muren zijn al geisoleerd, zij het in 1980 toen het huis gebouwd werd. Voor een warmtepomp vind ik het te vroeg en zonnepanelen leveren heel weinig op. Bovendien ben ik in de overtuiging dat de salderingsregeling afgeschaft gaat worden, eenvoudigweg omdat als de overheid een stimuleringsmaatregel neemt en deze serieus geld gaat kosten deze weer heel snel ingetrokken zal worden. De overheid is immers verslaafd aan geld want ze moeten iedereen tevreden houden. Als ze dat niet doen verliezen ze stemmen en dat is toch wel zo'n beetje het ergste wat een politicus kan overkomen.

Nu zullen er wellicht lezers zijn die zich afvragen of ik helemaal niet begaan met het milieu. Nou zeker wel maar er zijn mijns inziens toch wel erg veel onzekere factoren in het hele klimaatverhaal. De één zegt dat het met de opwarming van de aarde allemaal niet zo'n vaart zal lopen en de ander zoekt gewoon een onderwerp om zo lekker bezig te kunnen zijn. Ik weet het niet meer. Als er echt wat moet gebeuren ben ik de eerste maar kom dan wel echt met een goed onderbouwd wetenschappelijk verhaal dat niet gebaseerd is op verkeerde klimaatmodellen.
LaurensM doet mee met de mode om de regering de schuld te geven van alles wat fout gaat, en niet de credits van wat goed gaat. We staan op de 5e plaats in de ranglijst van gelukkigste landen en 9 van de 10 Nederlanders te tevreden, maar volgens Baudet staan we aan de rand van de afgrond.
Laurens is goed bezig als het gaat om energiebesparing. Het verbaast me dat hij zegt dat zonnepanelen te weinig opleveren. In pakweg 10 jaar heb je ze terugverdiend, met of zonder saldering. In mijn geval nog een stuk eerder dankzij de subsidie van de gemeente.

Ik ben eens met zijn twijfels. Het is de vraag is of we als landje een substantiële bijdrage kunnen leveren aan de beperking van de opwarming van de aarde. Het is goed ons best te doen, maar wereldwijd zie ik de CO2-uitstoot alleen maar stijgen, en daarmee de zeespiegel. Landen als India willen vooruitkomen en de bewoners willen graag ook autorijden. In andere landen worden in hoog tempo bossen in de fik gestoken om landbouwgrond te creëren. De VS en Rusland doen ook weinig moeite. Dat zie ik allemaal niet snel veranderen.
WimB, De overeenkomt die u schetst tussen tevredenheid en energie besparing/milieubewust is voor mij ?? Mensen die een grote auto kunnen rijden en warm 20min onder de regendouche staan zijn immers zeer tevreden. We zijn een klaag landje en niet snel tevreden. Elke bijdrage die ik kan doen om CO2 te besparen doe ik en geld moet daarbuiten staan dit zijn meestal simpele kosteloze aanpassingen is zowel leefstijl als huisvesting. De grootste vervuiling is de mensheid met een veel te grote bevolkingsgroei met alle gevolgen vandien en zogenoemd geen tijd omdat men "niet tevreden is" om op de fiets naar werk te gaan en boodschappen te doen. Wel een fietsplan op het werk om btw vrij een fiets aan te schaffen maar gewoon met de auto komen en de dan btw vrije fiets in de schuur laten staan.

De steiging van de zeespiegel is het minst zorgwekkende het veranderen van de oceaan stromingen, warm- koudwater en zoud ph verhouding van het water wat grote schade brengt aan eco systemen is vele male groter.

De overheid kijkt naar geld om de kapitatistische economie draaiende te houden welke partij u ook kiest.
Reputatie 3
@laurensm
Zullen we dan maar eens niet mopperen op de regering of wie dan ook op dit forum?

Ik vind trouwens wel dat je streng bent voor je kinderen met die douche.😉
Doet me denken aan toen onze kinderen jong waren.
Ik had de computer zo afgesteld dat de kinderen op bepaalde tijden niet op de computer konden.
Bleek een dag later dat ze net zo vrolijk weer spelletjes speelden.
Wat bleek?
Ze hadden de tijd van de computer verzet!

Vanaf dat moment heb ik 'de opvoeding' op een wat lager pitje gezet en sommige dingen met een glimlach geaccepteerd.
Wel zo goed voor mijn eigen zielerust.

PS
Ik betaal trouwens graag mijn belasting, want als ik in landen mij waar ze minder betalen of minder goed incasseren, dan ziet het er op straat en stuk minder uit.
Wat dacht je bijvoorbeeld van de over het algemeen vrij schone bermen?
Wordt gewoon betaald van ons belastinggeld.
Ik ben blij dat ik in Nederland woon.
@laurensm

Zullen we dan maar eens niet mopperen op de regering of wie dan ook op dit forum?

Ik vind trouwens wel dat je streng bent voor je kinderen met die douche.😉
Doet me denken aan toen onze kinderen jong waren.
Ik had de computer zo afgesteld dat de kinderen op bepaalde tijden niet op de computer konden.
Bleek een dag later dat ze net zo vrolijk weer spelletjes speelden.
Wat bleek?
Ze hadden de tijd van de computer verzet!

Vanaf dat moment heb ik 'de opvoeding' op een wat lager pitje gezet en sommige dingen met een glimlach geaccepteerd.
Wel zo goed voor mijn eigen zielerust.

PS
Ik betaal trouwens graag mijn belasting, want als ik in landen mij waar ze minder betalen of minder goed incasseren, dan ziet het er op straat en stuk minder uit.
Wat dacht je bijvoorbeeld van de over het algemeen vrij schone bermen?
Wordt gewoon betaald van ons belastinggeld.
Ik ben blij dat ik in Nederland woon.


HvdW bewust wording en verantwoord omgaan met deze aarde is in deze tijd zeker een grote pre in de opvoeding. Al lijkt het soms hart. Voor de toekomst van al ons nageslacht op deze "nu nog mooie wereld".

Echter, belasting betaal ik liever alleen voor het noodzakelijke. Helaas wordt de rommel veroorzaakt door de mensen zelf, is daar dan belastingheffing voor nodig om de mensen tevreden te houden Of zullen we het gewoon bij de bron aanpakken?
Reputatie 1
@laurensm

Zullen we dan maar eens niet mopperen op de regering of wie dan ook op dit forum?

Ik vind trouwens wel dat je streng bent voor je kinderen met die douche.😉
Doet me denken aan toen onze kinderen jong waren.
Ik had de computer zo afgesteld dat de kinderen op bepaalde tijden niet op de computer konden.
Bleek een dag later dat ze net zo vrolijk weer spelletjes speelden.
Wat bleek?
Ze hadden de tijd van de computer verzet!

Vanaf dat moment heb ik 'de opvoeding' op een wat lager pitje gezet en sommige dingen met een glimlach geaccepteerd.
Wel zo goed voor mijn eigen zielerust.

PS
Ik betaal trouwens graag mijn belasting, want als ik in landen mij waar ze minder betalen of minder goed incasseren, dan ziet het er op straat en stuk minder uit.
Wat dacht je bijvoorbeeld van de over het algemeen vrij schone bermen?
Wordt gewoon betaald van ons belastinggeld.
Ik ben blij dat ik in Nederland woon.


Belasting betalen moeten we allemaal natuurlijk en daar heb ik niets op tegen. Daar krijgen we met zijn allen een hoop voor terug. Feit is echter wel dat de belastingdruk de afgelopen jaren enorm is gestegen waarbij de inkomsten zijn achtergebleven. Om dan maar de kosten van alle klimaatmaatregelen op de burger af te wentelen vind ik niet de juiste keuze. Het ziet er nu naar uit dat ook het bedrijfsleven meer zal moeten bijdragen dan aanvankelijk de bedoeling was. Dat gaat de goede richting op maar het is nog maar afwachten hoe groot hun aandeel zal worden. Ik hoop dat de bijdrage substantieel zal zijn en niet maar een fractie (zodat het kabinet kan zeggen dat het bedrijfsleven ook flink meebetaald). Verder vind ik dat er ook heel kritisch gekeken moet worden naar de IPCC rapporten om zo een Mexicaanse-griep-vaccinatie-debacle te voorkomen. Als het echt 1 voor 12 is dan moeten we de bittere pil maar slikken maar er zijn ook andere geluiden die mijns inziens een beetje onderbelicht blijven. Ondertussen ga ik door met in ieder geval zelf waar mogelijk op energie te besparen. Is het niet om het milieu dan wel om mijn portemonnee.
Reputatie 1
Als je toch aan koop van een ander/ nieuw huis toe bent, denk dan aan de zonligging. Wij hebben een huis uit 1995 met woonkamer en achtergevel op zuid als een perfecte combinatie. Veel glas zorgt voor (soms te) veel gratis warmte van de zon en scheelt ons dat dus al jaren flink op de stookkosten. In de (winter-) avond sluiten we zowel de (glas-) gordijnen als de lamellen (voor zonwering als het te warm wordt overdag). Aan de noordkant is de keuken en daar hebben we in 2018 HR++ glas laten plaatsen als vervanging van 20+ jaar oud dubbelglas. Dan hoeven er daar geen gordijnen dicht. Door het plaatsen van 7 zonnepanelen in 2014 op ons dak hebben we een A-label huis en zijn onze energie kosten (2 personen) sinds 2015 rond de € 80 per maand en krijgen we jaarlijks nog steeds geld terug.
Reputatie 4
Badge +3
@PetervanderS Wat goed!! Welkom op de community trouwens. 🙂 Heb je ook nog tips voor betrouwbare bedrijven die HR++ glas kunnen plaatsen in jouw omgeving? Ik hoor het graag van je.
Iets anders, over hoe 🤔: wij hebben een groot huis (effectief 242m²) met hoge ruimtes (beneden 3,50, en boven 3,05 meter), dak-, (oude) muur- alsmede glasisolatie, vier buitendeuren zonder, of met matige isolatie, en met wel 7 warmtebronnen. Er zijn: (1) leden- en / of (2) plaatradiatoren en op sommige plekken (3) vloerverwarming, één (4) houtkachel, een (5) gaskachel (waakvlam moet aan, anders is het vertrek niet warm te krijgen wegens dat er buitenlucht uit de muurschoorsteen komt), en een in een aparte ruimte geplaatste (6) veilige geiser voor warm water (anders moet het warme water van veel te ver komen). Nummer 7: de zon doet het hier (soms dus🌦️) heel goed. Complicerende factor is dat wij voor de ledenradiatoren radiatorschermen hebben (webbing). Haal je die weg, dan zakken de (niet-watervaste MDF vensterbanken in. Vervanging daarvan is erg duur.
Een bevredigende oplossing met (EVO, van Honeywell; de andere systemen schijnen slecht te werken - ontwikkeling nog in kinderschoenen vermoed ik) temperatuurregeling per ruimte (niet woonkamer bloedheet om het elders waar je bent redelijk op temperatuur te hebben) hebben we niet gevonden in de twee offertes die we hebben aangevraagd. De ene stelt dat je zowel kamer- als radiatorthermostaten moet hebben, de andere stelt dat dat niet kan omdat die mekaar in de weg zitten 🤼🏽 qua regeling en het dan altijd te warm wordt.
In de discussies en aanbiedingen (overheid, bedrijven, Eigen Huis) zie ik voor complexe en grote panden niets voorbijkomen qua oplossingen - technisch en financieel. Alleen in onze directe omgeving staan al erg veel bijzondere panden. Je denkt aan 🏘️🏘️🏛️🏰🏯 boerderijen, grote of extra kleine huizen, bedrijfspanden, monumenten, gebouwen met verspringende daken en van verschillende materialen. Wat wordt voor die gevallen voorgesteld en geregeld? De technische oplossingen lijken nog teveel in ontwikkeling te zijn voor echt goede oplossingen. De financiële toezeggingen zijn nog heel vaag en met vele slagen om armen.
In onze gemeente (Pekela, wijk Doorsnee) is er een inwonersinitiatief voor groen gas. Dat is geweldig, dat gaat met een biogasvergistingsfabriek, per woning een paar zonnepanelen, maar ook warmtepompen... . Warmtepompen blijken bij echte kou niet te voldoen, dus dat lijkt voor ons pand al helemaal geen optie. De ontwikkeling daarvan is een 🛴 i.p.v. een doorontwikkeld product 🚝.
Bij ons is er onvoldoende geld voor dure oplossingen. Er wordt steeds meer druk uitgeoefend. Iedereen "van het gas af", pfff. Je krijgt het er benauwd van, maar niet voldoende langdurig warm, maar juist koud... . Hoe moet dat ooit goed komen 😱, vraag je je op dit moment in gemoede af!
Reputatie 6
Badge
Oef, dit klinkt wel heel interessant, wil ik meer van weten en meer over mee nadenken.
Typisch zo'n voorbeeld waar standaard oplossingen niet werken en een meer fundamentele aanpak nodig lijkt.
Hoe dat via dit forum kan weet ik niet ?
Reputatie 4
Badge +3
@jvdleeuw Ik zal navragen in hoeverre Eigen Huis hier al een mening over heeft. Dan kunnen we die info gebruiken om een topic mee te starten.
Reputatie 7
Badge +1
Energiebesparen begint met kleine stappen (bij mij tenminste) en als je de smaak te pakken hebt wordt je steeds moediger. De huidige status quo van mijn energiebesparingstraject is te vinden op:

onsgroenegezicht.nl (een website van de gemeente Wijchen)

Het resultaat voor verwarmen kan zich laten zien - het gasverbruik (m³gas/gewogen graaddag)
is met ca. 30% gezakt zonder echt op comfort in te leveren.
Nu ca. 700 m³ gas voor ca. 155 m² oppervlak per jaar (@19°C).
87 % van vergelijkbare huizen (volgens mindergas.nl) verbruikt duidelijk meer gas voor verwarmen.
Aan elektra hoef ik door de eigen pv-installatie i.v.m. energiezuinige apparatuur en slim schakelen nog maar ca. 100 kWh per jaar af te rekenen.
(Verder ben ik nog lid van een lokale energiecoöperatie en ook dat levert per jaar een aardig rendement op.)
Aan waterbesparing doen we trouwens ook (zie onsgroenegezicht).

Mijn belangrijkste les: Besparingsmaatregelen en het (energie)verbruiksgedrag aanpassen -
dit levert de meeste winst op.
Onze energierekening is hierdoor nu relatief laag: ca. € 63/mnd voor gas+elektra
(zonder de opbrengst van de zonnedelen van de energiecoöperatie)

Reageer