Ga jij overstappen naar een andere energieleverancier?


Reputatie 4
Badge +3
Na een forse stijging van de energietarieven begin januari, verlagen veel energieleveranciers in juli de variabele tarieven voor elektriciteit en gas. De vaste leveringskosten gaan wel omhoog. Is dit voor jou een trigger om over te stappen na een andere leverancier? En zo ja hoe pak jij je zoektocht aan?

darkfiber 3 jaar geleden

Ik ben per 12 april via de VEH weer overgestapt, en met dank aan de overheid (en misschien de wat lagere energieprijzen) een stuk goedkoper uit. Afgelopen jaar betaalde ik € 53,25 per maand, het nieuwe contract komt met dezelfde verbruikscijfers op € 41,46. =  -22%! -  Bedankt Eric!

P.S.: Mijn verbruik vlgs. eindnota over 2019/2020 was 765 m³ gas en 24 kWh stroom (zonnepanelen).

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben per 12 april via de VEH weer overgestapt, en met dank aan de overheid (en misschien de wat lagere energieprijzen) een stuk goedkoper uit. Afgelopen jaar betaalde ik € 53,25 per maand, het nieuwe contract komt met dezelfde verbruikscijfers op € 41,46. =  -22%! -  Bedankt Eric!

P.S.: Mijn verbruik vlgs. eindnota over 2019/2020 was 765 m³ gas en 24 kWh stroom (zonnepanelen).

Reputatie 7
Badge +1
Ik stap meestal elk jaar over. (de leverancier via de VEH was dit jaar helaas niet de goedkoopste)

Als je zelf wil checken of de super aanbieding van een energieleverancier echt zo voordelig is kan ik het gebruik van een spreadsheet ten zeerste aanbevelen.

Ik heb een spreadsheet van tweakers.net gejat en voor mijn eigen situatie aangepast.
Hiermee kon ik ook de verhoogde overheidsheffingen/verlaagde vermindering energiebelasting en het effect van de overstapbonus in kaart brengen.
(Ook met de terugleververgoeding wordt rekening gehouden.)

P.S.:
Een telkens weer terugkomend probleem ( o,a. door energiebesparing) bij elke overstap is de veel
te hoge initiële maandtermijn welke ik telkens weer naar beneden moet corrigeren.
(ik ben tenslotte geen bank om de liquide middelen van de energieleverancier te verhogen).

YMMV
Reputatie 6
Badge
Bedankt Pieter, hier kom ik toch wel iets verder mee.
Ik zit in ieder geval bij een goede leverancier.
Nu maar afwachten wat al die leveranciers met deze vergoedingen gaan doen als de saldering afloopt.
Reputatie 4
Badge +3
@jvdleeuw Een dergelijke tabel hebben wij als VEH zelf niet. Op de website Gaslicht.com vind je wel een overzicht met terugleververgoedingen. https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren
Overstappen? val niet voor de mooie praatjes met zogenaamde aanbiedingen van leveranciers. zij beloven altijd dat u goedkoper uit bent.
maar vergelijk eerst de kostprijs per m3 en kWh.
het kan dan voorkomen dat u bij een andere of zelfs uw eigen leverancier nog voordeliger uit bent.
Reputatie 6
Badge +1
Vergelijken kan eigenlijk alleen nog via de vergelijkingssites. Zonder je postcode op te geven etc. kom je helemaal niet meer aan de prijzen en voorwaarden.

Een vergelijkingssite is voor mij een startpunt. Het is voor mij anders vergelijken dan mensen zonder zonnepanelen. Gasprijs en vaste leveringsvergoedingen - bonus zijn voor mij het belangrijkste. En inderdaad ook de terugleververgoeding zolang ik nog geen elektrische auto heb.
Ik begrijp dat vele mensen door de bomen het bos niet meer zien en geheel vertrouwen op een vergelijkingssite. (gaslicht.com = gelijk aan veh)
Reputatie 4
Ik stap ook ieder jaar over via een vergelijkingssite (mag ik de naam noemen?). Hierin vul ik inderdaad in wat mijn gebruiksprofiel is. En waarom ook niet?
Ik kan ieder jaar bekijken of er een welkomstpremie te halen is. Dit jaar heb ik gekozen voor een GRoene maatschappij die 11 cent teruglever vergoeding geeft. Geen welkomstpremie maar bijna de goedkoopste gezien mijn verbruik en geen opzegtermijn. En soepele regeling bij verhuizing (wat volgend jaar gaat gebeuren).
Door te spelen met mijn geschat gebruik, ze weten toch niet wat waar is, kan ik zien wat de gevolgen zijn als ik meer of minder gas of elektra ga gebruiken.
Je moet er even voor gaan zitten maar ieder jaar neem ik de laagste.
Reputatie 2
Wat ik mis in dat overzicht c.q. in de filters van zonnepanelen is wie er saldeert en tegen welke prijs. Sommige salderen tegen laag tarief, maar anderen geven bv maar 6ct/kWh, Dus wat zijn de teruglevercondities?

Aan de andere kant blijkt elk jaar weer dat een andere partij goedkoop is, zo wissel ik nu elk jaar van leverancier om de bonussen binnen te slepen. Duidelijk is het allemaal niet, er zijn maar een paar echte leveranciers en de rest zijn monopoly bedrijven (of virtuele leveranciers).

Grootste nadeel van elk jaar wisselen zijn die zeurende call centers.
Reputatie 6
Badge
Bedankt voor je reactie @jvdleeuw! Heb je hier al eens gekeken? Met de tool op onze website kom je al een eind op weg met het vergelijken van energieprijzen. Laat je het weten of je hier iets aan hebt gehad? Ik hoor het graag!

Hallo Pieter
Dit is dus precies wat ik bedoel
Je kunt hier alleen prijzen vergelijken nadat je een concreet verbruiksprofiel hebt ingevuld.
Ik wil tarieven vergelijken en niet een pakketprijs met allerlei mistige kortings constructies.
Concreet: waar staat bijvoorbeeld jullie tabelletje met de teruglevergoedngen van alle energie leveranciers ?
Met excuses, maar hier heb ik dus niets aan !
Reputatie 4
Badge +3
Bedankt voor je reactie @jvdleeuw! Heb je hier al eens gekeken? Met de tool op onze website kom je al een eind op weg met het vergelijken van energieprijzen. Laat je het weten of je hier iets aan hebt gehad? Ik hoor het graag!
Reputatie 6
Badge
Ik heb altijd al mijn twijfels gehad over het gehussel met tarieven door energie leveranciers.
Het zou mijn voorkeur hebben als alle tarieven in een net overzicht naast elkaar en goed vergelijkbaar gepubliceerd zouden zijn, een website die de detailberekening op de achtergrond buiten zicht laat is voor mij niet transparant genoeg. Het individuele gebruikspatroon (verdeling gas <> Elektra en Hoog <> Laag tarief) is in feite bepalend voor welke energie leverancier nu werkelijk het goedkoopste is.
Omdat veel mensen toch druk zijn met verduurzaming zullen ook die verbruikspatronen aan de wandel zijn. Zolang je niet echt de effecten van je eigen maatregelen in beeld hebt en je nog geen betrouwbare verbruik schattingen kunt maken is een overstap toch een beetje speculatie.
Als je daarbij de overheidsplannen ook nog mee wilt nemen (gas +0,10 & elektra -0,05) kan de situatie weer heel anders uitpakken.
De prijsverlaging op elektra (20-25%) zal ook voor veel PV panelen kopers de terugverdientijd langer maken.

Het zou mooi zijn als de VEH zo'n totaal overzicht van alle energie prijzen op haar website zou publiceren
Ik wacht voorlopig nog maar even af tot de overheidsplannen wat meer duidelijk zijn.

Reageer