Beantwoord

Gevel Impregneren nuttig als besparing?

  • 11 March 2019
  • 4 reacties
  • 3049 Bekeken

Hallo, recent is er bij ons gecheckt of de woning geschikt is voor spouwmuur isolatie. Helaas gaat dat niet omdat de spouw teveel vervuiling heeft en daarmee kans op vochtdoorslag indien deze geisoleerd wordt.

Volgens de deskundige is er wel mogelijkheid om de gevel te impregneren en daarmee alsnog een kleine winst te boeken op duurzaamheid en energiekosten.

zijn er leden die hier ervaring mee hebben?
icon

Beste antwoord door M M 22 March 2019, 17:13

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik ben een leek maar het isoleren vanaf de binnenkant lijkt mij bij vochtproblemen juist ongewenst.

Heeft u niet de mogelijkheid tegen de muur aan de regenkant een serre te bouwen. Extra ruimte, warmte en een droge muur verzekerd.

Voor optrekkend vocht is er nog de mogelijkheid parafine op 20 cm afstand in een horizontale lijn in het voegwerk te injecteren. Die parafine komt dan in beweging waardoor er een horizonale lijn met het waterafstotende parafine ontstaat.
Reputatie 4
Je muur impregneren en daarmee een isolerende werking krijgen ?
Kan me niet voorstellen, zelfde als een placebo, als je er maar in geloofd werkt het.
Feit blijft natuurlijk dat je met impregneren wel meer vocht buiten houd.
Als je vocht doorslag hebt, sta je dat vocht te verwarmen en dat kost een hoop energie.
Maar wel of geen isolatie, een vervuilde spouw werkt nooit mee.

Omdat er zo veel verhalen de ronde gaan over spouwmuur isolatie heb ik mezelf er ook is in verdiept.
Maar de meeste sites vertellen toch dat als je de spouw isoleerd er geen vocht door heen komt, zeker niet met de HR++ korrels.
wat wel kan gebeuren is dat je last krijgt van optrekkend vocht vanuit de kruipruimte wat vaak weer opgelost kan worden door bodemisolatie.
Doordat het zand er onder kouder blijft dan boven de isolatie trekt het vocht naar het zand i.p.v.naar boven
Ook kan het helpen om extra ventilatie naar de spouw te maken vanaf de buitenkant, dan trekt er lucht door je isolatie waardoor het vocht er uit trekt. In veel huizen zit alleen aan de onderkant beluchting, boor een paar gaten aan de boven kant en er komt een stroming van lucht door de spouw. Met die HR bolletjes gaat die lucht er gewoon door heen, met pur natuurlijk niet maar dat word geloof ik bijna niet meer gebruikt als spouwmuur isolatie.
Als je de spouwmuur isoleert is het altijd verstandig om ook te impregneren, en dat heeft weer alleen maar nut als ook je voegen e.d.in goede staat zijn. Dus het een neemt het andere mee en de kosten lopen dan lekker op.
En wanneer je de voegen e.d.moet laten renoveren kan die partij misschien ook meteen de vervuiling uit je spouw halen, een paar stenen er uit halen is voor die jongens geen probleem.
Reputatie 4
Badge +3
@lpmo, was jij ook niet bezig met het isoleren van je huis en kreeg je nog speciaal advies van een slimme aannemer? Is het advies ook van toepassingen op @fransboer misschien?

Groetjes,

Pieter
Reputatie 1
Mijn slimme aannemer heeft nog geen plan gemaakt voor de buitengevel. Ik vrees dat isolatieplaten aan de buitenkant en afwerking met stuc zeker 13 a 15.000 euro zou kosten voor 128 m2 muur.
Wel heb ik een tip gelezen van Nuon over isolerende muurverf : zie Thermoshield.nl ; het kan op de binnenmuur (scheelt een voorzetwandje). Kan ook op de buitenmuur. De verf bevat een keramisch filter met hele kleine korreltjes die isolerend werken (10 a 20 % besparing ?). Voor de binnenmuur kost 5 liter ca 90 euro voor 15 m2 en tweemaal schilderen. Voor de buitengevel is er een sterkere kwaliteit (exterieur) die duurder is. Ik weet niet of er al testen door TNO of andere onderzoekers gedaan zijn met dit product. Op de website van Thermoshield.nl staan wel een aantal projecten uit de praktijk vermeld. Nog wat speurwerk nodig dus.

Reageer