Beantwoord

Gevel Impregneren nuttig als besparing?

  • 11 March 2019
  • 4 reacties
  • 3049 Bekeken

Hallo, recent is er bij ons gecheckt of de woning geschikt is voor spouwmuur isolatie. Helaas gaat dat niet omdat de spouw teveel vervuiling heeft en daarmee kans op vochtdoorslag indien deze geisoleerd wordt.

Volgens de deskundige is er wel mogelijkheid om de gevel te impregneren en daarmee alsnog een kleine winst te boeken op duurzaamheid en energiekosten.

zijn er leden die hier ervaring mee hebben?
icon

Beste antwoord door M M 22 March 2019, 17:13

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik ben een leek maar het isoleren vanaf de binnenkant lijkt mij bij vochtproblemen juist ongewenst.

Heeft u niet de mogelijkheid tegen de muur aan de regenkant een serre te bouwen. Extra ruimte, warmte en een droge muur verzekerd.

Voor optrekkend vocht is er nog de mogelijkheid parafine op 20 cm afstand in een horizontale lijn in het voegwerk te injecteren. Die parafine komt dan in beweging waardoor er een horizonale lijn met het waterafstotende parafine ontstaat.
Reputatie 4
Je muur impregneren en daarmee een isolerende werking krijgen ?
Kan me niet voorstellen, zelfde als een placebo, als je er maar in geloofd werkt het.
Feit blijft natuurlijk dat je met impregneren wel meer vocht buiten houd.
Als je vocht doorslag hebt, sta je dat vocht te verwarmen en dat kost een hoop energie.
Maar wel of geen isolatie, een vervuilde spouw werkt nooit mee.

Omdat er zo veel verhalen de ronde gaan over spouwmuur isolatie heb ik mezelf er ook is in verdiept.
Maar de meeste sites vertellen toch dat als je de spouw isoleerd er geen vocht door heen komt, zeker niet met de HR++ korrels.
wat wel kan gebeuren is dat je last krijgt van optrekkend vocht vanuit de kruipruimte wat vaak weer opgelost kan worden door bodemisolatie.
Doordat het zand er onder kouder blijft dan boven de isolatie trekt het vocht naar het zand i.p.v.naar boven