Hebben warmtenetten nog wel een toekomst ?

  • 5 September 2019
  • 3 reacties
  • 517 Bekeken

Reputatie 6
Badge
In het nieuws uitgebreid aandacht over de conflict politiek rondom warmtenetten.
  • Bedrijven worden gepushed hun eigen energiehuishouding op orde te maken en energieverbruik en daarmee ook restwarmte te reduceren; dit is dus een reductie van warmte voor warmtenetten.
  • De roep om een circulaire economie met hergebruik en recycling heeft tot doel de afvalhoop te verminderen en leidt tot stilliggende verbrandingsovens en minder afgifte van warmte tbv warmtenetten.
  • De inzet van biomassa lijkt mij ook niet echt een oplossing. Al helemaal niet als grondstoffen (net als bij afval) voor een groot deel over de grens moeten worden gehaald.
  • Last but not least, er is niet veel enthousiasme bij gebruikers voor warmtenetten, een duur imago en onvoldoende vrijheid voor eigen keuzes.
Voldoende argumenten lijkt mij om te twijfelen aan warmtenetten als onderdeel van een duurzame totaal oplossing. De directe consequentie zou dan ook moeten zijn dat investeringen hierin moeten worden gestopt. Ook voor nieuwbouwwoningen moet de aansluiting op warmtenetten ontmoedigd worden

3 reacties

Reputatie 7
Badge +1
@Driepinter , @jvdleeuw Ik kan alleen maar zeggen - google of zoiets naar "warmtenet Rotterdam Leiden" en met name naar "AfvalEnergieBedrijf" (AEB) Amsterdam. Lees en huiver.
Als de warmtenetten in een stedelijke, industriƫle omgeving al diverse, zeer dure, problemen geven wil je zoiets niet in andere regio's uitproberen.
Reputatie 6
Badge
De aanleg van warmtenetten wordt ook nog eens gesubsidieerd. In het geval van vuilverbranding met daarbij dus ook de opwekking van elektriciteit (bij vuilverbranding is de opwekking van stroom in Nederland immers wettelijk verplicht) dubbel want deze stroom wordt als groene stroom immers ook gesubsidieerd. Aan de andere kant is restwarmte bij industrie meestal onvermijdelijk en is benutting dus altijd gewenst.

Juist het feit dat er zoveel subsidie inzet nodig is om deze warmtenetten te kunnen exploiteren lijkt me een reden te meer om hier nog eens kritisch naar te kijken.
Wat mij betreft gaan we eerst terug naar het principe van "de vervuiler betaald" en zetten we geen gemeenschapsgeld in om het vuil weer op te ruimen.
Ik begrijp ook niet zo goed waarom de stroom die op deze manier wordt opgewekt het predicaat "groene stroom" verdient.
Reputatie 7
Badge +3
De aanleg van warmtenetten wordt ook nog eens gesubsidieerd. In het geval van vuilverbranding met daarbij dus ook de opwekking van elektriciteit (bij vuilverbranding is de opwekking van stroom in Nederland immers wettelijk verplicht) dubbel want deze stroom wordt als groene stroom immers ook gesubsidieerd. Aan de andere kant is restwarmte bij industrie meestal onvermijdelijk en is benutting dus altijd gewenst.

Reageer