Heeft iemand meer kennis/ervaring met terugwin-units als de Inventum-spaarpomp?

  • 9 February 2019
  • 28 reacties
  • 15712 Bekeken

Reputatie 1
  • Actieve deelnemer
  • 7 reacties
Is blijkbaar een variant-warmtepomp, die in media wordt aangeprezen met hoge te bereiken m3-besparingen.
Bij nadere beschouwing lees je dat het een warmtepomp is die in het Mechanische Ventilatie-systeem van een woning wordt geplaatst; m.a.w. het is dus bepaald niet een 'conventionele' lucht-warmtepomp van het soort dat je buiten in de tuin/aan een gevel plaatst.
Kostprijs ligt rond de €3000, subsidie van €1600 is mogelijk; er is blijkbaar slechts sprake van één uitvoering, één capaciteitswaarde (!).

Een en ander doet bij mij de wenkbrauwen fronsen; kan me niet voorstellen dat je überhaupt een financieel rendement bereikt, effectief een behoorlijk niveau in m3 bespaart.
Heeft iemand meer kennis/ervaring met terugwin-units als deze?
Of is het voor VEH wellicht een onderwerp waarover iets zinnigs te publiceren valt?

28 reacties

Reputatie 1
Hallo Wbvds,
Naar deze warmtepomp heb ik ook gekeken en kwam tot een paar conclusies.

Volgens het filmpje komt er 45 graden uit dus het is eigenlijk alleen geschikt voor als je vloerverwarming hebt. Misschien dat je hem technisch hoger kunt zetten maar dan gaat je rendement enorm omlaag en is het financieel niet meer aantrekkelijk.

Ze hebben het over 25 tot 50 procent besparing op gas dus dan ga ik uit van 25% besparing op gas. In het filmpje gaan ze er van uit dat de afgezogen lucht 20 graden is. In mijn badkamer is het in de winter geen 20 graden....maar goed de lucht in huis is meestal wel erg warm waardoor je een goed rendement krijgt (COP waarde waarschijnlijk rond 4 of 5). Dus in het meest gunstige geval ben je nu met de elektrische de helft minder kwijt dan met gas. De gasrekening gaat dus met 25% naar beneden maar je elektriciteitsrekening gaat wel met minstens 12% omhoog.

Bij mij in huis staat de afzuiging op een koude zolder dus in mijn geval verlies ik nog een stukje rendement hier. Mijn ketel staat in de kelder.
Tevens moet je er ook rekening mee houden dat er in dit soort apparaten vaak filters zitten die vervangen of gereinigd moeten worden.
Reputatie 1
Ik zou wel eens een berekening cq test willen zien van dit apparaat, waarin deze geborgde resultaten van 25 - 50% besparing in m3 worden aangetoond. Vraag me af of er daadwerkelijk überhaupt zoveel energie verloren gaat door ventilatie dat dit gelijk kan zijn aan de helft of een kwart van je totale m3verbruik voor ruimteverwarming ( = excl koken, warmwater voor douchen,etc)
Reputatie 1
Zelf heb ik wel een snelle berekening gemaakt.....het is heel oppervlakkig maar misschien kun je er iets mee. Ik twijfel aan deze machine. ik zit te denken om de zehnder comfoair 70 te kopen.

Ik ga er van uit dat de inventum spaarpomp een bepaalde hoeveelheid energie geeft en
dit is niet afhankelijk van de grote van je badkamer of je huis.
Op diverse websites staat dat een gemiddeld huis 1500m3 gas verbruikt.
Een klein huishouden gebruikt dan dus bijvoorbeeld 1000m3 gas en een groot huishouden bijvoorbeeld 2000m3 gas.
Stel dat inventum dus heeft vastgesteld dat de spaarpomp 500m3 gas bespaart dan klopt dat dus met de reclame. Bij een klein huishouden heb je een besparing van 50% op het gas van 1000m3 gas naar 500m3 gas. Bij een groot huis heb je een besparing van 25% op het gas van 2000m3 gas naar 1500m3 gas.
Stel je hebt een huis dat 3000m3 gas verbruikt dan ga je dus van 3000m3 gas naar 2500m3 gas. Een besparing van 1/6 deel maar je jaarrekening voor je energie gaat maar 1/12 deel omlaag omdat je meer stroom gebruikt.
Ik weet niet of dit apparaat lawaai maakt dus hier moet je wel rekening mee houden als hij bij een slaapkamer in de buurt komt.
Reputatie 1
Ala ik alle isolatieopties ga invoeren die links en rechts worden aangeboden en claims mbt energiebesparing bijbehorend ga verdisconteren, dan kom ik op totaal-besparingen van makkelijk 130% van het huidig m3verbruik. De werkelijkheid is anders uiteraard, want grotendeels onbewezen reclame-uitingen.
Inventum en andere aanbieders kunnen zeggen wat ze willen, ik zou middels onafhankelijke tests wel eens bewezen zien worden wat er geclaimd wordt.

En denk er om: deze warmtepompen regenereren alleen de warmte van je ventilatiekanaal. Het is geen lucht-warmtepomp die in je tuin staat te draaien en middels een compressor warmte uit buitenlucht haalt.
Reputatie 1
Raymond

Ik heb onderwijl even bekeken op internet de documentatie van zehnder comfoair 70; volgens mij is dat enkel een 'losse' ventilatie-unit (wel met een vorm van warmteterugwinning), bestemd voor plaatselijke toepassing in een enkele ruimte, en die dus niet een koppeling heeft met een cv.


M.a.w. niet te vergelijken met het soort Inventum spaarpomp dat ik bedoel. Daar is sprake van koppeling met de cv, wordt de warmte uit de omgevingslucht teruggewonnen en overgedragen aan het roulerende water in het cv-systeem. De Inventum spaarpomp vervangt daarbij de oorspronkelijk MVU-afzuigunit van het centrale ventilatiesysteem van je gehele woning.
Als ik me niet vergis is je Zehnder toch geheel iets anders dus ......
Reputatie 2
Ik heb géén mechanische ventilatie, geen vloerverwarming en geen LT radiatoren. Na contact met de leverancier bleek dit systeem bij mij niet te installeren dus.
Reputatie 1
Ik heb de spaarpomp van Inventum nu een weekje in huis dus nog weinig cijfers over besparing. Wat mij meevalt is de geluidsproductie die van de zolder doordringt in het huis; minder dan de oude mechanische ventilatiebox. Ook het stroomverbruik van alleen het ventilatiegedeelte van de spaarpomp is veel geringer dan van de oude ventilator. Grofweg scheelt dat stukje € 80,- per jaar.
Ik had de vloerverwarming van 60 M2 en een gewone radiator in de hal aanstaan in de afgelopen week. Mijn huis is matig geïsoleerd (bouwjaar 1990), maar de vloer heeft sinds 5 jaar een Tonzon thermokussen isolatie. De spaarpomp zorgt er bij een buitentemperatuur van zo'n 9 graden voor dat het vloeroppervlak 21-22 graden blijft. Af en toe helpt mijn HR ketel een beetje mee om de kamertemp op 20 graden te houden. In deze week heeft de spaarpomp 18,46 KWh verbruikt ( x € 0,16 = € 2,95). Ik heb 7,55 M3 gas bespaard (x € 0,606 = €4,57) De netto besparing is dus € 4,57 - € 2,95= € 1,62.
Wat de besparing wordt bij kouder weer is nog afwachten. Met 4 zonnepanelen kun je de spaarpomp van goedkopere energie voorzien. Het is een leuk ding om mee te experimenteren!
Reputatie 1
Dank je wel CorsD voor uw reactie!

Ik probeer altijd wat kritisch te lezen, ergo m'n opmerkingen zijn niet 'kwaad' bedoeld; valt me op dat u de unit benoemt als 'een leuk ding om mee te experimenteren' ; is dat slechts wat het is, of -en dat blijft voor mij de hamvraag- kun je het echt als een serieus alternatief beschouwen voor een lucht/water-warmtepomp. (aanschaf- + installatie-kosten lijken mij nog wat te hoog voor zo een experiment)

Bevreemdt mij nog steeds dat ik nog geen enkel serieus onderzoek naar deze ventilatiespaarpomp zie verschijnen; googlen levert mij niets op; ....wel reclames van fabrikanten en installateurs.... waarbij elke aanduiding omtrent niveau van installatiekosten ontbreekt.

Echt veel €-besparingen zie ik eerlijk gezegd nog niet resulteren in uw reactie; even afgezien van de wijze waarop u de M3-besparing hebt kunnen bepalen/meten; het lijkt me dat uw spaarpomp op jaarbasis een 950kWh (extrapolatie [365/7]x weekverbruik) gaat consumeren. Zeer waarschijnlijk zit er dan al een (zuinige) gelijkstroommotor in de unit.
Reputatie 1
Beste Wbvds
Hoe heb ik vastgesteld wat de gasbesparing in de afgelopen week was?
Het scherm op de spaarpomp geeft de besparing weer in MJ (megajoules)
Ik las af 238,86 MJ / 31,65 = 7,55 m3. (Er zitten 31,65 MJ in een kuub aardgas).
Ik ga er even van uit dat de spaarpomp een reëel getal laat zien.

Overigens zie ik de spaarpomp niet als een volwaardige warmtepomp maar als een centrale ventilator die de warmte uit de ventilatorlucht recycled en niet naar buiten blaast Ik verwacht netto niet meer dan € 250,- tot € 300,- pj te besparen (vergeleken met mijn oude slurpende MV box. (500 m3 gasbesparing en 1000 Kwh extra elek kosten) Het ding kost incl subsidie en incl installatie € 1500,- plus € 80,- pj onderhoudskosten en filter.
Reputatie 1
Dank je wel; is duidelijk.
Ik heb hier thuis slechts een simpele MV-box van Stork, die uit keuken, toilet, badkamer, bijkeuken lucht aanzuigt; geen balansunit dus. Vorig jaar de el.motor vervangen door een =stroomversie, en dat scheelt een 125kWh/jr.
Lijkt me mbt installatie niet vergelijkbaar met Balansventilatie.
In ons goed geïsoleerde huis bevinden zich voor de aanvoer van verse lucht ventilatieroosters boven de ramen. Bij de bouw van ons huis, circa 11 jaar geleden waren deze verbonden met een computer, die deze automatisch aanstuurde. Dit systeem schijnt nooit goed te hebben gewerkt en toen wij dit huis kochten was de computer kapot en de leverancier failliet. De roosters zijn echter niet handmatig te bedienen en het lijkt ook niet mogelijk om dit aan te passen.

Er is daarnaast nog een ventilatiesysteem waarbij continue lucht op diverse plaatsen uit het huis wordt afgevoerd. Dit werkt wel goed.

Om toch een goede algehele ventilatie te krijgen denken wij over het aanschaffen van een Inventum Spaarpomp.

Heeft iemand hier ervaring mee? Dan hoor ik het graag.
Reputatie 4
Badge +3
Mooi om alle reacties te lezen van iedereen! Kijk ook eens naar dit topic van @marijke over de verschillende soorten energie bespaarmanagers. Heb je al goede nieuwe inzichten gekregen, @wbvds?

Groetjes,

Pieter
Reputatie 4
Badge +3
Beste Wbvds
Hoe heb ik vastgesteld wat de gasbesparing in de afgelopen week was?
Het scherm op de spaarpomp geeft de besparing weer in MJ (megajoules)
Ik las af 238,86 MJ / 31,65 = 7,55 m3. (Er zitten 31,65 MJ in een kuub aardgas).
Ik ga er even van uit dat de spaarpomp een reëel getal laat zien.

Overigens zie ik de spaarpomp niet als een volwaardige warmtepomp maar als een centrale ventilator die de warmte uit de ventilatorlucht recycled en niet naar buiten blaast Ik verwacht netto niet meer dan € 250,- tot € 300,- pj te besparen (vergeleken met mijn oude slurpende MV box. (500 m3 gasbesparing en 1000 Kwh extra elek kosten) Het ding kost incl subsidie en incl installatie € 1500,- plus € 80,- pj onderhoudskosten en filter.

Bedankt voor je uitgebreide reactie, @corsd!
Reputatie 1
Dank je wel; is duidelijk.
Ik heb hier thuis slechts een simpele MV-box van Stork, die uit keuken, toilet, badkamer, bijkeuken lucht aanzuigt; geen balansunit dus. Vorig jaar de el.motor vervangen door een =stroomversie, en dat scheelt een 125kWh/jr.
Lijkt me mbt installatie niet vergelijkbaar met Balansventilatie.


De spaarpomp heeft ook zo'n zuinige gelijkstroomventilator. Stil en inderdaad flink besparen omdat hij altijd aan staat.! Dat bracht mij ertoe om eens te kijken naar de pomp van de vloerverwarming. Kan dat misschien ook met een gelijkstroommotor? Er bleek een Grundfos UBS pomp te zijn gemonteerd op wisselstroom. Deze stond al 30 jaar 24/7 dag en nacht 60 Watt te verbruiken (stand 3). Om dat te verbeteren kun je hem rustig op stand 2 (40 Watt) of misschien wel op stand 1 zetten (20 Watt). Ik las van een vuistregel voor continue werkende apparaten: elke Watt staat voor € 2,- verbruik per jaar dus reken maar uit! Een pompschakelaar van € 45,- is zó geïnstalleerd en halveert dit jaarverbruik op zijn minst nog een keer. Wil je nog verder besparen vervang de pomp dan voor een pomp op gelijkstroom (5 Watt op stand 1, 9 Watt op stand 2 en 15 Watt op stand 3. Bijvoorbeeld de Alpha 1 pomp van Grundfos. Gelijkstroom ventilatie en gelijkstroom CV pompen zijn fikse en simpele bespaarders.
  • Sinds 27 februari 2019 hebben we de Spaarpomp aan de muur hangen
  • Prijzen offertes verschilden fors. Van € 3655,81 - €2270 - € 1585 voor hetzelfde product. Aftrek € 1500 subsidie zit al in deze bedragen verwerkt.
  • Spaarpomp besteld bij Warmgarant voor € 1585 inclusief al het montagemateriaal, chronotherm touch modulation thermostaat en extra een 3 standen rf schakelaar voor regeling ventilatiestanden. Daarnaast zijn ook de ventilatiekanalen gereinigd. Alles voor dit bedrag.
  • Spaarpomp deed het meteen na installatie naar wens, wel hoorde je de pomp goed.
  • Warmgarant gebeld vanwege geluid. Er kwam direct een kundige medewerker. Spaarpomp en ventielen afgesteld en ingesteld.
  • Maakt na de afstelling weinig geluid.
  • Besparing tot nu 2656 mj : 31,65 = 83,9 m3 gas.
  • Ons huis is van 1996. Met radiatoren. Heb je vloerverwarming dan zal de besparing groter zijn.
  • Blij met de Spaarpomp. Werkt probleemloos. Warme ventilatielucht verdwijnt nu niet meer naar buiten.
Reputatie 4
Badge +3
Hi @Snak! Welkom op de community en bedankt voor je bericht. Mooi om te lezen hoe je puntsgewijs er voor hebt gezorgd om succesvol gebruik te kunnen maken van je spaarpomp. Wat zou je mensen als tip meegeven die erover nadenken om een spaarpomp aan te schaffen? Ik hoor het graag.

Groetjes,

Pieter
Tip: Laat je informeren door Warmgarant over de Spaarpomp. Er zit een medewerker die er alles van af weet.
Reputatie 1

Helaas  zit er bij Inventum veel arbeidsloon bij en  zelf doen is   geen subsidie helaas….

 

Een  ander merk met  boilet voor douche water ooit gedaan, en dat leverde wel goede bespraring op, maar toen kreeg iedereen  op het apparaat subsidie,  nu  de vakman verplicht is zou ik het niet meer doen,  toen binnen  3 maanden winst  en nu  een jaar of 5 volgens mijn  berekening.

 

Reputatie 1

Hallo wij hebben een ducoBox Wtw. Deze is van inventum en is een ventilatiewarmtepomp en fungeert als een wtw maar werkt de terug gewonnen energie op. 

 

wij hebben een nieuwbouw woning (2016) van 710m3 inhoud. Wij verbruiken nu 700m3 -750m3 aardgas. Dat is inclusief koken en douchen (dit is circa 300m3 op basis van een meting). De ducobox wtw heeft in ons geval alleen betrekking ophef cv verbruik. Volgens de roc berekening zouden we zonder wtw box 1200 m3 verbruiken. Voor het idee. Het werkt dus wel

oh ja de warmtepomp 1.4 kW

Reputatie 1

De Inventum spaarpomp heb ik nu 2 jaar in bedrijf. De besparing komt neer op 500 M3 gas per jaar. Dat kostte 1115 Kwh aan elektriciteit die ik betrek van mijn zonnepanelen.

Ik heb het rendement in de loop van de tijd  kunnen verbeteren van 450 M3 naar 500 M3 door de ventilatie-ventielen van mijn onverwarmde en ongebruikte ruimten dichter te zetten en die van verwarmde ruimten meer open. Verder heb ik de ventilatie-capaciteit van de spaarpomp verhoogd van 100 M3 per uur naar 180 M3 per uur zodat er meer warme lucht door de spaarpomp stroomt. Kijk op internet naar het bouwbesluit hoe je de ventilatiecapaciteit kunt berekenen.

Verder heb ik mijn standaard CV radiatoren voorzien van Speedcomfort CV ventilatoren. Daardoor is mijn CV temperatuur laag (ingesteld op 50C

Ik ondervond gaan verlies van comfort door de verbeterde ventilatie (ook belangrijk bij Corona).

Reputatie 2

Even voor de volledigheid: een ventilatiepomp is een warmtepomp, die gebruik maakt van ventilatielucht. Dat is geen wtw (warmte terug winning), die gebruik maakt van een warmte wisselaar.

zie mijn beschouwing hier

 

Reputatie 5
Badge +1

Ik heb het rendement in de loop van de tijd  kunnen verbeteren van 450 M3 naar 500 M3 door de ventilatie-ventielen van mijn onverwarmde en ongebruikte ruimten dichter te zetten en die van verwarmde ruimten meer open. Verder heb ik de ventilatie-capaciteit van de spaarpomp verhoogd van 100 M3 per uur naar 180 M3 per uur zodat er meer warme lucht door de spaarpomp stroomt.

Uiteraard met meer aangezogen ‘koude’ (!), stuur je meer warme lucht door de Spaarpomp heen. Dus moet deze ook weer meer warmte leveren, om de afkoeling door de aangezogen ‘koude'  buitenlucht te compenseren.

Dat is voor ons nu het dilemma. Waar ligt het rendement, om met zo weinig mogelijk aangezogen ‘koude’ buitenlucht, toch het verwarmingsvermogen van 1,5 kW te halen.

In mijn idee/plan gaat de Spaarpomp namelijk voor 24/7 alleen het circuit van de vloerverwarming trekken. Middels elektrische 3-weg kleppen scheiden van het CV net (indien niet nodig !). Onze ervaring is, dat als je de vloer permanent op 22 á 24 graden in de kern (= circulatie water), we de gehele woning (bungalow) op 18 á 19 graden kunnen houden. En de sinds 2019 draaiende L/L warmtepomp zorg voor de aangename ruimte temperatuur. 

Zijn er nog mee bezig, dus blijf dit topic volgen. Rob

Reputatie 2

Het optimum met betrekking tot het energieverbruik bij een ventilatiepomp ligt daar waar slechts het volume wordt gebruikt dat moet worden afgezogen en beslist niet meer dan dat. Dit omdat de toename van het rendement van de warmtepomp door warmere lucht niet opweegt tegen het verwarmen van de daarvoor benodigde lucht, zoals u zelf al terecht aangeeft. U zou dan kunnen denken aan een warmtepomp die bij een grotere warmtevraag dan op basis van ventilatielucht mogelijk is, de extra benodigde lucht aanzuigt uit de buitenlucht en niet uit het huis. Ik dacht dat o.a. Duco en Nefit zulke systemen verkopen.

 

Overigens zijn er natuurlijk verschillende optima te vinden: als u de CO2 uitstoot wilt minimaliseren is het zinvol het ventilatie volume te verhogen, zoals CorD aangeeft te hebben gedaan. Dan neemt u voor lief dat u energetisch gezien niet optimaal bezig bent, maar de CO2 uitstoot is wel kleiner als u CO2 vrije stroomgebruikt. En dat zonder extra investering, maar wel een hogere elektriciteitsrekening.

 

Energetisch wordt het veel beter als er een echte warmtewisselaar wordt gebruikt voor de ventilatie: balansventilatie (systeem D). Dan is het ventilatieverlies (energieverlies door ventilatie) nog maar een paar procent van het energieverlies bij een conventionele ventilatie (systeem B). Daar een afzonderlijke warmtepomp te gebruiken kan de CO2 uitstoot verder worden gerduceerd. Maar dit vraagt wel een behoorlijke investering, dus op korte termijn uit kosten oogpunt niet optimaal. Maar het kan de CO2 uitstoot meer reduceren, want de beperking van de maximale capaciteit van de ventilatiepomp vervalt.

Reputatie 1

De Inventum spaarpomp heb ik nu 2 jaar in bedrijf. De besparing komt neer op 500 M3 gas per jaar. Dat kostte 1115 Kwh aan elektriciteit die ik betrek van mijn zonnepanelen.

Ik heb het rendement in de loop van de tijd  kunnen verbeteren van 450 M3 naar 500 M3 door de ventilatie-ventielen van mijn onverwarmde en ongebruikte ruimten dichter te zetten en die van verwarmde ruimten meer open. Verder heb ik de ventilatie-capaciteit van de spaarpomp verhoogd van 100 M3 per uur naar 180 M3 per uur zodat er meer warme lucht door de spaarpomp stroomt. Kijk op internet naar het bouwbesluit hoe je de ventilatiecapaciteit kunt berekenen.

Verder heb ik mijn standaard CV radiatoren voorzien van Speedcomfort CV ventilatoren. Daardoor is mijn CV temperatuur laag (ingesteld op 50C

Ik ondervond gaan verlies van comfort door de verbeterde ventilatie (ook belangrijk bij Corona).

Inmiddels 3 jaar ervaring en tevreden met de Spaarpomp.

500 M3 gasbesparing en dat is in ons geval met een flink huis 35%
Zeer goede ventilatie (dat veel belangrijker geworden is me COVID) Eigenlijk is dit een onderbelicht voordeel

1000 KWh extra stroomverbruik per jaar

Rendement is het hoogst als de CV ketel niet veel hoeft bij te springen (bijvoorbeeld als het vriest). Hoe lager de temperatuur van het CV water, hoe hoger het rendement 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben erg spaarzaam met ventileren. Vaak is de binnenlucht gezonder dan de buitenlucht. Vooral bij koud windstil weer. Ik heb namelijk verschillende buren met een houtkachel. 

Reageer