Vraag

Hoe kan ik de opbrengst van mijn zonneboiler berekenen?

  • 5 October 2019
  • 27 reacties
  • 1828 Bekeken

Weet iemand hoe ik de opbrengst van onze zonneboiler kan uitrekenen? De boiler is 200L en de collector 5m2 oppervlakte.

27 reacties

Reputatie 7
Badge +2
In principe heb je daarvoor volgens mij een zogenaamde warmte meter voor nodig.

Die meet hoeveel de zonneboiler het water heeft verwarmt, en ook hoeveel liter er is afgeleverd en kan daarmee het geleverde wattage bereken.

Een statische berekening heeft volgens mij niet zoveel zin omdat je dan niet weet hoeveel er daadwerkelijk is gebruikt?

Anne.
In principe heb je daarvoor volgens mij een zogenaamde warmte meter voor nodig.

Die meet hoeveel de zonneboiler het water heeft verwarmt, en ook hoeveel liter er is afgeleverd en kan daarmee het geleverde wattage bereken.

Een statische berekening heeft volgens mij niet zoveel zin omdat je dan niet weet hoeveel er daadwerkelijk is gebruikt?

Anne.

Aan de zonneboiler hangt een KM2 datalogger. Die logt de temperatuur van het water, en of de boilerpomp aan of uit is. Die waardes kan ik uitlezen. Kan ik daarmee het wattage berekenen?
Reputatie 7
Badge +2
Aan de zonneboiler hangt een KM2 datalogger. Die logt de temperatuur van het water, en of de boilerpomp aan of uit is. Die waardes kan ik uitlezen. Kan ik daarmee het wattage berekenen?

Als je deze logger bedoelt, die heeft volgens opgave de mogelijkheid om ook de opbrengst in kW uit te lezen. https://www.resol.de/en/produktdetail/209

Er staat ook ene uitleg over hoe het e.e.a. zou moeten werken en de bijbehorende documentatie.

Dus ja, daarmee zou het moeten lukken.

Anne.
De KM2 logger registreert wel maar je hebt ook een sensor nodig die bepaalt hoeveel water het systeem passeert. Ik heb die sensor niet en wel de KM2.
Naar mijn mening is de KM2 een prijzig apparaat waar je weinig mee kunt. Je kunt ook de waardes ook aflezen en regelmatig opschrijven en in een Excel bewaren. Kost niets.
Misschien had ik eerst wat meer informatie moeten geven over onze zonneboiler. Hier onder een schematische weergave dit systeem. Het is een ALEC systeem van Atag


Een zonnecollector met gesloten glycol circuit. Via een spiraal onderin de boiler wordt mijn tapwater verwarmd. Een 2e spiraal bovenin de boiler is aangesloten op de vloerverwarming. De combiketel meet de temperatuur bovenin de boiler en kijkt of er al dan niet bij verwarmd moet voor de vloerverwarming of het tapwater.
Aan de regelaar (in de blauwe leiding) zit de KM2 datalogger gekoppeld. De regelaar meet de temperatuur van de zonnecollector en van de boiler onder in. Wanneer de zonnecollector ­=> 5°C warmer is dan de boiler, dan gaat de pomp van het glycol circuit draaien. Tot dat dit temperatuurs verschil weer < 5°C. De KM2 datalogger kan ik elke minuut met een Raspberry Pi uit lezen dmv een snapshot van het actuele geheugen van de KM2.

Mijn vraagstelling is deze
Hoe kan ik nu meten en berekenen wat het glycol circuit aan warmte in de boiler stopt.
Hierover brain stormend kwam ik tot de volgende redenering:
Kijk of de pomp draait, meet elke minuut het temperatuurverschil tov van de vorige meting.
Tel alleen de positieve temperatuurverschillen bij elkaar op en zet ze om in kWh.

Klopt deze redenering of zitten er redenatie foutjes in. Ik ben benieuwd naar jullie commentaren en/of aanvullingen
Reputatie 7
Badge +1
@McMelloW Jouw simpele redenatie klopt helaas voor geen (warmte)meter, sorry.

Je hebt een zgn. warmtemeter nodig, deze hier meet nauwkeurig de flow en het temperatuurverschil in cv installaties en berekend hieruit de getransporteerde warmte bijvoorbeeld in kWh, kost ca. € 150.
Helaas is deze niet geschikt voor glycol/water mengsels, maar er zijn duurdere types beschikbaar welke hierop ingesteld/geijkt kunnen worden. Anders heb je wat kennis en kunde in domotica nodig
YMMV
Maar ik vermoed dat je dit niet wilde horen.
De flowmeter kan ook in de pomp zitten. Dat is dan niet de standaard pomp en deze keuze moet je wel van te voren maken. Alsnog een andere pomp kopen kan ook. Prijs?!?
Reputatie 7
Badge +3
Misschien had ik eerst wat meer informatie moeten geven over onze zonneboiler. Hier onder een schematische weergave dit systeem.

Hoe wordt het sanitairwater tot 60 graden na verwarmd om legionella te voorkomen ?
@McMelloW Jouw simpele redenatie klopt helaas voor geen (warmte)meter, sorry.

Dit is wel een erg sterke uitspraak.
Meet en bereken ik niet zo de hoeveelheid opwarming die het glycol systeem aan mijn boiler levert? Dit doe ik dan aan de warmte invoer zijde. Zie het als een kWh-meter aan een electrische boiler hangen, dan meet hoeveel electra gebruikt wordt. Of zie ik dit verkeerd.
Een warmtemeter, bijv een SuMoSy, meet aan de uitgaande kant van het tap water.

Daarnaast is de nodige kennis en kunde in domotica wel aanwezig

Misschien had ik eerst wat meer informatie moeten geven over onze zonneboiler. Hier onder een schematische weergave dit systeem.Hoe wordt het sanitairwater tot 60 graden na verwarmd om legionella te voorkomen ?

Via de combi CV-ketel. De boiler kan to 85°C opwarmen. Dan stopt de pomp van het glycol systeem.
Reputatie 7
Badge +2
@McMelloW Voor zover ik heb begrepen heb je voor de berekening van het kW-age dat je zonneboiler systeem levert niet alleen de delta in temperatuur nodig, maar ook de 'flow'.
Zie ook dit artikel:
Warmtemeting hoe werkt dat

Maar wat ik me vooral afvraag is waarom je het interessant zou vinden om te meten hoeveel energie de door de glycol kant zonneboiler wordt gepompt. Dat zegt namelijk volgens mij niets over hoeveel van die energie in de boiler wordt overgedragen aan je warmwater voor de vloerverwarming of tapwater.

Als je vloerverwarming uit staat en er niet getapt wordt dan wordt er niets gebruikt.

Wat je volgens mij zou willen weten is hoeveel energie de zonneboiler uiteindelijk afgeeft aan je vloerverwarming en tapwater.

IK heb daarvoor een (helaas nu niet meer werkende) warmte meter in de koud water aanvoer naar de boiler van de zonneboiler zitten die meet de water flow en met 2 sensors, 1 in de koudwater aanvoer en 1 in de warm water afvoer van de zonneboiler. Met die 3 gegevens samen kan berekend worden hoeveel van het warm water dat ik gebruik door de zonneboiler wordt geleverd(*).



Anne.

(*) Dat is niet helemaal waar, maar dat heeft dan weer oa met mijn CW6 opstelling te maken :)

PS Ik begrijp dat de KM2 alleen een datalogger is.
Mijn verwarring ontstond door een site waar deze gecombineerd stond met een warmte meter.

PPS Ik ben bijna klaar om 17 temperatuur sensoren (aan een pi) in gebruik te namen om alle temperaturen in mijn CV opstelling te kunnen meten en loggen.
@McMelloW Voor zover ik heb begrepen heb je voor de berekening van het kW-age dat je zonneboiler systeem levert niet alleen de delta in temperatuur nodig, maar ook de 'flow'.
Zie ook dit artikel:Warmtemeting hoe werkt dat


Anne bedankt dit artikel ga ik zeker lezen en op reageren.
Maar wat ik me vooral afvraag is waarom je het interessant zou vinden om te meten hoeveel energie de door de glycol kant zonneboiler wordt gepompt. Dat zegt namelijk volgens mij niets over hoeveel van die energie in de boiler wordt overgedragen aan je warmwater voor de vloerverwarming of tapwater.


De enige plek om data digitaal uit te lezen is via de KM2. Deze geeft de temperatuur van de boiler bij de glycol spiraal en de temperatuur van de zonnecollector op het dak, Deze dat heb ik dus daar kan ik iets mee doen. Mijn Atag cv-ketel kan ik helaas niet uitlezen. Het is dus gewoon, dit is wat ik nu heb en wat kan ik ermee.
De gedachte, alles wat de zon aan energie in mijn boiler stopt hoef ik niet aan gas of elektra te kopen. Hoe kan ik dit meten?

PS Ik begrijp dat de KM2 alleen een datalogger is.
Mijn verwarring ontstond door een site waar deze gecombineerd stond met een warmte meter.


Klopt helemaal, gelukkig kan ik die uitlezen en in mijn Raspberry Pi stoppen
PPS Ik ben bijna klaar om 17 temperatuur sensoren (aan een pi) in gebruik te namen om alle temperaturen in mijn CV opstelling te kunnen meten en loggen.


Dat klinkt erg interessant en wil ik heel graag meer van horen.
Reputatie 7
Badge +1

@McMelloW Jouw simpele redenatie klopt helaas voor geen (warmte)meter, sorry.Dit is wel een erg sterke uitspraak.
Meet en bereken ik niet zo de hoeveelheid opwarming die het glycol systeem aan mijn boiler levert? Dit doe ik dan aan de warmte invoer zijde. Zie het als een kWh-meter aan een electrische boiler hangen, dan meet hoeveel electra gebruikt wordt. Of zie ik dit verkeerd.
Een warmtemeter, bijv een SuMoSy, meet aan de uitgaande kant van het tap water.

Daarnaast is de nodige kennis en kunde in domotica wel aanwezig


Sterke uitspraak? Misschien, maar klopt wel😉. Trouwens van de SuMoSy heb je ook een uitvoering welke je zonzijdig kan/moet! plaatsen en in een glycol circuit meet hij de juiste (massa)flow en de koude temperatuur (aanvoer naar de zonnecollector) en i.c.m. de sensor aan de hete kant heb je precies de oplossing die je zocht, of niet? € 270 + montagekosten, verder plug&play i.c.m. de regelaar.

Just my 2cts
Reputatie 7
Badge +2
Je hebt een zgn. warmtemeter nodig, deze hier meet nauwkeurig de flow en het temperatuurverschil in cv installaties en berekend hieruit de getransporteerde warmte bijvoorbeeld in kWh, kost ca. € 150.

De link naar de Kamstrup Multical 302 werkte voor mij niet direct, maar...
...als ik het goed begrijp dan zou je voor het automatisch uitlezen daarvan nog een M-Bus interface nodig hebben? En zijn die mogelijk net zo duur als de Kamstrup zelf?

Ik zie zo snel niet een Kamstrup die direct (via Wifi) uit te lezen is?

Anne.
Reputatie 7
Badge +1

Je hebt een zgn. warmtemeter nodig, deze hier meet nauwkeurig de flow en het temperatuurverschil in cv installaties en berekend hieruit de getransporteerde warmte bijvoorbeeld in kWh, kost ca. € 150.De link naar de Kamstrup Multical 302 werkte voor mij niet direct, maar...
...als ik het goed begrijp dan zou je voor het automatisch uitlezen daarvan nog een M-Bus interface nodig hebben? En zijn die mogelijk net zo duur als de Kamstrup zelf?

Ik zie zo snel niet een Kamstrup die direct (via Wifi) uit te lezen is?

Anne.

Bij mij werkt de Google zoek-link ook niet (meer).

Je hebt voor het automatisch uitlezen en i.c.m. een domotica systeem idd. een m-bus interface nodig.
Dit moet je bij de bestelling wel aangeven (kost namelijk ca. € 30,-extra).

Ik heb er een m-bus interface via Ali-express voor nog geen € 25 vorig jaar aangeschaft (met iDEAL betaalt), werkt uitstekend met twee (of meer) Kamstrups tegelijkertijd aangesloten (Zie ook de verlinkte draad op tweakers.net)
Je hebt er wel een raspi of iets vergelijkbaars voor nodig.

Er is ook een uitvoering van de Kamstrups welke via WiFi is uit te lezen (wireless m-bus), maar hierover heb ik helaas geen nadere informatie.
YMMV
@McMelloW

Zie ook dit artikel:Warmtemeting hoe werkt dat


Beste Anne,

Ik heb dit artikel met belangstelling gelezen. Erg interessant. Als ik nu naar de eerste aanhef.

De hoeveelheid warmte die een vloeistof afstaat kan worden gemeten door de massa van de vloeistof te bepalen en de verandering van de temperatuur van de vloeistof. De hoeveelheid afgestane energie is gelijk aan:
E [j] = massa [kg] * temperatuurverschil [k] * soortelijke warmte [J/kg*K]

Dan kan ik toch uitgaan van een statische massa, die overeenkomt met de massa, van het water in de boiler? Als ik dan elke minuut meet of er een temperatuurstijging is, dan kan ik toch de totale opwarming in mijn boiler per dag meten. Die opwarming is dan toch een indicatie van wat ik anders aan energie had moeten inkopen om die opwarming te realiseren?
Dit uitgaande van mijn huidige installatie, zonder extra meters en aanpassingen. Graag jullie reactie.
Reputatie 7
Badge +1
@McMelloW Je veronderstelt hierbij dat a) de temperatuurverdeling in de boiler uniform is (tijdens het opladen is dit waarschijnlijk niet het geval), verder mag je b) tijdens het opladen natuurlijk geen warm water gebruiken (ook dat verstoort). Als aan deze voorwaarden is voldaan dan kan je de temperatuurstijging als indicatie gebruiken. - Niet vergeten: je hebt ook nog boiler warmteverliezen, ik schat iets van 1,5 - 2,5 kWh/dag (staat meestal in de technische specs).
Reputatie 7
Badge +2
Dan kan ik toch uitgaan van een statische massa, die overeenkomt met de massa, van het water in de boiler? Als ik dan elke minuut meet of er een temperatuurstijging is, dan kan ik toch de totale opwarming in mijn boiler per dag meten. Die opwarming is dan toch een indicatie van wat ik anders aan energie had moeten inkopen om die opwarming te realiseren?

Volgens mij klopt dat idd.

Maar afgezien van het feit dat het helemaal niets zet over hoeveel energie feitelijk wordt gebruikt voor warm water etc, maak je denk ik ook nog een denk fout.

Een zonneboiler gaat er neem ik aan van uit dat de energie om het water mee op te warmen 'gratis' is. Die zal dus waarschijnlijk de temperatuur in de boiler hoger laten oplopen en vaker het glycol door de zonnepaneel kant rond pompen, dan een systeem waarbij het opwarmen wel direct gas/geld kost.
Ik kan me voorstellen dat een CV de boiler op een stuk efficiëntere manier op temperatuur houdt en brengt dan een zonneboiler dat doet?

Oftewel, ik ben nog steeds niet echt er van overtuigd dat je iets aan het meten bent waar je veel aan hebt.

Wat niet wil zeggen dat je het niet moet doen :)
Zoals ik hierboven al aangaf heb ik een 17 tal temperatuur sensors aan het leiding werk zitten.
Ihkv meten == weten en net omdat het moet, maar omdat het kan :)

Anne.
@McMelloW Je veronderstelt hierbij dat a) de temperatuurverdeling in de boiler uniform is (tijdens het opladen is dit waarschijnlijk niet het geval), verder mag je b) tijdens het opladen natuurlijk geen warm water gebruiken (ook dat verstoort). Als aan deze voorwaarden is voldaan dan kan je de temperatuurstijging als indicatie gebruiken. - Niet vergeten: je hebt ook nog boiler warmteverliezen, ik schat iets van 1,5 - 2,5 kWh/dag (staat meestal in de technische specs).

Darkfiber, dank voor je reactie.
a) Nee de temperatuurverdeling is niet uniform in de boiler. De meting gebeurt onder in bij de verwarmings spiraal en ook vlakbij de instroom van het 'koude' leidingwater. Het is bekend dat de warmte naar boven stijgt.
b) Ja, het wordt de gehele dag verstoord en wel bij iedere warmwater afname. Dan stroomt er 'koud' leidingwater in de boiler. De sensor meet dit vrijwel gelijk. In het berekenen neem ik daarom ook alleen de temperatuur stijging mee.

Ja ik kan één SuMoSy unit in het glycol-circuit en één in de warmwaterleiding van de boiler laten plaatsen. Dan krijg ik gelijk kWh resultaat in de KM2 datalogger, waar ik mee kan rekenen.
Ik probeer te besparen op gas en elektra. Om nu €300 - €400 extra te gaan investeren om beter inzicht te hebben in mijn besparing vind ik te ver gaan. Vandaar dat ik kijk, wat ik zo goed mogelijk kan meten en berekenen met mijn huidige installatie.
Oftewel, ik ben nog steeds niet echt er van overtuigd dat je iets aan het meten bent waar je veel aan hebt.

Wat niet wil zeggen dat je het niet moet doen :)
Zoals ik hierboven al aangaf heb ik een 17 tal temperatuur sensors aan het leiding werk zitten.
Ihkv meten == weten en net omdat het moet, maar omdat het kan :)

Anne.


Anne dank voor je input.

Het is een indicatie van wat er aan zonne energie in mijn boiler gepompt wordt. Gebruik makend van de wat ik nu in huis heb. Zie ook hiervoor mijn reactie op darkfiber.

Ik ben erg nieuwsgierig naar hoe en waar je die 17 sensoren hebt aan gebracht en wat je met de resultaten doe. Ik heb nog een Raspberry Pi 2B en een handvol DS18B20 sensoren in de kast liggen, die ik kan gebruiken. Persoonlijk vind ik het onlogisch om 100en euros uit te geven voor alleen maar getallen te produceren.
Ik hoor graag van je.
Reputatie 7
Badge +1
@McMelloW Anderen houden zich met de problematiek "Simulatie boilertemperatuur" bezig. Misschien kan je hier iets voor jouw vraagstelling vinden? Of een passende vraag stellen?
Reputatie 7
Badge +2

Wat niet wil zeggen dat je het niet moet doen :)
Zoals ik hierboven al aangaf heb ik een 17 tal temperatuur sensors aan het leiding werk zitten.
Ihkv meten == weten en net omdat het moet, maar omdat het kan :)

[...]

Ik ben erg nieuwsgierig naar hoe en waar je die 17 sensoren hebt aan gebracht en wat je met de resultaten doe. Ik heb nog een Raspberry Pi 2B en een handvol DS18B20 sensoren in de kast liggen, die ik kan gebruiken. Persoonlijk vind ik het onlogisch om 100en euros uit te geven voor alleen maar getallen te produceren.

 


Ik heb daar helemaal geen probleem mee :)
Overigens was het geen 100en euri maar ca 25,= in totaal.
Ik was overigens begonnen omdat ik de buiten temperatuur wilde kunnen loggen zodat ik graaddagen bij mij kan berekenen. Maar toen ik toch bezig was… ;)

Nog wel een beetje aan het experiementeren maar zo ziet her er nu uit.

 


LInks is de (gewone, witte) boiler, in het midden de (grijze) zonneboiler met er boven het (zwarte) terugloopvat en er naast de Elga warmtepomp, rechts de Vaillant HR CV ketel.
Op het dak zitten nog 2 temp sensoren, 1 naast de zonnepanelen en 1 er onder.

Reputatie 4
Badge +3

@McMelloW Heb je een antwoord op je vraag gekregen? Zo ja, welke reactie gaf voor jou de doorslag? ik hoor het graag van je! 

Wat niet wil zeggen dat je het niet moet doen :)
Zoals ik hierboven al aangaf heb ik een 17 tal temperatuur sensors aan het leiding werk zitten.
Ihkv meten == weten en net omdat het moet, maar omdat het kan :)

[...]

Ik ben erg nieuwsgierig naar hoe en waar je die 17 sensoren hebt aan gebracht en wat je met de resultaten doe. Ik heb nog een Raspberry Pi 2B en een handvol DS18B20 sensoren in de kast liggen, die ik kan gebruiken. Persoonlijk vind ik het onlogisch om 100en euros uit te geven voor alleen maar getallen te produceren.

 


Ik heb daar helemaal geen probleem mee :)
Overigens was het geen 100en euri maar ca 25,= in totaal.
Ik was overigens begonnen omdat ik de buiten temperatuur wilde kunnen loggen zodat ik graaddagen bij mij kan berekenen. Maar toen ik toch bezig was… ;)

Nog wel een beetje aan het experiementeren maar zo ziet her er nu uit.

 


LInks is de (gewone, witte) boiler, in het midden de (grijze) zonneboiler met er boven het (zwarte) terugloopvat en er naast de Elga warmtepomp, rechts de Vaillant HR CV ketel.
Op het dak zitten nog 2 temp sensoren, 1 naast de zonnepanelen en 1 er onder.

Mooi plaatje, je weet nu wel precies de temperatuur in al die systemen.  De 100en euros betreft een aantal flow /temperatuur sensoren.   

@McMelloW Heb je een antwoord op je vraag gekregen? Zo ja, welke reactie gaf voor jou de doorslag? ik hoor het graag van je! 

Ja en nee. Ik wel antwoord op mijn vraag gekregen. De antwoorden zijn echter voor mijn situatie niet direct geschikt.

Reageer