Hoeveel belasting betalen jullie op Energie?

  • 18 September 2019
  • 18 reacties
  • 1193 Bekeken

Reputatie 4
Badge +3
In 2020 gaan de belastingen dalen op de energierekening met gemiddeld 70 euro voor huiseigenaren. Goed nieuws? Op de website van Vereniging Eigen Huis is er een rekentool waarmee je uit kunt rekenen hoeveel belasting jij nog gaat betalen op je energierekening.

Deel de uitkomst in de reacties op dit topic.

18 reacties

Reputatie 6
Badge
Voor mij heeft dit geen echte invloed meer.
Ik betaalde al geen energie belasting en dat zal tot 1/1/2023 ook niet veranderen.
Ik heb dus 3 jaar de tijd om iets te bedenken voor de periode daarna.
Eerst maar eens afwachten hoe de overgangsregeling 2023-2031 eruit gaat zien.
Reputatie 7
Badge +1
Mijn eerste, voorlopige, bevindingen m.b.t. de rekentools.
@jvdleeuw Je krijgt er volgend jaar wel meer "vermindering energiebelasting" uitgekeerd,
of zie ik dat verkeerd?
2019: € 311,62
2020: € 527,00
Reputatie 6
Badge
Mijn eerste, voorlopige, bevindingen m.b.t. de rekentools.
@jvdleeuw Je krijgt er volgend jaar wel meer "vermindering energiebelasting" uitgekeerd,
of zie ik dat verkeerd?
2019: € 311,62
2020: € 527,00


Milieu centraal tool zegt gewoon: "0"
De VEH tool zegt:
Je komt vanwege je lage energieverbruik mogelijk in aanmerking voor uitbetaling van de energiebelastingvermindering (maximaal € 257,54 in 2019 en € 435,68 in 2020). Neem contact op met je energieleverancier.

Dus verschillende bedragen ?

Voor mij is deze belasting vermindering altijd een mooi bedrag om de netwerkkosten e.d. van te betalen. Ik vergeet dat dus maar gewoon en zoek geen spijkers op laag water.
Reputatie 7
Badge +1
@jvdleeuw - Wat vul je dan bij milieucentraal in om exact op "0" uit te komen wat de belastingtechnische situatie 2019 vs. 2020 betreft? - Mij lukt dit iig niet zo 1,2,3.
Het voorbeeld (150 kWh netto , 800 m³ gas) volgens mijn spreadsheet (alleen de overheids- maatregelen zijn toegepast, alles andere is gelijk gebleven):

Reputatie 6
Badge
@jvdleeuw - Wat vul je dan bij milieucentraal in om exact op "0" uit te komen wat de belastingtechnische situatie 2019 vs. 2020 betreft? - Mij lukt dit iig niet zo 1,2,3.

Je hebt gelijk. misverstandje, ik kon in die tool alleen maar "0" voor verbruik invullen. terwijl ik ook netto terug lever.
Resultaat is inderdaad de standaard belasting korting. (ik zie hier wel verschillen)
Het hele belastingverhaal speelt voor mij voorlopig (tot 2023-2031) niet meer mee, dus ik maak me er niet meer zo druk over


Reputatie 4
Badge +1
Ik krijg de volgende uitkomst:

2019 € 150
2020 *
😉 Je komt vanwege je lage energieverbruik mogelijk in aanmerking voor uitbetaling van de energiebelastingvermindering (maximaal € 435,68 in 2020). Neem contact op met je energieleverancier.

Betekent dit dat ik geld terug krijg?
Reputatie 7
Badge +1
@.Jaap. Wat de rekentool van de VEH hier suggereert is niet helemaal juist, ten eerste is het bedrag zonder btw en ten tweede wordt de vermindering EB verrekend op je energierekening.

Die rekening wordt wel lager voor de meeste consumenten, hiervoor hoef je geen contact met je energieleverancier op te nemen (Ik hoor de helpdesken al lachen/klagen).

Als je een energierekening hebt van minder dan € 527 (incl.btw)
krijg je via je energierekening idd geld terug🤑.

Het rekentool van milieucentraal lijkt dit beter te kunnen berekenen😇.
(Mijn spreadsheet trouwens ook😇.)
Reputatie 6
Badge
Ik krijg de volgende uitkomst:

2019 € 150
2020 *
😉 Je komt vanwege je lage energieverbruik mogelijk in aanmerking voor uitbetaling van de energiebelastingvermindering (maximaal € 435,68 in 2020). Neem contact op met je energieleverancier.

Betekent dit dat ik geld terug krijg?

Over het algemeen zullen bij de afrekening ook de netbeheerkosten worden verrekend, dus het volledige retour bedrag valt altijd lager uit
Reputatie 7
Badge +2
Lood en oud ijzer. Dit is overigens wel met de verbruikscijfers over 2018.
Ik moet het nog even na rekenen maar verwacht dat over 2019 dat toch aanzienlijk minder is, al was het maar omdat ik sinds eind vorig jaar 3000+Wp op het dak heb liggen om de Warmtepomp te compenseren.

Bedrag aan belasting

2019 € 1384
2020 € 1379

Verschil € -5
Verschil in % 0%

Anne.
Reputatie 7
Badge +1
@Anne Met deze vrij hoge belastingbedragen ((EB + ODE) + btw) en het kleine, ook nog negatieve verschil waren jouw verbruiken waarschijnlijk ook vrij hoog.
M.n. hoeveel m³ gas en hoeveel kWh heb je in 2018 verbruikt? - Ik zou graag willen checken of mijn spreadsheet jouw resultaat kan reproduceren.
Welk rekentool heb je trouwens gebruikt?
Reputatie 7
Badge +2
Sorry, die had ik er meteen wel bij kunnen zetten.
Ja mijn verbruik is hoog.

Elektriciteit I 2.418 + II 3.723 = 6.141kWh
Gas: 1.967m3

Ze waren overigens nog hoger, resp 10.000+kWh en 4000+m3 dus ik heb al aardig wat kunnen besparen :)

Ik heb de link van VEH gebruikt.
Die van Milieu centraal geeft € 4,= vermindering als ik uit ga van
Stroom en Gas, geen zonnepanelen (had ik in die periode niet), tussenwoning, < 1945, 250+m2, het aantal personen lijkt niet uit te maken :)

Anne.
Reputatie 7
Badge +1
Beste @Anne , bedankt voor het delen van jouw verbruikscijfers. Dit verklaart natuurlijk dat je op plus/min 0 uitkomt wat het belastingeffect op de energierekening 2020 vs. 2019 betreft.
Mijn spreadsheet komt op te verwaarlozen € 1,80 extra per jaar (alleen de belastingeffecten).

Trouwens de extra gegevens over type woning, bouwjaar, verwarmd oppervlak, gezinssamenstelling etc. wil milieucentraal natuurlijk graag weten, maar ze zijn niet nodig voor de berekening en hebben er ook geen invloed op.
Waar is het verzet van Eigen Huis tegen de gasbelasting voordat er realistische alternatieven zijn? (Een warmtepomp is dit niet vanwege de kosten en het extra energieverbruik in de winter)
Reputatie 4
Badge +3
Waar is het verzet van Eigen Huis tegen de gasbelasting voordat er realistische alternatieven zijn? (Een warmtepomp is dit niet vanwege de kosten en het extra energieverbruik in de winter)

Hier kun je een artikel lezen waar dit onderwerp aangesneden wordt door de Vereniging, Michiel. Is dit een antwoord op je vraag? Welkom op de community van Vereniging Eigen Huis!
Hallo Pieter, dat artikel gaat over de koppeling van de gasprijs en de prijsverhoging van stadswarmte. Dat is een ander probleem waar ik toevallig wel mee te maken heb gehad.
Reputatie 7
Badge +1

Milieucentraal heeft naar aanleiding van de miljoenennota het rekentool bijgewerkt.Energiebelasting 2021

De teruggaaf EB gaat met € 31,- omhoog, de belastingen op gas gaan met ca. 3 ct/m³ omhoog, de belasting op stroom verandert bijna niet.

Conclusie: Indien het gasverbruik kleiner dan 1000 m³ is gaat de energierekening volgend jaar omlaag (alleen wat de belastingen betreft!).

 

P.S.: Ik heb net een verlengingsofferte van mijn huidige energieleverancier ontvangen (natuurlijk nog met de belastingtarieven van 2020). Interessant is dat het leveringstarief voor gas exact 3,00 ct per m³ lager is dan bij mijn huidig contract. Ik vermoed dat er meer in het vat zit gelet op de zeer lage groothandelsprijzen welke vermoedelijk nog enkele maanden laag blijven.

Mijn energierekening in 2021 valt waarschijnlijk een stuk lager uit.

P.P.S.: Wat de netbeheerkosten aangaat moeten we wel nog even afwachten.

Reputatie 7
Badge +2

Tja, het is voor mij zo langzamerhand een beetje lastig geworden wat ik nu aan energiebelasting betaal en wat dat voor invloed op de totalen rekening heeft :)

Ik heb een PV systeem op mijn eigen dak dat in ieder geval de komende paar jaar er nog voor zorgt dat de gehele teruglevering, inclusief de energiebelasting die er bij hoort, niet hoeft te worden betaald.

Daarnaast heb ik nog wat panelen in een zogenaamde postcode roos project, waarvan ik de bijbehorende energiebelasting ook van mijn energie rekening mag aftrekken.

Ik heb zowel een lucht - water warmte pomp als een lucht - lucht warmtepomp systeem,
waardoor mijn gasverbruik wrs nog verder zal dalen en mijn stroom verbruik zal stijgen.

En last but not least heb ik Maximaal Groen van Greenchoice waarbij mijn gasverbruik wordt omgezet in 100% bio gas. Dat is dan wel weer een beetje duurder dan normaal aardgas, waardoor mijn rekening weer wat hoger wordt.

Kortom: alleen kijken naar de prijs zegt mij niet zo veel :)

Anne.

Reputatie 7
Badge +1

@AnneAls je naar de belastingen op energie kijkt en dit grootste gedeelte van je energierekening probeert te minimaliseren ben je volgens het huidige overheidsbeleid duurzaam bezig, bijkomstig effect is dat je energierekening ook omlaag gaat. - Just my 2 cts

Het hele plaatje, duurzaam energie opwekken èn minder energie verbruiken, is dat wat telt, en volgens de overheid zou de energietransitie/warmtetransitie "woonlasten neutraal” worden (“klimaatakkoord”) . Ik geloof er (bijna) niets van.

Zie het recente PBL-rapport:  https://www.pbl.nl/publicaties/woonlastenneutraal-koopwoningen-verduurzamen

Reageer