Beantwoord

Scheelt het veel in stookkosten wanneer ik mijn dubbelglas(1989) op de begane grond vervang in HR ++ glas?

  • 12 April 2019
  • 15 reacties
  • 6937 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties
Scheelt het veel in stookkosten wanneer ik mijn dubbelglas(1989) op de begane grond vervang in HD ++ glas?
icon

Beste antwoord door Driepinter 13 April 2019, 18:09

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Waarschijnlijk is het dubbelglas zonder Argon gas en zonder warmte isolerende laag (die de warmte van binnen terug kaatst). Staat er iets de aluminiumstrip in het dubbelglas zoals 'Glaverbel thermopane'?

Volgens hier.nu gaat de isolatiewaarde van 2,7 W/m².C naar 1,2 als je oud dubbel glas vervangt door HR ++. Voor de berekening van minder warmteverlies is dan ook het aantal m² aan glas oppervlakte nodig. Naast minder warmteverlies gaat uw comfort dan ook omhoog door minder stroming aan afgekoelde koude lucht.

https://www.hier.nu/themas/investeren-in-je-huis/hoeveel-gas-verliest-jouw-glas
Reputatie 4
Badge
Oud dubbelglas heeft vaak een U waarde van tussen de 2,7 en 3,2, HR++ glas heeft een U waarde tussen de 0,6 en 1,2 afhankelijk van de coating en gas vulling(Krypton of Argon). Hoeveel rendement op levert tussen is helaas niet precies te zeggen omdat het natuurlijk ook nog meespeelt hoeveel de kozijnen isoleren hoe lucht dicht het huis is en of ventilatie roosters neemt. maar puur alleen het glas is minimaal 50% beter als je naar deze getallen kijkt.
Reputatie 7
Badge +3
Let bij een keuze van HR ++ glas of u wel of geen warmtecoating neemt die in de zomer (en dus de winter) de zonnewarmte buiten moet houden.
Reputatie 4
Badge
Als je tot het niveau van buiten houden van zonnewarmte gaat in zomer/winter tijd wilt gaan moet je het echt gaan uitrekenen en dan zou ik ook meenemen hoeveel het scheelt als je zonnescherm/screens/overhangen doet om warmte buiten houd in de zomer. Dan zul je zien dat warmte buiten houden het beste gaat aan de buitenkant en warmte binnen het beste aan de binnenkant.
Reputatie 7
Badge +3
Door dubbelglas te nemen die (dus ook in de winter als het zonnetje door de ramen schijnt) de warmte buiten houdt moet je in de winter dus extra voor stoken. Die zelfde warmte houdt je in de zomer (zelfs nog beter) buiten als je rolluiken neemt. Waarschijnlijk dat veel woningeigenaren het niets kan schelen of ze wel of geen coating aan de buitenkant nemen om energie te besparen. Wie weet zelfs bij de aannemer en moet er dus op zitten om te voorkomen dat je ook coating aan de buitenkant krijgt. Waarschijnlijk levert je het ook geen lager energielabel op als je geen gebruik kunt maken van passieve zonne energie.
Reputatie 7
Badge +1
@Driepinter et al.: Voor een min of meer "exacte" berekening van het energetische effect van HR++ glas, al dan niet met insolation (=zoninstraling), zie mijn bijdrage op tweakers.net. YMMV
Reputatie 6
Badge
Scheelt het veel in stookkosten wanneer ik mijn dubbelglas(1989) op de begane grond vervang in HD ++ glas?

Dat hangt er vanaf hoe goed de rest van je huis geisoleerd is en hoeveel m^2 glas je hebt.

Als je een heel goed geisoleerd huis hebt, en bijna al je warmte verlies door de ramen is, dan zal het veel schelen. Als de meeste warmte op een andere manier je huis verlaat dat zal je er niet veel van merken in je stook kosten.
Reputatie 1
Had in de woonkamer 3 ramen met oud thermopeen en houten kozijnen) uit 1976, evenals boven op de overloop. In het najaar van 2018 vervangen door kunsttof kozijnen met hr ++ ramen. Geschatte opbrengst +/- 200/250 m3 op een totaal verbruik van 1840 m3.
Reputatie 1
Beter isolerend glas is zeker energiezuiniger. Als je ervoor zorgt dat de zontoetreding(swaarde ofwel zta) van het glas voldoende is hoef je ‘s winters echt niet bij te stoken omdat er niet genoeg zonnewarmte binnen komt. Je moet eerder ervoor zorgen dat in de zomer de zonwering goed is (zonwering aan de buitenkant is echt aan te raden) omdat beter isolerend glas de warmte beter binnenhoudt. Wel verstandig om even te kijken of de kozijnen geschikt zijn voor hr++ glas (dat is immers dikker, en moet dus wel passen). Bovendien heb je meer kans op condens (vocht) op de binnenkant van de kozijnen als het glas (veel) beter isoleert dan de kozijnen waar ze in zitten.
Reputatie 7
Badge +3

Als je een heel goed geisoleerd huis hebt, en bijna al je warmte verlies door de ramen is, dan zal het veel schelen. Als de meeste warmte op een andere manier je huis verlaat dat zal je er niet veel van merken in je stook kosten.


Dit is in strijd met de natuurkunde (thermodynamica). Warmteverlies is alleen afhankelijk van het temperatuursverschil en de isolatiewaarde van het glas. Als de temperatuur in je huis het zelfde blijft, bestaat er geen enkel verband met andere plekken waar warmteverlies op treedt.
Reputatie 4
Badge +3
Bekijk ook eens dit artikel op onze kennisbank. Hier kun je veel info vinden over het plaatsen van HR++ glas en wat de besparingen zijn. Als je naar onderen scrolt kun je klikken bij de veelgestelde vragen over hr-glas op "welk glas kan ik het beste nemen: HR+ of HR++?".
Reputatie 4


Als je een heel goed geisoleerd huis hebt, en bijna al je warmte verlies door de ramen is, dan zal het veel schelen. Als de meeste warmte op een andere manier je huis verlaat dat zal je er niet veel van merken in je stook kosten.
Dit is in strijd met de natuurkunde (thermodynamica). Warmteverlies is alleen afhankelijk van het temperatuursverschil en de isolatiewaarde van het glas. Als de temperatuur in je huis het zelfde blijft, bestaat er geen enkel verband met andere plekken waar warmteverlies op treedt.

Relatief gezien klopt het wat BKRH schrijft, als je al een flinke energierekening hebt (door andere grote verliezen door slechte isolatie), zul je er weinig van merken als je naar HR++ gaat.
Maar inderdaad zul je qua energiehoeveelheid altijd evenveel verliezen door je glas, onafhankelijk van de andere lekverliezen in huis.
Reputatie 7
Badge +1
Als je min of meer exact wil weten wat je met HR++(+) beglazing in vergelijking met oude dubbele beglazing kan besparen: dunklefaser in "Het grote HR+++glas en kozijn topic", een klein beetje rekenen is wel nodig.
Reputatie 6
Badge +1
Een punt nog wat onderbelicht. Als je toch bezig bent met vervangen van (enkel) glas is het aan te raden om bestaande oude thermopane ook te vervangen. Relatief is het dan goedkoper als je dit gewoon meeneemt.
Dit is wat ik vorig jaar ook gedaan heb. Alles vervangen wat nog geen HR++ was.
Reputatie 4

Bij hr ++ glas zit de coating op de binnen ruit deze laat wel warmte door van de zon naar binnen maar niet naar buiten , bij warmtewerend hr++ glas zit de coating op de buiten ruit en deze blokkeerd de warmte van buiten naar binnen, aan de hand van de soort coating is te bepalen hoeveel warmte geweerd wordt , hoe meer warmte werend des te minder licht komt er binnen,

Mvg

Reageer