Vraag

Wat zijn jullie ervaringen met het aanvragen van de energiesubsidie?

  • 20 January 2020
  • 9 reacties
  • 1716 Bekeken
Wat zijn jullie ervaringen met het aanvragen van de energiesubsidie?
Reputatie 4
Badge +3

Voor een artikel die we aan het schrijven zijn over de energiesubsidie zijn we benieuwd naar de input van de community! Heb je de subsidie aangevraagd? Zo ja, kreeg je hem wel of niet? Als je de subsidie niet gekregen had, waar lag dat dan aan? Als je de subsidie wel had gekregen, ging dit dan moeilijk of juist heel makkelijk? Waar heb je de subsidie voor gebruikt? 

 

Leuk als jullie je ervaringen delen in de reacties op dit topic. Vul dan ook gelijk in of je een landelijke of gemeentelijke subsidie had aangevraagd. Alvast bedankt! :thumbsup:

De subsidie die ik had aangevraagd betrof een:


9 reacties

Beste Paul Holscher,

Jij hebt geluk gehad met de subsidie,ik niet zoals je in mijn vorige bericht kunt lezen.De afgelopen jaren ben ik door diverse partijen tot vervelens toe benaderd met de boodschap:

Neem zonnepanelen,neem zonnepanelen,neem zonnepanelen.Ben blij dat ik me niet gek heb laten maken door al die partijen,want vrij recent stond er op de website van de krant Wereldregio nummer 681 - 11 september 2020 week 37 het volgende bericht:Gemeente Schouwen Duiveland was verrast door stroomuitval van de straatverlichting op het eiland.Nou ik ben niet verrast ik heb dit al lang aan zien komen,want ons elektra net is niet toereikend voor al die zonnepanelen die hier de laatste jaren zijn geinstaleerd ! Nu blijkt ook dat er nu al een probleem is met terugleveren van elektra.

Fijn hoor je zal er maar geïnvesteerd in hebben…ik laat me niet gek maken door de overheid met hun duurzaamheids-- hype.Ben nu 70 jaar ik hoop dat ik tegen de tijd dat het gas wordt afgesloten de pijp uit ben dan ben ik van het gezeik af. Voorlopig hou ik lekker mijn geld in mijn zak.

 

Reputatie 2

Subsidie op zonnepanelen (BTW teruggave) geregeld door leverancier, ging erg goed. Subsidie op isolerende maatregelen niet aangevraagd omdat je dan alles tegelijk moet laten uitvoeren, dat zag ik niet zitten. Dit aspect  is al eerder op de community gemeld, zie item over subsidie regeling

In de gemeente Schouwen Duiveland waar ik woon,staat op de website:Woningen die een hogere WOZ waarde hebben dan 300.000 euro komen niet in aanmerking voor subsidie betreffende energie besparende maatregelen voor een eigen woning.

Dat was dus duidelijk,daarom heb ik niet eens de moeite genomen om subsidie aan te vragen.

Dat die WOZ waarde van mijn woning te hoog is ,daar is de gemeente zelf verantwoordelijk voor omdat ze die elk jaar weer verhogen.Ik heb vorig jaar bezwaar ingediend tegen de WOZ zonder resultaat.

Reputatie 2

2018 - BTW zonnepanelen, voor 1/3 op  bedrijf en voor 2/3 partikulier

2019 - geen mogelijkheid, zolderisolatie is net te klein in m³ om in aanmerking te komen samen met de HR++ ramen die net geplaatst zijn (wel voldoende m³).

 

Reputatie 3

Wij hebben bij nieuwbouw BTW teruggave voor de zonnepanelen en subsidie voor een warmtepomp gekregen.

 

De BTW teruggave zonnepanelen was simpel, werd geregeld via een buro namens de zonnepanelen instalateur. Uitgegeven aan meer zonnepanelen waarvoor ik nu in de nieuwe regeling weer btw terug gave heb verzocht via zelfde buro. Nog. Iet over gehoord in de laatste maand.

 

De subsidie op de warmtepomp was moeilijker. Ik moest een aparte rekening voor de WP hebben en ik had de warmtepomp meebetaald met de rest van de installatie betaald. Dus wel een rekening van de WP van de instaleur gekrgen. Was wel  te laat met indienen, maar is toch toegewezen omdat de installatie pas na opleveren huis werkend is gemaakt.

Dat bedrag is ergens in de tuinaanleg gestopt.

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb meerdere subsidie aanvragen gedaan, al dan niet succesvol.

Het begon met de “Subsidie duurzame warmte voor bestaande woningen”.
In mijn geval een subsidie voor een zonneboiler.

Echter, tegen de tijd dat deze geinstalelerd was, was de regeling net bevroren en kreeg ik dus niks nada. Ik heb daar nog bezwaar tegen gemaakt, helaas zonder succes.
Ik vind het tot op de dag van vandaag nog steeds oneerlijk en een teken van het zwalkende en daardoor onbetrouwbare overheid/-sbeleid. Toen ik vorig jaar hoorde van de overtekening van het ISDE budget moest ik daar weer aan denken.

De gemeente Den Haag bleek een betrouwbaardere partner.
Bij hen heb ik sudsidie gevraagd en gekregen voor zowel vloerisolatie (2011), groendak (2012) en verduurzaming in de vorm van warmtepomp en zonnepanelen - Klimaat Fonds (2018).

De landelijke overheid heeft uiteindelijk ook nog subsidie geleverd.
Dat ging dan om de warmtepomp - ISDE (2018) en zonnepanelen - BTW teruggave (2018).

De meeste aanvragen waren vrij eenvoudig.
Vaak nog wel op papier vreemd genoeg.
En er moest vaak door een extern bedrijf bewijs worden geleverd dat de maatregelen volgens een bepaalde procedure waren uitgevoerd met specifieke eisen aan de gebruikte materialen.
Zo zijn/was er voor veel lucht - water warmtepompen volgens mij wel subsidie te krijgen, maar voor lucht - lucht warmtepompen dan weer niet. 

De afgewezen aanvraag heeft (natuurlijk) wel een hoop gedoe opgeleverd.
De aanvraag bij Klimaat Fonds Den Haag (2018) was erg onduidelijk.
Verliep via de leverancier en duurde maanden voordat er duidelijkheid was.
Maar is er uiteindelijk ook gekomen.

De aanvraag voor de BTW teruggave had de meeste hoepels en moest ook op papier.
Hoewel ik niet bang ben voor een formulier meer of minder was het alles bij elkaar wel dusdanig lastig en onduidelijk (zelfs met het stappenplan van de VEH) dat ik (tot nu toe) voor de 2 bijgeplaatste panelen maar niet meer de BTW (ca € 100,=) heb geprobeerd terug te vragen.

Overigens zou ik, op de warmtepomp na mss, sowieso alle maatregelen wel hebben laten uitvoeren. De warmtepomp heb ik gedaan omdat het me onder de streep op dat moment nog maar ca € 1000,= extra kostte en daarvoor vond ik het interessant genoeg om mee te epxerimenteren, ook al was mijn huis op papier helemaal (nog) niet geschikt.
Dat bleek dus ook niet zo heel nodig te zijn, maar dat is een ander verhaal :)
 

Reputatie 4
Badge +3

Bedankt voor jullie reacties @KlaasT en @GeertN

 

@Dylan ik kan me herinneren dat jij ook ooit bezig bent geweest met de energiesubsidie? Kun jij hier ook iets over vertellen? Ik hoor het graag! 

Reputatie 4

Wat ik jammer vind aan de regeling is dat je het door een erkend bedrijf moet laten uitvoeren.

Ik ben niet in de financiele positie om de gehele verbouwing en verduurzaming van mijn woonboerderij door dergelijke partijen uit te laten voeren, maar heb wel een energieneutraal huis met zeker 4 besparingsmaatregelen, echter bijna  allemaal zelf uitgevoerd (op de grondwarmtepomp na waar ik wel subsidie op krijg). Het zou een goed alternatief zijn als er bij zelf uitvoeren bv 70% van de vergoeding zou worden uitgekeerd.

Reputatie 5
Badge +1

Pieter,

 

In 2015 ontvingen we een provinciale subsidie voor het energie neutraal maken van onze woning uit 1985. Aan de hand van een door een externe deskundige opgesteld energieplan wees de provincie Overijssel ons een subsidie toe van 20% van de totale investering met een maximum van € 8.000,--  De provincie Overijssel stelde indertijd dit geld beschikbaar in het kader van een zogenaamde Proeftuin Energie Neutraal Verbouwen aan een vijftigtal woningen.  Zowel aanvraag, de behandeling als ook de daadwerkelijke uitbetaling verliepen volgens plan.

 

Geert Nap

 

Reageer