Beantwoord

Welke soort energie bespaarmanager heb jij en hoe bevalt die?

  • 17 January 2019
  • 43 reacties
  • 55066 Bekeken

Reputatie 3
Een energiemanager laat zien hoeveel stroom en gas je in een bepaald tijdsbestek hebt verbruikt – gisteren, vorige week, afgelopen maand of vorig jaar. Daardoor heb je frequenter overzicht en beter inzicht in je verbruik. Hierdoor wordt energie besparen gemakkelijker.

Maar hoeveel energie je uiteindelijk bespaart, hangt natuurlijk af van de moeite die je doet. Een energiemanager laat alleen zien hoeveel stroom en gas je verbruikt – het licht moet je alsnog zelf uitdoen.

Er zijn drie soorten energiemanagers. Je kunt een website gebruiken die de meterstanden bijhoudt, een app downloaden voor smartphone of een display ophangen in de woonkamer.

Welke energiemanager heb jij en hoe bevalt die?
icon

Beste antwoord door Pieter Veen 6 June 2019, 13:15

Bekijk origineel

43 reacties

Reputatie 2
Ik gebruik de energiemanager online. Ik geef iedere week de standen in van gas, elektra, zonnepanelen en water. Door het invoeren van de tarieven en de voorschotten kan ik precies zien wat ik verbruik en overhoud per maand.
Reputatie 2
Ik denk dat er nog een vierde soort energiemanager is. Zoals bij iedereen hangen er in mijn meterkast een gas- en een elektriciteitsmeter. Daarin zitten telwerken waarvan ik met enige regelmaat de standen bijhoud in een spreadsheet. Dat kost geen geld, weinig tijd en bevalt me prima.

Energie managers voegen hier niets aan toe. Als het koud is verbruiken wij meer gas dan als het warm is. Als er verlichting brandt of de wasmachine zijn werk doet dan verbruiken we meer stroom dan als die uit zijn. Dat wist ik al en dat wordt niet minder met een energie manager. Want ja, ik wil graag een warm huis, schone was en licht in de duisternis.

Verder kunnen energiemanagers alleen maar met een slimme meter worden gebruikt, kosten ze energie en grondstoffen om ze te produceren, gebruiken ze zelf ook energie, kosten ze (soms zelfs maandelljks) geld en belanden ze uiteindelijk samen met allerlei andere onzinnige energiebesparende junk op een steeds groter wordend hoop met gevaarlijk afval.

Dus waar die besparing nou precies zit moet iemand me nog eens uitleggen.

Paul
Reputatie 2
Mijn online Energiemanager kost niets, geeft grafische overzichten waarmee ik de maanden en jaren (tegen de toen geldende tarieven) kan vergelijken. Ik gebruik deze juist omdat ik géén slimme meter heb, ivm de tarieven voor teruglevering elektriciteit van mijn zonnepanelen. Zo kan ik bijvoorbeeld het effect op het gasverbruik zien dat door mijn bij-isolatie is veroorzaakt, en weet ik nu dat het ongeveer drie jaar kost om dat terug te verdienen.
Reputatie 1
Ik ben me aan het orienteren op het gebied van Slimme Speakers. Maar mijn vraag is, gaat dit nu helpen met het verlagen van mijn energiekosten. Dus als ik mijn Domotica slimmer inregel en de elektronica de controle geef?

Ik overweeg de Google Home overigens. Dit is de meest betaalbare en die is in het Nederlands. Tips zijn welkom.
Reputatie 1
Ik ben net overgestapt, maar zat bij United Consumers. Daar kon je via de eigen omgeving makkelijk zien wat je per maand verbruikt had. Hadden ze leuk gedaan met kleurtjes en grafiekjes.
Reputatie 2
Dan heb jij een "slimme" meter denk ik? Ik heb nog een oude ferraro meter, die draait terug als ik elektriciteit opwek. Voor als er in de toekomst verschil gemaakt zou worden tussen het afname- en opwekkingstarief voor stroom. Ik ben juist naar united consumers overgestapt omdat ik dan geen nieuwe meter nodig had....!
Reputatie 1
Hoi Carool,

Ja dat klopt. Volgens mij kun je daar naartoe met of zonder slimme meter. Ben overigens niet ontevreden hoor. Maar heb even een zijstapje genomen. Zou best weer een keer terug kunnen als de prijs goed is.

Gr Suzie
Reputatie 1
Gezien het met name hoge stroomverbruik (+/- 7500 kWh/jaar) heb ik onlangs maar eens een Youless energiemeter gekocht. Ik wilde nu toch wel eens weten hoe of wat. De Youless heb ik aangesloten op op mijn zogenaamde slimme meter (p1 poort). Behalve dat ik de standen "handmatig" kan opvragen is deze ook verbonden met de gratis Enelogic website waarop ik keurig in allerlei grafiekjes mijn energieverbruik kan zien (wel een fake adres opgegeven want je weet maar nooit). Allemaal leuk en aardig maar ik wist nog steeds niet waar nou de grote energieslurpers zaten. Dus ook maar wat individuele meters gekocht (+/- € 12,00 p/s uit China). Deze plug je direct in het stopcontact en vervolgens stop je de stekker van het verdachte apparaat in de meter. Zo kwam ik er, via de meegeleverde app, al snel achter dat mijn keukenboilertje wel wat kWh'tjes lust. Dat ding kostte mij zowaar +/- € 0,60 per dag. Dus snel maar wat lager gezet. Scheelt zo'n € 0,20 per dag. Ook maar even bij mijn zoon gemeten die een computer heeft zo groot als een tafelmodel koelkast. Viel gelukkig mee. Kennelijk speelt hij er niet de hele dag op. Ik zit pas in het begin van mijn onderzoek en ga de meters binnenkort aan andere apparaten koppelen.

Ik houd de verbruiken bij in een spreadsheet en hoop zo inzichtelijk te krijgen waar en wanneer er energie wordt verbruikt. Of ik dan ook nog her en der kan bezuinigen is nog even de vraag gezien iedereen in huis verslaafd is aan energie.
Reputatie 2
Ons elektriciteitsgebruik van 2800 kWh in 1995 (vierpersoons huishouden) daalde naar 2400 kWh in 1996 door gebruik te gaan maken van spaarlampen.

Door de groei van het gezin kwam er een wasdroger en een tweede koelkast bij en nam het elektriciteitsgebruik gestaag toe (computers enz.) tot wel 4200 kWh in 2009.
Vanaf 2009 zijn we meer en meer ledlampen gaan toepassen en kwamen er op een gegeven moment ook goede ledvarianten van de energieverslindende halogeen spots en zo daalde het elektriciteitsgebruik naar ca. 3400 kWh per jaar.

Door de informatie van de slimme meter te analyseren m.b.v. een account bij slimmemeter.nl en m.b.v. het account bij Greenchoice kregen we de indruk dat er nog wel wat te verbeteren was.
Na de aanschaf van een energiemeter met geheugen viel eenvoudig te analyseren dat een oude vriezer op zonder en de wasdroger slurpers waren. De aanschaf van een nieuwe vriezer en een tweedehands warmtepompdroger en een nieuwe wasmachine en een nieuwe stofzuiger (750 W i.p.v. 2000 W) (elk jaar wat) is het elektriciteitsgebruik inmiddels gedaald naar 2800 kWh (zespersoons huishouden). De vervanging van de vriezer door een A+++ exemplaar bespaarde ca. 500 kWh per jaar.

Belangrijke verbeterdoelen zijn nog de beide koelkasten en de circulatiepomp van de CV-ketel.
Daarmee kan nog ca. 500 kWh per jaar verminderd worden.

Steeds wat investeren in minder elektriciteit gebruikende lampen, apparaten enz. reduceert het elektriciteitsgebruik terwijl het comfort blijft en zelfs toeneemt door het grotere aantal lampen en apparaten.

Om aan te sluiten bij de klimaatdoelstellingen: In 1990 gebruikten wij 1800 kWh (tweepersoons huishouden) per jaar en zodra wij weer een tweepersoons huishouden zijn (voor 2030) zullen we daar (ruim) onder komen.
Van 'het gas los' gaat dit mogelijk verstoren want elektrisch verwarmen gaat het elektriciteitsverbruik flink opdrijven. Maar daarover is het laatste nog niet gezegd.
Reputatie 3
Gezien het met name hoge stroomverbruik (+/- 7500 kWh/jaar) heb ik onlangs maar eens een Youless energiemeter gekocht. Ik wilde nu toch wel eens weten hoe of wat. Ik zit pas in het begin van mijn onderzoek en ga de meters binnenkort aan andere apparaten koppelen.

Ik houd de verbruiken bij in een spreadsheet en hoop zo inzichtelijk te krijgen waar en wanneer er energie wordt verbruikt. Of ik dan ook nog her en der kan bezuinigen is nog even de vraag gezien iedereen in huis verslaafd is aan energie.


Leuk om te lezen en tegen die tijd weer op de community te delen! @LaurensM
Ik woon in Ugchelen, gemeente Apeldoorn.
Een aantal jaren geleden startte de gemeente Apeldoorn een project: De Energie-expeditie.
Een aantal Apeldoorners, waaronder mijn persoontje hebben zich daarvoor aangemeld.
Doel was te kijken of het haalbaar was onder professionele begeleiding te komen tot een aanzienlijke energiebesparing bij de deelnemers.
In het kader daarvan zijn er toen onder die deelnemers Plugwise systemen uitgezet. Daar heb ik er nu nog steeds een van in bedrijf. Je kunt daarmee, als je wilt, tot op de gebruiker nauwkeurig uitzoeken hoe het zit met energiegebruik van je koelkasten vriezers, computers, etc.
Dat heeft er toe geleid dat ik ons energiegebruik heb weten terug te dringen van 5500 kWh tot zo'n 3200 in een paar jaar.
Na de aanschaf van zonnepanelen, die ik ook kan monitoren met die installatie, kon ik helemaal heel; bevredigende cijfers zien ontstaan.
Ik ben er heel tevreden over...
Reputatie 4
Badge +3
Bedankt voor je tip, @Wim Kreuger! En welkom op de community. 🙂 Hoeveel kWh per maand bespaar je nu in totaal na de installatie van zonnepanelen. Klinkt verder heel erg leuk, die energie expeditie. Zou je wel vaker aan dit soort dingen mee willen doen?

Groetjes,

Pieter
Dag Pieter,
als ik kijk naar mijn huidig jaarverbruik, bespaar ik gemiddeld per maand ruim 1000 kWh.
Mijn netto verbruik ligt over 2018 op zo'n 1200-1300 kWh en 1300 m3 gas.
En ja, ik zou best nog wel eens zo'n expeditie mee willen maken, maar er ging heel veel tijd in zitten en als je ziet wat je kunt met een huis uit begin jaren 80 dan kun je beter nieuw bouwen als je het laaghangend fruit geplukt hebt. Dat is dan zonnepanelen en beter isolerend glas.
Maar warmtepompen en zo is eigenlijk economisch gezien geen haalbare kaart. Mijn vrouw en ik zijn allebei in de 70 en dat wordt voor ons nooit rendabel...
Reputatie 4
Badge +3
Ik snap het, Wim. Roeien met de riemen die we hebben is natuurlijk ook heel duurzaam gedacht. 🙂 Leuk om te horen wat je nu gemiddeld per maand bespaart. Bedankt!
Reputatie 7
Badge +1
Om inzicht in mijn gasverbruik te krijgen gebruik ik "mindergas.nl". Hier wordt het gasverbruik via de zgn. gewogen graaddagen methode (ggd) enigszins genormeerd, d.w.z. ontdaan van de invloed van warme/koude periodes.
Op deze manier kan ik het effect van energiebesparende maatregelen en ons verbruiksgedrag (verwarmen+warmwater) goed volgen en krijg ik een indruk van mijn verbruik t.o.v. vergelijkbare huizen/huishoudens. Dit is natuurlijk niet perfekt, maar als leidraad goed te gebruiken.

Via de netbeheerders is openbare data verkrijgbaar per postcode (minimaal 10-20 huishoudens)
voor elektra en gas. Hiermee kan je ook binnen je eigen wijk vergelijken.
YMMV
Ik gebruik al sinds 2013 Plugwise om mijn meter uit te lezen met de bijbehorende app. Daarnaast heb ik de SolarEdge app die de opbrengst via de inverter van mijn zonnepanelen inzichtelijk maakt.
Plugwise geeft een goed beeld van mijn van gasverbruik, electra verbruik en electra overproductie.
SolarEdge geeft de netto productie van mijn zonnepanelen.

In november vorig jaar was het kastje waarmee de meter wordt uitgelezen defect geraakt. Plugwise heeft toen een nieuw exemplaar gestuurd met 50% korting. Helaas bleek ook dat mijn data van de afgelopen 5 jaar onbereikbaar was geworden. Dat wordt kennelijk opgeslagen onder de sleutel van het kastje en kon niet worden overgezet. Een duidelijk gemis in functionaliteit dat niet heel moeilijk lijkt om op te lossen. Een download van de oude gegevens was het enige dat beschikbaar was.

Verder ben ik goed te spreken over de beide energiemanagers.

Op tweakers.net staan overigens ervaringen van gebruikers met andere systemen.

In het kader van mijn stappen richting all electric en nul-op-de-meter (NOM) ben ik nog wel op zoek naar een mogelijkheid om de piek belasting per fase te kunnen meten. Mijn huisaansluiting is 3*25A en naarmate het electraverbruik toeneemt kun je tegen de grens aan lopen van je huisaansluiting. Ik zie nu al dat de aansluitwaarde van alle apparaten per fase opgeteld al behoorlijk oploopt. En dan heb ik nog geen warmtepomp en boiler die beide ook verwarmingselementen in zich hebben

Ook staat een Kamstrup warmtemeter op mijn verlanglijstje.
Reputatie 4
Heeft iemand ervaring met het zelf bouwen van een Arduino of een ESP8266 om de P1 poort van de slimme meter automatisch uit te lezen?
Reputatie 7
Badge +1
@Photoncatcher Je hebt op tweakers.net (nomen est omen!) tweakers met voldoende kennis, expertise en ervaring met de genoemde onderwerpen, bijvoorbeeld in het topic "Slimme meter uitlezen via P1-poort" en vergelijkbare topics. YMMV
Reputatie 4
Daar gaan we naar kijken! Dank voor de urls. Cool. 😎
Reputatie 7
Badge +1
Ik heb sinds medio april het "huisbaasje" van de consumentenbond met analoge meters in gebruik.
Prijs € 89, niet leden € 109 en geen abomodel (voorlopig)

Na wat opstartproblemen met het uitlezen van de gasmeter welke snel werden opgelost ben ik redelijk tevreden met de geboden mogelijkheden. Wat de app betreft zit er nog duidelijk ontwikkelingspotentiaal in, ook het downloaden van de eigen verbruiksdata gaat nog niet. Op dit moment ondersteund de hardware naast de analoge en de smartmeters ook externe kWh-meters met modbus (EASTRON etc.) welke de opbrengst van pv-panelen meten.
Misschien ondersteund de software in toekomst ook andere koppelingen naar
thuis-accu's (Battery), accu's van elektrische auto's (EV), etc.. Tenminste suggereert dit een log bestand op het huisbaasje (zie hieronder)


Het in "realtime" kunnen monitoren van het elektrische vermogen geeft een goed inzicht wat verschillende (grote) apparaten verbruiken (Watt), zonder elk apparaat met een energiemeter afzonderlijk te hoeven meten. Ook het sluipverbruik in de kleine uurtjes monitoren is soms verhelderend (oude energieslurpende koelkast/vrieskist identificeren etc., wat vreet de tuinverlichting?, hoelang draait de televisie 's nachts?)

Bij het gasverbruik kan ik met de analoge gasmeter ook per ca. 10 seconden zien wat het gasverbruik = vermogen voor douchen en voor cv in m³/h is. Ik weet niet of een smartmeter dit ook kan, ik heb gelezen dat i.v.m. de batterij in de gasmeter maar per kwartier meetwaarden worden verstuurd.
Reputatie 4
@darkfiber kan je weat meer vertellen over de hardware die bij the 'thuisbaasje' wordt meegeleverd? Ik zie alleen propaganda op de website https://www.consumentenbond.nl/huisbaasje.
Reputatie 4
@darkfiber - moet je per se lid zijn van de consumentenbond of een account bij hen hebben om met het huisbaasje aan de slag te gaan?
Reputatie 6
Badge

Een energiemanager laat zien hoeveel stroom en gas je in een bepaald tijdsbestek hebt verbruikt – gisteren, vorige week, afgelopen maand of vorig jaar. Daardoor heb je frequenter overzicht en beter inzicht in je verbruik. Hierdoor wordt energie besparen gemakkelijker.

Een energiemanager is een persoon die regelt dat er een bepaalde hoeveelheid energie wordt verbruikt, dat zijn we in 99,99 procent van de gevallen altijd zelf.
Een systeem dat aangeeft hoeveel energie er wordt verbruikt is alleen maar een registratie systeem niets meer en niet minder. Het heeft alleen zin een registratie systeem te hebben als je daar dan ook bewust je verbruiksgedrag door laat beïnvloeden.
Als het je doel is om energie kosten te besparen is elk middel dat niets kost het beste, dat is de eerste besparing. Op papier zelf de meterstanden opnemen en daar iets mee doen is dan altijd stap 1.
Pas als je jezelf bepaalde concrete doelen hebt gesteld en maatregelen hebt bedacht om die doelen te bereiken wordt het interessant om na te denken of er middelen zijn die je kunnen helpen om te verifiëren of je je doelen ook werkelijk bereikt en of je maatregelen toereikend zijn geweest.

In principe kan/moet elke energie leverancier elke maand verbruiksgegevens rapporteren
Als je voldoende handigheid hebt in het electronisch verzamelen en analyseren van gegevens is het uitlezen van je P1 socket op je slimme meter een goed idee, maar dan nog, dat hoeft niets te kosten.
Reputatie 7
Badge +1
@darkfiber - moet je per se lid zijn van de consumentenbond of een account bij hen hebben om met het huisbaasje aan de slag te gaan?

Je hoeft niet per sé lid te zijn bij de consumentenbond, het huisbaasje kost dan wel € 109 i.p.v. € 89.
De data wordt in "de cloud" door aurum verzameld.

@darkfiber kan je weat meer vertellen over de hardware die bij the 'thuisbaasje' wordt meegeleverd? Ik zie alleen propaganda op de website https://www.consumentenbond.nl/huisbaasje.

De hardware bestaat uit een forse vierkante tussenstekker 13,5 cm x 9 cm x 3 cm voor een stopkontakt in de meterkast en twee optische sensoren met sensorhouders voor analoge meters en als alternatief een P1 kabel voor de smart meters. Het huisbaasje heeft de mogelijkheid in totaal drie sensoren aan te sluiten, een externe modbus kWh-meter voor pv-productie wordt reeds, nu ook door de app, ondersteund.

De sensorhouders worden met transparante dubbelzijdig tape op de analoge meters geplakt (luistert vrij nauw - tenminste bij mijn gasmeter - ik heb dan ook een aangepaste firmware).
De elektrasensor detecteert de zwarte stip op de draaischijf, de sensor voor gas detecteert het omwentelingspatroon van het telwerk - laatste tandwieltje.

Aurum is trouwens ook de maker van het huisbaasje, zij leveren ook de technische ondersteuning.
Reputatie 4
Dankjewel, darkfiber. Intussen heb ik wat youtube-filmpjes gezien waarin de inhoud van de verpakking van het 'thuisbaasje' werd getoond maar niet het hoe en wat van hoe dat ding verbonden is met jouw meter. Jouw uitleg is wat dat betreft heel erg welkom. Mensen (zoals ik) hebben dus te maken met een P1 poort uitlezer. De app ziet er geweldig verzorgd uit. Dit ziet eruit als een prachtige energiemanager.
Nu ben ikzelf niet zo gecharmeerd van het versturen van mijn data naar een externe server van een of andere firma of organisatie om daarna de gegevens via een abonnement terug te krijgen om mijn smartphone. Firma's beloven heel veel en je moet ze maar geloven op hun mooie woorden en blauwe ogen. Ik heb twee van dit soort upstart firma's plotseling zien verdwijnen, servergegevens en al. Dag gegevens! Een andere firma ging ineens geld vragen. Weer andere firma's lekken onbewust of bewust. Ik houd alles liever compleet achter de meter. op m'n eigen NAS. Zijn de gegevens lokaal downloadable en te importeren in een spreadsheet?

Reageer