Beantwoord

Moet je zelf bouwkundige keuring laten doen bij reeds aanwezig bouwkundig rapport?

  • 23 June 2020
  • 5 reacties
  • 628 Bekeken

De verkopers van het huis wat ik op het oog heb, hebben al een bouwkundig rapport opgevraagd. Moet ik zelf dan alsnog een bouwkundige keuring laten doen? Zo niet, verzaak ik dan niet mijn onderzoeksplicht?

icon

Beste antwoord door Anne 25 June 2020, 01:21

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +1

De onderzoeksplicht houdt niet in dat je (zelf) een bouwkundige keuring moet laten uitvoeren.
Het is wel aan te bevelen.

Maar je kent het gezegde “Wie betaalt, die bepaalt.” Als je denkt een second-opinion nodig te hebben kan je vanzelfsprekend je eigen bouwkundige een (onafhankelijke) keuring laten uitvoeren.

Maar dit is mijn persoonlijke mening.

Reputatie 6
Badge

Een huis is over het algemeen een flinke uitgave, dan is het verstandig om er een onafhankelijk iemand naar te laten kijken om te voorkomen dat je een miskoop doet. Van een rapport dat er al ligt weet je niet of het onafhankelijk is opgesteld, dus ik zou altijd zelf de keuring laten doen en er bij zijn om vragen te stellen.

Dank voor jullie reacties! 

Een huis is over het algemeen een flinke uitgave, dan is het verstandig om er een onafhankelijk iemand naar te laten kijken om te voorkomen dat je een miskoop doet. Van een rapport dat er al ligt weet je niet of het onafhankelijk is opgesteld, dus ik zou altijd zelf de keuring laten doen en er bij zijn om vragen te stellen.

 

Een bouwkundig rapport mag toch geen leugens bevatten? met andere woorden: in hoeverre bestaat er zoiets als een "gekleurd” bouwkundig rapport dat niet onafhankelijk is?

Reputatie 6
Badge

Een bouwkundig rapport mag toch geen leugens bevatten? met andere woorden: in hoeverre bestaat er zoiets als een "gekleurd” bouwkundig rapport dat niet onafhankelijk is?

 

Ten eerste kan iedereen met een computer en een printer een rapport in elkaar flansen, dus dat iets op papier staat betekend niet dat het waar is of dat er daadwerkelijk een keuring is geweest.

 

Ten tweede gaat het waarschijnlijk om zaken die juist niet in het rapport zijn opgenomen, dus niet perse dat er leugens in staan.

Dit kan met opzet zo zijn, maar ook omdat bijvoorbeeld de keuring onder grote tijdsdruk is gedaan en niet alles goed is bekeken.

 

Als je zelf de keuring organiseerd en erbij bent, weet je in iedergeval dat het laatste niet het geval is en dat de keuring on afhankelijk is van de verkoper.

 

Een paar honderd euro uitgeven voor een keuring is een kleine verzekerings premie om te voorkomen dat je voor vele 10 duizenden euro’s het schip in gaat.

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +2

Zoals @darkfiber en @PC ook  al aangeven kan iedereen een bouwtechnische keuring uitvoeren en daar een verslag van maken.
Je hoeft niet gecertificeerd te zijn, een keurmerk te hebben of er zelfs maar verstand van te hebben.

Ik zou als de verkoper het toestaat altijd zelf een keuring via VEH laten uitvoeren.
En dat ook opnemen in het koopcontract als ontbindende voorwaarde,
bijvoorbeeld als uit de keuring naar voren komt dat er meer dan € 9000,= aan directe kosten zijn.

Waarom een kering via VEH? Omdat hun mensen gecertificeerd zijn en de verkoper dan dus ook weet dat jij niet even je vriendje inschakelt om onder de koop uit te komen.

De kosten zijn tussen de € 300,= en € 400,= 

Als een verkoper het niet toestaat is dat natuurlijk ook een veeg teken.
Meestal is een keuring binnen 2 weken geregeld, meestal een stuk sneller dan de financiering, dus een vertraging hoeft het niet echt te zijn.


Kijk ook een naar een voorbeeld 
https://www.eigenhuis.nl/docs/default-source/downloads/kopen/btk-1077809-versie-1-0-(def)-voorbeeldrapport.pdf?sfvrsn=fd1ac496_0


Realiseer je wel dat een keurder niets open maakt.
Ze maken dus geen kruipruimte luiken die dichtgeschroefd zitten open.
Wel hebben ze vaak veel ervaring zodat ze ‘onzichtbare problemen’ vaak wel kunne spotten.


Je onderzoeksplicht is dan vooral van belang als er later iets serieus mis blijkt te zijn en je de verkoper daarop wilt aanspreken maar je het zelf ook makkelijk had kunnen vast stellen (en de verkoper het niet bewust heeft achtergehouden).
https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/bestaande-bouw/bieden/huis-bezichtigen-denk-aan-de-onderzoeksplicht#/
Als je een gecertificeerd bouwkundige onderzoek hebt laten doen zal je in zo’n geval ook een stuk sterker staan.

Anne.

Reageer