Senioren zijn de oorzaak van een gebrekkige doorstroming op de woningmarkt

  • 2 June 2022
  • 4 reacties
  • 326 Bekeken

Pittige stelling, nietwaar? 

Blijven senioren te lang in hun (te grote) woning wonen en houden ze zo woningen bezet voor starters en jonge gezinnen? Of zijn senioren niet de oorzaak maar onderdeel van het probleem?  

Deel je mening! 

 

In ons Grote 55-plus Woonwensenonderzoek (maart/april 2022) legden we deze stelling ook voor aan de respondenten. Men is er verdeeld over: ruim een derde vindt dat dat zo is maar bijna een even grote groep vindt van niet. Meer weten over de resultaten van het 55-plus Woonwensenonderzoek? Lees het hier.
 


4 reacties

Ik kan het alleen maar eens zijn met bovenstaande schrijvers, het is duidelijk dat de stelling vooral de visie van de VEH is en die dit dan ook breed uitmeet.
Als je een boodschap maar vaak genoeg herhaalt gaat iedereen het vanzelf geloven dat het zo is.
Je wordt als oudere (kennelijk al vanaf 55 jaar) geacht te verkassen om ruimte te scheppen voor de jongere generaties.
Ik ben een andere mening toegedaan, ik heb op mijn 64e juist een groter huis gekocht, vooral om meer leefruimte te hebben na mijn pensionering.
Ik moet er niet aan denken om in een klein appartementje opgesloten te zitten zonder enige ruimte voor hobby's, dan zou ik mijn vingers af gaan kloven van verveling.
Mensen van 55+ zijn ook niet hulpbehoevend dat ze alles gelijkvloers moeten hebben, volgens de politiek zijn mensen nog fit genoeg om tot 67 volop in de maatschappij mee te draaien.
Hulpbehoevendheid komt misschien na je 80e, maar ook dan kun je nog heel lang jezelf redden, eventueel met wat hulp,
 

Reputatie 7
Badge +2

Idd wat @PC zegt: zijn ouderen ooit massaal ‘doorgestroomd’? 
Is dat wat in het verleden de woningmarkt in beweging hield?

Ik denk dat voor veel ouderen het soort woning mss niet meer geheel aansluit op hun (toekomstige) leefwijze, maar er een aantal belangrijke factoren zijn waardoor ze toch niet willen verhuizen.
Het niet willen verlaten van de omgeving waar ze wonen is er 1 die volgens mij vaak onderbelicht wordt.

Anne.
 

Reputatie 6
Badge

Ik vind het een vreemde stelling dat mensen moeten doorstromen naar een andere woning, dat doe je alleen als een woning je niet meer bevalt en je iets kan vinden dat beter bij je wensen past. Maar als je huidige woning bij je wensen past, dan lijkt me het normaal dat je daar blijft wonen.

Ik vind het nogal pretentieus om te vinden dat anderen maar moeten doorstromen omdat je hun woning wel ziet zitten en/of omdat jij vind dat zij niet zoveel ruimte nodig hebben …

 

Ouderen oorzaak van de niet doorstroming?

onzin,   ouderen kunnen niet doorstromen want er wordt niet gebouwd voor ouderen,  we moeten zolang mogelijk zelfstandig blijven wonen,   maar waar?

er is een grote groep ouderen nu en in de toekomst,   maar dat gaat weer over,   dus richt je op de toekomst en bouw veel meer woonwijkjes,   ouderen zijn net als jong volwassenen, men wilt contact met elkaar.   dus wijken waar men kan ontmoeten,  binnentuinen met bankjes enzo.   

misschien over 50 jaar is de ouderen groep minder,   dan kunnen jong volwassenen ook vanuit het buitenland die hier willen studeren hierin wonen.   

Dus Overheid,  de problemen over doorstroming hebben jullie zelf gecreëerd. 

Reageer