Als je brine bron onder nul komt (water/water WP)

  • 11 February 2020
  • 5 reacties
  • 622 Bekeken

Reputatie 3
  • Gevorderde
  • 46 reacties

Helaas is in de eerste winter zonder dat het (erg) koud is onze bron temperatuur al 2 maal onder de nul geweest.

De bron is door Nathan geboord (3e partij, maar aangestuurd door Nathan) we hebben bijna 8 kW warmteverlies en er is een boring van 125 meter. Ik heb mijn onbegrip destijds al geuit omdat de grond samenstelling hier niet geweldig is en je dan 8000/125 moeten delen om op 64 watt per meter te komen. Maar ze stellen dat de 2000 watt die de WP uit net electra net uit haal erbij komt van de opbrengst van de bron die dus maar 6 kW hoeft te zijn.

Dan zou er dus 6000/125 gerekend moeten worden en dient er 48 watt uit elke meter bron gehaald moeten.

 

online staat wel dat het per bron maar ~35 watt gehaald kan worden.

 

In de zomer liep de bron op naar 18 a 19 graden wat ook al niet een teken is van een ruime bron. Ik heb zelf gehoord dat ik te veel koelde..

nu is het buiten niet echt koud en zie ik de bron uitkomende temperatuur gewoon 2 uur lang in de nacht onder de 0 graden komen. De WP draait dan bijna voluit dus belast de bron maximaal.

 

Frequentie

temperatuur weer op 0

 

Je ziet dat rond 05:30 de ronde stip van punt in grafiek weer op de 0 lijn staat.

daarvoor vanaf 02:00 zakt hij door de 0

 

Melding gemaakt bij de instalateur omdat de bron niet goed functioneerd (zou niet tot/onder nul mogen zakken)

ik ga nu wachten op de smoezen als:

  • kamer temperatuur is 21.5 en systeem is uitgereken op 20 graden
  • een keertje onder nul is geen probleem, meestal is het wel boven nul.
  • jullie doechen te lang dus er moet eerst een sws run gedaan worden en dan moet daarna het huis verwarmen.

 


5 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 12 februari 2020.

Beste JvN,

Ik heb je hele verhaal voorgelegd aan het bronboorbedrijf, dat in 2015 onze open bron heeft gemaakt. Volgens deze deskundige lijkt het erop dat de capaciteit van de bron verre van voldoende is.

Geert Nap

 

 

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 12 februari 2020

 

Beste  JvN,

 

Mijn technische kennis is absoluut ontoereikend voor een adequate inhoudelijke reactie op je bovenstaande tekst.

Misschien wil je nog wel een keer kritisch naar de tekst op zich kijken, want soms raak ik de weg kwijt in je verhaal.

Wie Nathan is, blijft voor mij bijvoorbeeld een mysterie.

Dat er een probleem met je (gesloten?) bron is moge duidelijk zijn. Ik wens je succes met het zoeken en vinden van de oplossing.

 

Geert Nap

Reputatie 3

Nathan is importeur van onder andere de Alpha Innotek warmtepompen. Ze hebben verschillende bedrijfsonderdelen. Een ervan is Nathan Projects die bron boringen doen.
 

Er is dus door de instalateur een warmte verlies berekening gemaakt (via een buro wat die dingen maakt) en op basis daarvan heeft Nathan hem een WP aangeraden en de bron capaciteit berekend.

 

Het is een Alpha Innotec SWCV92-k3 warmtepomp. Dat is 1.8-9.2 kW inverter model.

De bron is iets van 5,56kW en deel daarvan is het elektrisch  vermogen wat de WP uit het stroomnet afneemt (tot 2300 watt ongeveer) dus effectief zou de bron wellicht maar 3.2 kW zijn. Dat is echter onduidelijk in de aan mij geleverde documentatie.

 

Feit is dat ik 7880 watt warmte verlies in de berekening heb staan, en uit de bron nu negatieve temperaturen krijg. 

Overigens stellen ze dat ik maximaal 7kW warmtevraag heb. Wellicht bedoelen ze wel 5,65 kW bron + 1.35 kW elektrisch om op 7.0 te komen.

Alleen als de WP inverter op 117 Hz staat is het iets van 99% van de max.

Reputatie 7
Badge +3

In de zomer liep de bron op naar 18 a 19 graden wat ook al niet een teken is van een ruime bron. Ik heb zelf gehoord dat ik te veel koelde..

Kan je in de zomer je woning met die bron koelen zonder de warmtepomp zelf te laten draaien? Dus als warmteopslag?

Reputatie 3

In de zomer liep de bron op naar 18 a 19 graden wat ook al niet een teken is van een ruime bron. Ik heb zelf gehoord dat ik te veel koelde..

Kan je in de zomer je woning met die bron koelen zonder de warmtepomp zelf te laten draaien? Dus als warmteopslag?

Ja deel van de WP draait dan, alleen de bron zijde pomp en de afgite kant om water door vloerverwarmings systeem te laten stromen. De compressor die voor verwarmen nodig is wordt ge bypassed en draait niet.

is me ooit verkocht als dat er dan 2x20 watt draait, maar het zijn flinke pompen en het is iets van 100 watt.

maar goed, je hebt dan voor 2.4 kWh per dag een huis met 240 m2 vloer oppervlakte op 22 celcius max, wat het buiten ook was. Wel screens en rolluiken dicht en een klasse D lucht WTW systeem wat ook omgekeerd kan werken, dus niet koele lucht van buiten opwarmen, maar warme lucht van buiten afkoelen voordat het naar binnen komt. Daar ging dan van 34 buiten naar 23.5 inblazen ongeveer.

 

Maar aan einde van warme periode zat de bron tegen de 19 graden aan, dus dan is er een lage delta en lopen beide pompen voluit. 

Dat is ook een teken dat de bron te klein is.

Reageer