Mensen,
Ik heb jullie vragen en opmerkingen over de Solarfreezer gelezen. All die vragen heb ik ook gehad. En de antwoorden bleven ook uit. Ik heb toch besloten om het systeem te nemen. De gaskookplaat in de keuken is al vervangen voor een inductie plaat. Nu nog de verwarming vervangen door een Nibe 1255 8 kw systeem en een solarfreezer zak van 5 x 7 m (dus ongeveer 17 m3) onder het huis en de warmtewisselaar achter 10 van mijn bestaande panelen. Deze worden als het goed is op 20 Januari geïnstalleerd. Daarna zijn wij van het gas af. Ik neem een sprong in het diepe. Iemand moet de eerste zijn. Met een kosten van rond de €25,000 (exclusief subside en zonnepanelen) is het inderdaad een duur systeem en zal zich pas na 30 jaar uit betalen. Hopelijk eerder als het systeem minder stoom kost dan verwacht (3800 kWh per jaar) en de gasprijs verder stijgt en de saldering wordt afgeschaft. De installatie had ik het liefst voor de winter geïnstalleerd maar de installateur had het te druk met het vervangen van bestaande ketels voor nieuwe gas ketels dat dit er een beetje bij in schoot. Hopelijk wordt het nog koud na 25 januari zodat ik kan voelen of het huis warm genoeg wordt. Ik draai al met een warmteafgifte temperatuur van de ketel van 45 graden. Op mijn radiatoren heb ik ventilatoren gezet om hun afgifte capaciteit te verhogen. Ik vertel in Aprilk wel hoe het afgelopen is. Nog iemand ook ervaring?
Ruud