Vraag

Gezocht: iemand bij wie ik kan horen hoeveel geluid een warmtepomp maakt

  • 4 October 2019
  • 6 reacties
  • 518 Bekeken

We overwegen de aanschaf van een split-unit warmtepomp van ongeveer 7 kW, maar willen eerst eens met eigen oren horen hoeveel geluid een geïnstalleerde pomp maakt. Daarvoor zouden we graag eens luisteren bij iemand die net als wij in een heel stille omgeving woont en zo'n apparaat in werking heeft. Liefst in de driehoek Nijmegen - Venlo - Uden.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Helaas, ik heb een Elga 5kW unit in Den Haag.

Die hangt in rubbers in een beugel aan de schoorsteen boven op het (platte) dak.
Ik zou zeggen dat hij als hij in werking is hij een zoemend geluid maakt.
Dit is trouwens wanneer het buiten dus op zijn minst fris is en dus de meeste mensen niet buiten zitten of de ramen wagenwijd open hebben staan.

Helaas is het me niet gelukt het geluid op te nemen zodat het een beetje lijkt op de werkelijkheid.
Persoonlijk vind ik het geheel niet storend. Maar hoe groter de installatie, hoe meer geluid hij wrs maakt.

Anne.
Den Haag is wel vrij ver om even te gaan luisteren, maar evengoed bedankt voor de reactie. We willen als gezegd zelf horen hoe zo'n apparaat in werking klinkt.
Reputatie 4
Badge +3
Hi @casneg! Welkom op de community van vereniging eigen huis. 🙂 Heb je dit topic al eens bekeken? Hierin hebben mensen aangegeven welke warmtepomp ze hebben aangeschaft die ze als 'stil' ervaren. Hopelijk kun je hier ook al aardig mee vooruit.
@PieterV , ik heb het gelezen. Mooi dat mensen over de akoestische kwaliteiten van hun warmtepomp vertellen, maar wij willen het echt met eigen oren horen. We wonen op een behoorlijk stille plek en willen die niet verpesten met mechanisch lawaai.
Reputatie 4
Badge +3
Ik snap het, Casneg. Goed dat je daarom de community vraagt om een hoorbaar voorbeeld! Wat heb je tot nu nog allemaal meer aan verduurzaming gedaan? Leuk als je dat hier vertelt.
Reputatie 4
Badge +3

Hi @casneg! Heb je al iemand kunnen vinden om te kunnen horen hoeveel geluid een warmtepomp maakt? Of heb je het inmiddels op een andere manier opgelost? Deel het hier, dan hebben andere leden er ook direct iets aan! :)

Reageer