Vraag

Heeft iemand ervaring met een LW warmtepomp buitenunit opgesteld in een kelder onder het huis?

  • 18 September 2022
  • 6 reacties
  • 363 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Ben bezig met de aanleg van een warmtepomp installatie. Het is een Nefit Eveline Bivalent Split 5 BS . Ik ben er nog niet helemaal uit waar de buitenunit wordt geplaatst. Is het mogelijk dit ook in de kelder onder het huis te plaatsen. Het is een goed geventileerde ruimte van 100m3. Heeft iemand hier ervaring mee?


6 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Goed lezen is ook een kunst O:)
Had dus helemaal over het binnen zetten van de buitenunit heen gelezen…

Anne.

Reputatie 6
Badge

De Nefit Vincent zou 1000m3/u nodig hebben
Wat is het verschil tussen op zolder en in de  kelder plaatsen?

Binnen opgestelde warmtepomp krijgt groter vermogen - Installatie.nl

Itho Daalderop - Vincent L/W warmtepomp binnenopstelling 4,5 kW Hybride

Anne.

Voor de Itho Daalderop Vincent zit daar geen verschil in aangezien dit een ventilatie WP is, er komen 2 buizen door het dak/muur van 25 cm diameter om de lucht van buiten te halen en weer naar buiten te blazen. Je zal daarmee dus niet je zolder of kelder afkoelen.

Als je een buiten unit binnen gaat zetten zoals de vraagsteller voorstelt, doe je dit wel.

Reputatie 7
Badge +2

De Nefit Vincent zou 1000m3/u nodig hebben
Wat is het verschil tussen op zolder en in de  kelder plaatsen?

Binnen opgestelde warmtepomp krijgt groter vermogen - Installatie.nl

Itho Daalderop - Vincent L/W warmtepomp binnenopstelling 4,5 kW Hybride

Anne.

Reputatie 6
Badge

Ben bezig met de aanleg van een warmtepomp installatie. Het is een Nefit Eveline Bivalent Split 5 BS . Ik ben er nog niet helemaal uit waar de buitenunit wordt geplaatst. Is het mogelijk dit ook in de kelder onder het huis te plaatsen. Het is een goed geventileerde ruimte van 100m3. Heeft iemand hier ervaring mee?

Hangt een beetje van het model enviline af, maar de kleinere modellen doen 3600 m^3 lucht per uur en de grotere 7200 m^3 lucht per uur door de buiten unit jagen.

Laten we even van een kleine model uitgaan (5kW); de lucht  in je kelder is dan na 100 seconden compleet door de buitenunit heen gehaald en met een 5kW vermogen dan zo’n 5.44C afgekoeld, 100 seconden later nog een keer, dus als je met een kelder temperatuur van 15C begint vriest het er na 300 seconden (= 5 minuten) op vol vermogen verwarmen al 1.3 graden…

...dat gaat dus geen success worden.

 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is er niemand die een buitenunit in een kelder zal wegzetten. Geen enkele installateur die zich volgens mij daaraan zal wagen. Denk alleen al aan de afvoer van het condenswater dat bij de verdamper kan ontstaan. De Vincent van Daalderop (Een warmtepomp ook zonder buitenunit maar dan met een aan- en afvoer van buitenlucht door het dak) heeft bijvoorbeeld al een condensafvoer voor bij de verdamper. Buitenlucht dat tegen de verdamper (daar waar het koudemiddel in het apparaat verdampt en dus kouder wordt en dus de warmte uit de buitenlucht zal opnemen) komt, koelt immers af en de waterdamp in die lucht kan dus condenseren. Nog sterker op koude vochtige dagen kan de buitenunit gaan aanvriezen.

Reputatie 7
Badge +1

@WimV   Vermoedelijk gaat het om een Nefit Enviline hybride warmtepomp, of niet?
Eveline kan ik niet vinden, iig niet bij Nefit.

Het zou me verbazen als er iemand hier met passende ervaringen is.

Mijn vragen: Heeft de ventilator van de buitenunit min of meer vrije uitblaas naar buiten?

Kan je de aanbevolen/maximale luchthoeveelheid in m³/h halen?

Reageer