Beantwoord

Hoe ga je van het gas af als je een heteluchtverwarming hebt?

  • 9 March 2019
  • 28 reacties
  • 17472 Bekeken


Toon eerste bericht

28 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Een lucht lucht warmtepomp lijkt mij ook efficiënter omdat met een lucht-water warmtepomp er ook nogeens met de radiatoren een delta-T (temperatuursverschil) overbrugd moet worden van het cv-water naar de lucht in de te verwarmen ruimtes. Hoe lager de temperatuur is die een warmtepomp moet opvoeren hoe hoger het rendement. Het punt zit volgens mij in het feit dat lucht-lucht warmtepompen (airco's die tegenwoordig immers omkeerbaar zijn) alleen maar in de zomer gebruikt worden voor verkoeling. En dat er in het geval van een subsidie er dus een subsidie gegeven zou worden voor koeling in de zomer. Volgens mij is een lagere belasting op stroom in de winter en een hogere in de zomer (ook om een -extra- terugleversubsidie voor zonnepanelen mogelijk te maken) ook een mogelijkheid om lucht-lucht warmtepompen als verwarming aan te moedigen en als verkoeling (je kan immers isoleren, rolluiken plaatsen en 's morgens vroeg ventileren) te ontmoedigen. Bij mij in de wijk zie ik nu nog geen enkele (omkeerbare) airco in de winter draaien.

Betreffend een eventueel nieuw subforum 'standpunten die de VEH in zou moeten nemen' zou dit los moeten staan van het wel of niet aanvoeren van deze standpunten op de ledenvergadering daar er anders ook de statuten en huishoudelijk reglement aangepast zou moeten worden.
Reputatie 4
Dat zou dan een lucht-lucht warmtepomp moeten worden. Dus een warmtepomp met buiten de verdamper die warmte uit de buitenlucht opneemt (indien uit grondwater is de investering veel hoger) en binnen de warmte middels de condensor afgeeft aan lucht. Een gewone -omkeerbare- airco dus. Ik kan dus nu al vertellen dat je daar, met de huidige regelgeving, geen subsidie voor krijgt. (anders zou iedereen met een airco - die immers alleen zomers worden gebruikt om te koelen- ook subsidie moeten krijgen.

Het moet wel lukken hoor, als je echt subsidie wil.
Wat dacht je van een Samsung TDM, daar kan je gewoon een paar binnenunits op knopen.
Sterker nog, er is zelfs een kanaal variant verkrijgbaar, dus dat kan wel is de uitkomst zijn voor hetelucht verwarming.
Nog een voordeel, je kan je boiler er mee op warmen, datstukje vergeten we bij een lucht-lucht variant (airco)

Kost allemaal wat, maar dan heb je ook wat (en je krijgt subsidie)
Maar waarom willen we opeens subsidie op een airco ?, dat apparaat kost 1/6 van een volwaardige warmtepomp.
Nederland is verslaafd aan het woord subsidie.
Reputatie 5
Badge
Over de combinatie hete-lucht verwarming en warmtepomp kun je stellen, dat een warmtepomp alleen goed functioneert (COP 5 à 6) bij lage-temperatuurverwarming, ofwel met vloer- of wandverwarming. Dan blijft de verwarmingstemperatuur meestal in de buurt van 30 grC. Ik heb al eens geïnformeerd bij een hete-lucht monteur en dan praat je over zo'n 50 grC, hetgeen een beduidende verlaging van de COP betekent. Dat zou voor de overheid voldoende reden moeten zijn om geen subsidie te verstrekken. En het treft in elk geval de portemonnee van de betreffende consument. Meer over warmtepompen op mijn webstek: www.nautilus-educatief.nl.

Reageer