Beantwoord

Hoe kan ik nog beter op gas besparen?

  • 8 October 2019
  • 13 reacties
  • 796 Bekeken

Deze week viel de jaarnota in de mail inbox. Hoewel deze niet mega hoog is zie ik toch nog aanknopingspunten om dit te verbeteren.

De situatie:
Twee onder een kap woning uit 1969.
Geheel gerenoveerd van label G naar label B+.
Na isolatie: Spouw, muur, dak (uitgevoerd in 2018, jep allemaal zonder subsidie)
Zonnepanelen (9 stuks)
Vloerverwarming op de gehele begaande grond. Rest van de woning radiatoren.
Palletkachel 9KW beneden.
Standaard dubbel glas
Verbruik: stroom: 2628 KWh. Opbrengst: 2669 KWh. Gas: 1237 M3.
Toekomst: voorjaar 2019 pompschakelaar vloerverwarming, ergens 2019 nieuwe voordeur.

Hoofdbreker 1:
Bestaande HR CV ketel is 17 jaar oud en vertoond gebreken. Maakt veel lawaai en tapwater temperatuur is niet meer in te stellen. Wordt ook niet meer in onderhoud genomen door diverse bedrijven. In mijn wijk zijn geen plannen voor een gemeentelijke warmte voorziening.

Ik wil eigenlijk niet afwachten tot deze het begeeft maar op tijd een nieuwe oplossing zoeken.
Huidig plan: We hebben nog 30 jaar voordat we van het gas af moeten. De CV ketel vervangen vervangen door een nieuw exemplaar die hybride en (zonnen)boiler klaar is lijkt de beste optie.
Hoe denken jullie hier over? En hoeveel gas gaan we besparen door alleen de nieuwe ketel.

Hoofdbreker 2:
De thermostaat staat standaard op 19 graden 24 uur per dag. D.m.v. de palletkachel wordt er tijdens bepaalde momenten comfortabel warm gestookt.
Is het voor het gas verbruik niet beter om een schema in te stellen en de ingestelde temperatuur aan te passen. Bijvoorbeeld in de nacht op 16 graden zetten. Ik heb overigens de TOON thermostaat.

Hoofdbreker 3:
Doordat de palletkachel in de avond snel verwarmd naar 21 graden valt de CV stil. Voor beneden geen probleem. Boven hebben we alleen in de badkamer de verwarming aan maar deze wordt dus erg koud. Ik ben bekend met de oplossing van Tado. Maar zijn er nog andere goedkopere alternatieven? wellicht met bovenstaande andere vraagstukken.

Ik hoor graag van jullie!
icon

Beste antwoord door darkfiber 8 October 2019, 13:32

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Ik ga er van uit dat je 2020 bedoelt voor de pompschakelaar en de huisdeur😃.
Met de pompschakelaar zou ik trouwens niet wachten, zeker als je geen A-label (energiezuinige)
vloerverwarmingspomp hebt.

Jouw totale gasverbruik van afgelopen stookseizoen is relatief laag, maar het was ook een zachte winter.

Als de cv-ketel sowieso de deur uit gaat zou ik niets meer investeren in wat bij een nieuwe ketel misschien al aanwezig is/meegeleverd wordt. Hier zit bijvoorbeeld de aansturing voor een vloerverwarmingspomp vaak ingebouwd.

Hoeveel gas je bespaart door een nieuwe cv-ketel?
Als je oude ketel een HR-ketel is vermoedelijk niet zoveel, tenminste niet wat de verwarming betreft.
Wat zijn trouwens de maximale aanvoer en retourtemperaturen?
Het liefst wil je retourtemperaturen van ruim onder de 50 °C hebben (bij mij maximaal 33°C),
anders weinig HR-effect.

Nieuwe HR-ketels zijn wel een stuk zuiniger wat sanitair warmwater (sww) betreft. Dus hoeveel je hier kan besparen hangt van je aan warmwater gerelateerd gasverbruik af. (Indicatie 20 - 25% van het totaal gasverbruik voor sww).

Een hybride oplossing stookt tot ongeveer 0°C alleen met de warmtepomp, daaronder gaat de cv-ketel aan en de warmtepomp uit.

Als je weet hoeveel gas je verstookt bij dagen met temperaturen onder de 0°C weet je ook wat je kan besparen. Indicaties en nog veel meer informatie kan je op diverse relevante webfora vinden bijvoorbeeld op tweakers.net - Duurzame energie en domotica.
Google is ook jouw vriend!

Genoeg leesvoer.

Voor vragen naar een betere (goedkopere?) regeling misschien zoeken naar WAR: weersafhankelijke regeling? (eventueel met ruimtecompensatie) i.c.m. thermostaatventielen - Is helaas ook niet gratis.

Nachtverlaging bespaart behalve gas ook stroom, bij mijn huis (label 😎 gaat de verwarming 's nachts tussen 23 en 6 uur helemaal uit en koelt hierdoor max. 3 °C (op de zolder) af.
YMMV
Reputatie 1
Een kleine tip voor die koude badkamer: koop een draadloze thermostaat.
Ik verwarm de woonkamer ook met een pelletkachel, en om te voorkomen dat hal en keuken te koud worden zet ik dan steeds die draadloze thermostaat in de keuken. Kostte een paar tientjes bij Hornbach.
Reputatie 7
Badge +2
1 Je zou kunnen kiezen om een 'kleinere' CV te combineren met een warmte pomp?
Hoeveel je gaat besparen is van veel factoren afhankelijk en dus helaas moeilijk is van te zeggen.

2 Ik ken een aantal mensen die met laag temperatuur verwarming hun huis verwarmen en daarom de temperatuur constant houden, dus geen nachtverlaging gebruiken. Dit gaat dan meestal wel om warmtepompen (en vaak grote zonnepaneel opbrengsten).

@darkfiber (ook ge-featured in het magazine :)) geeft aan dat bij hem er maximaal 3C verschil is.
Dat zou betekenen dat het ook alleen maar de energie zou kosten om 3C te verwarmen als je de verwarming niet uit zou zetten?

3 Je zou aan elektrische verwarming kunnen denken, die onafhankelijk aangestuurd wordt.
Bijvoorbeeld vloerverwarming, elektrische radiator, straalkachel of infrarood panelen.

Anne.
Ik ga er van uit dat je 2020 bedoelt voor de pompschakelaar en de huisdeur😃.Met de pompschakelaar zou ik trouwens niet wachten, zeker als je geen A-label (energiezuinige)vloerverwarmingspomp hebt.

Klopt dit moet inderdaad 2020 zijn!
Bedankt verder voor alle suggesties, fijn om in ieder geval te lezen dat ik op de goede weg zit qua ideeën. Ik ga weer verder lezen!
Reputatie 7
Badge +1
...
@darkfiber (ook ge-featured in het magazine :)) geeft aan dat bij hem er maximaal 3C verschil is.
Dat zou betekenen dat het ook alleen maar de energie zou kosten om 3C te verwarmen als je de verwarming niet uit zou zetten?

Anne.


Beste Anne, ik snap niet goed wat je met deze opmerking/vraag te weten wil komen.
Het is bekend en gemeten dat een moderate nachtverlaging energie bespaart en nauwelijks comfortverlies betekent (dit is individueel verschillend).
Maar als het daarom gaat hoe lang het bij mij duurt om weer "op temperatuur" te komen, de woonkamer (koelt maar ca. 1,5 °C af - vloerverwarming, gebooste JAGA's ) en de badkamer zijn binnen 1 - 1,5 uur weer opgewarmd. De slaapkamers worden pas avonds weer op temperatuur (18°C) gebracht.
Reputatie 7
Badge +2
Hoi @darkfiber ik vroeg me idd af of de hoeveelheid bespaarde energie door nacht verlaging ook te kwantificeren is.

Zoals ik aangaf 'ken' ik een aantal mensen die laag temperatuur systemen hebben en juist daarom niet aan (nacht)verlaging doen omdat het systeem er 'te lang' over zou doen om de boel weer op temperatuur te brengen.
Jij lijkt een andere ervaring te hebben.

Anne.
Reputatie 7
Badge +1
@Anne Klopt - ik heb andere ervaringen gemaakt (en anderen blijkbaar ook). Het e.e.a. hangt misschien ook van je individuele stookgedrag af? - YMMV
Reputatie 1

De badkamer  verwarming uit zetten!

Je komt daar maar korte tijd en 24 uren op temperatuur houden is duur.

Een infra Rood paneel  zodra je er komt en uit als je weer weg gaat.

Dat is voor de badkamer…  en   hoe is de ventilatie,  een systeem met warmteterugwin  unit kan ook de warmte van pellet kachel  naar andere  ruimtes verdelen.

En waar koop je pellets,  ik heb 100 zak  10 kg dus 1000 kg voor €309,- van fabriek naar voordeur, en dan zaklopen en binnen stapelen…   bouwmarkten en  kachel handelaren zijn veel duurder dan  31 cent per Kg.

 

Reputatie 1

Misschien kan je doorstroombegrenzers toepassen voor je douches en kranen (niet de keuken kraan). Kosten is ongeveer €1,50 per tappunt. Zit er in 5 minuten tussen.  Zo bespaar je gas en water. 

Reputatie 4
Badge +3

Hoi @DeanW! Heb je iets gehad aan de reacties? Kun je verder? Als een antwoord in het bijzonder jouw geholpen heeft dan kun je deze ook markeren als 'beste antwoord'. Bekijk trouwens ook eens dit inspirerende verhaal van @Tigujan

Bedankt allemaal,

 

laatste weken even druk geweest dus geen tijd en zin gehad om te reageren. 
pompschakelaar hangt en stroombesparing is gelijk te zien. Vooral sluipverbruik is verbeterd. 
 

Sinds 3 weken ook aangepast schema van de thermostaat waarbij de temperatuur gedurende de dag varieert. Houwelingen het nog niet met maandcijfers kan onderbouwen  heb ik het gevoel dat ik al bespaar op de gasrekening. 
 

Aanschaf nieuwe cv ketel uitgesteld om gelijk voor een hybride oplossing te gaan. 

Reputatie 7
Badge +3

Heeft de opmerking van @darkfiber over de cv-temperatuur van uw HR-ketel (menu hr-ketel zelf) ook effect gehad ? Met een lagere cv temperatuur gaat uw ketel ook nog langer mee.

Heeft de opmerking van@darkfiber over de cv-temperatuur van uw HR-ketel (menu hr-ketel zelf) ook effect gehad ? Met een lagere cv temperatuur gaat uw ketel ook nog langer mee.


De aanvoer en retour temperatuur had ik al reeds goed ingeregeld dus hier heb ik verder niks mee gedaan. 

Reageer