Vraag

hoe weten we zeker dat laag temperatuur verwarmen echt werkt bij ons huis?

  • 7 August 2022
  • 4 reacties
  • 167 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 1 reactie

beste lezers, 

Wij willen verduurzamen met een all electric warmtepomp en zonnepanelen.

Onze woning is een vrijstaande woning gebouwd in 1999, de inhoud is 600 m3.
Wij gaan er van uit de de isolatie van onze woning voldoende is om over te gaan naar een warmtepomp. Wel is er nog vrij recent (ongeveer 6 jaar geleden) een glazen serre over de hele achtergevel geplaatst (noordzijde).
De hele woning is voorzien van HR++ glas (incl serre)  
De beneden verdieping is helemaal voorzien van vloerverwarming en is ook gelegd als hoofdverwarming.
Op de bovenverdieping hebben we op de slaapkamers allemaal radiatoren. Onze cv ketel is tevens uit 1999.

Het energieverbruik van afgelopen jaar was:

2222 m3 gas, 4300 KWh stroom

Het wordt een behoorlijke investering, mede om die reden willen we ook echt zeker weten dat een goede keuze maken. Wordt ons huis straks echt warm in de winter? 

we hebben 1 offerte voor een warmte pomp installatie ( helaas neemt bijna geen enkel installatie bedrijf nu de moeite om een offerte te maken dus we zijn al blij met 1 offerte) Met 1 offerte hebben we dus ook maar 1 advies, vandaar dat we onze vraag en zorgen op dit platform neerleggen.

de offerte is als volgt:

De apparatuur van Toshiba bestaat uit:

1 stuks buitendeel, type HWT801HWE;

1 stuks hydrobox, type HWT1101XWHM3;

1 stuks boilervat van 300 liter;

1 stuks buffervat van 50 liter, inclusief benodigde sensoren;

1 stuks bediening, inclusief weektimer;

Benodigde filters / afscheiders;

daarnaast willen we 14 zonnepanelen met optimizers 400 Wp op de het oosten leggen en 16 op het westen. (dat is nu eenmaal de positionering van ons dak). Niet echt optimaal, meer kunnen we ook niet kwijt.

-kunnen wij voldoende warmte krijgen in huis van de warmte pomp in de winter?

-wat is de hersteltijd van een 300L boilervat?

-Weet iemand het gemiddelde verbruik van de warmtepomp (Kwh?)

-komen ze hiermee dicht bij 0-op-de-meter?

 

met vriendelijke groet, 

Ralf

 

 

 

 

 


4 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@Ralf  Ik hoop dat je ondertussen weet dat je met mogelijkst lage aanvoertemperaturen moet verwarmen. Aanvoertemperaturen van meer dan 40 °C (liever nog < 35°C) zijn namelijk funest voor de zgn. SCOP (Seizoens Coefficient Of Performance). Met de historische verbruiksdata voor verwarming (dus zonder warmwater) kan je met! LTV (Lage TemperatuurVerwarming) ook zonder uitgebreide WVB (WarmteVerlieBerekening) het  maximale vermogen van een warmtepomp en het elektraverbruik “berekenen”. Misschien heb je jouw verbruiksdata al op “mindergas.nl” ingevoerd?

Een afzonderlijke WPB (warmtepompboiler) kan een alternatief voor een boiler via de normale warmtepomp zijn.
 

Algemeen: Houd er mee rekening dat de levertijden van warmtepompen meerdere maanden zijn en capaciteiten van installateurs ook zeer beperkt zijn.

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 7 augustus 2022

Geachte @Ralf,

Het lijkt me verstandig om eerst een warmteverliesberekening te (laten) maken. Op basis daarvan kunnen je vragen wellicht goed beantwoord worden. Daar komt nog bij dat je aanneemt dat de isolatie afdoende is voor het inzetten van een (lucht?) warmtepomp en dat is misschien niet het geval.

Een vraag van mijn kant: Overweeg je misschien ook een bodemwarmte systeem in plaats van een luchtwarmtepomp?

Groeten,

Geert Nap

Reputatie 7
Badge +2

Ik denk dat het handig is om eerst nog eens wat meer informatie te verzamelen.
Zoals idd een warmteverliesberekening.

Je zou ook komend stookseizoen de aanvoer temperatuur van je CV eens op 45C zetten om te kijken of je het huis dan comfortabel warm kunt krijgen.

Ook kun je in de huidige zomermaanden een bijhouden wat je gas verbruik is voor warm water en eventueel koken.


2200m3 gas klinkt als best een boel, ook voor 600m3 inhoud.
Voordat ik een Elga toevoegde aan mijn systeem was mijn verbruik zo’n 1800m3 voor 850m3 inhoud. 

Daarnaast is om iets zinnigs te zeggen ook nog best wat meer informatie nodig.
Bijvoorbeeld wat de huidige aanvoertemperatuur is van de vloerverwarming beneden
en of dat voldoende is om de beneden verdieping te verwarmen, 
wat de aanvoer temperatuur van de CV voor de radiatoren boven is,
of dat standaard radiatoren zijn of LTV radiatoren. Etc.


Volgens deze datasheet zou het systeem trouwens een SCOP van ca 4.6 hebben, weliswaar bij 35C.

Denk er ook aan dat vanaf ca 2031 als er geen salderingsregeling meer is alle stroomverbruik in de winter tegen kostprijs moet worden afgerekend. Overigens kan dat bij een redelijk goed geïsoleerd huis en een WP altijd nog goedkoper zijn dan wat de kosten van verarming met gas tegen die tijd kost. Maar mss ligt er dan wel een warmteleiding in de straat waarmee je goedkoper je huis kunt verwarmen.

Kortom, nog veel vraagtekens.

Anne.

Beste Heer Nap, Darkfiber en Anne,

Allereerst heel erg bedankt voor jullie antwoorden tot zover.

Wij gaan aan de slag met jullie informatie.

Het is wel duidelijk dat we niet overhaaste beslissingen moten nemen nu.

Om jullie vragen nog te beantwoorden:

We gaan aan de slag met een warmteverliesberekening.

Een vraag van mijn kant: Overweeg je misschien ook een bodemwarmte systeem in plaats van een luchtwarmtepomp? Wij hebben alleen de luchtwarmtepomp overwogen om de kosten toch enigszins te beperken .

 Ik hoop dat je ondertussen weet dat je met mogelijkst lage aanvoertemperaturen moet verwarmen. Aanvoertemperaturen van meer dan 40 °C (liever nog < 35°C) zijn namelijk funest voor de zgn. SCOP (Seizoens Coefficient Of Performance). Deze test is nog niet uitgevoerd, dit doen we zodra de buitentemperaturen lager worden. De CV staat al wel op 40 graden. Dit hebben we pas 2 maanden geleden naar beneden gezet dus historische winter gegevens hebben we nog niet.

Met de historische verbruiksdata voor verwarming (dus zonder warmwater) kan je met! LTV (Lage TemperatuurVerwarming) ook zonder uitgebreide WVB (WarmteVerlieBerekening) het  maximale vermogen van een warmtepomp en het elektraverbruik “berekenen”. Misschien heb je jouw verbruiksdata al op “mindergas.nl” ingevoerd? Dit hebben we nog niet gedaan, maar we gaan hiermee aan de slag. Bedankt voor de tip.

Ook kun je in de huidige zomermaanden een bijhouden wat je gas verbruik is voor warm water en eventueel koken. Dit is nu gemiddeld per dag bijna 1m3, 25m3 per maand.(zomermaanden)

Denk er ook aan dat vanaf ca 2031 als er geen salderingsregeling meer is alle stroomverbruik in de winter tegen kostprijs moet worden afgerekend. Overigens kan dat bij een redelijk goed geïsoleerd huis en een WP altijd nog goedkoper zijn dan wat de kosten van verarming met gas tegen die tijd kost. Maar mss ligt er dan wel een warmteleiding in de straat waarmee je goedkoper je huis kunt verwarmen.

Idd heel veel vraagtekens……

Als we meer informatie hebben delen we die met jullie.

Echt heel erg bedankt!

Met vriendelijke groet, Ralf

Reageer