Beantwoord

HReco 2 zone regeling verwijderen bij gebruik warmtepomp?

  • 20 February 2023
  • 7 reacties
  • 356 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties

Hallo allemaal,
Ik heb een HReco 36 CV met een 2 zone regeling: een zone voor de vloerverwarming op de begane grond en een zone is de badkamer + overige kamers op 1e en 2de verdieping waar radiatoren hangen. De zones zijn gescheiden door een klep die door de ketel bediend wordt op basis van de termostaten in verschillende zones. Zo kunnen de verschillende zones gescheiden verwarmd worden.

Ik ben in gesprek met een warmtepompt leverancier die mij meldt dat ik de zone regeling moet  verwijderen om de warmtepomp optimaal te laten werken. Ook wordt mij vertelt dat het energieverbruik van de warmtepomp efficienter zou zijn dan bij gebruik van het zone systeem.

Ik moet zeggen dat ik hier vraagtekens bij heb. Want het lijkt mij dat wanneer de zone scheiding er niet is, de temperatuur op de 1e en 2de verdiepig nooit hoger kan worden dan wat het vloerverwamingsysteem vraagt? En gescheiden de zones verwarmen lijkt mij altijd gunstiger dan standaard het gehele huis verwarmen?

Hebben jullie hier ervaring mee?

icon

Beste antwoord door Dekker-Lochem 21 February 2023, 14:31

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +2

In dit topic hebben @Geert Nap @Dekker-Lochem en @Driepinter het over zoneregeling en vloerverwarming. De combinatie met (Lucht - Water) warmtepomp wordt zo te zien niet genoemd, maar ik kan me voorstellen dat daar intussen ook wat ervaring mee is.

Ik volg overigens niet waarom de temperatuur niet hoger zou kunnen zijn dan wat de vloerverwarming nodig heeft. Dat is toch een kwestie van een thermostaat knop op de vloerverwarming verdeler zetten zodat daar nooit meer dan 40C (is geloof ik de standaard) in komt?

Als zone regeling met kleppen niet mogelijk/handig is zou je altijd nog slimme thermostaatkranen kunnen overwegen, die de WP/CV combi (neem ik aan) een sigmaal kunnen sturen als ze zelf warm water nodig hebben?

Anne.

Hoi Anne,
Bedankt voor de snelle reactie. Klopt dat in dat topic zoneregeling en vloerverwarming genoemd worden, maar daar gaat het zo ik las over de combinatie met een (L/L) warmpomp als externe warmtebron. In mijn geval (maar dat had ik inderdaad iets duidelijker moeten beschrijven) is het de bedoeling dat een hybride warmtepomp geplaatst wordt naast de CV.

Wat ik bedoel is dat als de ruimte waar de thermostaat hangt de ingestelde temperatuur heeft bereikt, het in de andere kamers nooit warmer dan dat kan worden. Dat is nu juist wat je met een zone regeling wel kan bereiken.

Reputatie 5
Badge +1

Ik begrijp dat je de 2 zones verdeeld heb in een HT en LT deel.

Even onduidelijk: 2 aparte zones, of in één geheel op LT (1 + 2) en 'kleine’ zone op LT (vloer) ?

Maar ongeacht de verdeling met 2 of 3 weg klep,, de sturing van die klep gebeurt vanuit de software van de Intergas (?) HReco ketel. Niet alle Hybide systemen zijn te koppelen aan de software van de HReco. Als deze niet koppelbaar is, zal de klep bij Hybride gebruik de klep niet schakelen. Dus blijft er niets anders over dan de klep weer verwijderen. 

Los hiervan, de het Hybride systeem zal altijd op LT (max. 55 graden) verwarmen. Dat kan (afhankelijk van de toegepaste leidingen) meestal direct door de vloer. Eventueel, zoals Anne al voorstelde, kan er op het mengblok van de vloerverwarming op de inlaadzijde een thermostaatkraan geplaatst worden. Zo mogelijk met een ‘voeler’ IN de vloer of anders tegen het verdeelblok geklemd.

Sowieso lastiger wordt het, als de radiatoren op 1e en 2e Verd.  om HT aansturing vragen.

Dan zijn er 2 keuzes;

  • Radiatoren vervangen door LT radiatoren,
  • Als er HT vraag is, de HReco ketel laten opstarten.

Voor dat laatste zal er een scheiding gemaakt moeten worden in de aansturing van de Hybride en de HReco. En dat wordt een lastige klus. Mogelijk: Ja. Maar of elke installateur dit wil/ kan realiseren ? Vandaar dat de installateur al voor de weg met de minste weerstand heeft gekozen.

Reputatie 5
Badge +1

Mogelijk niet het antwoord wat NvD zoekt, maar ook ik sta voor dezelfde vraag ! !

Even een toelichting op onze huidige situatie:

Hierboven  zoals deze momenteel bij ons op een Intergas Xtreme30  functioneert ( schema uit HReco handleiding, aangepast voor Xtreme )

Thermostaat T2 hangt in de woonruimte en bij warmte vraag wordt klep B geopend. Zowel zone Z1 als zone Z2 worden beide verwarmt. 

Als de woonruimte door de L/L warmtepomp verwarmd wordt, koelt de rest van de woning af. Met een klok programma in Thermostaat T1, geplaatst op de 1e verd. kan zone Z1 (slaapkamers + badkamers) op gewenste tijden op de CV verwarmd worden.

Nadeel van deze economische oplossing is, dat de tegelvloer in huis gedurende de winter wel erg ver afkoelt (18 graden). Hebben dit momenteel opgelost, door in de ochtend tussen 8h30 en 11h00 de CV op 19 graden te laten verwarmen. De vloer warmt dan op to 22 graden. En afhankelijk van de instraling van de zon (= gratis !), gaat tussen 12h00 en uiterlijk 17h00 de L/L warmtepomp aan op 20 graden (wordt de woonruimte rond de 19,5 graden)

NOOT; alle CV radiatoren in de woning zijn LT + voorzien van een thermostaat knop. De CV aanvoertemperatuur staat op max. 55 graden, handmatig op 50 graden.

 

Ben momenteel met Intergas in communicatie over de toepassing / koppeling van de nieuwe Intergas hybride systeem “Xtend".  Niet vanwege het gas verbruik (580 m3 jaar), maar vanwege het comfort in huis.

Ben momenteel aan het onderzoeken, of deze zone verdeling met een Hybride systeem samen te voegen is. In mijn situatie zou het wenselijk zijn, om bijvoorbeeld thermostaat T2 te koppelen aan de route “Xtend"-hybride » “Xtreme"-CV ketel. Dan komt de eerste warmte vraag vanuit de woonruimte thermostaat T2 op de Hybride wp, en verwarmt de gehele woning (inclusief de werkplaats).

Als thermostaat T1 warmte vraag heeft, dan wil ik alleen de CV ketel opstart volgens het klokprogramma (avond en ochtend), dus verwarmen van de slaapkamers en badkamer. Er dan ook sanitair warmwater vraag, dus de trage Hybride wp hoeft dan niet op te starten. Hierbij maken we tevens optimaal gebruik van de specificatie van het Intergas warmte wisselaarsysteem !!

Helaas zijn fabrikanten niet zo scheutig met het verstrekken van soft-ware informatie. En ook op het alwetende WWW is niet alles (als waarheid !) terug te vinden. Sterker nog, als het te specifiek wordt, geven ze ‘niet thuis'. Wordt het een experiment. Maar om dan zomaar deze investering te doen ? ?

De keuze of het een 5,0 kW Intergas Xtend of een 6,0 kW Rhemea ELGA Ace te gaan worden is dus afhankelijk van de reaktie van de fabrikant. Ik ben er, mede door de sumiere informatie, nog niet uit welke het gaat worden. Er liggen bij Rhemea en Intergas diverse vragen van mij.

Mijn voorkeur gaat uit naar het koppelen van soft-ware van één fabrikant (Intergas, vanwege mijn Xtreme).

De zet is aan Intergas en Rhemea (en Bosch, maar dat terzijde).

Zal mijn vorderingen hier blijven posten, Rob.

Dank @Dekker-Lochem

je beschijving is accuraat en daarnaast bevestig je mijn gevoel dat idd de leverancier van de warmtepomp gewoon het simpleste scenario wil. Maar ik voorzie (net als in jouw scenario) problemen met het verwarmen van de andere ruimtes die aan het HT zone hangen.
De mogelijkheid extra thermostaten etc bij te plaasten kan natuurlijk, maar dan moet ik de oplossing gaan zitten bedenken (mijn risico als het niet werkt) en tegen meer kosten. Niet erg aantrekkelijk wat mij betreft :(

Reputatie 4

Net als Dekker-Lochem heb ik een Extreme van Intergas. Daarnaast heb ik een Itho HPM25I warmtepomp.

Bij oplevering zat er een klep voor zoneregeling naast de verdeler van de vloerverwarming. Zowel beneden (vv) als boven (radiatoren) een thermostaat.

Ik heb de klep naast de verdeler uit het systeem gehaald door de thermostaat van beneden direct aan te sluiten op de warmtepomp. Ook de themostaat van boven zit op diezelfde aansluiting van de warmtepomp.

Als ik nu beneden warmte wil hebben zet ik de thermostaat beneden zodanig dat de warmtepomp gaat draaien. Dan gaat er ook warm water naar de radiatoren. Die hebben echter allemaal een themostatische kraan. Als ik dus boven ook wamte wil kan ik die open zetten.

Als ik alleen boven warmte wil hebben kan ik de thermostaat van boven gebruiken. Het nadeel, maar dit zal zelden voorkomen, is dat als ik beneden geen warmte wil maar boven wel het beneden toch warm wordt. Dat kan ik niet voorkomen.

In mijn situatie werkt dit omdat ik eigenlijk alleen beneden warmte wil maar boven nooit (dat doe ik anders), maar dat kan dus wel.

Overigens bepaald de thermostaat beneden niet de watertemperatuur maar dat is ingesteld in de warmtepomp. De thermostaatknop op de verdeler bepaald wel het maximum van hetgeen door de vloer gaat. 

Misschien heb je hier iets aan.

Succ6

Reputatie 7
Badge +2

Wat ik me nog afvroeg, zou je slimme radiator kranen niet als intelligente zoneverdelingskleppen kunnen inzetten? Met wellicht een vrug tussen aan - en afvoer zodat alle kleppen ook helemaal dicht kunnen staan?

Met mss een OpenTherm adapter er bij zoals de Plugwise Adam.
En voor een vloerverwarming die in verschillende lussen ligt die aparte moeten worden aangestuurd PlugWise Koen er bij

Ik heb zelf geen PlugWise trouwens, dus geen idee of - en zo ja hoe goed het zou werken.
Ik zit gewoon een beetje te brainstormen (en dit past mss beter ergens op een tweakers forum O:))

Anne.

Reageer