Vraag

Intergas Xtreme 36 sensoren uitlezen

  • 15 November 2020
  • 62 reacties
  • 13218 Bekeken


Toon eerste bericht

62 reacties

Reputatie 4

Omdat ik in beginsel een warmtepomp laat draaien (ruim genoeg voor saldering) laat ik de ketel niet zo snel bijspringen. Daarom kan ik alleen incidenteel de xtreme uitlezen.

Vermogen ingesteld op 40% (40% van 25,7 = 10,28 kw) en de watertemperatuur op 42 graden.
Brandervermogen gisteren 8kw en een pomp van 61.
Dus de censor geeft een hoog vermogen aan.

In dit verband vraag ik me af, weet iemand dat, de instelling van de modulerende pomp.


Standaard staat die op 65 max en 35 min.
Kan ik dat naar believen veranderen?
Er staat:

P031 Maximum capaciteit modulerende CV-pomp 65 Ingestelde waarde parameter 32 tot 100% P032 Minimum capaciteit modulerende CV-pomp 35 15% tot ingestelde waarde parameter 31

Betekent dit dat ik alles in kan stellen als ik samen min+max maar niet boven de 100% kom?
Ik vraag dit omdat mijn pomp al zijn warme water binnen ½ meter doorgeeft aan de warmtepomp en die het op zijn snelheid in het systeem duwt. En die is langszamer.
Nu lijkt het er namelijk op dat het warme water van de cv voor een groot gedeelte meteen weer terug de ketel ingaat (bypass). Dit omdat hij al het warme water niet kwijt kan in de warmtepomp omdat die pomp zeer lagngszaam staat (noodzakelijk). Door de pomp van de cv langszamer te zetten zou hij verder terug moeten moduleren en daardoor lager vermogen en effecienter het warme water kwijt kunnen.

Reputatie 4

Dank je.

Die grafiek had ik gemist.
Ik ga de snelheid verlagen. Nu ingesteld op 55-25. Eens zien wat er gebeurd.
Ben benieuwd wat dan het vermogen gaat worden.

Reputatie 5
Badge +1

Hallo RobvanV. denk dat dit wel erg laag wordt. Op welke vermogens instelling staat de ketel (P010) ??

Zie uitleg blz. 57 bij 7.5.

Sorry, stond hierboven, dus ong. 10 kW. Kwestie van proberen (zijn de meest kindjes mee geboren :blush: )

Reputatie 5
Badge +1

Even nagezocht in de gegevens van de HREco 36, welke minder goed moduleert maar gezien dezelfde techniek, redelijk representatief is.

Kom daar tegen bij 12,8 kW max. vermogen een minimale pomptoerental van 40% en een minimale  Flow van ong. 400 l/uur.

Bij max. vermogen van 8,5 kW vermogen een minimale pomptoerental van 25 % (!) en en min. Flow van 240 L/uur (ondergrens = 155 l/uur).

Hierbij wel de opvoerhoogte in de gaten houden. Ook hier liggen grenzen, zie grafiek.

Reputatie 4

Fkey,

Ik heb de pompsnelheid van de ketel op 55-25 gezet en dan zie ik, nu hij de warmtepomp weer helpt, het volgende:

-watertemp 44 graden
-pomp rond de 30
-vermogen 6.

Ik kom hiermee dus ook niet veel lager. Wel lager dan bij een hogere pompsnelheid maar niet veel lager.

 

Reputatie 4

Dekker-Lochem,

Zoals ik hiervoor al aangaf is mijn pompsnelheid bij een lagere (55-25) pompsnelheid aanzienlijk lager dan bij de standaard instelling (65-35). Deze is nu namelijk 30 ipv ruim 60. Het heeft slechts een klein beetje invloed op het vermogen ( 6 ipv 8).

Opvoerhoogte is bij mij niet van toepassing omdat de leiding van de ketel minder dan 20 cm ophoog gaat omdat hij meteen de warmtepomp ingaat die het totale water door het systeem pompt.

Wat ik nu wel merk is dat de leiding die rechtstreeks naar de warmtepomp gaat warmer aanvoelt dan de bypass die meteen weer de ketel ingaat. Voor zover een positief resultaat.

Reputatie 5
Badge +1

Wij hebben een Xtreme 30, met 2 modulerende Honewell Chronotherm Touch thermostaten. Hierop zijn, via “Extra functionaliteit” op de thermostaat en het “OpenTherm” protocol bij Intergas (mogelijk ook bij andere merken) alle functies van de ketel uit te lezen. Vanmiddag eens na gekeken hoever het vermogen terug moduleert. Op het ‘kleine'-circuit (zone 1) daalt de aanvoer temp naar 30 graden, maar geeft deze als vermogen een 6 weer.

Gezien mijn ingestelde flow (<75 - >40) kan dit kloppen, 6kW is ongeveer 30 % van het ingestelde vermogen (100 %) 

Ehhhh, ja ik heb expres een krappe CV ketel geplaatst. Bij de meest NL huishoudens draait een fors te grote CV ketel, enkel en alleen omdat we een CW4 wensen (of de installateur ons dat aanpraat). Zie voor verdere uitleg: “Intergas Xtreme, koud huis? ".

Bij ons was 20 kW voldoende, en een CW4 wenselijk. Vandaar de Xtreme 30 !

 

Reputatie 4

Dank je Dekker-Lochem,

Ik laat hem  nu even zoals het nu is. Eens zien of ik het bij deze temperaturen warm hou.
De hoeveelheid water dat de CV nu levert is ongeveer 212 /min en de Itho warmtepomp heeft minimaal 300 l/min afgifte. Daardoor gebruik ik nu nagenoeg alles van de cv  om de Itho te ondersteunen.

Maar ik hou eea in de gaten en zal de komen de tijd nog wel eens wat proberen.

@Dekker-Lochem  De relatie die je legt tussen de pompsnelheid en vermogen klopt niet hoor.

 

De variabele snelheid van de pomp is alleen relevant bij radiatoren, of vloerverwarming met gesloten verdeler omdat bij lagere temperaturen en lagere temperatuurverschillen de radiatoren meer tijd nodig hebben om de warmte af te geven. Het water moet dus langzamer gaan stromen. Bij een systeem met open verdelers voor vloerverwarming (dus verdelers met eigen pomp) moet de pompsnelheid van de ketel zo constant mogelijk zijn.

 

Het is de brander die het afgegeven vermogen regelt, niet de pomp. Bij een bepaald vermogen is een minimale doorstroming nodig, anders kan dat vermogen niet afgegeven worden. Om 25,7 kW vermogen af te geven aan het water, moet het water minstens 738 liter/uur door de ketel stromen (handleiding paragraaf 7.4). Op dat moment warmt de ketel het water 30 graden op, dus van 25 naar 55 graden, of van 50 naar 80 graden. 

 

Bij 4 kW vermogen moet het water minstens 118 liter/uur door de ketel stromen om 30 graden te overbruggen. Stroomt het water langzamer dan dat, dan kan de ketel die 4 kW niet kwijt, althans, dan wordt het verschil meer dan 30 graden en dat mag niet van Intergas, vandaar die tabel in paragraaf 7.4.

 

Hoe sneller het water stroomt, hoe gemakkelijker de ketel zijn warmte kwijt kan, dus bij een hogere pompsnelheid is het gemakkelijker om op een laag pitje te stoken. (van 45 tot 55 graden kun je 350 liter per uur opwarmen met 4 kW). Zet je de pomp op 100% (dat is +/- 1800 liter/uur) dan kan de ketel maximaal 13 graden overbruggen, dus van 42 naar 55, maar niet van 42 naar 56 graden. Met 4 kW is dan het maximale verschil net 2 graden (van 53 naar 55).

 

Waar ik benieuwd naar ben is op welke waarde parameter P011 staat uit menu C020 bij jullie ketels. Dat is de ondergrens voor de brander en dat is bij mijn XTreme 36 ketel namelijk 22% = 7 kW, terwijl de ketel naar 4 kW zou moeten kunnen (=16%).  In de Italiaanse en Tsjechische handleidingen voor deze ketels staat ook dat die parameter 16% zou moeten zijn, maar bij mijn ketel is 22% het minimum (en dus geeft ook de brander nooit minder dan 7 kW op het scherm weer). En dat is vervelend, want ik heb helemaal geen 7 kW nodig, het grootste deel van de tijd is 4 kW voldoende.

 

Het omlaag zetten van het maximale vermogen (P010) is alleen nodig als je de maximale flow wilt beperken tot minder dan 738 liter/uur (pomp +/- 40%), want bij die pompsnelheid kan het maximale vermogen niet afgegeven worden. Verder is dit helemaal niet nodig, want de ketel geeft vanzelf minder vermogen af als het terugkomende water opwarmt. 

Reputatie 4

Blihi, ik begrijp je uitvoerige uitleg.

In mijn situatie heb ik een Itho Daalderop HPMI warmtepomp met als ondersteuning een Xtreme 36.
De Extreme is alleen maar een hulpje als de Itho het niet op temperatuur houd.
Tevens is me gebleken dat als de Extrme ondersteunde de pomp op ruim 60 draaide, en dat bij een standaard instelling van 65/35.
Omdat de Itho de hoeveelheid verwarmd water niet kon verwerken werd de bypass, dus meteen weer de ketel in, net zo warm als wat er naar de Itho ging. Dat lijkt me stoken voor niks. Daarom heb ik de volgende instellingen aangepast:
water 43 graden (al eerder aangepast)
vermogen op 40%
pomp op 55/25 (draait nu op 29)
Daardoor vermogen volgens ketel op 6kw

Als gevolg van deze instellingen brand de ketel op een heel laag pitje en wordt het water gewoon snel 43 graden. Omdat de flow lager is dan wat de Itho kan verwerken wordt de bypass (die meteen terug de ketel ingaat) nog wel warm maar minder dan hetgeen naar de Itho gaat. Wat mij betreft optimaal resultaat.
Verder lijkt het dat mijn gasverbruik iets lager is dan in de oude situatie waarbij vermogen en pompsnelheid hoger waren. 

 

Reputatie 5
Badge +1

@Dekker-Lochem  De relatie die je legt tussen de pompsnelheid en vermogen klopt niet hoor.

Het is de brander die het afgegeven vermogen regelt, niet de pomp. Bij een bepaald vermogen is een minimale doorstroming nodig, anders kan dat vermogen niet afgegeven worden. Om 25,7 kW vermogen af te geven aan het water, moet het water minstens 738 liter/uur door de ketel stromen (handleiding paragraaf 7.4). Op dat moment warmt de ketel het water 30 graden op, dus van 25 naar 55 graden, of van 50 naar 80 graden. 

Waar ik benieuwd naar ben is op welke waarde parameter P011 staat uit menu C020 bij jullie ketels. Dat is de ondergrens voor de brander en dat is bij mijn XTreme 36 ketel namelijk 22% = 7 kW, terwijl de ketel naar 4 kW zou moeten kunnen (=16%).  In de Italiaanse en Tsjechische handleidingen voor deze ketels staat ook dat die parameter 16% zou moeten zijn, maar bij mijn ketel is 22% het minimum (en dus geeft ook de brander nooit minder dan 7 kW op het scherm weer). En dat is vervelend, want ik heb helemaal geen 7 kW nodig, het grootste deel van de tijd is 4 kW voldoende.

 

Hallo Blihi, zoals ik al schreef en ervaren heb: “Met alleen de CV aan en het wisselen van de waarde  ‘Minimale Pomp snelheid’ (P032) en het wisselen van de waarde “Max. CV vermogen” (P010), maakt duidelijk, dat het moduleren door de aanvoer temperatuur wordt gestuurd. Dit leverde de volgende ervaring op".

Inderdaad, het is de brander die het vermogen regelt. Wel ervaren, dat als je de flow verlaagt, het maximale vermogen evenredig terug geregeld wordt. Terecht stel je, komt door de lagere doorstroom en dus de verminderde warmte afgifte, de Xtreme zijn warmte niet kwijt kan en dan de brander terug regelt.

Lastig in mijn situatie. De gehele BG (bungalow, Woon ruimte + slaapkamer + badkamer, zeg maar ‘onze’ woonruimte) wordt voor 80 % verwarmd door de vloer over de gehele BG. De verdeler hiervan heeft een eigen pomp, welke  gekoppeld is een vloerthermostaat + Thermostaatkraan. Toevoer staat begrenst op 45 graden , de gemiddelde watercirculatie temp. + 35 graden, vloer opp. 22 á 23 graden).

De beide (logeer) slaapkamers + badkamer op de 1e verd. hebben radiatoren (LT), de werkplaats (+ 100 m3) eveneens met LT radiatoren. En helaas, dan moet je middelen.

Met jouw informatie, waarvoor hartelijk dank, ga ik weer verder experimenteren.

(Als je niet probeert, kom je er ook niet achter :wink:  )

De waarde van P011 staat bij onze Xtreme 30 op 27 % = 5,2 kW. Toch regelt de ketel terug naar 4 kW (afgelezen op het display). Even over de info uit de Tsjechische en Italiaanse handleiding. Daar gebruiken ze aardgas met een hogere calorische waarde (Russisch gas). Mogelijk de verklaring ?

Vraag:  Het vermogen staat nu weer op 100 % = 19,4 kW, dus volgens de tabellen op blz. 57, moet er dus minimaal 557 l/min door de ketel.  Dus volgens de grafiek zou dat op minimaal 25 % moeten uitkomen ?? Of zit ik er nu erg ver naast ? ? 

Reputatie 5
Badge +1

@Dekker-Lochem  De relatie die je legt tussen de pompsnelheid en vermogen klopt niet hoor.

De variabele snelheid van de pomp is alleen relevant bij radiatoren, of vloerverwarming met gesloten verdeler omdat bij lagere temperaturen en lagere temperatuurverschillen de radiatoren meer tijd nodig hebben om de warmte af te geven. Het water moet dus langzamer gaan stromen. Bij een systeem met open verdelers voor vloerverwarming (dus verdelers met eigen pomp) moet de pompsnelheid van de ketel zo constant mogelijk zijn.

Blihi, hartelijk dank voor je reactie.

Wat ik hiermee bedoel is, dat als de ‘flow’  te laag wordt, de CV-ketel zijn warmte niet kwijt kan en daarmee het vermogen terug regelt (zoals je zelf ook bevestigd).

Daar ligt bij mijn installatie, Xtreme30, één van de lastige momenten. De gehele BG (bungalow, gelijkvloers wonen) heeft vloerverwarming als hoofdverwarming. De aanvoer thermostaat van het verdeelblok staat op max. 45 graden, de circulatie temperatuur  (met eigen pomp) is gemiddeld 35 graden.

Maar we hebben ook een 1e verd. met LT radiatoren + een werkplaats van 100 m3 (LT radiatoren). Probeer de aanvoertemperatuur van de CV op 40 á 45 graden te houden (op P059 op 55 graden begrenst). 

Met het afgelopen koude weekend (de L/L warmtepompging te vaak op ‘Defrost') verder gaan experimenteren. vermogen (P010)  weer op 100 % = 19,4 kW gezet. De ‘flow’ met grafiek van blz. 57 aangepast naar beneden, nu max. 60 % en min 30 %.

Blihi schrijft: Waar ik benieuwd naar ben is op welke waarde parameter P011 staat uit menu C020 bij jullie ketels. Dat is de ondergrens voor de brander en dat is bij mijn XTreme 36 ketel namelijk 22% = 7 kW, terwijl de ketel naar 4 kW zou moeten kunnen (=16%).  In de Italiaanse en Tsjechische handleidingen voor deze ketels staat ook dat die parameter 16% zou moeten zijn, maar bij mijn ketel is 22% het minimum .

Onze Xtreme 30  staat hier op 27 %, wat overeenkomt met 6.0 kW. Volgens Intergas moet dit door moduleren tot 4.0 kW kunnen dalen. inderdaad, als ik het vermogen op het display uitlees (F = brandervermogen) daalt deze aan het einde van zijn opwarmingsproces niet onder de 6 kW !

Bij de Tsjechische en Italiaanse handleiding wordt er mogelijk met ander calorische waarde van het geleverde gas gerekend en de software daarop ingesteld (Russisch aardgas) 

Reageer