Vraag

Is het zinnig om radiator type 10 vervangen door type 11?

  • 8 November 2019
  • 7 reacties
  • 1207 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties

wij hebben een slaapkamer op de noordkant met een groot raam. Dubbelglas hr++ maar toch een koelere ruimte. Nu we de vloer beneden hebben geisoleerd koelt de woonkamer maar weinig af waardoor de radiatoren nauwelijks warm worden. An sich mooi, maar die kamer waar onze baby slaapt blijft daardoor vrij koel. Er hangt nu 2,30m radiator type 10. Zonder convectorenen dus. Is het zinnig om deze te vervangen door een type 11 voor een grotere afgifte?


7 reacties

Reputatie 1

Dat scheelt zeker qua warmte afgifte. Radiator bepalen moet je goed bereken. Op bijvoorbeeld de website van Brugman radiatoren LAN je een technisch handboek  downloaden, hierin zie je o.a. verschil in afgifte vermogen per strekkende meter per hoogte per radiator type. Geeft een goede indicatie wat het verschil is tussen een T10 en een T11.

 

succes!

Reputatie 7
Badge +1

Als je wat meer in detail wilt gaan:

Op de website van Henrad radiatoren is een handige calculator (spreadsheets) te downloaden voor de warmteafgifte van standaard radiatoren (en diverse andere types). Hiermee kan je ook bijvoorbeeld berekenen wat de warmteafgifte bij verschillende temperatuurregimes is. Dit is heel handig als je met van de standaard afwijkende, lage temperaturen gaat stoken.

Trouwens wat is jouw temperatuurregime met de radiatoren nu in vergelijking met vroeger:

Aanvoer- en retourtemperatuur?

Reputatie 4
Badge +3

Hi @Rstef! Welkom op de community van Vereniging Eigen Huis. Heb je een antwoord op je vraag gekregen? Ik hoor het graag. 

Reputatie 7
Badge +2

Een type 11 zal idd meer warmte kunnen afgeven dan een type 10.
Een type 22 kan dan weer meer warmte afgeven dan een type 11.

Volgens de berekening site van radson zou,
uitgaande van een hoogte van 50mm en breedte van 2300mm een 

type 10 - 1152W 
type 11 - 1961W (ca 70% meer)
type 22 - 3668W (ca 220% meer)

kunnen afgeven.
Maar zoals ik al benadrukte, dat wil niet zeggen dat ze dat ook doen.
Als je bij allemaal de kraan dicht draait geeft geen van allen enige warmte af.

Dus is het ook van belang om te weten of er voldoende warm water door je radiator heen stroomt. Daar zijn een aantal zaken van invloed op.

Bijvoorbeeld waar de thermostaat hangt die je CV aan stuurt; als die (bijna) nooit ‘aanslaat’ dan zal er geen warm water door je radiator in de slaapkamer stromen.

Een andere factor is de hele ‘flow’ van het systeem; als het warme water eerst naar andere ruimtes gaat dan zal het mogelijk ook niet (optimaal) de slaapkamer bereiken. Zie ook het zogenaamd waterzijdig inregelen.

En dan kunnen er natuurlijk nog andere factoren zijn waardoor de slaapkamer niet warm genoeg wordt, zelfs al zou de radiator wel steeds op vol vermogen warmte afgeven.


Persoonlijk zou ik trouwens als je een rvanging van een radiator overweegt ook altijd zogenaamde laag temperatuur varianten in overweging nemen. Vaak wat duurder, maar alvast een kleine stap naar een compleet laag temperatuur verwarmings systeem.

 

Reputatie 7
Badge +1

@Anne 50 mm? - waarschijnlijk 500 mm hoogte, maar je bent vergeten de - oh zo belangrijke -

aanvoer- en retourtemperatuur te vermelden.

En wat het veel genoemde “knijpen” van een radiator en de invloed op het afgegeven vermogen betreft:

Radiatorvermogen vs. water-flow

 

Reputatie 7
Badge +2

Ik bedoelde idd 500mm ;)
De aan/afvoer temp bedoelde ik (ook) met ‘voldoende warm water’, maar is goed om nog apart te vermelden.


Uit het originele verhaal krijg ik het idee dat de ruimte waar de thermostaat hangt vrij netjes op temperatuur blijft. Als de thermostaat dus bijna nooit, of alleen heel kort, tegen de CV zegt dat ie aan moet gaan, dan zal de slaapkamer idd niet erg warm worden.

 

Reputatie 7
Badge +1

@Rstef : Ik zou op de bovenverdieping een grote 22 of misschien zelfs 33 radiator installeren.
Ik heb bij mij ook een eigenlijk veel te grote 22 radiator op de 1ste verdieping geïnstalleerd. Nu wordt het boven veel sneller warm dan beneden waar de ruimte-thermostaat hangt. En het werkt perfeckt!

Reageer