Is Mijn Woning Geschikt Voor Een Warmtepomp? - onjuistheden op www.eigenhuis.nl

  • 29 September 2020
  • 31 reacties
  • 1161 Bekeken


Toon eerste bericht

31 reacties

Reputatie 7
Badge +2

@darkfiber Ik denk dat in het artikel er van allerlei aannames worden gedaan die verder niet genoemd worden. Zo denk ik dat ze er van uit gaan dat er een terug verdientijd moet zijn.
Net zoals bijvoorbeeld bij je CV ketel :)

Het verschil in kosten was bij mij zo goed als nihil:
ik heb mijn gas verbruik min of meer omgezet in stroom gebruik kwa kosten.
En dus was er vorig seizoen bij mij zeker nog geen sprake van terug verdienen.


Ja het helpt om je huis beter te isoleren (bij mijn huis is HR++ by far de belangrijkste maatregel).

Maar de tekst lijkt wat mij betreft meer te passen bij een alleen staande lucht - water warmte pomp?


Wat voor soort adviseur?
Het soort die een energie index rapport kunnen maken.
Zeg maar wat ongeveer de bedoeling was met het nieuwe energie-label.

Ik heb dat een tijdje terug laten doen en ondanks dat ik toch al best het een en ander heb gedaan en ook best aardig ben ingevoerd in de materie vond ik de gesprekken die we hebben gehad zeker de moeite en het geld waard.

Maar ja daar was oa de VEH zowat uit principe (is duurder dus moet het wel slecht zijn) en uiteindelijk zelfs ook de VVD (fatsoenlijk uurloon mag niet gerekend worden blijkbaar) op tegen.
En dus houden we de farce die energie label heet nog wat langer.
Maar ik dwaal af ;)

Anne.

Reputatie 7
Badge +1

@Anne   Je dwaalt idd af. Een EI-adviseur is niet voldoende gekwalificeerd om advies over cv-installaties met warmtepompen uit te brengen. (De meeste installatiebedrijven trouwens ook niet.)

Wat ik wel “grappig” vind is het verschil in energielabel toekenning volgens het bestaande belabberde systeem en het systeem met de Energie-Index (EI) berekening. Bij mij in de directe omgeving zijn twee woningen met EI-energielabel deze hebben een gele kleur (label D). Als je nu een conventioneel label aanvraagt voor dezelfde soort woningen krijg je standaard label C. - Mijn woning heeft een iets beter label :slight_smile: .

Of de rijtjeshuizen met definitief energielabel A dit label ook echt verdienen moet ik nog checken.

Ook weer afgedwaald:confounded: .

Reputatie 7
Badge +2

Nav de inkoop actie warmte pompen heb ik net de check gedaan
https://www.eigenhuis.nl/collectieve-inkoop-warmtepomp/warmtepompcheck#/

En de uitkomst is dat mijn huis geschikt zou zijn. Waar ik het dus mee eens ben :)

Alleen heb ik al een tijdje een hybride lucht - water warmte pomp opstelling.

Reputatie 7
Badge +1

@Anne, @PC 

Nog wat meer vreemde dingen bij de VEH-check of je woning voor een (hybride) warmtepomp geschikt is.

Reputatie 6
Badge

@Anne@PC 

Nog wat meer vreemde dingen bij de VEH-check of je woning voor een (hybride) warmtepomp geschikt is.


Hmm inderdaad, volgens de check is mijn woning uitermate geschikt voor een hybride, maar dat wist ik al, full electric zou hier ook kunnen. Dat heb ik vorig jaar kunnen zien.

Ik ben echter dit jaar met een testje bezig om met airco’s te verwarmen en te kijken waar de grens bij ons huis ligt met de buitentemperatuur dat we dit nog comfortabel vinden.

 

@Anne : Jij bent toch ook bezig met airco verwarmen, hoe bevalt dat tot nu toe ?

Reputatie 6
Badge +1

@darkfiber 

Nog wat meer vreemde dingen bij de VEH-check of je woning voor een (hybride) warmtepomp geschikt is.

Hier staan 2 dingen: Onder het verbruik van 1500 m3 is het niet interessant.

Het lijkt mij duidelijk dat dan voor veel mensen de terugverdientijd te lang is. Daar moet je niet meer achter zoeken. Inderdaad zullen super goed geïsoleerde woningen daar snel onder zitten. Een warmtepomp zou dan toch interessant worden om gasloos te worden. Dit in verband met het vastrecht of verplichtingen in de bouwvergunning.

 

Punt 2 het maximale stroomverbruik van 20.000 kWh.

20.000 kWh is zoveel stroomverbruik dat je niet meer kunt spreken over een normale particuliere woning. Het is zeker dat er geen standaard oplossing kan worden aangeboden via een collectieve inkoop. Maatwerk is hier gewoon nodig.

Is het niet zo dat dit de eerste keer is dat er een collectieve inkoop is van warmtepompen. Dan zal het ook een leerproces worden voor VEH. Waar wij ons steentje aan bij gaan dragen.

Reageer