Is van het gas af met een elektrische ketel een goed alternatief?

  • 19 April 2019
  • 37 reacties
  • 66124 Bekeken


Toon eerste bericht

37 reacties

Mijn ervaring: Zorg voor een goede isolatie. Als die in orde is, zijn er 2 mogelijkheden voor verwarming zonder gas. Een warmtepomp in combinatie met vloerverwarming en zonnepanelen. Infraroodverwarming in combinatie met zonnepanelen. Ik heb een zeer goed geïsoleerd huis. De warmtepomp (lucht-water) heeft een vermogen van 8 kW. De COP is ca. 3. Mijn kosten voor warmtepomp en vloerverwarming (150 m2) waren netto geïnstalleerd € 7000. Met infraroodfolie van 150 m2 waren de materiaalkosten lager echter niet geïnstalleerd. Met de warmtepomp hebben we nodig gehad in 2018 2920 kWh (ca. 300 m3 gas equivalent) voor een te verwarmen ruimte van ca. 700 m3 bij 20 graden incl. koelen in de zomer.
Het voordeel van de warmtepomp is het rendement, ca. 300% terwijl infraroodverwarming 97% max. is. Wel heeft infraroodverwarming het voordeel van verwarming ter plaatse en zeer snelle opwarmtijd.
Voor de energievoorziening zijn 41 zonnepanelen geplaatst. De energierekening voor 2 woningen is € 28,--/maand. Mijn woning levert dus ca. 4000 kWh op die geleverd wordt aan de 2de woning.
Investeringstechnisch is infraroodverwarming het goedkoopst echter bij total cost of ownership wint de warmtepomp.
Reputatie 4
Badge +1
Ik vind het niet een misleidend artikel, Peter
Hooguit zijn ze te optimistisch over de stroom kosten en verbruik
  • ze hoeven het rookkanaal niet te vernieuwen
  • De installatie niet aan te passen
  • de woning niet te isoleren geen isolerende puien en nieuw dubbel glas
Als de bestaande isolatie voldoende is voor het wooncomfort, moet extra kosten voor isolatie komen van lagere energiekosten

Hier heb ik wel mijn twijfels over het artikel, dat deze elektrische oplossing slechts 10% duurder is
Stel de oude CV keter had een rendement van 70%
Hij verbruikte 1000 m3 aardgas a 800 EUR
Met een elektrische ketel is dat 7000 kWh, a 22 cent per kWh, dat is 1540 EUR stroomkosten

Daar wegen de kosten van de aardgas aansluiting niet tegenop
Reputatie 2
Dit artikel is regelrechte misleiding.

Verwarming met elektrische ketel 10% duurder dan met gas ? Onzin. Dat is factor 2,5

Misschien dat elektrisch voor dit specifieke geval goed uitpakt. Kleine flat, nauwelijks verbruik.
De besparing op de gasaansluiting en het jaarlijkse ketelonderhoud weegt dan zwaar.
En dan telt ook het gemak en de beperkte investering.

Bij een grotere woning zal dat niet op gaan. 2,5 keer zoveel stookkosten compenseer je niet zo maar.
En als je dan ook nog naar een zwaardere aansluiting moet (van 3x25 of 1x80 naaar 3 x 35) stijgen alleen je netwerkkosten al met 610, per jaar.

Klagende netwerkbeheerders stuur ik regelrecht naar onze regering.
Die wil ons zo graag van het gas af hebben dus die regelt ook maar iets voor het netwerk.

Nogmaals, heeeeeeel slecht artikel.
Reputatie 4
Badge +1
Ja en nee, een elektrische ketel alleen is niet slim.
want de elektrische energie is veel duurder

Maar met een kavel windpark en salderen, is het goedkoper, ca de helft van wat aardgas kost

Maar er is natuurlijk nog een probleem met het lokale net. Dat is nu dom koperdraad. Het lokale net weet niet of het wordt overbelast. Dat vonden de netbeheerders nooit belangrijk, ze zorgden voor voldoende dikke kabels, en de verbruikers betaalden altijd alles.

Maar, stel dat de netbeheerders wel gaan meten of het lokale net vol belast wordt, of hoeveel ruimte er nog over is. En dat publiceren ze digitaal op internet
Dan kunnen alle warmtepompen, elektrische CV ketels en laders van elektrische auto's, hun stroomverbruik verdelen in de tijd, of wat minder afnemen. Time sharen
Bij bijna overbelasting gaan een aantal een kwartier uit, en daarna een andere groep,
Die groep is zo groot dat het net niet wordt overbelast
Nieuwe gebruikers, die net thuis komt en de auto aan de lader hangt, daar meldt de lader zich in de groep en gaat meteen mee time sharen.

Maar hiervoor moeten de apparaten dat kunnen doen volgens een bepaald protocol, dat ze allemaal kennen
En de netbeheerder moet meten en publiceren hoe vol belast het lokale net is.

Ik heb niet de indruk dat die hier mee bezig zijn. Ze denken meer aan variabele tarieven, zodat wij gebruikers ons moeten afvragen of je op een bepaald moment duur uit bent of niet, en of je dat belangrijk vind. Dat soort marktwerking werkt niet gebruikers vriendelijke, en is waarschijnlijk ook niet effectief. De ingebouwde onzekerheid dwingt tot het aanhouden van grote marges, waardoor het lokale net niet optimaal benut wordt.
Reputatie 3
Je kan een schip waar altijd een motor loopt of een agregaat draait voor de elektra,
niet vergelijken met een woning waar je afhankelijk bent van de in Nederland geldende elektra tarieven en alle bijkomende kosten en belastingen.
Dan kan ik de wasmachine ook wel op het CV circuit aansluiten verwarmt nl. ook 1 op 1 het water.
Kom je met het verbruik van waarschijnlijk boven de 10.000 KwH. ook nog in het grootverbruik tarief.
En ik hoop dat meneer de zekeringen nog op 3 x 25 Amp. heeft, want 3 x 35 Amp. of meer kost ook al € 700,00 per jaar extra aan capasiteit tarief.
Reputatie 3
Stroom kan toch veel goedkoper worden als er veel meer windmolens in de noordzee worden
gebouwd?

Dat zou zeer wel kunnen, ware het niet dat onze zeer "betrouwbare" overheid er altijd voor zal zorgen dat de consument niet te veel voordeel krijgt.
m.a.w. inkomsten nadeel voor de overheid, die stelsel matig weigert om de echt grote bedrijven belasting te laten betalen.
Het zal Nooit goedkoper worden voor de gewone burger, daar zorgen ze wel voor met allerlei bedachte heffingen.
Toen in de 70er-80er jaren de Lagerwei windmolens kwamen werdt al vlug de subsidie hier terug geschroefd, de voorsprong die we hadden is weggegeven aan Denemarken.
Ik weet niet of er iemand wel eens op de route Bremen - Hamburg - Flensburg komt, maar er is geen nacht dat je geen zwaartransport met windmolen mast delen of vleugels e.d. tegenkomt.
m.a.w. als we ergens voorsprong hebben geven we dat weer weg door de korte termijn denkerij van onze politici.
Net als met de semi electrische auto, deze duurdere klasse auto is met veel subsidie aan de financieel beter gesitueerden en bedrijfsmatig (lease) verkocht.
Nu ze 2e hands op de markt komen, zit de oplaad kabel soms nog in de verpakking.
met dit verkeerd soort subsidie beleid wordt het hier dus nooit wat, en zeker niet goedkoper!
Reputatie 7
Badge +3
In dat ene voorbeeld van dat appartement in Vlissingen zou een oude VR (verhoogd rendement) ketel vervangen moeten worden door een HR (rookgascondenserende) ketel vervangen moeten worden. Dat zou in die ene situatie voor een andere lucht en rookgasafvoer extra kosten met zich mee brengen. Met een elektrische ketel heeft hij die kosten nu niet. Verder dus inderdaad een hoop onzin over 'verwarmen met groene stroom en dus milieuvriendelijk' terwijl er voor elektrische verwarming gewoon niet voldoende wind- laat staan zonne energie is en het elektriciteitsnet er ook niet op berekend is.
Reputatie 1
Ik heb grote problemen het verhaal in de Volkskrant goed te plaatsen. Immers als je in plaats van met gas met stroom gaat verwarmen dan heb je per m3 gas 9-10 kWh stroom nodig. Dat staat ook keurig beschreven op https://elektrische-ketel.nl/. Maar dan kan die goede man nooit zijn huis hetzelfde verwarmen als die met gas deed voor het zelfde maandbedrag. Ergens klopt de informatie in het artikel dus niet. Dit soort stroomverbruik van 10000-15000 kWh per jaar kunnen nooit met eigen zonnepanelen worden opgewekt. Deze informatie miste ik in het artikel van de VK.
Reputatie 5
Badge +1
Beste mensen,

Vandaag (20/4/19) een reactie van Prof.dr.ir. David Smeulders, TU Eindhoven in de Volkskrant op het eerder genoemd artikel.

Citaat:
Mar Aalders gaat van het gas af met een elektrische ketel ('Van het gas af, dan aan het elektriek!' Economie, 19 april jl). Hierdoor zal de CO2-uitstoot van 180 gram per verstookte kWh uit zijn gasketel omhoog gaan naar 500 gram per kWh.Dat laatste getal is namelijk de uitstoot van de centrales, windparken en zonnepanelen waar de elektriciteit vandaan komt. Het middel is dus erger dan de kwaal.
Einde citaat.
Stroom kan toch veel goedkoper worden als er veel meer windmolens in de noordzee worden
gebouwd? Waarom zo ingewikkeld doen, wind is er altijd op zee. Ook het zeewater heeft energie
in zich. Kom op toch?!
Reputatie 1
Slordig artikel, waarin de kosten van een warmtepomp schromelijk overdreven worden.
De huidige gasprijs is €0,70. Stroom €0,21. De verhouding is dus € 0,70 tegen € 1. 68.
Verder worden de kosten van een warmtepomp zeer overdreven. € 13.000.- voor een vloerverwarming terwijl met lagere temp radiatoren hetzelfde bereikt kan worden. Wellicht volstaat het uitbreiden van de radiatoren met één plaat ook. Je bent dan voor een paar duizend euro klaar.

De foto van de elektrische ketel geeft onbedoeld meer info. Er is een ventilatiebox te zien. Die kan worden vervangen door een warmtepomp zonder buitenunit. Kosten €1600.- na subsidie.
Daarmee bespaar je 50-70 % op gas voor verwarmen, zeker in kleinere woningen. 10 maanden per jaar kan de warmtepomp het alleen aan, twee maanden niet.
Een verhoogd rendementsketel kan de rest doen. Het rookkanaal kan dan buiten beschouwing blijven.
Een evt. elektrische ketel kan zo een lager vermogen krijgen, waardoor sterkstroom niet nodig is.

Het lijkt mij een prima oplossing, dat Nederland voor 10 maanden per jaar van het gas afgaat en hooguit 2 maanden niet. Juist die maanden, dat stroom schaars wordt en dus duur.
Hopelijk kan de elektrische auto dan in de winter wel worden opgeladen. Waarom 2-3 maal meer uitgeven voor het laatste 30% resultaat?
Reputatie 7
Badge +3
"De Zeeuwse netbeheerder Enduris laat weten dat een paar woningen in een flat in Middelburg geen probleem zijn. ‘Maar als de hele flat overstapt op elektrische verwarming, dan moeten we de aanvoerlijn verzwaren. En als dit een populaire manier van verwarmen wordt, zullen we stukken van ons netwerk moeten verzwaren.’ Wat dat zou kosten? ‘Dat weten we niet’, zegt de woordvoerder."

Geen probleem. De consument betaalt wel.😴


Een kuub gas kost 80 cent. Dezelfde hoeveelheid warmte uit een elektrische ketel kost 1,98 euro, zo rekent hij voor. Die andere vorm van elektrische verwarming, de warmtepomp, is 4- tot 5 maal efficiënter en is daarom wel concurrerend met gas. ‘Maar dan moet je woning wel heel goed geïsoleerd zijn, op het niveau van de huidige nieuwbouw.

Zou je met een energieprijs van € 1,98 i.p.v. € 0,80 je huis dan ook niet goed moeten isoleren !!!!!!!!!!
Je sluit je huis af van het aardgasnet maar je moet wel een zwaardere en duurdere elektrische aansluiting nemen.

Reageer