Lucht - Lucht warmtepomp als alternatief?

  • 29 August 2019
  • 42 reacties
  • 6580 Bekeken

Reputatie 7
Badge +2
  • Verduurzamer
  • 859 reacties
Geïnspireerd door een paar van mijn duurzaamheidstechneut helden(*) wil ik me deze herfst eens gaan oriënteren op de vraag of het gebruik van een lucht - lucht warmte pomp, ook wel een airco die kan verwarmen genaamd, een interessant alternatief is.

Ik ben alvast eens hier begonnen
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511526

en bedacht dat mss hier ook mensen zijn die hierin geïnteresseerd zijn danwel hier al ervaring mee hebben.

Anne.

42 reacties

Reputatie 6
Badge

@Dekker-Lochem

(Warm Tapwater even ter zijde); maar zou je met een lucht/lucht warmtepomp een ruimte die je nu verwarmt krijgt door gas met een thermisch vermogen van 10000 kW, dus theoretisch kunnen verwarmen met 10000/5.1(SCOP) ~ 1961 kW aan electriciteit? Of stel ik de zaak dan verkeerd/te simpel voor?


Inderdaad, als je 10000 kWh aan warmte produceerd met een SCOP van 5.1 dan kost dat ongeveer 1961 kWh aan elektrische energie.

Reputatie 5
Badge +1

@Dekker-Lochem

(Warm Tapwater even ter zijde); maar zou je met een lucht/lucht warmtepomp een ruimte die je nu verwarmt krijgt door gas met een thermisch vermogen van 10000 kW, dus theoretisch kunnen verwarmen met 10000/5.1(SCOP) ~ 1961 kW aan electriciteit? Of stel ik de zaak dan verkeerd/te simpel voor?

Ingmar E, denk dat je hier vermogen (kW) en verbruik (kWh) even door elkaar zijn gehaald. Theoretisch juist, als we het hier tenminste over verbruik, dus kWh's hebben.

De SCOP waarde geldt als een seizoen waarde, gebaseerd op een ‘gemiddeld’  seizoen in Midden-Europa. En dat komen we op de vraag, welke omgeving heeft de fabrikant als gemiddelde temperatuur gekozen. Een stadswoning nabij de Noordzee kust (vriest het nauwelijks) of een buitengebied nabij Berlijn, waar het flink kan winteren :wink: Toch zijn beide Midden-Europa.

Terug naar het vermogen. Een gemiddelde middenwoning met een B-label kun je met een CV ketel met een vermogen van 20 kW goed verwarmen. Met een L/L warmtepomp, welke bij - 10 graden een COP van 3,4 heeft (gebaseerd op dezelfde berekening, dus tot - 10 buiten temperatuur verwarmen), kun je hetzelfde thermische vermogen halen met een L/L van ong. 6 kW. [ dit los van de verdeling van de warmte door de woning ]

 

@Dekker-Lochem Klopt, ik haal ze door elkaar. Ik bedoelde idd mijn jaarverbruik in gas teruggebracht tot jaarverbruik van een L/L warmtepomp voor het opwekken van dezelfde energie.

Is er een vuistregel voor het berekenen van het benodigde vermogen?

Reputatie 6
Badge

@Dekker-Lochem Klopt, ik haal ze door elkaar. Ik bedoelde idd mijn jaarverbruik in gas teruggebracht tot jaarverbruik van een L/L warmtepomp voor het opwekken van dezelfde energie.

Is er een vuistregel voor het berekenen van het benodigde vermogen?


Er zijn meerdere vuistregels en hebben allemaal een andere uitkomst :)

Eentje die wel aardig werkt is dat ongeveer 1% van je jaarverbruik op de koudste dag plaats vind, dus dat betekend dan 1% van 10000 kWh is 100kWh, dan delen door het aantal uur dat je de L/L warmte pomp aan wil hebben staan, 24 uur per dag → 100/24 = 4.2 kW vermogen minimaal nodig, maar als je hem in de nacht niet aan wil hebben staan b.v. 16 uur per dag →100/16 = 6.3 kW vermogen minimaal nodig.

En niet onbelangrijk, dat vermogen moet dan geleverd kunnen worden op die koudste dag van het jaar … als je nog een paar kW backup verwarming hebt, kan je daar ook -7C voor nemen, zo vaak komt de gemiddelde etmaal temperatuur niet zo laag, zie onderstaande plaatje dat ik eens gemaakt heb op basis van historische KNMI data van al hun weerstations.

 

Reputatie 6
Badge

Geïnspireerd door een paar van mijn duurzaamheidstechneut helden(*) wil ik me deze herfst eens gaan oriënteren op de vraag of het gebruik van een lucht - lucht warmte pomp, ook wel een airco die kan verwarmen genaamd, een interessant alternatief is.
...
Anne.

 

@Anne, deze post is van een jaar geleden, heb je ondertussen al een mening over dit alternatief ?

Ik ben zelf een week geleden begonnen om met mijn airco’s te verwarmen, vorig jaar heb ik dat niet gedaan omdat ik een zuivere meting wilde doen met mijn aangepaste CV op zeer lage temperatuur.

Slechts een weekje bezig, maar tot nu toe bevalt het goed.

Reputatie 5
Badge +1

Is er een vuistregel voor het berekenen van het benodigde vermogen?

In de L/L warmtepomp branche rekenen ze te vaak vanuit het koelende vermogen! Logisch, tot voor een paar jaar werd 95 % van de L/L warmtepompen louter als Airco geplaatst.

Ben inmiddels alweer enkele jaren met de materie van verwarmen bezig. Allereerst komt natuurlijk de vraag, waar komt (komen ?)  de binnen units. Een warmte verdeling ala een CV met meerdere radiatoren (en eventueel vloerverwarming)  is niet zondermeer door een L/L warmtepomp te vervangen.

Wil je het vermogen van je CV opwekken met een L/L warmtepomp systeem, dan kun je het vermogen van je CV-ketel als uitgangspunt nemen (los van wat hier boven al staat, hoe verdeel je de warmte). Voor het berekenen van je CV-ketel vermogen zijn er op internet diverse ‘rekentools’  te vinden. En helaas, al heb je maar 3 dagen -10 in Nederland (aan de kust mag je -7 aanhouden), ook die dagen wil je graag warm zitten ( en hier in de Achterhoek kan het s’winters vaak 2 á 3 graden kouder zijn als in Haarlem, onze vorige woonplaats)

Dus zoals al eerder vermeld, met bijvoorbeeld een CV-ketel van 20 kW, welke goed ingeregeld (!) en afgesteld (!) is op b.v 16 kW, mag je deze waarde delen door de COP waarde bij -10 (-7 ) graden.  

In mijn voorbeeld kom je dus 16 kW / 3,4 (COP Mitsubishi ZSX bij -10 ) = 4,7 kW. Afgerond op 5 kW. Uit ervaring; Rond de berekende waarde af naar boven. Een verwarmde vloer voelt duidelijk anders aan als een van bovenaf gerichte warme luchtstroom.

Kant tekening: Er zijn momenten dat je L/L warmtepomp je in de steek laat !.

Bij een hoger buitenvochtigheid (mistig) en temperaturen onder de +5 graden kan de buitenunit dicht vriezen. De op verwarmen geconstrueerde L/L warmtepompen hebben hiervoor een automatisch ‘defrost’ programma, welke dan de buitenunit weer ontdooit. Helaas heb je dan gedurende 6 tot 12 minuten (ervaring!) geen verwarming, maar een afkoeling in huis ! 

Hebben ervaren, dat er op mistige avonden wel3 x per uur het systeem in ‘defrost'-modus ging. En echt, dan hou je het niet warm in huis!  Het ‘defrost’ programma onttrekt namelijk via de binnenuit warmte uit huis om de buitenunit te ontdooien.

IngmarE; Als je dit item nog eens vanaf het begin terug leest, kom je mijn ervaring tegen. Wij verwarmen inmiddels een groot deel van het jaar ons huis met één 3,5 kW L/L warmtepomp (zie voor uitlegenkele maanden terug op deze posting). Verbruik dit jaar (af 1 jan. 2020 tot heden)  = 355,8 kWh en dat is inclusief enkele dagen koelen !!

En gewaardeerd Forumlid “Anne” is inmiddels bezig met een totaal systeem met meerdere binnen units. Maar daar kan hij beter zelf op reageren.

Reputatie 7
Badge +3

Wat is met dit verbruik van 356 kWh de besparing aan aardgas?

Reputatie 5
Badge +1

Wat is met dit verbruik van 356 kWh de besparing aan aardgas?

Januari - september 2018 = 814 m3 gas,

Januari - september 2019 = 534 m3 gas (maar toen waren we 21 jan. - 22 maart in Portugal en de woning op 14 graden permanent),

Januari - september 2020 = 449 m3 gas.

Uit de gegevens (automatisch Excel bestand vanaf 2014) komt dit voor ‘volle’ periodes  jan. - sept.  op tussen de 350 en 400 m3 gas besparing.

Ehhh, grappig (en daar is geen enkel rekenkundig verband tussen), maar 1 kWh voor 1 m3 gas ! Nu is dit niet helemaal eerlijk. In die periode hebben we ook alle HR+ ruiten vervangen door GHR++ beglazing.

Reputatie 5
Badge +1

Zijn inmiddels een volledig jaar verder, dus kan ik over een vol jaar 2020 de resultaten opmaken:

Met de fijn'-tuning zijn we uitgekomen op;

De CV in de ochtend van 8h00 tot 10h30 op 20 graden (ketel op 55 gr. en 25 gr. retour). Dan is het water in de vloer van de BG rond de 28 graden, de tegelvloer 21 á 22 graden aan de oppervlakte. De vloerverwarmingspomp loopt op de  circulatie thermostaat  nog door tot rond 13h00. Handmatig starten we de L/L warmtepomp rond 10h00 op 21 graden, zodat deze al snel de CV thermostaat uitschakelt (zit in de luchtstroom van de L/L). De L/L warmtepomp schakelt om 23h40 zichzelf uit. Meestal is het de vloer oppervlakte dan nog steeds rond de 21 graden.

Door de meer als voldoende warmte afgifte van de L/L (+ het zonnetje en de zachte winters), stond overdag de tussendeur naar de 1e verd. open, zodat het ook hier ruimvoldoende opwarmde (18 á 19 graden). De gebouwde zone regeling T1 is maar enkele keren bijgesprongen (handmatig, bij logés op de 1e verd. :wink:  )

Wat ons dit opleverde:

Gasverbruik over 2014 t/m 2019, dus over 6 jaar is 7764,8 m3. Door 6 komt het op 1294,1 m3 per jaar. (Woonde 2014 / 2019 gemiddeld 2 winter maanden in Portugal. De waarden zijn hiervoor gecorrigeerd naar volle jaren). In 2020 waren we het gehele jaar thuis.

Gasverbruik 2020 = 778,2 m3 ! ! (dit is inclusief koken op gas en badkamers verbruik).

Electra verbruik (het werkelijk gemeten verbruik !) over 2017 = 568 kWh, welke (deels) overdag door mijn  de PV panelen werden geleverd. Hiervan was 53,9 kWh voor ket koelen (als Airco) en dus 514,1 kWh voor verwarming.

Ons netto E-verbruik steeg van - 162 kWh (terug geleverd over 2019) naar + 351 kWh (de eindafrekening over 2020 !)

Kortom, het werkt ! ! , Rob.

Reputatie 5
Badge +1

 

Gelukkig zijn er ook installateurs, welke luisteren naar hun klantervaring. Zoals deze reactie, welke ik kreeg na het delen van onze bovenstaande ervaring over 2020.

Hallo Rob,

Ook nog de beste wensen!

Bedankt voor deze informatie! Erg duidelijk en zeker een goed verhaal naar andere klanten die vragen hebben over het energieverbruik van het systeem.

Ook zeker iets om rekening mee te houden is het defrost programma. Als het gebruikt word als hoofdverwarming om dan toch een slag hoger te gaan zitten wat betreft de kW’s.

Nogmaals bedankt voor de info en ik wens je een goed 2021 toe!

Met vriendelijke groet, EngelTherm, Lochem.

Reputatie 5
Badge +1

De CV in de ochtend van 8h00 tot 10h30 op 20 graden (ketel op 55 gr. en 25 gr. retour). Dan is het water in de vloer van de BG rond de 28 graden, de tegelvloer 21 á 22 graden aan de oppervlakte. De vloerverwarmingspomp loopt op de  circulatie thermostaat  nog door tot rond 13h00. Handmatig starten we de L/L warmtepomp rond 10h00 op 21 graden, zodat deze al snel de CV thermostaat uitschakelt (zit in de luchtstroom van de L/L). De L/L warmtepomp schakelt om 23h40 zichzelf uit. Meestal is het de vloer oppervlakte dan nog steeds rond de 21 graden.

 

Inmiddels een ‘kou'-periode verder waarin we de Xtreme30 CV ketel hebben kunnen optimaliseren (zie topic “Intergas Xtreme, koud huis?” ).

Ons huidige stook protocol bij dag temp. > 7 graden, nacht > 3 graden is;

  • De modulerende woonruimte thermostaat van de Intergas Xtreme staat permanent op 19 graden ! Dan verstoken we tussen de 2 en 3,5 M3 gas per dag. De vloer blijft dan gedurende de hele dag rond de 22 graden (oppervlakte). De werkplaats is dan rond de 12 graden (kun je lekker doorwerken ;) 
  • De L/L warmtepomp starten we handmatig in de ochtend (tussen 08h00 en 10h00) op 21 graden.  Met alles open, komt de temp. op de 1e verd. op 18 graden. De thermostaat van de CV slaat automatisch af door de warme lucht stroom.  De L/L warmtepomp slaat geprogrammeerde af om 23h40. De L/L warmtepomp gebruikt ong. 5 kW per dag.

 

ik heb afgelopen mei een L/L warmtepomp aangeschaft als vervanging voor mijn CV ketel. Tot nu toe heb ik nog niet hoeven te verwarmen, dus daar heb ik geen ervaring mee.
Het grote verschil met een CV-ketel is het aantal ruimten dat je kunt verwarmen, met een L/L warmtepomp maximaal 2 of hooguit 3.

Inmiddels heb ik wel ervaring met "koelen". Regel 1 is dat je zo weinig als mogelijk moet koelen, want je gaat dan immers meer energie gebruiken dan voorheen. Afgelopen zomer hebben we een dag of 10 gehad dat wij het nodig/prettig vonden om te koelen. De zuinigste manier om te koelen is om de airco niet op koelen te zetten maar op ontvochtigen. Uiteraard koelt hij dan ook een beetje, maar met name verlaagt hij de luchtvochtighed, zodanig dat het ook bij een temperatuur van 25 Celsius heel aangenaam is. Het grote voordeel is dat hij dan nauwelijks energie verbruikt.
Het totale verbruik deze zomer voor 10 dagen "koeling" is slechts 14 kWh, vertaald naar gas is dat 1,4 m3 gas !!! ( Het rendement van onze airco voor koeling is volgens de fabrikant 950%) 

Hallo, wij zijn ook op zoek naar een airco met een COP waarde van meer dan 5. Mag ik vragen welk type u heeft? 
En dat doet me denken aan nog een voordeel van een L/L warmtepomp t.o.v. een L/W warmtepomp, het rendement voor verwarmen is aanzienlijk hoger (mijn airco heeft een sCOP van 590%)

 

Reputatie 7
Badge +1

@Kuijpers   Wat wil je met het citeren van een bijdrage van 3 oktober 2029 zeggen?
Dat je er mee eens bent? - Dat citeren kan ook korter zoals op deze manier: op het datum van de bijdrage staan, met rechts klikken en “koppeling kopiëren” kiezen en als hyperlink invoegen.

Graag ook in eigen woorden vertellen wat je van de geciteerde bijdrage goed/minder goed vind!

Reputatie 6
Badge

Nu we al een tijdje niet meer verwarmen heb ik eens mijn Gas verbruik van de verschillende stook seizoenen in een grafiekje gezet.

2019-2020 heb ik voor het eerst verwarmt met mijn CV circuit omgebouwd voor lage temperatuur om te kunnen meten wat voor soort vermogen WP ik nodig zou hebben in ons huis, en om te zien of het goed zat met de afgifte op lage temperaturen.

2020-2021 heb ik bij de meeste buiten temperaturen boven de 9C met de airco verwarmt en de rest met de CV.

2021-2022 heb ik met de airco verwarmd en alleen bij koud weer, op de momenten dat het onbehaagelijk begon te voelen beneden, met de CV af en toe de vloer beneden warm gestookt door voor 1-2 uur de CV ook aan te zetten.

Aangezien juni nog niet voorbij is heb ik voor juni 2022 het gas verbruik tot nu toe x3 gedaan om naar de volle maand te extra poleren.

De airco’s hebben 2021-2022 voor verwarmen 4569 kWh stroom verbruikt. Wat neer komt op een SCOP van ~2.5 als ik corrigeer voor graaddagen ten opzichte van 2019-2020.

Ik heb deze winter express de ventilatie stand van de binnen units beperkt i.p.v. de airco het optimale debiet te laten kiezen om het geluid binnen te verminderen.

Dit gaat duidelijk ten koste van de efficientie, ik heb in het verleden een SCOP van 3.92 gezien als ik de airco zelf zijn ventilatie liet kiezen, dus hoewel prettiger qua geluid heeft dat wel ~1820 kWh extra stroom gekost en is dus geen aanrader.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Voor wie het nog niet wist: Een lucht/lucht warmtepomp (aka airco) werkt quasi als een fietspomp 😂(volgens de VEH website) als ze moet verwarmen.

 

Mogelijkheden decentrale verwarming (website VEH)

Lucht/lucht warmtepomp  

Een lucht/lucht warmtepomp haalt de warmte uit de buitenlucht. De lucht wordt gecomprimeerd tot een bruikbare temperatuur en brengt via één of meerdere binnenunits (per ruimte een unit) de ruimte op de gewenste temperatuur. De meeste mensen kennen de lucht/lucht warmtepomp als airco. Een airco kan meestal ook omgedraaid worden en kan daardoor op een zuinige manier de verschillende ruimtes verwarmen.

 

Reputatie 6
Badge

Voor wie het nog niet wist: Een lucht/lucht warmtepomp (aka airco) werkt quasi als een fietspomp 😂(volgens de VEH website) als ze moet verwarmen.

 

Mogelijkheden decentrale verwarming (website VEH)

Lucht/lucht warmtepomp  

Een lucht/lucht warmtepomp haalt de warmte uit de buitenlucht. De lucht wordt gecomprimeerd tot een bruikbare temperatuur en brengt via één of meerdere binnenunits (per ruimte een unit) de ruimte op de gewenste temperatuur. De meeste mensen kennen de lucht/lucht warmtepomp als airco. Een airco kan meestal ook omgedraaid worden en kan daardoor op een zuinige manier de verschillende ruimtes verwarmen.

 

Wat een tenenkrommende incompetentie laat de schrijver van die pagina hier zien. 😖😤😢😭

Reputatie 7
Badge +1

De schrijver hierboven over de airco als fietspomp heeft ook een kennis-quiz over de “warmtepomp” gemaakt (VEH Magazine 10/2023 p. 17)

Natuurlijk staat een vergelijkbaar uitleg over de werking van een airco als warmtepomp ook bij vraag 5. (en vergelijkbaar bij vraag 4 - Hybride warmtepomp): “...Het apparaat haalt dan de warmte uit de buitenlucht, perst deze samen en geeft die af aan de binnenlucht. ...”

De andere vragen van de kennis?-quiz zijn vaak (net) iets te kort door de bocht.
Over het kennisniveau van de schrijver kan ik niet oordelen.

Er ontbreekt volgens mij de vraag naar de subsidies🤑 voor warmtepompen.

Reageer