Vraag

Luchtbevochtigers, wie heeft er ervaring opgedaan ?

  • 21 February 2021
  • 14 reacties
  • 658 Bekeken

Reputatie 5
Badge +1

Met de afgelopen ‘koude’ week, zullen vele hebben ervaren (of gemeten), dat de luchtvochtigheid in de woning drastisch terug loopt. Bij ons zelfs onder de 25 %, waardoor de houten stoelen kromtrokken en de rieten zittingen kraakte alsof ze braken :kissing:

Dus tijd voor aanschaf van een luchtbevochtiger, voor onze zowiezo al  erg droge woning (dankzij  C-ventilatie systeem * ). Het aanbod blijkt, zeker als je voor een woonruimte van boven de 125 m3 inhoud gaat zoeken, erg beperkt.  Na vele afweging zijn we uitgekomen op de Dyson Pure Humidify + Cool™️ luchtreinigingsventilator met luchtbevochtiging. Met € 699,- niet echt het koopje van de week.(en momenteel nergens leverbaar !) 

Voordat we deze aankopen willen we graag wat ervaringen van gebruikers zien. Is deze Dyson die € 699,- waard ?

Maar zeker zo blangrijk, wie heft er goede ervaringen met andere (ruimte >125 m3) luchtbevochtigers, zoals van Philips, Otima Cool, Itho ed. 

Alle reactie s zijn welkom, alvast bedankt, Rob.

*) . Juist bij C (en in mindere mate ook bij D)-ventilatie systemen is dit een praktisch probleem. Bij de  C-ventilatie doordat de via de rooster binnen gezogen buitenlucht na opwarmen nog droger wordt. En de C-ventilatie uitzetten is uiteraard geen optie ! 

 


14 reacties

Reputatie 1

@Dekker-Lochem  Ik heb even de RV waardes en de buiten temperatuur voor onze situatie in het westen van het land erbij gepakt. De laagste RV waarde binnen is 37,3% bij -9,1 graden buiten, dat is de laagste temperatuur die ik in de vorstperiode gemeten heb. Het was op 11 februari.

 

11-2, buiten Tmin= -9.1 Tgem=, -5.0
 

11-2, binnen Tmin=, 19.8,Tmax=, 21.7,Tgem=, 20.7 RVmin= 37.3 RVmax=, 50.8 RVgem= 47.1

 

Mijn laagste RV waarde is niet zo dramatisch laag als de waarde van 25% die jij gemeten hebt. Ik vraag me wel een beetje af hoe vaak zo’n lage RV waarde voorkomt en of ik daarvoor moet investeren.

In mijn woning uit 1932 heb ik op dit moment geen ventilatie systeem, alle verse lucht komt binnen via kieren. Daar ga ik wel iets aan doen :wink:

Reputatie 6
Badge +1

Normaal wordt geadviseerd om de relatieve vochtigheid tussen de 40 en de 60 % te houden. Momenteel in onze kamer 42 %. In ieder geval al ruim een week boven de 60. Met de vorstperiode kwam ik wat onder de 40 en op mijn werk in de buurt van de 30. Gevolg een gevoelige neus en iets een bloedneus. Op het werk heb ik er geen invloed op. Thuis heb ik een aquarium wat dagelijks een halve liter verdampt en veel grote planten. Ook ventileren we zeker in de winter maar minimaal. Wel houden we de CO2 meter in de gaten.

Ik overweeg nog niet een bevochtigingssysteem, maar zal in de toekomst zeker opletten met dergelijke koude perioden.

Reputatie 6
Badge +1

@KlausD 

De CO2 waardes waren deze winter ook regelmatig boven de 1200 ppm. Zeker als er meerdere mensen waren. De ventilatie hoger zetten lukte niet echt, omdat de aanvoer niet goed was. Dat heb ik nu opgelost door de dorpel tussen woonkamer en hal weg te halen. Nu is er 3 cm ruimte onder de deur. Het raamschuifje (maar 1 stuks van 55 cm) zit in de wintermaanden dicht, zodat ventilatielucht (en warme lucht) van boven komt. Nu staat het schuifje natuurlijk al weer open en komt de CO2 niet boven de 1000 ppm. Zolang je niet rookt en de afzuigkap in de keuken goed gebruikt heb je toch wel schone lucht ondanks iets hogere CO2. De werking van de afzuigkap is ook duidelijk verbeterd nadat de dorpel was verwijderd.

HEPA/koolstoffilters geloof ik niet in. Iets te oude filters en de allergieën steken de kop weer op. Gaat zeker niet gebeuren op werk (inderdaad school) waar de relatieve vochtigheid nog steeds onder de 40 is.

Reputatie 7
Badge +2

Hoi @Dekker-Lochem 

Ik was aan het kijken naar wat enthalpie wisselaars zijn - vochtigheid-balans-wisselaars - en vroeg me af of je zoiets ook hebt overwogen.

Anne.

Reputatie 5
Badge +1

Hoi @Dekker-Lochem 
Ik was aan het kijken naar wat enthalpie wisselaars zijn - vochtigheid-balans-wisselaars - en vroeg me af of je zoiets ook hebt overwogen.
Anne.

Het nadeel van deze wisselaar is, dat je zowel aan als afvoer kanalen door de woning nodig heb. Bij een reeds aanwezig D-ventilatie systeem is dit een goede optie. En los van de vocht recirculatie, het filtert ook de aangezogen buitenlucht. 

De terug gezogen lucht laat het vocht achter in de bovenste wisselaar. Hier vindt niet alleen de warmte terug winning plaats, maar wordt het vocht opgevangen. Door de zwaartekracht (water zakt omlaag !) komt dit weer in de onderste filter terecht. Door dit filter extra te bevochtigen, kun je zelfs extra vocht aan de aangezogen lucht toevoegen.

Maar wij hebben een C-ventilatie. En extra kanalen door de woning alleen voor het vocht?

Wat van de WTW functie moet je niet teveel verwachten. Optimistisch roepen fabrikanten tot 80 % van de thermische energie van de afgezogen lucht , verwarmt de aangezogen buiten lucht weer op. Helaas is dit alleen als de temperatuur verschillen tussen bepaalde waarde blijven. Aangezogen vrieskou warmt amper op (maar bij een C-ventilatie is dit ook 0 % :wink:  )

Wij hebben de Philips 2000i nu draaien. Werkt naar tevredenheid, alhoewel, we krijgen met alles wat we proberen, in de winter de lucht vochtigheid amper over de 40 %. ( Douche af en toe zelfs met de deuren open ! )

Inderdaad, om bij de vraag te blijven, we hebben serieus naar dit systeem gekeken.

Maar voor de WTW blijven we tocht rondkijken voor een compacte warmtepomp ala de Itho MP-25i. Is momenteel de enigste in zijn soort (met mengen van ventilatie en buitenlucht), maar verwacht hier in de nabije toekomst wel navolgers van.

Houden de ontwikkeling in de gaten, Rob.

 

Reputatie 7
Badge +2

Hoi Rob,

Niet veel ervaring.
Mijn ouders hadden een Air-O Swiss, wat tegenwoordig Boneco heet, omdat hun eiken vloer werkte als een idioot. Daar waren ze volgens mij wel tevreden over. Mooi was hij niet, maar stond ergens uit het zicht.

125m3 is ca 45m2 neem ik aan?
Ik kan geen bevochtigings specs vinden voor de Dyson, alleen dat ie een 5l tank heeft.
Dat is mss iets aan de kleine kant.

Maar het is een mooi ding en het oog wil ook wat :)

Belangrijk is dat je de bevochtiging goed kunt instellen en dat het de soort (be)vochtigheid levert die je prettig vindt.

En dan liefst dat de combinatie er van het niet nodig maakt dat je de tank elk uur moet bijvullen :)

Ik zou dus zelf denk ik eerder een Venta LW45 Comfort plus kiezen.
Maar nogmaals: ik heb geen ervaring hiermee.
Als je hem online bestelt dan kun je hem echter 2 weken uitproberen.
Coolblue doet daar oa niet moeilijk om en hebben nu zelfs een wit 2e handsje zie  ik voor 350 iv 400 :)
 

Reputatie 5
Badge +1

125m3 is ca 45m2 neem ik aan?
Ik kan geen bevochtigings specs vinden voor de Dyson, alleen dat ie een 5l tank heeft.
Dat is mss iets aan de kleine kant.
 

Hallo Anne. Ken intussen van de meest voorkomende ‘bevochtigers’ de specs. Gaat mij inderdaad om de tankinhoud ten opzichte van de bereikte luchtvochtigheid. Twee maal per dag bijvullen schiet niet op  ;) 

De Dyson Pure Humidify + Cool™️ luchtreinigingsventilator met luchtbevochtiging heeft de tank een inhoud van 5 (?) liter,  Voorzien van HEPA,  koolstof filter en UV filter. Door de gepatenteerde luchtstroom, erg stil. “Verbruik wordt door contante vochtigheid meting  ingesteld". Dus hoeveel ? Nadeel; is 93 cm hoog en zijn prijs van € 699,-

Iets eenvoudiger is de Dyson AM10 Humidifier. Met dezelfde ‘Dyson’ ventilatie boog en bevochtigingssysteem, maar dan alleen een UV filter. Is daardoor ook minder hoog (58 cm). De Dyson adviesprijs is € 499,-

Bij de Philips Seris 2000i ( 65 m2, type AC2729 en Serie 3000i ( 80 m2, type AC3829) wordt nergens gerept over de tank inhoud (schat 4 liter op demo YouTube !). Ook hier laten de specs het verbruik in het midden ! Deze liggen in dezelfde prijsklassen, € 400,- / € 500,-

Airwasher / Venta LW45 Comfort ( vloer opp. 80 m2 en een ruimte inhoud tot 200 m3) geeft de specs een tankinhoud van 10 liter en een max. verbruik van 0,52 liter per uur. Kijk, daar heb je wat aan ! De Venta LW45 heeft geen pollen en HEPA filtering en is daardoor fors kleiner en goedkoper.

CleanAir Optima Luchtbevochtiger met ionisator, type CA-605 (65 m2, tot een ruimte van 160 m3 ) heeft eveneens geen pollen en HEPA filter, maar ‘ioniseert’ de langsstromende lucht. Heeft een tank van 5 liter en vernevelt het water (met de kans op kalk vlekken rondom !) tot max. 90 % Rv!

Boneco W300, welke (zoals vele modellen) werkt met een door het water roterende schijf (50 m2, tot een ruimte van 125 m3). Door de luchtstroom wordt uit de aangezogen lucht het stof opgevangen en in het water uitgewassen. Dezelfde natte schijf bevochtigd de uitstromende lucht. Een laag verbruik (max. 23 Watt) en met een waterreservoir (waar de schijf in draait) van 4,5 liter plus een aanvultank van 7,5 liter

Boneco S450. deze werkt op het verdampen van water (50 m2, tot een ruimte van 125 m3 !) . De watertank is hier 7 liter en een max. verbruik van 0,55 liter per uur. Is door zijn elektrische verdamper (stomer !) erg stil, maar verbruikt max. wel 480 kW per uur!

Zomaar een opsomming van de meest verkochte (!) modellen.

Maar  belangrijker; Werken ze zoals de fabrikant beweert. Vandaar de vraag naar ervaringen !

P.S. gaat om bevochtiger voor een ruimte inhoud 125 m3 , dus niet om de kleine ‘slaapkamer’  modellen. (bij ons 140 m3, opp. bijna 50 m2).

Reputatie 5
Badge +1

Inmiddels alweer een stuk wijzer !

De lucht bevochtiger welke werken met een waterbak waarin (meestal) 2 spiezen net schijfjes draaien, zijn ongeschikt voor gebruik in combinatie met vloer verwarming. Door de vloerverwarming  kan in de waterbak de temperatuur oplopen tot 25+ graden. Met bacterie groei ( legionella !!) als mogelijk risico. Doordat de in de dedksel geplaatste ventilator het verdampte water ongefilterd verspreidt, worden ook de bacteriën door de ruimte geblazen !

 

Reputatie 5
Badge +1

Mijn laagste RV waarde is niet zo dramatisch laag als de waarde van 25% die jij gemeten hebt. Ik vraag me wel een beetje af hoe vaak zo’n lage RV waarde voorkomt en of ik daarvoor moet investeren.

in onze woning, waarvan de basis uit 1910 bestaat, is veel hout verwerkt. Ondanks de volledige (of juist dankzij !) isolatie loopt elke winter de RV hier terug to rond de 30 / 35 %. Wij merken dat niet alleen aan het krimpende houtwerk, maar ook in onze kelen. Ons streven is om de RV tussen de 50 en 65 % te behouden.

Wij verwarmen (grotendeels)   met een L/L warmtepomp en hebben een C-ventilatie systeem (dus met roosters boven diverse ramen). Nadeel is dan, dat lucht van (was hier - 14,6 !)  bij een RV van 30 %, eenmaal binnen opgewarmd naar 20 gr. tot een RV van Lo (op ons meter)  daalt.

 Wij vinden dit een investering waard.

En hebben inmiddels een Philips Serie 2000i ( 65 m2, type AC2729) draaien. Mede gekozen om zijn lucht filter systeem (pollen !). We wonen tegen de bosrand. In 1 uur op ‘Auto’ laat deze de RV met 2 % stijgen. Moeten nog even leren, wat de meest gunstige instelling wordt.

P.S. KlausD, Succes met de “kierenjacht”, Rob. 

Reputatie 1

@Dekker-Lochem nu begrijp ik je verhaal beter, je hebt in de winter veel last van een lage RV. Dan snap ik dat je investeert in luchtbevochtiging. Ik begrijp alleen nog niet zo goed waarom je zo'n lage RV hebt, ventileer je veel?

Het maakt natuurlijk verschil, wij zitten aan de kust en jullie waarschijnlijk meer in het oosten van het land, daar was het ook kouder dan bij ons :wink:

@Rakker Ik meet ook CO2 en ik zit meestal wat hoger dan wordt aanbevolen: 1200-1300 ppm. Dat compenseer ik dan met luchtfilters om toch een schone lucht te hebben. Je ziet hier, in combinatie met de wat hogere RV dan bij @Dekker-Lochem, dat ik minder ventileer, misschien te weinig :wink:

Misschien is wat minder ventileren en dan schone lucht maken met een HEPA/koolstof filter ook een goede oplossing, zou kunnen, misschien ook voor scholen, ik weet het niet :wink:

Reputatie 1

Wij zijn erg tevreden over onze Stadler Form Oskar Big (https://www.stadlerform.nl/webshop/luchtbevochtigers/oskar-big/) voor €239.

Er kan 6 liter in, hij is mooi en stil en heeft een luchtvochtigheidssensor. Voor onze huiskamer van 60 m2 is het meer dan genoeg. Enige nadeel is dat je af en toe de 4 filters moet vervangen.

Voor onze vleugel houden we minimaal 40% aan, en dat is geen probleem met de Oskar.

Reputatie 5
Badge +1

@Dekker-Lochem nu begrijp ik je verhaal beter, je hebt in de winter veel last van een lage RV. Dan snap ik dat je investeert in luchtbevochtiging. Ik begrijp alleen nog niet zo goed waarom je zo'n lage RV hebt, ventileer je veel?

Ja, wij houden van frisse lucht in huis. En de constant draaiende C-ventilatie zorgt hiervoor. Ook bij - 10 graden (of lager !) sluiten wij niet alle lucht roosters af. (boven de ramen, totaal 7 stuks rondom) Als we niks doen, zakt in koude periode en dat is niet alleen met vorst !, al snel de RV richting 30 %. ( ons huis staat op een ‘stuwwal’, dus een gortdroge ondergrond )

In de winterse periode trekken we vooral de buitenlucht via de slaapkamer roosters naar binnen. En de L/L warmtepomp zorgt dan voor aanvullende circulatie.

P.S. Vandaar onze interesse in de Itho-Daalderop WTW Warmtepomp om de ‘warme'-lucht van de C-ventilatie terug te winnen. Maar dat is een ander topic !

Reputatie 1

Beste Rob,

De Dyson is het heel mooi apparaat om te zien maar waarschijnlijk minder geschikt voor een grote ruimte. Voor de zuivering van de lucht kun je het beste een apparaat met grote filters gebruiken.

Voor de luchtvochtigheid gebruiken wij voor een ruimte van +/- 100m2 een clean air optima(officeel geschikt voor 55 m2) in de winter houden wij de luchtvochtigheid zo op 40%. Er zit een regenereerbare water ontharder in het apparaat. Gebruik alleen onthard water dus weet niet of de ontharder goed werkt. Nadeel is wel dat hij redelijk veel licht geeft.

De lucht reinigen we met een ProAirTech ZX 9000 HEPA Luchtreiniger.

Super stil , laag energie verbruik en 3 grote filters. 1 filter kun je reinigen, het hepa en aktief koolfilter 1 x per jaar vervangen.

Succes met uitzoeken.

 

Reputatie 5
Badge +1

De op proef geleverde (!) Philips Serie 2000i ( 65 m2, type AC2729) draait inmiddels 2 weken.

En hij mag blijven ! !. Draait nu elke nacht, waarbij we de RV tegen de 40 % halen. Nog steeds te laag, maar een nog grotere ‘machine’, een 3000i, leverde daar weinig meerwaarde in.

P.S. Onze Orcon MVS-8 C-ventilatie staat permanent op I (= 7 Watt, ong. 50 m3/h). Op stand III Badkamer of toilet gebruik (gekoppeld aan het licht) naar ong. 250 m3. Vandaar onze interesse naar een WTW systeem.

Reageer