Beantwoord

Mag projectaannemer (extra) kosten rekenen voor iets dat wettelijk verplicht is?

  • 8 April 2019
  • 3 reacties
  • 652 Bekeken

Beste,

Ik wist niet of ik deze vraag beter op het forum of anders via telefoon / mail kon stellen.

We hebben een nieuwe woning in projectbouw gekocht en deze woning wordt voorzien van een klein bodemsysteem (= warmtepomp). Dit project bestaat uit enkele tientallen woningen die allemaal hetzelfde systeem krijgen en warmtepomp van dezelfde leverancier. Met een groot deel van de kopers zitten we nu met een vraag.

De warmptepomp (en alle installaties) zaten volgens koopdocumenten al inbegrepen in de koop en aanneemsom. Die hebben we dan ook getekend en hebben daarmee de koop formeel gemaakt.
Nu is ons een 2de optielijst toegestuurd door de projectontwikkelaar, met hierin 'aanvullende opties'. Die opties betreffen met name verwarming + warmtepomp opties. Een van die opties is om de warmtepomp uit te rusten met een 'Wifi module'. Dit brengt een flink extra bedrag met zich mee. De projectontwikkelaar verstrekt hierbij de volgende gegevens:

Let op, in dit verhaal is instaDES de service/installatie maatschappij.
Toros Vision is het merk + productnaam van de warmtepomp

(...) de wifi-module maakt service op afstand een stuk makkelijker. Er is een portal beschikbaar die voor zowel u als istaDES geschikt is. Alle energiestromen worden hierin nauwkeurig in kaart gebracht. Tevens ontvangt istaDES een melding bij storingen, zodat hier tijdig en adequaat op gereageerd kan worden. Mochten het storingen zijn die het comfort verhinderen in de woning, dan kan istaDES de warmtepomp op afstand op noodbedrijf zetten. Dit om bijvoorbeeld een weekend te kunnen overbruggen. istaDES kan gerichter zoeken naar een eventuele storing, doordat vanaf afstand al veel conclusies te trekken zijn. Mocht het een kleine storing blijken, dan kan deze eventueel door istaDES op afstand gereset worden.
In het Wifi module pakket zit een abonnement voor de monitoring gedurende de gehele levensduur van de Toros Vision warmtepomp. Verder zit er een router bij inbegrepen om een dedicated verbinding te behouden tussen warmtepomp en uw modem. Mocht u ooit wisselen van router, dan behoudt de warmtepomp hierdoor alsnog de connectie.

Als niet wordt gekozen voor het Wifi module pakket zal de u extra kosten kunnen krijgen doordat kleine storingen niet op afstand verholpen kunnen worden en er een monteur naar de woning moet gaan. Maar ook wanneer de overheid de werking van de bron in de bodem wil weten. Het verstrekken van deze gegevens is wettelijk verplicht. Deze kunnen dan niet op afstand uit de warmtepomp worden gelezen en zullen door een monteur op locatie uitgelezen moeten worden.


Wat ik me nu afvraag is: mag de aannemer dit uberhaupt wel als losse optie aanbieden? Wij moeten een flink extra bedrag gaan betalen voor deze optie, zodat wij aan wet- en regelgeving voldoen...? Juridisch gezien, zijn wij als kopers hier voor verantwoordelijk en is het toegestaan ons extra kosten te rekenen om aan de wet- en regelgeving te voldoen op dit gebied? Ik hoor het graag.

P.S. ik ben overigens door de producent van de warmtepomp (niet de installateur of de ontwikkelaar) geinformeerd dat deze module standaard al in het product zou zitten. Toen ik ging doorvragen, bleek dat alleen bij uitzondering (speciale aanbieding voor installateur) deze wifi-module wordt weggelaten.
icon

Beste antwoord door Anne 30 August 2019, 00:28

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik zou voor advies de VEH zelf bellen. Het lijkt mij dat wettelijke verplichtingen sowieso in de te ondertekenen offerte hoort te zitten.
Reputatie 7
Badge +2
Ik zou ook eens checken of dit:
"en zullen door een monteur op locatie uitgelezen moeten worden."
wel klopt.

Ik zou niet weten waarom je daar een monteur voor zou *moeten* hebben.
De handleiding die online staat gaat uit van online opvragen.
https://techneco.nl/wp-content/uploads/2017/08/Bedieningshandleiding-Toros_Vision-Online_monitoring_bediening-V1.2-1.pdf

Je zou de maker eens kunnen vragen hoe je zonder de wifi module de boel kunt uitlezen (de gegevens worden verzameld dus zijn ergens aanwezig) en meteen ook eens vragen wat het kost om die module achteraf te installeren, al dan niet zelf (hoe moeilijk kan het zijn ;)).

Overigens neem ik aan dat als je het uitlezen lokaal door een monteur laat doen dat ook niet echt kostbaar kan zijn. Dat zal niet elk jaar gedaan hoeven worden en kan in 1 moeite door bij alle adressen achter elkaar gedaan worden?

Anne.
Reputatie 5
Badge +1
Beste mensen,

Een optie meer niet.
Of de projectontwikkelaar extra kosten mag berekenen vanwege o.a. een wettelijke verplichting lijkt me niet de juiste vraag.
Immers de projectontwikkelaar doet u een voorstel, waardoor de eventuele kosten beperkt kunnen worden. Het is aan de koper om al dan niet te kiezen voor de aangeboden optie. Geen verplichting dus.

Wettelijke verplichting.
Wij hebben een open bron systeem sedert 2015 en noteren maandelijks een drietal cijfers over het opgepompte en teruggepompte bodemwater en over het aantal draaiuren van de warmtepomp.
Dat er sprake is van een wettelijke verplichting tot rapportage richting de provincie over het functioneren van het open(?) bron systeem klopt. Eens per jaar worden de eerder genoemde cijfers, samen met het energieverbruik van het ondergrondse gedeelte van ons systeem, door het bronboorbedrijf in een tabel gezet. Deze tabel versturen wij jaarlijks richting de provincie.

Reageer