Nieuwe norm: allemaal op lagere temperatuur verwarmen?

  • 24 November 2022
  • 90 reacties
  • 1646 Bekeken

Reputatie 2
  • Actieve deelnemer
  • 99 reacties

Ik vind het raar dat dit niet hier wordt besproken als optie. Althans ik kwam het niet tegen en ik heb al bijna alles gelezen. Op comfort wil niemand blijkbaar inleveren, terwijl het prima is uit te houden met wat aanpassingen, zoals een extra trui en een deken op de bank.

Dan besparen we niet alleen veel gas, maar ook veel grondstoffen. Dan hebben we minder zonnepanelen nodig en lagere warmtepomp wattages. Ook minder windmolens, etc.

Dit zou een goede duurzame maatregel zijn, naast het gebruikelijke zoals isoleren, etc. De norm zou wat mij betreft best 16 graden mogen zijn. Dat kunnen we best aan vind ik. Ik doe het zelf ook al uiteraard.

Nadeel als dit niet als normaal wordt geacht, dat ik later minder voor mijn woning zal krijgen bij verkoop.

Straks moet ik een duurdere en zwaardere warmtepomp o.i.d. aanschaffen alleen maar voor de volgende (verwende) bewoner.


90 reacties

Reputatie 4

als je de hele wereld problematiek erbij gaat halen wordt het nog onsamenhangender, ik krijg een beetje een rare bijsmaak en stop er dus ook mee.

Reputatie 2

@EmielS

In dit topic staat het eea wat al meegenomen had kunnen worden. Genoeg inspiratie denk ik ook in andere topics.

Wat ook gaat meespelen komende jaren is dat een groeiend deel van de bevolking weinig of geen vertrouwen meer heeft in de overheid en daarmee de EU. Dat terwijl het streven is om zelfs 60% minder broeikasgassen uit te stoten per 2030.

De cumulatieve inflatie over de afgelopen 4 jaren was ca. 21%. Dat is obv het CPI. Die van de bouw is nog veel hoger.

Bijna 1 miljoen mensen in Nederland leven onder de armoedegrens.

Veel ondernemers hebben hun spaargeld en pensioenpot opgemaakt om de verplichte sluitingen tijdens Corona te overleven. Daarnaast nog veel ondernemers met Corona belastingschulden.

Vorig jaar een flinke stijging van het minimumloon en steeds strengere regelgeving. Sinds 1 oktober 2023 geldt bijv. de rapportageverplichting voor CBAM-goederen.

 

Hiermee bekend? Mooie ambitieuze doelen, maar om dit alles ook te bereiken wordt nog een flinke opgave.

Dit zijn de Sustainable Development Goals - SDG Nederland

Met deze doelen willen we in 2030 een duurzame wereld voor iedereen bereiken, waarin niemand wordt buitengesloten. In 2015 hebben alle 193 landen die lid zijn van de Verenigde Naties (VN) de Sustainable Development Goals aangenomen. De doelen gelden voor alle landen en voor alle mensen.

SDG’s in Nederland
Nederland wil de SDG’s in 2030 behaald hebben – hier en in de rest van de wereld. Op 26 maart 2023 waren we halverwege de periode vanaf het aannemen van de SDG’s tot 2030. We zijn echter niet op weg – hier en in de rest van de wereld – om de doelen te halen.

 

Reputatie 4

De regie schiet tekort vind ik.

 

ik vind dit een heel erg onsamenhangend verhaal, wat is je punt? Corona is echt voorbij en de inflatie tegenwoordig valt best mee. 

Welke delfstoffen staan haaks op een warmtepomp? En wat verwacht je precies van EH?

Reputatie 2

Wat jij wilt is terug naar de middeleeuwen en dat zal pas gebeuren tijdens een wereld oorlog.
Vroeger werd er betaald naar het aantal schoorstenen je had, met 3 schoorstenen was je een rijk mens, je kon wel drie ruimten verwarmen.
ik ken mensen die liever 300 euro per maand uitgeven aan rokerij dan de verwarming aan zetten, is een keuze natuurlijk, maar ik ga daar niet op visite met nooit meer dan 14 graden in huis in de winter.
Het is geen alternatief, zeker niet voor oudere mensen die veel meer behoefte aan warmte hebben, maar ook niet voor anderen.
In mijn jeugd jaren was er maar 1 kachel in huis, de rest was onverwarmd en ongeïsoleerd en heb op zolders geslapen waar het net zo hard vroor dan buiten.
Daar wil je echt niet naar terug.

Reputatie 2

De regie schiet tekort vind ik. Teveel ineens willen en vooral op de manier via prijsverhogingen. Er is nog niet (overal) voldoende herstel van Corona en een zeer hoge inflatie over de afgelopen jaren.

Ik ben ervan overtuigd dat bij een ernstige situatie iedereen de noodzaak ervan inziet om mee te werken aan een oplossing.

Ik verwacht dat koste wat kost zal worden getracht de klimaatdoelen te halen.

Wat ik hiervoor zoal heb voorgesteld is realistisch, goedkoper en het kan snel. Een warmtepomp voor verwarming is in veel gevallen dan overbodig oftewel een onnodige verspilling van kostbare delfstoffen en energie.

Een mogelijk nadeel hiervan is als het beleid en de regels hierop worden aangepast, dat veel nieuwe of gerenoveerde woningen met dure investeringen zoals warmtepompen, minder waard zullen worden. Wellicht dat deze eigenaren hiervoor een soort overbruggings subsidie krijgen.

Ik hoop dat Eigenhuis hier meer mee gaat doen. Het op z'n minst promoten als een groener alternatief.

 

Reputatie 4

@darkfiber klopt, wij hadden het 'geluk’ dat toen we ons huis uit '75 kochten, de originele radiatoren er nog inzaten incl leidingen, goed voor de kiloprijs bij oud-ijzer 😉 Alles vervangen incl WP, leidingen en convectoren met een ventilator die inderdaad verfrissend blaast. En na 4 jaar nog steeds tevreden, zeker over de maandlasten 🙂

Reputatie 7
Badge +1

@EmielS  Bij een kamertemperatuur van 16 °C zou het mij ook met een aanvoertemperatuur van ca. 22-26°C lukken mijn redelijk geïsoleerde woning op temperatuur te houden.

Door de ca. 4 °C lagere kamertemperatuur bespaar je vermoedelijk ca. 20-25% aan energie.

Ik verwarm overdag meestal tot ca. 19,5°C 
- en dan is de aanvoer ca. 28-30°C/retour ca. 22-24°C.
Dit lukt meestal tot buitentemperaturen iets onder het vriespunt.

=> “optimaal” verwarmingsrendement

Soms is idd de hangende/liggende warmteafgifte hiervoor niet helemaal voldoende,
misschien (af en toe) een beetje met ventilatoren “boosten” helpt zeker (is mijn ervaring)

Je moet wel tegen een briesje kunnen en het zachte geluid niet als storend ondervinden.

P.S.: Dat de energie- en warmtetransitie “iets oplevert” is zeker, maar voor de baten moet ik toch eerst investeren (tijdelijke! subsidies helpen natuurlijk).

Reputatie 4

@darkfiber die kikker/pot ken ik niet. Vertel 😉

Maar wat je ziet gebeuren is dat zodra de financiele prikkel omslaat van positief naar negatief voor de consument, dat er dan ineens transitiepijn komt. Salderingsregeling onder discussie, belasting voordeel op elektrisch auto’s weg, etc. We willen best transitioneren, maar niet als het ons geen geld meer oplevert. En dan die achtertuin, alle transities prima, maar niet in de achtertuin. 

en on topic, bij mij draait de boel ook op 20-30 graden werkt prima, wel even naar je afgifite systeem kijken.

Reputatie 7
Badge +1

Transitiepijn? - Verandering kost altijd - tijd, inspanning/nadenken en - jawel vaak ook geld.
De overheid stuurt de energietransitie door o.a. fossiel sneller duurder te maken dan de “rest”
(de steeds groter wordende “rest” wordt natuurlijk ook duurder)

In deze context:
“Opportunisme is de kunst met de wind te zeilen die door anderen wordt gemaakt.”
(Carlo Manzoni)

Back on topic:

- dubbel effect met Zeer Lage Temperatuur Verwarming op lagere temperatuur verwarmen
toevallig bij mij in werking te zien.

@EmielS  Je kent toch het verhaal met de kikker in een pot water?

Reputatie 4

zolang de energietransitie geen financieel voordeel oplevert voor de consument zal ie mislukken. Want punt-bij-paaltje, de energietransitie mogen we niet merken in onze portemonnee en in onze achtertuin. En dan wordt het helaas vrij kansloos.

Reputatie 2

Het komt niet goed uit.

Eneco is een van de grootste spelers op dit gebied. Ze pleiten zelfs voor "een nieuw contract op zee". Zorg is nu dat andere partijen ook afhaken.

In de Telegraaf erover; Strandt hier de energietransitie?



De energie transitie is al gestrand dankzij het streven naar maximale winst door de energie leveranciers ​​​​​​.
Mensen die wel willen haken nu al massaal af.
Na de zonnepaneel boetes stranden de warmte netten nu ook door maximaal toegestane energie rekeningen te sturen.
Mensen hoeven ook warmtenetten niet meer.

Heeft overigens niks met lage temperatuur verwarming te maken.
 

Reputatie 2

Het komt niet goed uit.

Eneco is een van de grootste spelers op dit gebied. Ze pleiten zelfs voor "een nieuw contract op zee". Zorg is nu dat andere partijen ook afhaken.

In de Telegraaf erover; Strandt hier de energietransitie?

Reputatie 4

@darkfiber

Dat scheelt een enorme hoop duurzame stroom wat vooral in de winter van pas zou moeten komen.

Een normale energiecentrale heeft een capaciteit van ongeveer 0,6 gigawatt las ik via Essent. Dit gaat om 4 gigawatt. Als er voldoende wind staat en alles naar behoren werkt tenminste.

Een flinke domper dus voor de transitie en hiervoor zal wat in de plaats moeten komen. Wat ook best kan is met z'n allen (veel) minder stroom gaan verbruiken.

kun je iets duidelijker zijn wat je nou precies bedoeld?! wat is die flinke domper? Dat Essent niet meedoet? dat is slechts in het aanbestedingstraject.

Reputatie 2

@darkfiber

Dat scheelt een enorme hoop duurzame stroom wat vooral in de winter van pas zou moeten komen.

Een normale energiecentrale heeft een capaciteit van ongeveer 0,6 gigawatt las ik via Essent. Dit gaat om 4 gigawatt. Als er voldoende wind staat en alles naar behoren werkt tenminste.

Een flinke domper dus voor de transitie en hiervoor zal wat in de plaats moeten komen. Wat ook best kan is met z'n allen (veel) minder stroom gaan verbruiken.

Reputatie 7
Badge +1

@B.V  Wat is de samenhang tussen “op lage (kamer)temperatuur verwarmen”
en de mogelijke vertraging van de aanleg van een windmolenpark (op zee)?

 Ik zie geen rechtstreekse relatie.

Het cijfer “4 miljoen huishoudens van stroom voorzien” zegt mij in deze context niets.

Reputatie 2

@darkfiber

Een hybride warmtepomp als bijv. Quatt is in aanschaf ongeveer even duur zonder subsidie als een goed merk infraroodpanelen.

Goede infraroodpanelen kunnen 30 jaar mee, zijn makkelijker te installeren, vergen geen onderhoud en produceren geen geluid. Veel minder warmteverlies ook door ventilatie.

Dit dan vooral in de badkamer en sommige (natte) werkruimtes. Daarnaast verwarmde kledij op batterijen opgeladen door PV's. Verwarmde vloer- en muismatten werken ook goed.

Wat Eco2heat aangeeft mbt benodigde wattages; 480W tot 18 m2; 410W tot 14 m2 en 250W tot 6m2. Bij plaatsing aan plafond meest efficient.

Een verwarmd motorjack is ca. 80W. Binnenshuis kan dat met veel minder.

Dus niet alleen op relatief goedkope manier veel gas besparen, maar ook veel sneller. Dan kan een flinke (voor)sprong in de transitie worden gemaakt. @Dekker-Lochem  Daar gaat het toch om?

Daarnaast met verdere (na)isolatie en buitenzonwering de verwarmings- en koelingsvraag zoveel mogelijk verlagen.

 

Terzijde genoemd op het Tweakers-forum. Wat als in een (strenge) winter massaal de backup heaters van warmtepompen aanslaan?

Eneco trekt zich terug uit bouw windmolenpark op zee | Economie | AD.nl

"Het gaat om twee kavels voor de bouw van windmolenparken die allebei een capaciteit van 2 gigawatt moeten krijgen. Daarmee zijn ze goed voor genoeg energie om 4 miljoen huishoudens van stroom te voorzien."

 

Reputatie 7
Badge +1

@B.V  Additioneel zijn de aanschafkosten voor een hybride wp waarschijnlijk veel hoger.
Hoe lang de subsidie op wp’en nog verstrekt wordt? Geen idee.

Ik zou zeggen: Wie zijn (verwarmings)gedrag etc. aan de genoemde condities - 16-18°C i.c.m. plaatselijke en tijdelijke bijverwarming - kan aanpassen kan op een relatief goedkope manier veel gas besparen.

(Mogelijke vocht- en ventilatieproblemen zijn op te lossen - kan eventueel wat geld kosten)

Het stroomverbruik en het benodigde vermogen nemen natuurlijk ook (iets?) toe.

“Conductie verwarming” is dan misschien de volgende stap?

 

P.S.: IR-panelen trekken meestal tussen de 300 W en 1000W, of niet?

Heb je  2 x 1 kW in de woon/eetkamer en nog 3 x 300 W op andere kleinere kamers (studeer-, werk-, badkamer)
= max. 2900 W extra - dat valt vergeleken met de lader van een EV etc. nog mee.
 

 

 

Reputatie 2

@darkfiber

De Quatt inderdaad. Genoeg erover te lezen. In het aparte topic maar ook bij  L/W WP.

Met deze 60% besparing wordt de hybride warmtepomp (op z'n minst) geëvenaard, zie onder; 

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/duurzaam-verwarmen-en-koelen/hybride-warmtepomp/

"Je huis duurzaam verwarmen met minder aardgas: dat kan met een hybride warmtepomp. Hij werkt samen met je cv-ketel en gebruikt stroom in plaats van gas. Hierdoor kun je zo'n 60 procent minder aardgas verbruiken voor het verwarmen van je huis."

Via conductie verwarming valt er nog veel meer te besparen. 
 

Reputatie 5
Badge +1

 

Als wij uitgaan van ‘leef comfort', dan blijkt dat we met de vloerverwarming op 18 á 19 graden het zelfde comfort ervaren, als met de L/L warmtepomp op 21 graden. Om het even welke energie bron economischer is, blijkt dat er dus wel degelijk verschil in beleving is. Een warme vloer voelt bij een lagere ruimte temperatuur (ong. 19 graden) net zo comfortabel, als een warme luchtstroom (tot wel 24 graden, ruimte 21 graden) uit de L/L pomp.

Interessante discussie, Rob

Ruim een jaar geleden reageerde ik op deze, in mijn ogen, intressante discussie.

Door kennis en beschikbare technieken kunnen we het tegenwoordig, dankzij de hogere enenrgie bewustwordig,  toch comfortabel wonen. En niet alleen comfortabel, ook in een gezonde woon atmosfeer (klimaat). Dankzij goede isolatie (!!) kunnen we met fors minder energie toe. Bijvoorbeeld; wij verwarmen grotendeels met een L/L warmtepomp (airco) met een COP van 5,4 . Overdag draait deze bij voldoende opbrengst van de PV-panelen, op 21 graden. Zodra de opbrengst weg valt, is de woonruimte toe 21 graden opgewarmt en kan de airco uit. Mede door de goede isolatie, is de woon ruimte zonder warmte bron s’avonds rond 23h00 nogsteeds 20 graden, andere ochtend nog 18 á 19 graden (bij nacht temperaturen van 4 a’6 graden).

Zomaar een indicatie: Afgelopen Maart Opbrengst PV panelen 273 kWh, eigen verbruik 254 kWn, terug geleverd 19 kWh.

Sorrie P.V., er is een verschil tussen een gezonde discussie en iemand willen overtuigen van zijn gelijk. Jammer !

Reputatie 7
Badge +1

@B.V  Kritische opmerkingen over een actie van VEH “Collectieve inkoop warmtepomp”?

Welke van de acties bedoel je concreet? De recente (“Quatt”) is pas rond 22 maart bekend geworden, maar blijkbaar is het bericht weer ingetrokken.

Inmiddels is het bericht ook via de cache niet meer beschikbaar.

 

Lokale verwarming bijvoorbeeld met IR-panelen i.c.m.  lage kamertemperaturen tussen de 16°C en 18°C - kan energie besparen - geen twijfel mogelijk. Moet je gewoon zelf uitproberen en ervaren.
Ik zou wel op een slimme aansturing letten - alleen verwarmen als zich iemand in het bereik van het paneel bevindt.

 

 

Dat Engie i.v.m. ventileren niet ook op een controle van de luchtkwaliteit ingaat
vind ik trouwens een misser.

Mogelijke besparingen in België zijn natuurlijk niet direct vergelijkbaar met besparingen in andere landen, ook is Engie in NL actief.

Met de genoemde getallen van gemiddeld 60% besparing op de energiekosten
en met gemiddeld € 800,- besparing zou de oorspronkelijke gemiddelde energierekening in België op ca. € 1333,- uitkomen (ca. € 111,- per maand).

De nieuwe gemiddelde energierekening  wordt dan € 533,-/jaar = € 44,-/mnd (in België)

 

Reputatie 2

Onderstaand een aansluitend artikel van de belgische Engie. Opmerkelijk van een energiebedrijf.

Eigenhuis is (onlangs) met een "Collectieve Inkoop Warmtepomp" gekomen. Op het tweakers forum las ik echter zeer kritische en sceptische opmerkingen hierover. 

Mocht een lagere binnentemperatuur en lokale verwarming een trend gaan worden, hoop ik dat Eigenhuis ook komt met bijv. een collectieve inkoop van kwaliteits infraroodpanelen.


https://www.engie.be/nl/blog/verwarming/slowheat-trend-onderzoek/

Zou het niet efficiënter zijn als we alleen ons lichaam verwarmen en niet onze woning?

In de prakijk willen we weten of, mits enkele kleine ingrepen, een temperatuur van 16, 15 of zelfs 14°C thuis nog altijd aangenaam kan zijn. Het experiment toont aan dat dat zo is! Het project besteedde vooral aandacht aan deze vier elementen:

1. De warmtevraag van het lichaam verminderen, door aangepaste kleding te dragen, goed te acclimatiseren en voldoende te bewegen.
2. Eerder mensen dan het gebouw verwarmen.
3. Bewust met verwarming omgaan: de verwarming alleen aan zetten als dat echt nodig is en niet uit gewoonte.
4. Kritisch kijken naar de verwarmingsnormen voor woningen en in de samenleving in het algemeen.

Slow heat is vooral een aansporing om wat afstand te nemen van onze vastgeroeste verwarmingsgewoonten. Verwarming moet een bewuste keuze worden, afgestemd op wat we persoonlijk dagelijks nodig hebben. De onderzoekers maken graag de vergelijking met het leeslampje naast je bed. Om een boek in bed te lezen, hoeft niet de hele slaapkamer helverlicht te zijn. Een puntlichtbron volstaat en is zelfs comfortabeler, want dichter bij de plek waar je het licht nodig hebt en meer gefocust. En dat geldt ook voor je verwarming, menen de onderzoekers.

De luchtvochtigheid speelt een belangrijke rol bij elk slow heat-experiment. In een gebouw dat niet (of nauwelijks) wordt verwarmd, ligt die hoger, zodat er makkelijker schimmel kan ontstaan. Gelukkig bestaat ook daar een oplossing voor: ventileren.

Als je je interieur regelmatig correct ventileert, behoud je een gezond binnenklimaat, zelfs met minder verwarming. Denk maar aan kerken, kloosters en andere schaars verwarmde oude gebouwen: koude is niet noodzakelijk schadelijk, als de lucht maar regelmatig wordt ververst. En voldoende ventileren is ook gewoon gezond!

Volgens de onderzoekers heeft het slow heat-project aangetoond dat de energiekosten gemiddeld met 60% dalen en dat een gemiddelde jaarlijkse besparing van 800 euro per gezin mogelijk is.

 

Reputatie 2

Met goede informatie zal men eerder geneigd zijn de verwarming lager te zetten. Het kan een norm worden als mensen dit vanzelfsprekend vinden.

Luchtverwarming kost ontzettend veel energie, omdat de hele ruimte moet worden opgewarmd en ondanks dit hoge energieverbruik levert het niet het gewenste resultaat. De warme lucht stijgt immers naar het plafond.

Lucht is een bijzonder inefficiënt medium voor warmteoverdracht. Daarom dat de meeste isolatie hierop is gebaseerd. De hogere energie-efficiëntie van stralingsverwarming is in grote mate te danken aan het feit dat de overdracht van straling geen medium vereist.

Juist voor luchtverwarming is een zeer goede isolatie benodigd. Isolatie van het dak heeft meer invloed op de energie-efficiëntie van luchtverwarming dan op die van stralingsverwarming. Ook het plaatsen van geïsoleerde ramen is voordeliger voor luchtverwarming dan voor stralingsverwarming.

Een combinatie van de volgende ingrepen kan even goede resultaten behalen als HR-glas; achterzetramen, binnen- of buitenluiken, dikke gordijnen en lokale isolatie met een kamerscherm.

Toevoeging van reflecterende folie kan de energiestroom van een infrarode warmtebron "sturen". Hiermee worden de bouwoppervlakken minder warm, waardoor het gebouw minder warmte verliest aan de omgeving. Dat kan ook onzichtbaar aangebracht worden. Bijvoorbeeld bij het kamerscherm en bij infraroodpanelen aan het plafond met een strook aan de onderkant van de muren.

Ook mogelijk is een hybride systeem van centrale luchtverwarming of een in gebouwoppervlakken geïntegreerde stralingsverwarming voor het creëren van een relatief lage maar homogene "achtergrondtemperatuur" aangevuld met infraroodpanelen voor sedentaire activiteiten en ouderen.

De eerder genoemde temperatuur van 16 graden bij het adaptieve comfortmodel, heeft grotendeels te maken met verschillen in kleding. Thermische onderkleding heeft het grootste potentieel om het energieverbruik fors te verlagen. Hiermee zullen de klimaatdoelen eerder worden bereikt.
 

Reputatie 7
Badge +1

Er is en blijft een verschil tussen de meet- en controleerbare grootheden zoals temperaturen van wat dan ook - lucht, water, oppervlaktes, de opwarmsnelheden, fysiologische effecten etc. -
én het ervaren comfort in een specifieke, individuele leefsituatie.

Niemand kan en wil “het comfort” gebruiken om bijvoorbeeld de grootte van een centrale warmteopwekker en de afgiftecapaciteit per kamer te “normeren” - zei het op Europees, nationaal, plaatselijk of groepsniveau - hoop ik tenminste.

Een soort “gelijkwaardigheidsverklaring” van (F)IR verwarming voor Nederland op basis van een ATG-methode kan ik me, eerlijk gezegd, ook niet voorstellen.

Maar wie weet, als er veel (verwarmings)energie mee te besparen valt en de energie (stroom, gas) verder in prijs stijgt  . . .

Het uiteindelijke doel is natuurllijk het buitenklimaat.

 

Reputatie 2

@darkfiber 

Hoe meer energiebesparing hoe beter.  

Ik heb dit topic mede geplaatst omdat VEH al jarenlang in haar standpunten optreedt als belangenbehartiger van woningbezitters. 

 

Uit het boek (2014) - zou inmiddels anders kunnen zijn;

De comfortnormen leiden vaak niet tot tevreden mensen. Dat moet beter kunnen.

Waarom wordt lokale stralingswarmte als verwarmingsstrategie niet op grote schaal toegepast?

Het antwoord is eenvoudig; het voldoet dan niet aan internationale comfort standaarden. Het ideale thermische milieu dat deze standaarden voorschrijven, kan alleen maar geleverd worden met luchtverwarming en luchtkoeling.

De meest toonaangevende comfortstandaard is de Amerikaanse ASHRAE 55, waar zowel de Europese als de ISO-norm grotendeels op gebaseerd zijn. ASHRAE is de belangenorganisatie van de Amerikaanse fabrikanten.

De geldende comfortstandaarden vormen een belangrijk obstakel voor de doorbraak van stralingswarmte, ondanks het feit dat ze niet bindend zijn. Er bestaat - zowel op nationaal als op internationaal niveau - geen enkele wetgeving die een bepaald binnenklimaat voorschrijft in huishoudens, kantoren of andere gebouwen. Toch is de invloed van de comfortnormen niet te onderschatten, omdat ze een belangrijke leidraad vormen voor architecten en hun opdrachtgevers.

Naar een nieuwe definitie van comfort;

Uit veldonderzoeken wereldwijd (observaties in reele omstandigheden) blijkt dat mensen zich prima voelen bij temperaturen die zowel boven als onder de comfortnormen liggen, zolang ze maar voldoende mogelijkheden hebben om actief te reageren op een veranderend thermisch milieu.

Deze bevindingen hebben geleid tot een alternatieve standaard voor comfort, die het "adaptieve comfortmodel" wordt genoemd. Het staat haaks op het model van Fanger.

Het adaptieve comfortmodel - dat in grote mate steunt op persoonlijke warmte- en koelingsbronnen - heeft belangrijke implicaties voor het energieverbruik: de voorgeschreven temperatuurzone is veel breder (ongeveer 16-30 graden doorheen het jaar), waardoor het energieverbruik van zowel verwarming als koeling fors kan dalen.

De resultaten van het adaptieve comfortmodel sijpelen langzaam maar zeker door in de internationale comfortnormen. 

Het valt dan ook te verwachten dat herzieningen van de comfortstandaarden gedurende de komende jaren ook lokale stralingswarmte mogelijk zullen maken.

Nederland heeft een eigen adaptieve comfortnorm, die afwijkt van de internationale consensus: de ATG-methode. Dit model kan enkel in kantoren worden toegepast, het houdt geen rekening met lokaal thermisch ongemak en het is alleen geldig voor een gemiddelde kledingisolatie en lichte lichamelijke activiteit. Net als de internationale comfortnormen zijn de Nederlandse comfortnormen niet bindend.
 

Reputatie 7
Badge +1

Nieuwe norm: allemaal (= alles?) op lagere temperaturen verwarmen??
Warm water bereiding valt volgens mij niet echt meer onder de topic titel,
behalve misschien? als daarmee douchen met lauw of koud🚿 water bedoeld wordt.

Maar ook dat valt dan eerder onder persoonlijke voorkeuren, net zoals 16°C kamertemperatuur,
je kan er wel aan wennen, maar of dat een/de nieuwe standaard wordt?

P.S.: Bijna (pre)historisch - zo'n indirect gestookte, warmte lekkende boiler bij een gasgestookte cv-ketel.

Reageer