Beantwoord

Omgevingswarmte en lawaai warmtepomen

  • 7 April 2019
  • 3 reacties
  • 653 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties
Hoe zit het met de omgevingstemperatuur van een woonwijk wanneer iedereen daar een luchtwarmtepomp heeft. De pomp haalt zijn warmte uit de omgevingslucht. Wanneer iedereen dit doet moet het haast kouder worden waardoor er weer minder energie over blijft. De warmtepomp korven die enige jaren terug toegepast werden trokken zoveel warmte uit de tuinen dat zelfs in de zomer te tuinen nog bevroren waren. En hoe zit het met het lawaai? Al die ventilatoren moeten toch voor veel kabaal zorgen.
icon

Beste antwoord door HenkDaalder 7 May 2019, 19:57

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 4
Hoi Nic, een warmtepomp is niets anders dan een omgekeerde airco. Je kan daarom jouw vraag ook omdraaien naar de zomer: Hoe zit het met de omgevingstemperatuur van een woonwijk wanneer iedereen daar een airco heeft. De airco pompt warmte uit het huis naar de omgevingslucht. Wanneer iedereen dit doet moet het buiten haast warmer worden. En hoe zit het met het lawaai? Al die ventilatoren moeten toch voor veel kabaal zorgen.
.
Reputatie 4
Badge +3
@Nic, ben je al iets wijzer geworden? Zo ja, kun je je bevindingen hier delen? Ik ben erg benieuwd!
Reputatie 4
Badge +1
Het afkoelen van de buurt zie ik niet zo snel gebeuren. Het waait bijna altijd, al is het een beetje. Kijk in de winter maar eens naar de damp uit de pijpjes van CV ketels, die gaat bijna nooit recht omhoog, maar gaat met de wind mee.
Die wind verplaatst de koude lucht, tot buiten de wijk.
Door wervelingen megt de onderste luchtlaag met hogere, zodat de koude lucht verdunt wordt.

Dus er blijft niet minder energie over, omdat de lucht mengt met hogere lucht en dat alles over de wijk stroomt en wervelt.

En analoog naar Photoncatcher:
We verwarmen nu ook, en eigenlijk lekt al die warmte ook nu naar buiten, toch is het in de winter, buiten niet overdreven warmer in steden en wijken.
Met aardgas verwarming brengen we nieuwe fossiele warmte in de woonwijk.
Maar met een warmtepomp, halen we warmte naar binnen, die vervolgens weer naar buiten lekt, door de isolatie en de ramen.

Het effect van bevroren tuinen in de zomer, komt denk ik door een onhandige plaatsing van de ventilator.
Ik ken iemand die hem midden op de achtergevel heeft geplaatst, en de ventilator blaast zo midden over zijn tuin.
Hij concludeerde dat hij in de winter toch niet in de tuin zit
En in ze zomer zal de ventilator alleen aan gaan voor het warme water.
Bij nieuwbouw woningen is de buiteunit vaak vermomd als schoorsteen, dan kan de wind de koude lucht gemakkelijk meenemen

Geluid is wel een probleem.
Daarom ben ik voor bodemwarmte, dan is er geen ventilator nodig, en het rendement is hoger, dus heb je minder stroom nodig.

Die ventilators hoor je natuurlijk vooral in stille wijken, ver van druk verkeer.
Dus in een stadswijk zou het minder moeten opvallen

Reageer