Regeling warmtepomp wordt instabiel onder 3 graden buiten

  • 10 December 2020
  • 54 reacties
  • 5133 Bekeken


Toon eerste bericht

54 reacties

Reputatie 1

@PC  Als ik zo bekijk wat je me verteld hebt samen met de experimenten die ik gedaan heb voor dit probleem dan moet er inderdaad een buffervat komen. Maar nu de vraag: hoe groot moet dat buffervat worden?

Een probleem is wel dat ik in mijn woning uit 1932 eigenlijk geen plaats heb voor een buffervat. Ik moet daar nog eens goed naar kijken en misschien is er toch een creatieve oplossing :wink:

Ik stuur nog even de volledige grafiek. Je hebt gelijk, het was een beetje onduidelijk zoals ik het gedaan heb.

Volledige grafiek van de vermogens en temperaturen

 

 

 

 

Reputatie 6
Badge

Je grafiekje is wat onduidelijk zonder assen erbij maar het lijkt inderdaad op dat tijdens de defrosts om 9:30, 10:30, 11:40, 12:40 13:50, 15:50, 16:45, de temperatuur van je CV water flink instort, wat je typisch ziet als er weinig water in het systeem zit.  Als je alleen convectoren hebt, dan heb je los van het water in je leidingen geen extra systeem inhoud, een convector is ook gewoon een buis met lamellen erop.

Een buffervat zou helpen in de zin dat je CV water niet zo ver in temperatuur daalt met een defrost zodat de pomp niet als een idioot gaat draaien om het weer op te warmen na de defrost.

Eventueel als de pomp het ondersteund zou je het maximaal vermogen kunnen begrensen, maar dat kan met koude buiten temperaturen ook een probleem worden als je niet voldoende vermogen hebt.

 

Reputatie 1

@PC Dank voor je heldere uitleg, wat jij beschrijft is inderdaad wat ik zie gebeuren.

In het bijgevoegde grafiekje zie je wat er gebeurt. Rond 15.00 is de buitentemperatuur net wat hoger en ontstaat er een stabiel stukje. Daarvoor en daarna zie je  de instabiliteit die ik bedoel. Zou je de pieken tussen de defrost momenten niet wat af kunnen vlakken en uitsmeren zodat je gedurende een wat langere tijd een lagere piek hebt. 

Zou dat helpen?

Van het aanvriezen en de defrost zie ik overigens niets terug in de ruimtetemperatuur.

 

Reputatie 6
Badge

Dat klinkt als normaal, je WP gaat warmte uit je CV circuit onttrekken om de buiten unit te ontdooien zodat de ijsvorming wegsmelt, daarna weer volle bak verwarmen omdat te compenseren. Dat kost energie. Op het moment dat je weinig water inhoud in je CV circuit hebt en geen buffervat of een eigenlijk te kleine capaciteit warmte pomp, zal dit meer extra stroom verbruik opleveren en een instabiele indruk geven omdat het volle bak compenseren als nadeel heeft dat de buitenunit sneller dichtvriest en het process opnieuw begint etc etc.

Reageer