Vraag

Reviews gezocht van decentrale ventilatie met warmteterugwinning (wtw)

  • 14 February 2021
  • 4 reacties
  • 4756 Bekeken

Het huis is geïsoleerd, nu de ventilatie nog in ons huis uit 1971. We willen in de woonkamer ventilatie met wtw (een decentrale balansventilatieunit met warmteterugwinning). Wie helpt ons aan reviews vooral over geluid en capaciteit van ventilatieunits? 


 


4 reacties

Reputatie 3

Even voor je gezocht, dit topic (nogal veel leesvoer, maar ik vond het interessant): https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1655484

Beste ArjanO en Bert en Ernie, 

Bedankt dat jullie hebben gereageerd. BertenErnie: Het topic van Tweakers ken ik, maar is uit 2015. Ik zoek een update voor 2021. ArjanO: ik zal zorgen dat ik niet een te krappe capaciteit neem!. 

groet

Ellen

Wij hebben in 2019 in de woonkamer/open keuken van 36m2 een Blauberg vento expert A50 geïnstalleerd. Deze geeft dus maximaal een ventilatie van 50m3/u zonder wtw-functie. Omdat deze de helft van de tijd blaast en de helft van de tijd zuigt, zou je kunnen uitgaan van 25m3/u met wtw-functie. Dat zou voldoende zijn voor deze ruimte, maar op de maximale capaciteit maakt deze echt teveel geluid. Dat merk je niet bij een feestje (dat doen we niet vaak), maar een praatprogramma op tv wordt er echt door verstoort. Dus in de praktijk gebruiken we deze op stand 1 of 2 en dat is dan weer net te weinig soms. Stand 1 is alleen hoorbaar als iedereen stil is, dus heel acceptabel.

Wel leuk is de wifi/app. Verder kan deze dus in de zomer als ventilatie dienen om koelere buitenlucht naar binnen te halen. 2 apparaten zijn koppelbaar en werken dan samen. Ook de installatie en het onderhoud is makkelijk, filters zijn uitwasbaar.

Ik zou zeggen: 1 zo'n apparaat is niet genoeg voor een woonkamer, maar alleen voor een kleinere kamer. In dat geval is de prijs/kwaliteit-verhouding dan wel weer goed. Maar als als je meer te besteden hebt, kijk dan gewoon naar een woonhuis-wtw-installatie voor je hele huis.

Reputatie 3

Op tweakers is hier een heel lang topic over.

Op basis daarvan kwam ik voor mezelf uit op een Suedwind, die ik dan zelf zou bestellen in Italië. Echter ik heb aan andere huisverbeteringen voorrang gegeven, zoals een airco, dus ik kan je mijn ervaring nog niet vertellen.

Reageer