Nieuws

Subsidie (hybride) warmtepompen gewijzigd

  • 2 December 2021
  • 6 reacties
  • 1185 Bekeken
Subsidie (hybride) warmtepompen gewijzigd
Reputatie 3

De verhoogde subsidie voor (hybride) warmtepompen geldt waarschijnlijk alleen voor warmtepompen die in 2022 worden geïnstalleerd. Heb je dit jaar (2021) een warmtepomp laten installeren, dan kom je niet in aanmerking voor de nieuwe subsidieregeling. 

In 2022 wordt het subsidiebedrag waarschijnlijk verhoogd van 20% naar 30% van de gemiddelde totale investeringskosten. 

Hoe belangrijk vind jij dat er subsidie is voor (hybride) warmtepompen?


6 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Zoals met zo veel subsidies sta ik hier dubbel in.

De subsidies zijn belangrijk om mensen over de streep te trekken.

Maar in het hele subsidie beleid is geen enkele cohesie te ontdekken.
Je kunt het dus ook eigenlijk geen beleid noemen.

Ik denk dat hybride warmte pompen op het moment populair zullen zijn.
En dat dus de pot vrij snel leeg zal zijn.

Vanwege de drukte zal je dus nu mogelijk er al 1 besteld moeten hebben om die op tijd geplaatst te krijgen in 2022 om nog iets aan deze subsidie te hebben.

Daarnaast moet je de rest van de kosten van zo’n installatie ook wel kunnen betalen.
En is het het meest interessant voor mensen die een hoog gas verbruik hebben.
Oftewel het geld zal voor een groot deel gaan naar mensen die ‘al geld hebben’.

Anne
 

Reputatie 7
Badge +1

Ik zou zeggen: Bij de prijzen welke in NL voor (NL)-warmtepompen in rekening gebracht worden is (en blijft?) een forse subsidie wel nodig.

Just my € 2 cts

P.S.: Als bij mij ooit een wp komt komt die rechtstreeks uit het buitenland (met NL subsidie uiteraard).

Reputatie 7
Badge +1

Ik wou me net aanmelden op www.demoprojecthybride.nl (Magazine VEH p.7 - jan 2022)
maar helaas op

https://www.demoprojecthybride.nl/voorwaarden/ staat dat het integrale gasverbruik toch minimaal 900 m³ moet zijn om aan het project deel te mogen nemen.

Als je dan nog het gasverbruik voor warmwater aftrekt (ca. 0,2 m³ per douchebeurt) kom ik voor een gezin met 4 personen op een gasverbruik voor cv van ca. 600 m³ tot ca. 700 m³ en alleen daarop kan je met een hybride wp besparen.  Ik doe een gok: ongeveer 300 m³- 400 m³ bespaarpotentiaal bij een investering van ca. € 4000-6000 incl. installatie na aftrek verhoogde subsidie.

De reden voor de drempel van 900 m³ gas voor cv +sww is natuurlijk dat de hybride wp in NL bij onderschrijden veel te duur wordt en zelfs met de stijgende gasprijzen vermoedelijk te duur blijft.

De andere voorwaarden zijn: slimme meter, ketel niet ouder dan ca. 6 jaar en een hele rits aan aanvullende wensen/eisen m.b.t. meewerken en verstrekken van informatie. Projectvergoeding € 500 (+ € 350 voor waterzijdig inregelen + € 350 voor de installatie van de meetapparatuur (alleen in bruikleen? tijdens looptijd project?).

Wat ik trouwens schandalig vind: Voor een hybride wp is het minimale subsidiebedrag substantieel hoger dan voor een all-electric wp.

 

Reputatie 7
Badge +1

Oorverdovend stil hier - De nieuwe regeling in de Staatscourant.

Met bijvoorbeeld € 1650 + 8 x € 150 = € 2850,- voor een 9 kW warmtepomp
en een inkoop in het Europese “buitenland” kost een mono-bloc maar ca. € 1000,- + installatiekosten.

 

Inmiddels ook op de RVO te vinden. https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/isde/isde-wijzigingen-2022

 

Reputatie 1

Subsidie vinden wij wel belangrijk zolang dit eerlijk gebeurd. Wij zijn afgelopen jaar nog volop aan het informeren geweest over alternatieven voor het gas of besparen op gas. er wordt gevraagd wat ons huidige gas verbruik is. Gebaseerd op de afgelopen jaren wordt dit jaar verwacht dat wij 390 kuub gaan verbruiken. Wij stoken echter hout en daar willen wij vanaf, meteen een vastloper want het advies is, vooral niks veranderen, schijnbaar kan niemand nog rekenen met de getallen in het verleden 1400 kuub per jaar. Wat bedoelde ik nou met eerlijk? In het verleden ook al eens in Duitsland wezen “shoppen” hierdoor kregen wij het gevoel dat hier in Nederland de verkoopprijs plus subsidie de prijs is als wij in de showroom lopen, zoiets als een koekje uit eigen trommel. Algemeen krijgen wij ook steeds meer het gevoel dat elke verduurzaming wordt afgestraft met prijs stijgingen met andere woorden bij ons is het draagvlak hard aan het afnemen.

Reageer