Ventilatiewarmtepomp met boiler

  • 23 June 2019
  • 3 reacties
  • 750 Bekeken

Wat zijn de ervaringen met een ventilatiewarmtepomp met boiler en evt. cv aansluiting.

3 reacties

Reputatie 6
Badge
Allemaal dure manieren om je warmte niet kwijt te raken t.g.v. ventilatie
Directe thermische koppeling van inkomende en uitgaande ventilatie stromen (WTW) is de meest economische oplossing
Reputatie 2

@jvdleeuw  stelt dat een balansventilatie (systeem D) economischer is dan een ventilatie-warmtepomp (systeem C). Is dat zo? Het staat er nu wat ongenuanceerd, maar ik denk dat jvdleeuw wel gelijk heeft. Ik heb daar lang over moeten denken. Dus deel het resultaat maar even, misschien heeft iemand er iets aan of zijn er nog opmerkingen over.

 

Bij een warmteterugwinning (WTW) wordt tot 90% van het ventilatieverlies (= de energie die in de warmere ventilatielucht zit) teruggewonnen. Die energie verlaat dus je huis helemaal niet, en wat je niet uit je huis stroomt, hoef je er ook niet in te stoppen.

 

Bij een ventilatie-warmtepomp is de opbrengst veel lager. Een ventilatiepomp is een warmtepomp, die gebruik maakt van 'weggegooide' binnenlucht. Daardoor is de aanvoertemperatuur voor de warmtepomp hoger en kan de warmtepomp een hoger rendement bereiken. Maar de winst in energie is slechts het verschil in efficiëntie, ik kwam voor mijn situatie uit op orde 10% van het ventilatieverlies.

 

Balansventilatie is voor het ventilatieverlies, wat isolatie voor het thermische energieverlies is. D.w.z. het geeft daadwerkelijk een reductie van het energieverlies

 

En ventilatiepomp is wel een groene investering in de zin dat je een deel van de gasverbruik vervangt door een warmtepomp die in beginsel CO2 vrij kan verwarmen.

 

Uitgebreidere toelichting in de bijlage.

 

Reputatie 7
Badge +1

@Paul Holscher  Ik kreeg in eerste instantie het volgende terug als ik op de link hierboven klik:

<Error>
<Code>AccessDenied</Code>
<Message>Access denied</Message>
</Error>

Lijkt nu te werken, bedankt!

 

Als 3de optie, naast ventilatie type D (wtw), ventilatie warmtepomp is misschien nog de combinatie van ventilatie type C met een warmtepompboiler (Atlantic o.i.d.) een mogelijk alternatief.

Voordelen? - Zeker een stuk goedkoper dan een ventilatie warmtepomp en maakt het mogelijk om de normale warmtepomp uitsluitend op verwarming te dimensioneren, wp-boiler draait onafhankelijk van en parallel met warmtepomp.
In de zomer kan de warme buitenlucht op zolder gebruikt worden en de uitblaas als top-koeling dienen. Dit vergt wel wat aanpassing aan de lucht toe- en afvoer.

Nadelen: Bij het bereiden van warmwater inherent een lage COP/sCOP, maar daar heeft een normale wp ook last van.  - Just my 2 cts

P.S.: De subsidie voor een wp-boiler is onafhankelijk van de subsidie voor een wp.
Helaas is de subsidie op wp-boilers sinds 1 januari 2020 enorm gedaald.

Reageer