Vraag

Verbruik warmtepompboiler

  • 29 December 2021
  • 5 reacties
  • 1281 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 10 reacties

Zijn er mensen die een warmwaterpomp boiler hebben? en daarvan het verbruik weten? 
Dus met hoeveel personen er warmwater gebruikt word?   en het kWh verbruik?

Is de SCOP ook bekend? en klopt dit ook wat de fabrikant op gegeven heeft?

Hoor graag een reactie alvast bedankt.


5 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@W.A.H   Je hebt vermoedelijk een beetje technische kennis, tenminste leid ik dit af uit de termen die je gebruikt. Dan is waarschijnlijk het tweakers.net forum met diverse topics over warmtepompen en warmtepompboilers iets voor jouw. Daar worden Atlantic Explorer, Buva, Auer Edel etc. tot in detail besproken. Verder is er ook een topic over cv-ondersteuning met warmtepomp-boilers.

Ik persoonlijk reken op dit moment voor een wp-boiler (ca. 200 l) gemiddeld met een sCOP van 2,3 (2,1 - 2,6) - aantal personen (warmwaterverbruik) is maar een parameter, je hebt ook nog isolatie boilervat, warmwatertemperatuur, koudwatertemperatuur, legionellapreventie etc.) - Niet vergeten: waar komt de lucht vandaan? Uitsluitend ventilatie type C (capaciteit voldoende?) of ook van buiten (lagere sCOP)?

YMMV

Hallo @darkfiber bedankt voor je antwoord, aardig bedoeld maar kan er helaas niet zo veel mee.

De vraag was eenvoudig; Zijn er mensen die een warm waterpomp boiler hebben? en daarvan het gebruik weten? als het ff kan over een jaar.

De antwoorden die je geeft (behoorlijk technisch) had ik niet om gevraagd hoe goed bedoeld ook.

Op tweakers had ik al gekeken maar daar word van alles besproken behalve kan ik niet vinden het antwoord op de praktijk vraag die ik gesteld had. 

Had al wel één antwoord ( via duurzame huizen route) van iemand met twee warmte pompen waarvan één een warm waterpomp boiler met 2 personen deze mensen gaan voorzichtig om met energie. zijn van het gas af met een oud 2 onder één kap huis. en krijgen geld toe van de niet gebruikte pv stroom die ze over hbben.

Deze gaf mij het verbruik van de warm waterpomp uit de praktijk, ben er zelf wezen kijken.

Dit is een prachtig voorbeeld maar het is er maar één.

Had nu gehoopt op meerdere antwoorden in vergelijkbare situaties of er nog meer mensen zijn die dit hebben en het gebruik daarvan weten/meten?

MVG

 

Reputatie 7
Badge +1

@W.A.H  Tja - mijn persoonlijke mening: Idd. de vragen (het is meer dan een) lijken eenvoudig maar ik vrees dat je de, waarschijnlijk zeer diverse antwoorden (als je die hier krijgt!) a.d.h.v. de door mij genoemde criteria moet beoordelen. Juist bij een warmtepompboiler heb je aan individuele verhalen zonder volledige/competente achtergrondinformatie absoluut niets. Helaas.

Just my € 2cts

Wederom weer bedankt voor je antwoord ik begrijp er uit dat u zelf zo’n warm waterboiler hebt?

 

Reputatie 7
Badge +1

Zo'n “warm waterboiler” heb ik hangen maar niet als warmtepompboiler. Ik ben ook zeer benieuwd naar bruikbare ervaringsberichten van gebruikers van warmtepompboilers met een mogelijkst volledige beschrijving van de installatie.

Trouwens - voor een betrouwbare (s)COP heb je waarschijnlijk een externe warmtemeter/teller (Kamstrup, o.i.d.) en een externe kWh-meter nodig. Bij een warmtepompboiler is een sCOP lastiger te bepalen dan bij een cv met een warmtepomp. Maar ik ben er bijna zeker van dat de meeste installaties zoiets niet hebben, zelfs bij warmtepompen voor cv is een warmtemeter niet gebruikelijk.

Als je bijvoorbeeld hier kijkt onder de kop “DHW” krijg je een indruk van de prestaties en de opgewekte energie (=warmwater) van L/W-warmtepompen. sCOP's “all over the place” iig met een veel grotere spreiding dan bij cv, bij warmtepompboilers zal het niet veel beter zijn.

Reageer