Beantwoord

Vloerverwarming/radiatoren en 2 thermostaten



Toon eerste bericht

28 reacties

Reputatie 4

-wat is een zuinige watertemperatuur (cv water) dit gezien de vloerverwarming beneden (die uiteraard via de verdeler wordt gemaximaliseerd) en de radiatoren boven (in mijn huidige huis heb ik boven Jaga die ik goed warm krijg bij een watertemp van 60 graden)Sowieso altijd zorgen voor een lage retourwatertemperatuur naar de hr-ketel. Met vloerverwarming moet die 30 graden kunnen worden.


Ik wil dit graag voorleggen aan jullie want in installateurs heb ik niet altijd zoveel vertrouwen.
Dat kan ik beamen. Een fabrikant van vloerverwarming noemt op zijn website zelfs niet het voordeel van een lagere retourwatertemperatuur voor het rendement van een hr-ketel.


Dank je Driepinter.
Op mijn huidige ketel (Remeha Calenta) kan ik heel eenvoudig zien wat de retourwatertemperatuur is. Voor zover ik uit alle stukken (digitaal) haal kan ik op de Intergas Hreco deze temperatuur niet zien.
Als ik echter de aanvoer tem nu op 60 graden zet heb ik een retour van 47 graden (met Jaga radiatoren).
Het "probleem" zit er straks in dat ik beneden vv heb en boven radiatoren.
Benden wordt de aanvoertemp gemaximaliseerd op wat ik instel, bijvoorbeeld 38 graden. De ketel daarop instellen betekent dat ik het boven met radiatoren niet warm ga krijgen. Daarom dacht ik aan een keteltemp van 60 graden.
Reputatie 2
Ik gebruik Tado thermostaat en radiatorknoppen. Daarmee krijg ik dat elke ruimte als een zone word gezien en ook per ruimte gestuurd kan worden.
Enige wat ik hoefde aan te passen is dat ik een overdruk ventiel (AVDO van Danfoss) heb geplaatst op een verre afstand van de CV unit. Dit zorgt ervoor dat het cv water altijd een rondje kan maken, ook al staan alle afsluiters dicht en de CV ketel dan heel snel weet dat de retour temperatuur dusdanig is dat de CV ketel uit kan (als dat al niet op commando van Tado zou gebeuren).

Centraal in de woonkamer is de hoofdthemostaat die stuurt de ketel met zijn eigen protocol. OpenTherm protocol is ook mogelijk.

En in elke ruimte die je zou willen plaats je een additionele wand thermostaat.(draadloos) die neemt dan de regeling over van de radiatorknop.

In de woonkamer Thermostaat (met draad aan cv)+ 2x radiatorknoppen op convectoren
In een andere grote kamer met 2 radiator/convectors ook een Thermostaat (draadloos)
Overige ruimtes (4 stuks) met alleen een radiatorknop.
Uitzondering is de radiator in badkamer en in toilet, die heeft een normale eenvoudige thermostaatkraan die rond de 18-20 gr staat, kleine ruimtes allebei midden in het huis.

Zo kan ik bv in me kantoor de verwarming omhoog zetten, zonder dat de andere ruimtes ook warmer worden.

Naast Tado zijn er ook oplossingen van andere merken.

Belangrijkste nadeel, als Internet het niet doet werkt het niet 🙂 maar dat gebeurd hier in NL maar zelden.
Reputatie 7
Badge +3
-wat is een zuinige watertemperatuur (cv water) dit gezien de vloerverwarming beneden (die uiteraard via de verdeler wordt gemaximaliseerd) en de radiatoren boven (in mijn huidige huis heb ik boven Jaga die ik goed warm krijg bij een watertemp van 60 graden)
Sowieso altijd zorgen voor een lage retourwatertemperatuur naar de hr-ketel. Met vloerverwarming moet die 30 graden kunnen worden.

Ik wil dit graag voorleggen aan jullie want in installateurs heb ik niet altijd zoveel vertrouwen.


Dat kan ik beamen. Een fabrikant van vloerverwarming noemt op zijn website zelfs niet het voordeel van een lagere retourwatertemperatuur voor het rendement van een hr-ketel.

Reageer