Vraag

Waar het veiligste te graven onder muur kruipruimte? Ter hoogte van een deur of juist niet ?

  • 31 January 2022
  • 4 reacties
  • 2094 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

 Ik wil tegen het vocht (met name aan de bovenkant van de kruipruimte waardoor de betonnen vloer minder goed isoleert) een zeil op de bodem leggen. Maar ik moet dan wel in de kruipruimte onder een muurtje gaan graven om daar te kunnen komen. Als ik de bodem 5 cm uitgraaf, komt de onderkant van die muur al vrij. Ik weet dat in een ander huis van het zelfde huizenblok door een bedrijf al gegraven is (om de vloer te isoleren). Maar ik neem liever zo weinig mogelijk risico. Waar zou ik het veiligste kunnen graven. Daar waar aan de bovenkant een deur zit. Of juist niet ?


4 reacties

Reputatie 5
Badge +1

 Ik wil tegen het vocht (met name aan de bovenkant van de kruipruimte waardoor de betonnen vloer minder goed isoleert) een zeil op de bodem leggen. Maar ik moet dan wel in de kruipruimte onder een muurtje gaan graven om daar te kunnen komen. Als ik de bodem 5 cm uitgraaf, komt de onderkant van die muur al vrij. 

Allereerst, zit je fundering / muur maar 5 cm onder het maaiveld ?? 

Volgens de bouw richtlijnen moet een fundering / muur tot tenminste 60 cm onder het maaiveld doorlopen. Dit om te voorkomen dat de vorst onder de fundering kan komen en deze omhoog kan vriezen. Dus of de fundering / muur is te kort of er is reeds een bovenlaag van de omgeving verwijderd. Zou dit eens nader onderzoeken (bouwtekeningen opvragen)

Maar om bij de vraag te blijven;

Bij een woning, welke op heipalen geplaatst is, loopt er een funderingsrand van kop naar kop. Hier kun je veilig onderdoor graven zonder verzakkingsgevaar. De funderingsrand + palen dragen de woning (ook hier, een bouwtekening geeft hier veel inzicht).

[ Heb in de Zaanstreek wel huizen op palen gezien, waar de funderingsrand ‘zweefde’ op de ondergrond. De tuinen verzakte daar 10 á 15 cm per zomer !! ]

Het ondergraven van een op staal (gewoon op de wereld geplaatst dus) geplaatste fundering is lastiger. Een ‘tunnel’ graven onder een dragend deel kan best, mits je deze niet te breed maakt. In het verleden groeven wij vaak onder funderingen door om een riolering aan te leggen (oude ‘stads'-woningen hadden vaak nog een beerput in de achtertuin ).

Maakte een smalle sleuf midden onder de voordeur en keukendeur. Zorg wel dat na het werk de grond weer goed verdicht wordt. Dus vanaf de buitenkant de grond weer stevig terug duwen en aanstampen naar binnenste deel van het gat.

Succes, Rob.

Reputatie 2

Hallo Anne

Dwarsbalk over voldoende breedte ingraven en dan in het midden daarvan er onder door?
Ik zou dan idd het midden kiezen van de deur, maar desondanks wel de boel eerst goed stutten met een dwarsbalk

Ik ga er niet van uit dat de boel zal inzakken, maar voor t veilige zou ik niet te breed weggraven. Je huis staat natuurlijk op de palen. Maar de funderingsbalk wordt ook gedragen door de  grond. Wellicht een paar houten platen rechtop onder de funderingsbalk om zo het gat open te houden, waar jij dan tussendoor onder de balk door kan.

Als je nog niet weet waar het water  vandaan komt, kan je zeggen dat je met een palenboor het grondwaterniveau opzoekt. 

En ventilatie is altijd een goed idee. Zeker als je een bodemafdekker gaat gebruiken. Als je de ruimte weer hermetisch afsluit, zal het ook op het folie gaan condenseren. En je hebt verversing nodig om dit vocht weg te voeren. 

Ik heb het eigenlijk nog niet duidelijk of je via buiten de ruimte in wil of via de kruipruimte zelf de afgezonderde ruimte wil bereiken.

Alvast succes  met het voorbereiden.

Reputatie 7
Badge +2

Dwarsbalk over voldoende breedte ingraven en dan in het midden daarvan er onder door?
Ik zou dan idd het midden kiezen van de deur, maar desondanks wel de boel eerst goed stutten met een dwarsbalk.

Ik weet niet wat voor vocht het is, waar het vandaan komt, maar mss is een stuk natuurlijke ventilatie aanbrengen ook een idee?

Anne.

Reputatie 2

@Driepinter

Toen ik je post las, moest ik meteen denken aan mijn ervaringen in de kruipruimte. Na de oplevering heb ik drain gegraven naar een lager gelegen sloot. 12 meter lang. Tot 100 cm diep. 

Ik begon te graven bij een hoekpunt vd woning. Lang verhaal kort, daar staan heipalen. Dus een gat ernaast gegraven en zo de drain op z'n plek.  Met wat extra moeite had ik zelfs de kruipruimte in gekund. 

Waar ik later achter kwam is dat de achtergebleven holte onder de funderingsbalk zich langzaam vulde met zand wat er natuurlijk bovenop lag, met een sinkhole tot gevolg. Dus let daar even op, dat je de holle eerst vult. Vooral als je bij een deur gaat graven.

Ook raad ik je aan de klus niet alleen te doen. De tweede persoon hoeft niet eens mee te werken. Maar zoals ik je kwestie begrijp, ga je nu de enige toegang creëeren. Als het gat om een of andere manier dichtvalt kan iemand hulp halen.

Gered uit kruipruimte

Reageer