Wat is een zuinige manier om elektrisch warm tapwater te maken ?

  • 3 October 2019
  • 4 reacties
  • 1983 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties
Mijn CV-ketel van 20 jaar oud heb ik inmiddels voor de verwarming vervangen door een airco, om zo zuinig mogelijk met energie om te gaan.

Tijdelijk gebruik ik de oude CV-ketel nog voor warm tapwater.

Wat is nu de zuinigste manier om (elektrisch) warm tapwater te maken ?

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De omkeerbare airco als verwarming is een interessante ontwikkeling. Maar heeft u de warmtevraag én opbrengst van deze lucht-lucht warmtepomp berekend voor het geval van een strenge vorstperiode. Pas als de airco voldoet, als ook elektrisch koken, zou ik cv ketel vervangen en het gas af laten sluiten om de vaste lasten voor de gasaansluiting te besparen.
((als een hele wijk van het aardgas af moet, moeten volgens mijn logica particulieren nu géén afsluitkosten te besparen)).
Reputatie 6
Badge
Alles bij elkaar lijkt een zonnecollector met een elektrisch naverwarming de meest optimale keus.
Subsidie blijft, je blijft wat onafhankelijker van de buiten temperatuur en beschikbare zonnewarmte wordt toch netjes opgeslagen
Reputatie 7
Badge +1
@StefM Als je de cv-ketel vervangt zou je op dezelfde plek een passende warmtepompboiler kunnen laten installeren. Met subsidie betaal je voor de aankoop misschien iets van € 300 - 400, plus installatiekosten. Je kan de oude luchtaanvoer/rookgasafvoer waarschijnlijk hergebruiken voor de aan- en afvoer van de lucht voor de warmtepompboiler.
Deze oplossing is hoogst waarschijnlijk de zuinigste manier om elektrisch warmwater te maken.
Nog zuiniger is natuurlijk om via zonnecollectoren warm water te maken, in de zomer heb vaak te veel en in de winter onvoldoende/geen warm water, dus een naverwarming is nodig.
De simpelste manier voor warm tapwater is een (keuken)boiler. Het nadeel van een boiler is dat het warm houden van de voorraad wat extra energie kost. Het alternatief is een doorstroomverwarmer. Dat is in feite een electrische geiser. Alleen het gevraagde tapwater wordt op dat moment verwarmd. Er is dus geen energie nodig om de voorraad op temperatuur te houden.
Er zijn kleine doorstroomverwarmers voor de keuken en grote voor de badkamer.
Nadeel is dat voor een doorstroomverwarmer mogelijk een zwaardere aansluiting in de meterkast nodig is.

Reageer