Beantwoord

Welke lucht water warmtepompen zijn 'stil'?

  • 11 March 2019
  • 36 reacties
  • 80631 Bekeken


Toon eerste bericht

36 reacties

Reputatie 1

Ik heb sinds juli 2019 een lucht/water monoblock Nibe F2120 12KW warmtepomp met een VVM320 binnen unit draaien. Het cv afgifte systeem in de gehele woning bestaat uit lage temperatuur radiatoren van Jaga. In de woonkamer zijn deze voorzien van een zelf ontwikkelde booster ventilatoren systeem incl regeling, welke absoluut niet hoorbaar zijn als ze draaien! De koop versies zijn duurder en zijn duidelijk hoorbaar (door toepassing van minder goede ventilatoren). De warmtepomp staat op twee betonnen balkjes op het platte dak van de garage. Het dak van de garage is vanuit de nieuwbouw (2003) voorzien van een dikke laag piekschuim als isolatie, dus de warmtepomp op extra dempers te zetten heeft geen meerwaarde! Waarom een Nibe monoblock F2120 genomen? Ten eerste kan deze bij voldoende technische kennis zelf geïnstalleerd worden, hetgeen ik ook gedaan heb. Ten tweede Nibe is een gerenommeerd Zweed merk welke reeds vele jaren (30 jaar) top producten heeft ontwikkeld (heeft in NL ook een vestiging). Zweden staat al jaren lang vol met Nibe warmtepompen, ondanks het koude klimaat! Ten derde de F2120 is een kwalitatief hoogwaardig product met mooie specificaties en gebouwd voor een zeer lang gebruik (20-30 jaar). Ten vierde de F2120 heeft een modulerende compressor (stiller, langere levensduur en zuiniger). Ten vijfde de F2120 kan ook koelen, slecht 1x kunnen testen, wellicht de komende zomer meer, vindt dat overigens van iets minder belang gezien het extra elektra verbruik voor het koelen, zal wellicht bij vloerverwarming effectiever zijn! Als zesde de F2120 is echt muis stil, ik moet echt op het dak van de garage klimmen om staande naast de machine te horen of die wel draait, slechts zeer zacht gezoem bij het verwarmen van de woning, bij vollast (slechts enkele keren per dag, bijv. bij warmwater aanmaken) maakt hij wel iets meer geluid maar dan nog moet je je best doen om hem te horen draaien! Na 11 maanden in gebruik geconstateerd dat de specificaties exact kloppen ook wat betreft het elektra verbruik, het huis is perfect te verwarmen incl. de warmwater voorziening (ik zal alle resultaten en specificaties hier niet benoemen want dan wordt het weer een lang verhaal). Er is toch een nadeel hij is gemiddeld genomen iets duurder dan andere merken. Maar kwaliteit heeft zijn prijs! En dat laatste is het echt meer dan waard! Ik ben een uiterst tevreden Nibe lucht/water warmtepomp gebruiker, het gas is bij mij voor 100% de deur uit! 

Reputatie 7
Badge +1

@RobB   Vanaf volgend jaar gelden ook duidelijk strengere eisen wat geluid betreft (zie o.a. bij de consumentenbond), verschillende belangenclubs van de installatiebranche zijn al aan het klagen dat 40dBA  op de erfgrens (gemeten!) moeilijk haalbaar is en tot “individuele klachten” en langslepende claims zal leiden.

Wat je over je eigen L/W-warmtepomp schrijft (de Mercedes onder de L/W-warmtepompen volgens sommigen) is ja bijna een reclameboodschap. - Maar als ik de genoemde Monobloc met diverse andere merken vergelijk - en niet alleen op prijs en geluid, kies ik toch eerder voor de Panasonic’s, Mitsubishis's, LG's, Daikin's, Toshiba's etc.. Deze zijn iig een heel stuk goedkoper, bijvoorbeeld de Panasonic 5 kW H monobloc atm. in DE € 2.200 en dan gaan er nog € 1700 subsidie van af = netto € 500. (voor de tweakers onder ons)

Just my 2 cts

Reputatie 1

@darkfiber Ben ook benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen met de geluid restricties. Mooi ik hoef me sowieso geen zorgen te maken, op mijn erfgrens meet ik minder dan 20 db in vollast!

Begrijp ik uit de voetnoot met de getoonde URL dat u meneer Braun bent? Ik heb het verhaal gelezen, goed bezig! Heeft u inmiddels al een warmtepomp?

€. 500,- voor een 5KW l/w warmtepomp gekocht over de grens is een koopje daar komt natuurlijk nog wel het nodig bij! Overigens per 2021 vervalt de subsidie. Het vergelijk (als dat de bedoeling is) gaat natuurlijk niet op voor diegene die ik heb draaien te weten een exemplaar van 12KW. Bij de genoemde Nibe zit al het nodige inbegrepen; flexibele slangen, buiten thermostaat en een filter. Het verschil is ca €. 1000,- tov een gekocht exemplaar in NL.

Tweakers is me volop bekend, ik heb daar erg veel informatie gevonden. Ik heb de nodige monitoren draaien; Kampstrum warmtemeter, Smappee, Cemm Plus, Uplink Nibe, SolarEdge en Domoticz op een Pi. Genoeg gereedschap voor de nodige analyze ;-).

Ik maak geen reclame voor een merk, maar deel wel erg graag mijn bevindingen over dit top apparaat en ja daar hoort een merknaam bij.
Deze Topic ging over geluid van L/W warmtepompen en uit feitelijke ervaring weet ik dat de F2120-12 echt heel stil is!      
 

Reputatie 7
Badge +1

@RobB  Goed gezien! Mijn naam is idd. Braun en ik heb (helaas) nog steeds de, nu 20 jaar oude, HR-ketel hangen. Dit hangt o.a. samen met mogelijke (warmte)plannen van de gemeente in mijn wijk, waar ik trouwens als energiecoach, hopelijk weer binnenkort, mensen kan helpen hun energieverbruik te verlagen zonder merkbaar op comfort in te boeten.

Maar een stille (goedkope, zuinige, etc.) L/W-wp is zeker niet uit het zicht verdwenen! ik heb hier al  twee Kamstrup M302 voor de (s)COP’s van wp en wp-boiler en 2 raspi's met interfaces voor M-Bus, Mod-bus (kWh-meters) liggen.

De gemeente wil de website uit mijn sig helaas stopzetten, mijn onderdeel ga ik dan waar anders onderbrengen.

Reputatie 5
Badge
Er zijn meer nadelen aan een lucht-warmtepomp dan het lawaai
.
Een warmtepomp op bodemwater (grondwater of koelvloeistof) heeft een vaste temperatuur aan de koude kant, omdat bodemwater zomer en winter een constante temperatuur heeft van ca. 11 oC. Alles speelt zich onder een putdekseltje af. Voor vloerverwarming bedraagt de COP 6 (rendement 600%), voor het opwarmen van tapwater is de COP 3 (rendement 300%). Ofwel, vloerverwarming kost per opgenomen elektrische kWh 2× minder dan een warmwater boiler. Dit is seizoensonafhankelijk door de constante waarde van de bodemtemperatuur.

Bij de luchtwarmtepomp wordt de koude kant ondergebracht in een buitenventilator die er lucht langs blaast. De COP hangt hier dus wél af van het seizoen. Bekijken we eerst de voornaamste functie - vloerverwarming - dan is COP in het voor- en naseizoen, zeg bij 11 oC, gelijk is aan 6, net als bij de bodemwarmtepomp. Maar als het er 's winters op aankomt, zeg bij -5 oC, dan daalt de COP naar 4. Dat betekent allereerst dat de geleverde warmte 1½ (6/4) keer duurder wordt in € 's maar ook dat de maximaal te leveren warmtestroom 1½ keer minder is. Bij extreme koude wordt dit effect nog sterker. Bekijken we de tweede functie - het maken van warm tapwater - dan zien we dat dat evenredig duurder wordt en ook evenredig langzamer gaat.

Het enige verschil in aanlegkosten tussen bodem- en luchtwarmtepomp zit in de ca. € 2.500 duurdere bodembron. Maar dat is snel terugverdiend. Bovendien biedt een bodembron ook vrijwel gratis vloerkoeling 's zomers. Lees meer op mijn webstek www.nautilus-educatief.nl
Reputatie 4
Badge +3
Ik heb alle reacties doorgelezen en kom tot de conclusie dat volgens jullie de volgende warmtepompen in zekere zin 'stil' zouden moeten zijn:

Panasonic 5 Kwh Monoblock
Nibé bodemwarmtepomp
Stiebel Eltron
Elga 4.9kW lucht warmte pom
Daikin Altherma hybride warmtepomp
Panasonic BIblock WXC12H9E8
Panasonic 5 Kwh Monoblock
Toshiba Estia Powerful 11kW

Heb ik er een paar gemist? Ik hoor het graag. Als iedereen het er mee eens is zouden we een topic aan kunnen maken met 'tips voor stille warmtepompen'. Zouden jullie zeggen dat, afhankelijk van de context, de warmtepompen hierboven voor zo min mogelijk geluidsoverlast zorgen? Ook de opmerking van @DylanDylan die schrijft dat je met een creatieve oplossing ook voor geluidsisolatie kunt zorgen vind ik een erg interessante. @Dylan, ik heb hier een topic aangemaakt waarin je in kunt gaan op de manieren op je waterpomp 'stiller' te maken. Ik ben benieuwd naar je tips!
Reputatie 4
Badge +1
Ik gebruik een Panasonic 5 Kwh Monoblock warmtepomp en deze is zeer geruisarm. Alleen bij maximaal vermogen bij temperaturen onder 0 is hij op een afstand van 5 meter licht hoorbaar te vergelijken met een afzuigkap op stand 1 in de keuken.

Of je de ventilator van een lucht water warmtepomp hoort, hangt ook sterk af van het omgevingslawaai.
In een stil dorp op het platteland, hoor je een ventilator veel meer dan in een stad of bij een snelweg, waar altijd verkeersgeluid is.
In dat licht moet je alle getuigenissen hier bekijken. Zonder die context zeggen ze niet zo veel.
Zet eens een Decibel meter op je telefoon, en meet savonds eens buiten wat het niveau is.
Bij een stil stadsniveau van bijv 47 dB hoor je een ventilator van 45 dB niet zo erg. Maar als het buiten 35 dB is, juist veel harder
Reputatie 5
Badge +1
Beste Renzo,
Onze Nibé bodemwarmtepomp levert een COP/SPF (seasonal performance figure) van 5,2 voor vloerverwarming en tapwater. Onze buren hebben een luchtwarmtepomp gekozen en realiseren een COP/SPF van 3,5. Dat betekent dus 170% verschil in rendement. Over de kosten nog het volgende: die eerder genoemde € 2500,-- waren we bijna alleen al kwijt aan de vergunning, die we moesten aanvragen bij de provincie Overijssel. Het boren en aanleggen van het bronsysteem kostte ons ca. € 7.500,-; los nog van de kosten van de warmtepomp. Ondanks deze hogere kosten hebben we gekozen voor bodemwarmte vanwege het meerjarige hogere rendement t.o.v. de luchtwarmte techniek. Het geluid van de luchtwarmtepomp van onze buren is met name in de winter weleens irritant, gelukkig zitten we doorgaans in de winter niet in de tuin.
Wij hebben goede ervaring met de Toshiba Estia Powerful 11kW
Geluidsdrukniveau** dB(A) 43 (Het geluidsdrukniveau is opgegeven bij 2 m afstand van de buitendelen in vrije veld condities)
Veel hangt af hoe de buiten unit geplaatst wordt maw. de richting vd fans. blaast deze tegen de muur van je buren dan heb je een probleem. Als de uitlaat geen weerstand heeft dan is hij nauwelijks hoorbaar.
Verder is het belangrijk dat de lage frequenties goed worden opgevangen door industriële trillingsdempers.
Reputatie 1
Voor de optie van een lucht/water warmtepomp raad ik aan om ook eens te kijken naar het gebruik van zogenaamde hybride PV panelen of soms ook welbekend als PVT panelen.Er zitten dan geen draaiende delen buiten,de warmtepomp binnen maakt niet meer herrie dan een koelkast. Een bekende leverancier hiervoor is Triplesolar, er zijn echter meerdere aanbieders op de markt. Het buitendeel bestaat uit een paneel wat zonnestraling opneemt en ook warmte ook de buitenlucht haalt. Het theoretisch gecertificeerd rendement ligt tegen de 500%,dat is best knap.Het is dan natuurlijk wel noodzakelijk dat je genoeg panelen op je dak kunt plaatsen,bij een standaard ventilator buitenunit is de ruimtebeslag veel minder. Een PVT paneel wekt én stroom op en haalt ook warmte uit de buitenlucht.
Reputatie 5
Badge
Het theoretisch gecertificeerd rendement ligt tegen de 500%,dat is best knap.Het is dan natuurlijk wel noodzakelijk dat je genoeg panelen op je dak kunt plaatsen,bij een standaard ventilator buitenunit is de ruimtebeslag veel minder. Een PVT paneel wekt én stroom op en haalt ook warmte uit de buitenlucht.
Die 500% is natuurlijk gemeten in de zomer, prima voor warm tapwater. Maar ‘s winters zal deze warmtepomp zich gedragen als elke lucht warmtepomp met een aanzienlijk lager rendement. En met veel problemen vanwege aanvriezen.

Reageer