Beantwoord

Wie heeft ervaring met de slimme radiator ventilator

  • 12 October 2019
  • 69 reacties
  • 34672 Bekeken


Toon eerste bericht

69 reacties

Wie kan mij meer vertellen over radiator ventilatoren.

Ik lees dat de retour water temperatuur lager wordt? Dit geeft toch meer energieverbruik om dit weer op te warmen?

Door meer luchtstroom neem je toch meer warmte af, wat ook weer meer energie kost om het aan te vullen?

De voeding van de ventilatoren vergt toch ook meer energie? (Elektriciteit)

Hoe groter het temp verschil tussen radiator en kamerlucht hoe meer opwarming hoe sneller de vraagtemperatuur.

Gaat de radiator temp naar beneden dan is de afgifte ook lager en duurt het langer voordat je de vraagtemperatuur bekijkt.

Ik ben niet overtuigt van de energie kosten vermindering?

 

Wie heeft echt ervaring?

 

Gr. Ernst.

Reputatie 3

@Ernst 

Kostenvermindering kun je alleen krijgen als de retour water temperatuur naar de ketel voldoende laag wordt. Je krijgt dan condensatie voordelen in de ketel.

Condensatie?? In of buiten het vloeistof circuit?

Reputatie 7
Badge +3

Condensatie?? In of buiten het vloeistof circuit?

Buiten. Op uw HR-ketel zit een (meestal PVC) condenswater afvoer (met een waterslot want die is aangesloten op het riool). Meestal zit er een tweede warmtewisselaar is waarin de restwarmte van de verbrandingsgas warmtewisselaar wordt benut. Bij die restwarmte hoort ook de condensatiewarmte van de waterdamp die bij de verbranding van aardgas (CH4) ontstaat.

CH4 + 2 O2 →  CO2 + 2 H2O (gasvormig).  Doordat koud retourwater vanaf de radiatoren die waterdamp kan afkoelen, komt dus de condensatie warmte vrij.

Hoe Werkt Een Cv Ketel Informatie (cvketelgids.nl)   (even naar beneden scrollen).

Reputatie 2

Er stond dacht ik onlangs in het VEH blad een kortingsactie voor de Speed Comfort. Na zoeken zag ik dat deze pas aanslaan op ca. 35 graden. Bij verder zoeken kwam ik de Heatfans tegen. Deze slaan aan op een lagere temp.; 25 graden en gaan uit op ca. 24 graden.

Tevens een aparte controller erbij met 6 fan snelheden, waaronder een bypass voor koelen. Dat ga ik denk ik niet gebruiken. Ik las overigens in de reacties dat het koelen alleen werkt op de eenheden met 5 fans. Let op resonantie met de radiator. Evt. ontkoppelen met stukje dubbelzijdig foam oid.

Ik heb nu 3x5 HeatFans in mijn woonkamer. Als ik er meer wil, ga ik ze waarschijnlijk zelf maken. Ik zag dacht ik via Tweakers een link naar Conrad, met een alles-in-een pakket. Kost nog steeds aardig wat met de huidige prijzen. Ik heb nog een doos met ongebruikte pc Papst fans. Dat kan ik ook hergebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

@Ernst

Kostenvermindering kun je alleen krijgen als de retour water temperatuur naar de ketel voldoende laag wordt. Je krijgt dan condensatie voordelen in de ketel.

Als je door de betere warmteafgifte van de radiatoren ook de cv temperatuur omlaag kan, gaat dat effect dus dubbelop. Stel 5 graden lagere cv temperatuur en dan ook nog 5 graden meer afkoeling is de totale temperatuurverlaging van het retourwater dus 10 graden. 

Daarnaast treedt er ook minder warmteverlies bij de cv ketel zelf op als door die lagere  cv temperatuur de vlam (vermogen ketel) ook kleiner wordt.

En door de lagere cv temperatuur ook minder verlies in de cv leidingen die door de niet verwarmde ruimtes gaat (uiteraard zijn ze al voorzien van buis isolatie).

Reputatie 7
Badge +1

@Ernst   Heb je de hele draad al doorgelezen? - Voldoende ervaringsdeskundige verhalen volgens mij. Jouw ongegronde vermoedens over meer energieverbruik kan ik gelukkig niet bevestigen, in tegendeel, het wordt een stuk minder (natuurkunde middelbare school). YMMV

De gebruiker kijkt naar zijn rekeningen.

Op dit ogenblik zijn veel energie sparende producten zo duur dat je als particulier nooit een voordeel behaalt.

Reputatie 3

@Ernst 

Hier zijn wat projecten die praktisch niets kosten (alleen tijd):

  • Inventarisatie van alle elektra gebruikers in huis.
    Deze kun je in een spreadsheet zetten met de energieopname erbij. Apparaten die permanent stroom opnemen kun je via een schakelaar laten werken. De apparaten die je nooit gebruikt kun je uit het stopcontact halen. Je kunt vaststellen wat de grootverbruikers zijn en bij vervanging (in de toekomst) rekening houden met het verbruik.
  • Lichtbronnen door LED lampen vervangen.
  • Nieuwe apparaten selecteren op ‘energiearm’ verbruik.
  • Van energie leverancier wisselen.
  • Radiatorfolie aanbrengen.
  • Verwarming buizen isoleren.

Dingen die wel iets kosten (en veel meer tijd):

  • Zonnepanelen aanleggen.
  • Isoleren van dak en vloer.

 

Leuk lijstje, had het zelf kunnen bedenken.

Reputatie 7
Badge +1

@Ernst  Even serieus! Radiator/convectorventilatoren werken echt, besparen tot 10% op je gasverbruik, de installatie kan je zelf doen en een ventilator kost niet de wereld, extra elektraverbruik per ventilator ca. 1 W. Er zijn natuurlijk ook nadelen.

Reputatie 1

Vanavond (eigenlijk gisteravond) maar weer eens een proefje gedaan met radiatorventilatoren. 6-11-23, 18:15 tm 23:15 uur. Het was buiten ongeveer 10C, en binnen 19,5C. Betreft een T22 radiator, 200x50cm. Voorzien van 8 fans (hobbyproject met Arduino Nano, paar tientjes).

Voorzichtige conclusie (hoor graag waar ik me vergist heb): 1) vermogen radiator neemt grofweg met 50% toe, want verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur gaat  van 2 naar 3C bij ingeschakelde ventilatoren in die perioden waarbij ik zeker weet dat de pomp loopt. 2)  Gemiddelde temperatuur retourwater gaat van 25C naar 23C. Dus een paar procent (maar zeker geen 20% zoals sommige fabrikanten claimen) winst aan ketel (ofwel gasverbruik) efficiency.

Ofwel: radiatorventilatoren zijn zeker zinvol, maar reken je niet rijk!

Toelichting grafiek:

x-as in minuten, y-as in graad C, blauw aanvoer, rood retour (beide gemeten aan de buizen naar de radiator), geel verschil hiertussen, grijs kamertemperatuur (spike bij 188,5 is manipulatie om aan te geven wanneer fans inschakelen. Sensor zit aan vensterbank boven de radiator).

 

 

Reputatie 6
Badge

 

Voorzichtige conclusie (hoor graag waar ik me vergist heb): 1) vermogen radiator neemt grofweg met 50% toe, want verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur gaat  van 2 naar 3C bij ingeschakelde ventilatoren in die perioden waarbij ik zeker weet dat de pomp loopt. 2)  Gemiddelde temperatuur retourwater gaat van 25C naar 23C. Dus een paar procent (maar zeker geen 20% zoals sommige fabrikanten claimen) winst aan ketel (ofwel gasverbruik) efficiency.

Ofwel: radiatorventilatoren zijn zeker zinvol, maar reken je niet rijk!

Radiator ventilatoren verhogen inderdaad de afgifte capaciteit, niets meer en niets minder. Het voordeel is dat je iets gemakkelijker met een lagere temperatuur kunt stoken en toch het gewenste comfort kunt bereiken.

Het gasverbruik wordt er niet minder om, integendeel, de ketel moet het “koudere retourwater” wel weer extra opwarmen.

Je wint aan verwarmingscapaciteit maar het kost wel extra gas en stroom,

 

Reputatie 7
Badge +1

@A.C.J.S De gevonden toename van de warmteafgifte bij lage aanvoertemperaturen kan ik uit eigen ervaring bevestigen. 50% en meer toename van de warmteafgifte is prima te realiseren.

Vooral convectoren en radiatoren met veel oppervlak T22 en T33 profiteren van ventilatoren.

Gelukkig - want de warmteafgifte bij lage temperatuur verwarming is natuurlijk ook laag.

 

P.S.: Maar de speedcomforts kan ik niet aanbevelen - te duur en te weinig effectief.

 

P.P.S.: @A.C.J.S Aan wat je hierboven schrijft kan ik niets toevoegen, klopt gewoon.

@Ernst  Even serieus! Radiator/convectorventilatoren werken echt, besparen tot 10% op je gasverbruik, de installatie kan je zelf doen en een ventilator kost niet de wereld, extra elektraverbruik per ventilator ca. 1 W. Er zijn natuurlijk ook nadelen.

Wellicht is de combi met de folie helemaal ideaal: minder warmte de muur in, meer de ruimte in. Daarnaast lijkt het me ook wel handig om af en toe een rager door de radiatoren heen te halen om de doorstroming te verbeteren. Dit moet ik hier nog doen overigens. Ook dit kost nauwelijks geld, alleen een beetje tijd.

Reputatie 3

@darkfiber

Wellicht kan je de retour water temperatuur naar de ketel wat verlagen en daarmee het rendement iets verhogen.

Maar waar zou je die 10% van je gasverbruik vandaan moeten halen?

Reputatie 1
@darkfiber Danfoss heeft een appje waarmee je het vermogen van radiatoren kunt berekenen. Dan zie je (bv) dat bij een 50/38C regime een T20 van 20x40cm 57W afgeeft bij een debiet van 4l/h. En een T20 van 20x60 (1,5 x zo groot) 85W (=1,5x57W) afgeeft bij een debiet van 6 l/h. Snap ik. Radiator kan  1,5 x meer vermogen afgeven, maar dan moet je dat ook aanleveren. Vandaar 6 l/h i.p.v. 4l/h.
Om die T20, 20x40 cm 85W te laten leveren i.p.v. 57, moet je het regime aanpassen naar 60/45C. En gaat het debiet van 4 naar 5l/h. Snap ik, want de delta_T neemt toe met 15/12, en het debiet met 5/4. En 15/12x5/4x57=89W. Ongeveer 85W.
Kortom, als ik met ventilatoren een T20, 20x40 cm kan laten werken als een T20, 20x60cm dan kan het regime van 60/45C naar 50/38C. Waarmee de retour temperatuur dus 45-38=7C kan zakken.
In het plaatje dat de efficiëntie van een HR-ketel toont als functie van de retour temperatuur (zie eerdere post in dit topic) kun je aflezen dat de efficiency van een HR-ketel een paar procent  toeneemt wanneer de retour temperatuur 7C zakt. En dus resulteert in een paar procent minder gasverbruik.
Toch heeft Climatebooster  op hun site een rapport staan van RVO & UT (dus dat rapport zal wel kloppen) waarin staat dat het gasverbruik in een huis 20% afnam na toepassing van flink wat ventilatoren. Dat kan ik dus niet verklaren, anders dan dat 1) er iets heel erg fout zit/zat in dat CV-systeem, of 2) de bewoners zich anders zijn gaan gedragen.
Reputatie 7
Badge +1

@A.C.J.S  SpeedComfort gebruikte TNO-rapporten om een claim van 22% te onderbouwen:

“Dankzij deze slimme radiatorventilatoren
bespaar je tot 22% op je gasverbruik”

Bron: VEH-magazine oktober 2023 - pagina 26

In een paginagrote advertentie  van de NRC-webwinkel is dit later iets gereduceerd
tot maximaal 20%.

“De besparing ligt tussen de 10 en 20% en is  onderschreven door TNO en een validatieprogramma.”

De TNO-rapporten uit 2016 en 2019 (validatierapport) kan je bij SpeedComfort aanvragen.

Veel leesplezier!

 

 

Reputatie 1

@darkfiber Kun je me uitleggen waar die 20% besparing dan vandaan komt? Of kloppen die plaatjes (efficiency HR-ketel vs retourtemperatuur) niet?

Reputatie 7
Badge +1

@A.C.J.S   Helaas kan ik je dat niet goed uitleggen.

Volgens mij zit naast de beperkte natuurkundige besparing (die kan je makkelijk meten/checken) een veel groter deel gevoeld comfortgewin en vervolgens een gedragsaanpassing met besparingseffect in het hele verhaal.

Natuurlijk kloppen de plaatjes over het HR-effect - dit effect maakt wel een veel kleiner deel van de geclaimde besparing uit. En in de reclame van de cv-ketel producenten staat het ook zwaar overdreven en wat misleidend - “rendement (tot) 110%”??
Staat ook zo nog steeds in een advertentie van ATAGwarmte op de achterpagina van het VEH-magazine van oktober.

Ik zou zeggen, als je naast het activeren van de ventilatoren niets aanpast aan de cv-installatie en jouw verwarmingsgedrag hetzelfde blijft  is het besparingseffect zeer beperkt.

Misschien gemiddeld 3-5%??

Welke radiator ventilator hebben jullie ervaring mee en raden jullie aan? De speedcomfort-ventilator of de Heatfan?. Wat betreft rendement en geluid.

Zijn er nog meer ventilatoren die aan te raden zijn?

De twee bekendste en betaalbare radiator-ventilatoren zijn die van Speedcomfort en Heatfan. Jaga en Betherma leveren ook vergelijkbare modellen; beide wat groter en met een hoger rendement, maar ook flink duurder, vooral die van Jaga.
Wij hebben overal - hoge temperatuur- convectoren i.p.v. radiatoren). Daardoor CV op 75 graden houden; 
 
Zelf heb ik een klein jaar geleden nadrukkelijk voor Heatfan gekozen. Vooral omdat zij een in/uitschakelpunt van 25 graden hebben (tegen Speedcomfort 33/25 graden). Belangrijkste voordeel van de radiator-ventilatoren vind ik de toename in comfort. Bij de convectorput breng je hiermee de ‘koudeval’ van een groot raam of schuifpui terug. Ander voordeel; Heatfan is ook in zwart leverbaar waardoor ze niet opvallen in een radiatorput. Het geluid is zonder meer te verwaarlozen en ervaren we niet of nauwelijks. Ook de vervuiling van de ventilatoren valt me erg mee.
 
Een nauwelijks gecommuniceerd voordeel vind ik dat de radiator-ventilatoren best een tijd door blijft draaien terwijl de al CV gestopt is, tot de radiator-temperatuur gezakt is tot 25 graden, dus al die tijd extra warmte. Over besparing durf ik niets te zeggen, ik kan dat niet meten omdat ik o.a. een paar maanden geleden ook vrijliggende CV-leidingen op onze 1e en 2e verdieping met buisisolatie heb geïsoleerd. Voordeel; de woonkamer/keuken beneden wordt sneller/beter warm, nadeel boven is het kouder :-). Verder heb ik een modulerende thermostaat geïnstalleerd (Honeywell Chronotherm Open Therm) waar ik ook erg tevreden over ben. CV brand minder hard/gelijkmatiger. Al met al een paar kleine ingrepen die financieel beperkt zijn. 
Reputatie 7
Badge +3

Het effect van radiatorventilatortjes is volgens mij vijfledig.

  • Het sneller op kunnen warmen. Dus de thermostaat kan 's avonds verder omlaag, waardoor 's nachts, of overdag bij verblijf elders, minder warmteverlies. Dit wanneer je geen klokthermostaat hebt, of op wisselende tijden beneden of thuis komt. Je kan dan de radiatortemperatuur ook hoger zetten. Dankzij de radiatorventilatortjes wordt de retourtemperatuur lager en als de ruimte op temperatuur is, gaat de Rookgas Condenserende-ketel immers moduleren. Vooral dankzij de radiatorventilatortjes. Overigens klik ik bij snel moeten opwarmen het kabeltje van de thermostaat van de in serie geschakelde ventilatortjes tijdelijk los. Aangezien ze anders pas gaan draaien wanneer de bovenkant van de radiatoren 30 graden wordt.
  • Je kan behalve de radiatortemperatuur op het menu van de CV ook het maximaal vermogen verlagen. (Overigens moet je bij verlagen van de maximum radiatortemperatuur ook het maximake kW (thermisch vermogen) verlagen.

             

 

Reputatie 7
Badge +3

Om te zien wat ze besparen heb je  iets nodig waarmee je de retourtemperatuur naar de ketel kunt monitoren over een periode van een uur of twee. Wanneer je op een koude dag (bv <5C) bij constante kamertemperatuur eerst twee uur meet met ventilatoren, en daarna zonder (of andersom natuurlijk) kun je bepalen hoeveel het rendement van je ketel verbetert t.g.v. het koudere retourwater.

Of u kijkt voor het aan (of uit) zetten van de ventilatortjes wat op welk vermogen (kW) de HR-ketel moduleert.

Bij een niet gelijke verdeling van de ventilatortjes over de radiatoren (en één radiator is bijvoorbeeld hoger, zoals mijn radiator in het open keukentje) zullen de radiatorknoppen ook opnieuw waterzijdig ingeregeld moeten worden. (Door gewoon te controleren of opwarming de retourleidingen van de radiatoren gelijktijdig warm beginnen te worden, eerst de radiatoren en leidingen wat voor verwarmen

400 tot 500 euro voor waterzijdig inregelen radiatoren? Echt niet ! | Community - Vereniging Eigen Huis ). 

Reputatie 2

Heb de hele draad gelezen. Heb een jaar geleden heatfan gekocht. Eentje deed het niet omdat de radiator te koud bleef(inmiddels opgelost). Heatfan heeft er toen een andere sensor ingezet en werkte toen wel. Moest wel bij betalen. Speedcomfort zou een sensor hebben van 33 graden. Dat is veel te hoog, want in de ochtend gaat de radiator aan de onderzijde van 17 naar 35 graden aan de bovenzijde. Die sensor zou eerder vanaf 22 à 25 moeten doorgeven dan zo hoog of instelbaar zijn. Lees daar weinig over dit probleem. Wie heeft daar ervaring mee? 

Reageer