Vraag

Achteruitgang van rendement van cv -ketel naarmate deze ouder wort

  • 10 October 2022
  • 5 reacties
  • 243 Bekeken

In ons appartmentencomplex zijn vorig jaar nieuwe mensen komen wonen en constateerden een veel hoger gasverbruik dan je zou verwachten. De ketel was wel op leeftijd, maar jaarlijks onderhouden. Bekend is dat nieuwe ketels een hoger rendement hebben, maar het verschil is zo groot dat ik me afvraag of het rendement van een cv niet achteruit gaat gedurende de leeftijd. Met andere woorden: gaat het rendement van een warmtewisselaar achteruit als deze ouder wordt? Nergens heb ik hierover iets kunnen vinden. HEt gaat over een Nefit Smartline HR(C) van 16 jaar oud, Inmiddels is er een nieuwe Intergas HREco cv ketel geinstalleerd, maar daarvan is het gasverbruik nog niet bekend. Wie weet hier iets meer over? 


5 reacties

Reputatie 1

Er zijn HR ketels te koop die later gecombineerd kunnen worden met een zonneboiler of  warmte pomp. Tevens zijn ze ook geschikt voor waterstof als dat ervan mocht komen. dit is voor ons op dit moment de beste optie bij vervanging. Wij hebben een 10 ltr. elektrische boiler voor het tapwater. De ketel wel aanschaffen voor 2026.

Reputatie 2

Duurzame materialen zijn beter voor het milieu, 

 

 

Moest zijn energiebesparende onderdelen. Deze zijn gevoeliger voor storingen en slijtage las ik op de site van een installateur.

Verder dat goedkopere ketels minder lang meegaan tov luxere modellen ivm minder duurzame materialen. Uiteraard afh. van hoe intensief het gebruik en bij goed onderhoud.

Hier in de buurt worden ze door de wooncorp. met 20 jaar vervangen hoorde ik. Gaat hij daarvoor stuk en is de reparatie te duur dan koop ik (vooralsnog) weer een gasketel. Alleen voor de cv dan. Wellicht een combi met IR panelen in sommige ruimtes. Daarnaast een kleine elek. boiler voor tapwater.

Reputatie 1

Wij hebben een Nefit van 12 jaar oud. nog geen onderdeel vervangen. De vorige heeft het 20 jaar uitgehouden met redelijk wat reparaties in de laatste jaren. Volgens Nefit moet je rekenen met 15 jaar.

Reputatie 2

Nieuwe ketels gaan dan weer minder lang mee. Ik dacht ca. 12 jaar en hooguit 15 jr. Ik had op mijn Nefit ketel 15 jaar garantie en zou zeker 20 jr mee moeten kunnen.

Duurzame materialen zijn beter voor het milieu, maar hebben (meestal) een kortere levensduur. Tevens bezuiniging op materialen; dunner, uit andere samenstelling of toevoegingen. Is al jaren zo. Kwaliteit wordt steeds minder of heel duur.

 

Reputatie 1

Die vraag hebben wij bij onze installateur neergelegd. Als je een HR ketel vervangt door een nieuwe praat je over hooguit 5%

Reageer