Bedenkingen bij 'waterzijdig inregelen'

  • 12 February 2020
  • 76 reacties
  • 5561 Bekeken

Reputatie 2

Ik zie dat mede door de (uitstekende!) artikelen van Daphne van Paassen en het artikel in Eigen huis magazine van februari de belangstelling voor 'waterzijdig inregelen' (wzir) flink toeneemt.

Ik zou dat enthousiasme toch willen temperen met een aantal punten vanuit een technisch perspectief:

 

  1. De situatie is niet statisch.
    Als na veel geregel met alle radiatoren open eindelijk een evenwicht is bereikt, dan geldt dat alleen voor die situatie; d.w.z. alles open en bij dat toerental van de circulatiepomp.
    In de praktijk stook je niet vaak in alle kamers (hoop ik). En/of je hebt thermostaatkranen, die voortdurend meer en minder open gaan. Weg evenwicht!
  2. De totale verwarmingscapaciteit vermindert (vaak).
    Doorgaans worden voetventielen en radiatorkranen met regelbare klephoogte geleverd in de stand ‘vol open’. De installateur monteert ze en laat de installatie zo achter (meestal). Bij wzir ga je een aantal radiatoren  afknijpen. Daardoor wordt de capaciteit daarvan minder. Geen probleem als ze overbemeten zijn, maar anders moet de keteltemperatuur omhoog (!) om toch voldoende warmte te kunnen afleveren.
  3. De besparing?
    Er is geen enkele reden om aan te nemen dat je zuiniger stookt door alleen de warmteafgifte in een ruimte iets te verschuiven van de ene naar de andere radiator. Tot maar liefst 20 %? Zeer onwaarschijnlijk. Te controleren valt het voor een particulier al helemaal nauwelijks.
    Een besparing kan bereikt worden door verlaging van de keteltemperatuur, mits de radiatoren voldoende overbemeten zijn voor deze vorm van ‘lagere temperatuurverwarming’. Maar dat staat geheel los van dat wzir gedoe!

Stel je ook niet te veel voor van verlaging van de watertemperatuur op de ketel. Een moderne kamerthermostaat / gasketel ‘moduleert’, dwz werkt uit zichzelf al met een lage watertemperatuur en verhoogt die bij aanhoudende warmtevraag. Het voor de hand liggende is vaak al lang verzonnen …

Kortom, @ Daphne van Paassen en @Marijke , als ik jullie was zou ik mijn tijd, geld en energie in iets anders steken!

En dat geldt natuurlijk ook voor de lezers.


76 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@Rakker  Citaat: “Wat ik in dit topic mis zijn de cv kranen waar je ook de debiet mee kunt instellen. Zo kunnen mijn 40 jaar oude Herz kranen dat gewoon wel. En is dat ook toegepast bij een kleine radiator in de hal.”

Deze soort statische cv-kranen zijn quasi de voorlopers van de dynamische cv-kranen van nu. De “oude” Heimeier/Danfoss/Honeywell/Herz etc. kranen hebben allemaal de mogelijkheid om de maximale flow een keer statisch in te stellen. Meestal hebben ze een instelling 1 t/m 6. Maar zodra de hydraulische condities in het cv-circuit veranderen (andere kraan open/dicht = ander verschildruk over het ventiel) is de een keer ingestelde maximale flow zoek (wordt vaak hoger). De dynamische kranen waarborgen de een keer ingestelde flow = de doorstrooming veranderd dus niet.

Als in jouw situatie een van de andere kranen in de installatie dicht gaat kan de oude Herz-kraan hiervoor niet compenseren, de flow over deze kraan neemt gewoon toe.

“Pendelen”: Een cv-ketel gaat pendelen als de warmteafgifte kleiner is dan de ondere modulatiegrens. Bij de huidige buitentemperaturen en een huis op temperatuur doet dit iedere NL cv-ketel bij welke aanvoertemperatuur dan ook.

Of je woont in een label D of slechter doorwaaiwoning maar dan heb je ook andere problemen.

Reputatie 6
Badge +1

@darkfiber 

Die statische cv kranen zijn in veel situaties gewoon voldoende. Als een kleine radiator begrensd wordt maakt het niet veel uit of hij open of dicht staat. Die situatie geldt bij mij.

Ik woon in een tussenwoning bouwjaar 1980 die nog geen energielabel heeft. In eerste instantie C of  D, maar nu waarschijnlijk A of B en over een paar jaar nog beter.

Met de huidige bewoners hebben we alleen de radiatoren maar open in de woonkamer. De thermostaatkraan in de badkamer gaat in deze niet winter gewoon niet eens open.

Ik heb trouwens een andere definitie van “Pendelen”. Voor mij is dat dat de ketel op het maximaal thermostaat uitschakelt en een minuut later al weer gaat branden. (of eerder).

Volgens mijn definitie pendelt mijn ketel nooit en in jouw definitie altijd.

Vroeger had ik een Burnham keteltje van ongeveer 8KW. Momenteel een CW4 combi van meer dan 20 kW. Voor alleen het verwarmen zou 5 kW ook meer dan voldoende zijn. Mijn woning is aardig nageisoleerd en het wordt nog beter.

Reputatie 7
Badge +3

Wat in dit topic ook langs komt is de temperatuurinstelling van de cv ketel lager te zetten. Dat is een paardenmiddel. Of het is niet nodig omdat modulerende thermostaat dat prima regelt. Of de temperatuur wordt wel begrensd en duurt het opwarmen langer en gaat de ketel pendelen. Beide wil je niet.

Alles draait om een lagere cv temperatuur (en dan met name een lagere retourwatertemperatuur wat met radiatorventilatoren (en waterzijdig inregelen) ook te bereiken is. Althans als je een hr-ketel hebt.

Pendelen doet een cv-ketel ook minder als je op het menu de brandercapaciteit lager zet. Bij mij staat die op 50 % (Nefit 23 KWth).

Reputatie 7
Badge +3

@driepinter Het gaat er hier niet om hoe mijn CV is ingesteld, maar om feiten te onderscheiden van bakerpraatjes en make-belief. Wetenschappelijke onderbouwde zaken dus.

De winst die te behalen valt met een lagere ketelwatertemperatuur is evident, zie hierboven, maar niet erg hoog as je tenminste de temperatuur op de ketel niet verandert. Dat kan zonder wzir en staat daar los van.

Een gevolg van wzir is niet een groot verschik in retourtemperatuur.  Immers, uit de ene radiator wordt het retourwater wat warmer, uit de andere wat kouder. Gemengd is er nauwelijks of geen verschil. Dus ook geen hoger rendement daardoor.

 Dat zogenaamde wetenschappelijk onderbouwen doe je dan door niet te reageren op argumenten.

 Uw stelling is lariekoek.

Nogmaals

  1. Dezelfde natuurkundige en rekenkundige wetten gelden niet alleen voor extreme gevallen (waarvan u het effect wel erkent) maar ook voor minder extreme gevallen (waar u het effect niet van erkent).
  2.  “Immers de ene radiator wordt het retourwater wat warmer, uit de andere wat kouder. Gemengd is er nauwelijks of geen verschil". Ik kan u echter vertellen hoe kouder de retour van de ene radiator is hoe warmer het gezamenlijke retourwater wordt. Om de hele simpele reden, die ik al heb genoemd, dat de hoeveelheid water dat door de koude radiator stroomt heel weinig is. En dus, ondanks die lage temperatuur, nagenoeg geen bijdrage levert in de rekensom voor het gemiddelde. Voel maar aan het stuk retourleiding nadat beide retourbuizen bij elkaar zijn gekomen. (of de ene radiator moet een betere afgiftecapaciteit hebben dan de andere).
  3.  Een lagere retourwatertemperatuur naar de ketel geeft per definitie (wet van behoud van energie) ook een hogere totale warmteafgifte van de radiatoren. wzir maakt de ruimte dus juist sneller warm! Tel daarbij op dat wzir ook leidt tot een betere verdeling van de warmteafgifte, dus minder te hete plekken en minder luchtstroming.
Reputatie 6
Badge +1

Wat in dit topic ook langs komt is de temperatuurinstelling van de cv ketel lager te zetten. Dat is een paardenmiddel. Of het is niet nodig omdat modulerende thermostaat dat prima regelt. Of de temperatuur wordt wel begrensd en duurt het opwarmen langer en gaat de ketel pendelen. Beide wil je niet.

Alles draait om een lagere cv temperatuur (en dan met name een lagere retourwatertemperatuur wat met radiatorventilatoren (en waterzijdig inregelen) ook te bereiken is. Althans als je een hr-ketel hebt.

Pendelen doet een cv-ketel ook minder als je op het menu de brandercapaciteit lager zet. Bij mij staat die op 50 % (Nefit 23 KWth).

 

Ik heb reeds een heel lage cv radiatortemperatuur. Zelden boven de 50 graden. Dure radiatorventilatoren kosten veel en moeilijk te installeren. Je hebt wel een WCD in de buurt nodig en liefst uit het zicht. Ook kunnen ze hoorbaar geluid maken. Ik zou liever investeren in grotere exemplaren. Na 40 jaar is de glans er wel een beetje af.

Wzir is bij mij verder niet nodig. Is gewoon op 99% goed. Investeringen zijn dan volgens het Kiwa rapport de eerste 100 jaar niet terug te verdienen.

Ik heb een 16 jaar oude Nefit HRC 22. Die staat ook begrensd op ongeveer 11 kW. En dat is comfortverhogend want geen grote temperatuursverschillen in de woonkamer.

Reputatie 2

@Driepinter Dat zogenaamde wetenschappelijk onderbouwen doe je dan door niet te reageren op argumenten.

Laten we het juist vooral wetenschappelijk aanpakken zonder lange verhalen. Stap voor stap.

Stap 1
Ben je het eens met de stelling dat onder gelijke omstandigheden (binnentemperatuur en weer) een besparing alleen op de ketel bereikt wordt, en wel door:

  1. lagere retour=temperatuur (meer terugwinning uit condensatie)
  2. lagere keteltemperatuur (minder warmteverlies via rookgas)

Met andere woorden: bij gelijke warmtevraag is een besparing alleen mogelijk door de ketel efficiënter te laten werken. Ja of nee?

Reputatie 7
Badge +3

@Driepinter Dat zogenaamde wetenschappelijk onderbouwen doe je dan door niet te reageren op argumenten.

Laten we het juist vooral wetenschappelijk aanpakken zonder lange verhalen. Stap voor stap.

Stap 1
Ben je het eens met de stelling dat onder gelijke omstandigheden (binnentemperatuur en weer) een besparing alleen op de ketel bereikt wordt, en wel door:

  1. lagere retour=temperatuur (meer terugwinning uit condensatie)
  2. lagere keteltemperatuur (minder warmteverlies via rookgas)

Met andere woorden: bij gelijke warmtevraag is een besparing alleen mogelijk door de ketel efficiënter te laten werken. Ja of nee?


Ja. We kunnen bij beide punten ook aan toevoegen ook minder warmteverlies door de cv-leidingen in de onverwarmde ruimtes.

Reputatie 2

@Driepinter Prima! Stap 2 dan.
Kijken we dan naar de grafiek die darkfiber 4 dagen terug gepost heeft. Of naar de tabel hieronder van mijn Remeha Avanta 28c:

Je ziet dan 2 dingen:

  1. bij zeer gunstige omstandigheden is het rendement 107,8%, bij relatief slechte omstandigheden is het 96,3%. Een verschil van 11,5%
  2. De ketel moduleert tussen 6,3 en 27,5 kW.

Conclusie daaruit:

  1. de ketel zal relatief vaak in een gunstig gebied zitten dicht bij die 107% rendement
  2. de maximaal te behalen verbetering is ca 11%. Die 20% uit het Eigen huis verhaal is dus onmogelijk.

Let wel, we hebben het in deze stap nog niet over het hoe, maar of het überhaupt kan. Mee eens? 

Reputatie 6
Badge +1

@Driepinter Dat zogenaamde wetenschappelijk onderbouwen doe je dan door niet te reageren op argumenten.

Laten we het juist vooral wetenschappelijk aanpakken zonder lange verhalen. Stap voor stap.

Stap 1
Ben je het eens met de stelling dat onder gelijke omstandigheden (binnentemperatuur en weer) een besparing alleen op de ketel bereikt wordt, en wel door:

  1. lagere retour=temperatuur (meer terugwinning uit condensatie)
  2. lagere keteltemperatuur (minder warmteverlies via rookgas)

Met andere woorden: bij gelijke warmtevraag is een besparing alleen mogelijk door de ketel efficiënter te laten werken. Ja of nee?

@EricdeW 

Punt 1 klopt al niet. Is ook makkelijk te bewijzen. Je zou namelijk de circulatiepomp heel langzaam kunnen laten draaien. De retour wordt dan misschien wel 20 graden en de aanvoer wordt dan bijvoorbeeld 95 graden. Gevolg een zeer slecht rendement.

In grote lijnen gaat het om het verschil zoals hierboven 30/50. Daarin is de 30 net iets belangrijker ivm het tegenstroom principe.

Reputatie 7
Badge +1

De mogelijke maximale! besparing/winst van ca. 11,9% door een lage retourtemperatuur van <30°C (de rookgastemperatuur is dan ook <30°C) is een punt, het belangrijkste punt, toegegeven.

[De twee punten hieronder zijn trouwens feitelijk maar een:

citaat @EricdeW: “

  1. lagere retour=temperatuur (meer terugwinning uit condensatie)
  2. lagere keteltemperatuur (minder warmteverlies via rookgas)”

einde citaat]

De vraag is of er, buiten de mogelijke! condensatiewinst, nog andere effecten zijn welke een cv-installatie door waterzijdig inregelen effectiever laten werken. Die zijn er blijkbaar, maar deze effecten zijn waarschijnlijk relatief gering, zie het KIWA-rapport uit 2019.

P.S.(en off-topic): Als je de retourtemperatuur echt significant wilt verlagen (bij gelijkblivende warmteafgifte) dan rest je vaak niets anders als a) 2-3 x grotere radiatoren op te hangen, b) aanwezige convectoren met ventilatoren te boosten (en/of ook door grotere te vervangen).

Het financiële plaatje mag iedereen zelf bepalen.

Reputatie 7
Badge +3

@Driepinter Prima! Stap 2 dan.
Kijken we dan naar de grafiek die darkfiber 4 dagen terug gepost heeft. Of naar de tabel hieronder van mijn Remeha Avanta 28c:

Je ziet dan 2 dingen:

  1. bij zeer gunstige omstandigheden is het rendement 107,8%, bij relatief slechte omstandigheden is het 96,3%. Een verschil van 11,5%
  2. De ketel moduleert tussen 6,3 en 27,5 kW.

Conclusie daaruit:

  1. de ketel zal relatief vaak in een gunstig gebied zitten dicht bij die 107% rendement
  2. de maximaal te behalen verbetering is ca 11%. Die 20% uit het Eigen huis verhaal is dus onmogelijk.

Let wel, we hebben het in deze stap nog niet over het hoe, maar of het überhaupt kan. Mee eens? 


Dat Kiwa rapport is niet relevant. Het gaat over wel of niet waterzijdig inregelen. Kiwa doet hiermee een proef met reeds waterzijdig ingeregelde radiatoren. Normaal is dat statisch. Maar Kiwa doet nu dus een proef met dynamisch sturende radiatorkranen. Je leest immers ook niets over de uitgangssituatie, zonder wzir.

Het maximale theoretische verschil is geen 11,5 %. Dat is namelijk het verschil tussen de genoemde 107,8 % en 96,3 %. Het werkelijke verschil is  die 11,5 / 96,3 x 100 % = 11,9 %

Het theoretisch maximale rendement a.g.v. volledige benutting condensatiewarmte is overigens 111 % ((uitgaande van de onderwaarde, werkelijk hoogste rendement kan natuurlijk nooit hoger zijn dan 100 % , uitgaande van de bovenwaarde)).

Besparing kan dus wel 20 % zijn. Naast (betere) benutting condensatiewarmte

  1. Lagere cv-temperatuur (de radiatoren gaan immers meer warmte afgeven bij de zelfde aanvoer temperatuur, een lagere retourtemperatuur is immers per definitie meer warmteafgifte als gevolg van de wet van behoud van energie. Daardoor minder verlies door de cv-leidingen -vooral de retour_  en een lagere brandercapaciteit mogelijk. 
  2.  Meer comfort. Verkeerd afgestelde radiatoren leiden tot te hete plekken en te koude plekken. Daardoor is er ook nog eens een extra luchtstroming door de verwarmde ruimte. Je kan dus toe met een lagere huiskamer temperatuur.
Reputatie 2

@Driepinter  Dat Kiwa rapport is niet relevant. Het gaat over wel of niet waterzijdig inregelen. Kiwa doet hiermee een proef met reeds waterzijdig ingeregelde radiatoren.

Onjuist!

Het KIWA rapport, pag 3:

“De onderzochte technieken voor het waterzijdig inregelen zijn:  
•  statische handregelventielen en thermostaatkranen, 
•  dynamische regelventielen en thermostaatkranen, 
•  drukverschilregelaars en drukverschilpompen.

Bij de conversie van Statisch waterzijdig ingeregelde CV-systemen vanuit een 
beginsituatie van niet-ingeregelde CV-systemen
zijn energiebesparingen van 0,18-
0,64% gevonden, en terugverdientijden van 31-84 jaar. 
 
In het geval van de conversie van Dynamisch waterzijdig ingeregelde CV-systemen 
vanuit een beginsituatie van statisch waterzijdig ingeregelde CV-systemen zijn deze 
waarden respectievelijk 0,79-1,06% en 9-75 jaar. 
Voor de conversie van Dynamisch waterzijdig ingeregelde CV-systemen vanuit een 
beginsituatie van niet-ingeregelde CV-systemen
zijn energiebesparingen van 1,25-
1,55% gevonden, en terugverdientijden van 19-73 jaar. “


Zoals je ziet is er in 2 gevallen uitgegaan van een niet wzir situatie, en 1 x van statisch ingeregeld naar dynamisch. 

Reputatie 2

@Driepinter  Besparing kan dus wel 20 % zijn. Naast (betere) benutting condensatiewarmte

Hoezo "dus” 20%?
Als het maximaal haalbare verschil nog geen 12% is tussen een ketel die werkt in een behoorlijk slecht deel van zijn bereik, en één die optimaal functioneert? Let wel, dit is nog steeds Stap 2: de maximaal haalbare verbetering in gasgebruik van een ketel die een niet veranderd vermogen levert.

Reputatie 6
Badge +1

@Driepinter

Wat jij en de andere heren (toch) aantonen is dat er 20 % rendementswinst is te halen als de watertemperatuur in je systeem laag is. Het is niet aangetoond dat dit komt door wzir.

Dat zou alleen maar kunnen als je een installateur de opdracht zou geven om een heel slecht systeem te laten ontwerpen. De installateur heeft een of ander programma/rekensysteem om je installatie te ontwerpen. Dus hoe groot is iedere radiator in iedere ruimte en het ontwerpen van het leidingstelsel. Dus benodigde diameters en lengte van de buizen. Vraag mij niet meer hoe dat gebeurde toen ik dat nog deed en hoe ze dat nu doen.

Mochten bij de oplevering de temperaturen in bepaalde ruimten niet gehaald worden of te heet worden, kunnen of kranen of voetventielen anders ingesteld worden. Eventueel met die moderne dynamische kranen.

Daarna is het niet meer mogelijk om daarop nog 20 % rendementsvoordeel te krijgen d.m.v. wzir.

Zie rapport Kiwa.

Reputatie 2

@Rakker Wat jij en de andere heren (toch) aantonen is dat er 20 % rendementswinst is te halen als de watertemperatuur in je systeem laag is.

Tot dusver heeft niemand nog aangetoond dat er 'zomaar’ ergens 20% besparing gehaald kan worden. 'Proberen aan te tonen’ is volgens mij hier meer van toepassing!

En inderdaad, het moet wel een heeel beroerd systeem zijn als dat wel zou kunnen. 

Reputatie 7
Badge +3

@Driepinter  Dat Kiwa rapport is niet relevant. Het gaat over wel of niet waterzijdig inregelen. Kiwa doet hiermee een proef met reeds waterzijdig ingeregelde radiatoren.

Onjuist!

Het KIWA rapport, pag 3:

“De onderzochte technieken voor het waterzijdig inregelen zijn:  
•  statische handregelventielen en thermostaatkranen, 
•  dynamische regelventielen en thermostaatkranen, 
•  drukverschilregelaars en drukverschilpompen.

Bij de conversie van Statisch waterzijdig ingeregelde CV-systemen vanuit een 
beginsituatie van niet-ingeregelde CV-systemen
zijn energiebesparingen van 0,18-
0,64% gevonden, en terugverdientijden van 31-84 jaar. 
 
In het geval van de conversie van Dynamisch waterzijdig ingeregelde CV-systemen 
vanuit een beginsituatie van statisch waterzijdig ingeregelde CV-systemen zijn deze 
waarden respectievelijk 0,79-1,06% en 9-75 jaar. 
Voor de conversie van Dynamisch waterzijdig ingeregelde CV-systemen vanuit een 
beginsituatie van niet-ingeregelde CV-systemen
zijn energiebesparingen van 1,25-
1,55% gevonden, en terugverdientijden van 19-73 jaar. “


Zoals je ziet is er in 2 gevallen uitgegaan van een niet wzir situatie, en 1 x van statisch ingeregeld naar dynamisch. 


Hoe kan je onderzoek doen als je niet weet wat de oorspronkelijke situatie was.

Natuurkundige wetten (o.a. benutting condensatie warmte) overtreffen de genoemde besparing van 0,18 tot 0,64 % met gemak. 

Reputatie 7
Badge +3

 

@EricdeW

Punt 1 klopt al niet. Is ook makkelijk te bewijzen. Je zou namelijk de circulatiepomp heel langzaam kunnen laten draaien. De retour wordt dan misschien wel 20 graden en de aanvoer wordt dan bijvoorbeeld 95 graden. Gevolg een zeer slecht rendement.

De aanvoer temperatuur is op het menu van ketel in te stellen. Ook is de capaciteit van de brander in te stellen. Als je die waarden aanpast aan een zeer langzaam draaiende circulatiepomp (als dat überhaupt kan) heb je dus weldegelijk een hoog rendement. Alleen zal de verwarmingscapaciteit te laag zijn.

Reputatie 2

@Driepinter  Natuurkundige wetten (o.a. benutting condensatie warmte) overtreffen de genoemde besparing van 0,18 tot 0,64 % met gemak. 

Oh? Welke wetten dan? Ik ben benieuwd.

Let wel, in het allereerste bericht van dit draadje heb ik al gezegd dat met verlaging van de watertemperaturen besparing te halen was. Daardoor ontstaat meer condensatie (een hier al uitvoerig besproken natuurkundige wet zegt dat hierbij warmte vrijkomt) en je blaast koelere rookgassen naar buiten. Dat wordt door niemand ontkend. Maar dat deze draad NIET over.

Want dat zijn gevolgen van de veranderde instellingen op de ketel. Deze draad gaat over de eventuele opbrengst van wzir, zoals geclaimd in het Eigen huis verhaal.

Dus laten we maar naar stap 3 gaan: wat maakt dat wzir de ketel in een gunstiger werkgebied laat komen (want alleen daar zit de besparing)?

Even aannemend dat deze dat via modulatie al lang niet gedaan heeft, en er verder geen instellingen veranderd worden.

Reputatie 7
Badge +3

Dus laten we maar naar stap 3 gaan: wat maakt dat wzir de ketel in een gunstiger werkgebied laat komen (want alleen daar zit de besparing)?

Dat heb ik al verschillende keren genoemd. Door waterzijdig inregelen daalt de retourwatertemperatuur naar de ketel (en treedt er dus meer condensatie van de waterdamp in het rookgas op). Daarnaast stijgt door wzir ook de totale warmteafgifte van de radiatoren (per definitie a.g.v. van de lagere retourwatertemperatuur. uw stelling dat wzir leidt tot comfortverlies klopt dus niet). Je kan de cv temperatuur en brandercapaciteit dus ook nog eens lager zetten met dus een nog lagere retourtemperatuur en ook  minder verlies bij de warmtewisselaar en in de cv leidingen door onverwarmde ruimtes (vooral de retour). 

Alles draait om een lagere cv-temperatuur. U geeft daar geen info over en lijkt mij deze discussie ook zinloos.

 

 

Reputatie 2

@Driepinter  Dat heb ik al verschillende keren genoemd. Door waterzijdig inregelen daalt de retourwatertemperatuur naar de ketel (en treedt er dus meer condensatie van de waterdamp in het rookgas op). Daarnaast stijgt door wzir ook de totale warmteafgifte van de radiatoren (per definitie a.g.v. van de lagere retourwatertemperatuur

Maar dat effect (het enige effect) is dus zeer klein en meegenomen in het KIWA rapport, zie blz 7 stap 3: “Bepalen effect op rendement van de HR-ketel bij veranderende 
retourtemperatuur “. Alles zit daarin, t/m het warmteverlies in de retourleidingen. Het is alleen bar weinig, zie blz 19, punt 5.3.1, tabel 11: zo'n 0,5%!

uw stelling dat wzir leidt tot comfortverlies klopt dus niet).

Dat heb ik nergens beweerd, kijk de hele draad maar door!

Het comfort gaat wel omhoog door de verbeterde verdeling van de warmteafgifte.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Dat heb ik nergens beweerd, kijk de hele draad maar door!

Het comfort gaat wel omhoog door de verbeterde verdeling van de warmteafgifte.

Ondanks het laatst door mij verklaarde kan ik het toch niet laten om te reageren. 

Het Kiwa rapport zegt niets over waterzijdig inregelen op zich. Het gaat ook niet over wel of niet waterzijdig inregelen. Om de simpele reden dat de begin situatie niet wordt weergegeven.

Daar naast heeft u wel gezegd dat het comfort omlaag zou gaan “onder punt 2 van uw openingspost). ("de verwarmingscapaciteit vermindert (vaak)". 

Als iemand met een hr-ketel  besparing wel zou interesseren was hij al lang bezig met het omlaag brengen van de cv-temperatuur. Maar u doet dat niet.

Reputatie 2

@Driepinter Lezen en interpreteren zijn 2 verschillende dingen, dat blijkt maar weer. 

Daar naast heeft u wel gezegd dat het comfort omlaag zou gaan “onder punt 2 van uw openingspost). ("de verwarmingscapaciteit vermindert (vaak)". 

Jij trekt hieruit de conclusie dat ik zeg dat het comfort omlaag gaat. Ik heb echter gezegd dat mogelijkerwijs door afknijpen van radiatoren "wordt de capaciteit daarvan minder. Geen probleem als ze overbemeten zijn, maar anders moet de keteltemperatuur omhoog (!) om toch voldoende warmte te kunnen afleveren.”
Dat is iets heel anders.

 

Als iemand met een hr-ketel  besparing wel zou interesseren was hij al lang bezig met het omlaag brengen van de cv-temperatuur. Maar u doet dat niet.

Dat is er ook zo eentje. Het onderwerp van dit topic is: Bedenkingen bij 'waterzijdig inregelen'.
Ik probeer de discussie daartoe te beperken. Niemand (ook ik niet) ontkent dat goede maatregelen o.a. zijn: isoleren, WTW, LTV, moduleren, radiatorventilatoren, etc. Waar jij uit afleidt dat ik dat niet zou doen is me een raadsel. Maar nogmaals: dit topic gaat daar gewoon niet over!

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb helaas nog geen inhoudelijk antwoord gekregen op mijn emails aan de ledenservice van de VEH en aan de auteur van het artikel over waterzijdig inregelen - “Pielen aan ventielen” VEH magazine feb. 20202, p.44.

De servicedesk kon natuurlijk niets met mijn opmerking beginnen, maar doorgestuurd hebben ze de mail helaas ook niet.

Op een (inhoudelijke) reactie van de schrijfster van het artikel wacht ik nog even.

 

P.S.: Voor (inhoudelijk) geïnteresseerden (wat de 2de kamer en de minister op 30 januari van waterzijdig inregelen en het KIWA-rapport (voorlopig) vonden):

Kamerstuk 32813-444 Verslag van een algemeen overleg - Kabinetsaanpak Klimaatbeleid

Zoeken op “waterzijdig inregelen”.

Reputatie 2

@darkfiber Ik hoop dat het zo lang duurt omdat ze nu bezig zijn om een gedegen verhaal in elkaar te timmeren, in plaats van "de branche” na te praten die er een flink belang bij hebben!  Laten we maar even afwachten.

Reputatie 7
Badge +3

@darkfiber Ik hoop dat het zo lang duurt omdat ze nu bezig zijn om een gedegen verhaal in elkaar te timmeren, in plaats van "de branche” na te praten die er een flink belang bij hebben!  Laten we maar even afwachten.


Dat ‘even’ lijkt mij nu wel voorbij. Schijnbaar zit men bij de VEH niet om werk verlegen. Ook ik krijg geen reactie van de Kiwa met mijn melding dat hun rapport over dynamisch instellen van reeds waterzijdig ingestelde radiatoren door sommigen volledig verkeerd wordt begrepen.

Reageer