Een gloeilamp in een bureaulamp om je hand en toetsenbord te verwarmen (een Cratchit-lampje).

  • 11 March 2019
  • 1 reactie
  • 956 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
Een gloeilamp heeft een laag (licht)rendement en is daarom (officieel) verboden. Maar ik heb voor mijn bureaulamp een 40 Watt lampje gehaald voor mijn bureaulamp. Aanvankelijk een 60 Watt lamp maar toen werd de lamphouder te warm. Ik heb hem op mijn linker hand gericht en die is dus lekker warm. Als ik een lange tijd achter mijn laptop zit hoeft de kamer niet warmer te zijn dan 16 graden. Dat blijkt voor mij dus een zeer efficiënte verwarming (als ik de kamer op korte termijn niet alsnog moet verwarmen, maar ik heb in Maart en April al een behoorlijke inval van zonnewarmte). Als het goed is, zit er een stickertje op de bureaulamp waar op staat hoe hoog het wattage mag zijn zonder dat de lampenkap te heet wordt. In de zomer gaat er uiteraard weer een spaarlamp in.
Ik noem mijn "vinding" een cratchit-lampje. Genoemd naar de boekhouder van de gierigaard Ebenezer Scrooge die in het kerstverhaal zijn vingers moest opwarmen aan een brandende kaars.
Gloeilampen in een gewone kamerlamp heeft minder effect omdat warme lucht stijgt, maar in een bureaulamp blijkt de warmte van een gloeilamp behoorlijk effectief. Ik heb geen kleinere IR-lampjes kunnen vinden. Een IR-lampje zal immers een nog betere benutting van de warmte geven.

1 reactie

Reputatie 4
Wat je hebt gemaakt is iets wat weg heeft van een mini-infrarood paneeltje. Slim!
(https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiezuinig-huis/energiezuinig-verwarmen-en-warm-water/infraroodpanelen-voor-verwarming/)

Reageer