Vraag

Hoe kan ik de opbrengst van mijn zonneboiler berekenen?

  • 5 October 2019
  • 27 reacties
  • 1828 Bekeken


Toon eerste bericht

27 reacties


Misschien had ik eerst wat meer informatie moeten geven over onze zonneboiler. Hier onder een schematische weergave dit systeem.Hoe wordt het sanitairwater tot 60 graden na verwarmd om legionella te voorkomen ?

Via de combi CV-ketel. De boiler kan to 85°C opwarmen. Dan stopt de pomp van het glycol systeem.
Reputatie 7
Badge +2
@McMelloW Voor zover ik heb begrepen heb je voor de berekening van het kW-age dat je zonneboiler systeem levert niet alleen de delta in temperatuur nodig, maar ook de 'flow'.
Zie ook dit artikel:
Warmtemeting hoe werkt dat

Maar wat ik me vooral afvraag is waarom je het interessant zou vinden om te meten hoeveel energie de door de glycol kant zonneboiler wordt gepompt. Dat zegt namelijk volgens mij niets over hoeveel van die energie in de boiler wordt overgedragen aan je warmwater voor de vloerverwarming of tapwater.

Als je vloerverwarming uit staat en er niet getapt wordt dan wordt er niets gebruikt.

Wat je volgens mij zou willen weten is hoeveel energie de zonneboiler uiteindelijk afgeeft aan je vloerverwarming en tapwater.

IK heb daarvoor een (helaas nu niet meer werkende) warmte meter in de koud water aanvoer naar de boiler van de zonneboiler zitten die meet de water flow en met 2 sensors, 1 in de koudwater aanvoer en 1 in de warm water afvoer van de zonneboiler. Met die 3 gegevens samen kan berekend worden hoeveel van het warm water dat ik gebruik door de zonneboiler wordt geleverd(*).



Anne.

(*) Dat is niet helemaal waar, maar dat heeft dan weer oa met mijn CW6 opstelling te maken :)

PS Ik begrijp dat de KM2 alleen een datalogger is.
Mijn verwarring ontstond door een site waar deze gecombineerd stond met een warmte meter.

PPS Ik ben bijna klaar om 17 temperatuur sensoren (aan een pi) in gebruik te namen om alle temperaturen in mijn CV opstelling te kunnen meten en loggen.

Reageer