Vraag

Hoe lang gaat een HR ketel mee en met wat vervang ik die in 2021

  • 13 January 2021
  • 6 reacties
  • 333 Bekeken

Ik heb een Remeha Hr ketel met een Itho warmte-win systeem. Het doet het nog goed, maar is 14 jaar oud. Kan ik die beter vervangen, of de gok maar wagen dat ik er geen grote kosten aan krijg. Als ik hem beter kan vervangen is de Intergas36, geadverteerd achterop het verenigingsblad, een goede optie?


6 reacties

Hartelijk dank, ik denk dat ik je advies ga opvolgen. Als een ander nog een slimme bemerking heeft hoor ik dat ook graag.

Reputatie 7
Badge +1

@Mostertpot   Ik denk dat je wat ik in mijn eerste antwoord geschreven heb eerstmaal kan toepassen. Dus gewoon de huidige ketel blijven gebruiken en misschien regelmatig het verbruik  (cv en warmwater) en de prestaties qua warmwaterproductie in de gaten houden. Een onderhoudscontract heb je? - Suc6

Daar wordt het lastig op antwoorden. Ik leefde tot deze week in een latrelatie waarbij ik meer bij de ander was dan hier, bovendien veel weg met de caravan, 100 dagen per jaar of meer.  Het verbruik dat ik dus thuis had  gaat nu anders worden, veel meer thuis. Douchen 2 x daags eens in de week in bad dat geschikt is voor twee personen naast elkaar, 45 cm. De retour temperatuur weet ik niet hoe ik die boven water haal. Alle ruimtes worden onafhankelijk van elkaar verwarmd. Slaapkamer niet, badkamer 22 graden, hal 20, woonruimte 60m2 21graden. 

Reputatie 7
Badge +1

@Mostertpot  Wat is je recente jaarverbruik aan gas en heb je enig idee hoeveel je nodig hebt voor warmwater? Met een stortdouche (15l/min - 8 min douchetijd) en een groot bad (200 l?) heb je afhankelijk van het gebruik en de gezinsgrootte een (on)behoorlijk groot percentage voor warmwater nodig.

De nieuwste ATAG en Intergas Xtreme ketels hebben juist bij het bereiden van warmwater een veel betere efficiency weten te bereiken als de oudere HR-ketels.

Voor verwarming behaal je met een nieuwe HR-ketel nauwelijks een beter rendement.
Wat is trouwens je huidige aanvoer- en retourtemperatuur?

Pas bij een retourtemperatuur ruim onder de 57°C behaal je namelijk voldoende HR-effect.

Stortdouche en erg groot bad. Bedankt voor de tip. Overal lees ik 12 tot 15 jaar, dat antwoord kreeg ik ook van Remeha, maar ja, daar zit dan wel een commerciële gedachte achter. Het punt is dat mijn huidige (14 jaar) onderhoudscontract over gaat naar een ander bedrijf.  Als ik nu overstap op dat Intergas toestel, ben ik €28.- per maand kwijt, inclusief onderhoud, voorrijkosten, onderdelen en arbeid. Mijn nieuwe contract voor onderhoud is €12.20, dus voor  15.80 meerkosten huur ik een ketel met een nog beter rendement en ook vaker onderhoud. Als je daar nog aanvullend op wilt reageren, dan hoor ik dat graag en waardeer ik het ook.

Reputatie 7
Badge +1

@Mostertpot Ik heb hier nog een 20 jaar oude 28 kW HR-combiketel van AWB hangen en ik ben nog niet van plan deze te vervangen. Grootste kostenpost: Vervangen van de driewegklep = € 100,-.

Mijn advies: HR-ketel van Remeha niet onnodig vervangen, als er een grotere reparatie dreigt heb je nog genoeg tijd om een andere ketel te laten plaatsen. Misschien is huur een optie?
Wat de combinatie van een andere ketel en het “Itho warmte-win? systeem” betreft - geen idee.

Waarom wil trouwens je een 36 kW combi-ketel? Heb je een forse stortdouche in gebruik?

Reageer