Vraag

Is de cv-ketel instellen op een tijdklok een goed idee?

  • 3 October 2019
  • 9 reacties
  • 4537 Bekeken

Op de meeste dagen per jaar wordt onze cv-ketel alleen gebruikt 's ochtends bij het douchen. De rest van de dag houdt hij heet water in voorraad. Dat lijkt mij niet efficient. Als ik hem nu op een tijdklok zet zodat hij alleen van 7 - 10 uur aan staat, is dat slecht voor de ketel, of leen goed idee.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +1
@Frits Staudt Ik doe dit in de zomer op een vergelijkbare manier (via domotica + afstandsbediening) sinds een jaar. Afhankelijk van wat je ketel aan stroom en gas anders verbruikt, bij mijn AWB Thermomaster uit 2000 was dat ca. 0,23 kWh en ca. 0,1 m³ gas per dag, kan je buiten het stookseizoen ca. € 20 - 25 besparen. YMMV
In het stookseizoen liever niet uitzetten natuurlijk😉.
Of het slecht voor de ketel is? Ik zou niet weten waarom, tot nu toe met ca. 500 schakelingen geen problemen gehad. Sommige claimen dat de elektronica er last van kan krijgen, maar hard bewijs voor cv-ketels of andere huishoudelijke apparatuur heb ik nog niet gezien.
Reputatie 4
Badge +3
Wat bedoel je precies met YMMV, @darkfiber?
Het gaat blijkbaar om de kleine warmwater boiler in de ketel. Dit zijn maar enkele liters warmwater voorraad. Modernere ketels hebben een mogelijkheid om deze voorraad niet op temperatuur te houden. Dat wordt dan de ecomodus genoemd. In te regelen bij de ketelinstellingen.
Reputatie 7
Badge +1
Wat bedoel je precies met YMMV, @darkfiber?
Ik bedoel dat je voordeel afhankelijk is van het specifieke verbruik van je cv-ketel. Oudere ketels verbruiken meer stroom (soms tot 15 W in stand-by) en ook meer gas voor het warmhouden van het kleine, slecht geïsoleerde boilervaatje in de ketel. (zie hierboven de reactie van @PaulL)
Your Mileage May Vary
Reputatie 3
Het gaat blijkbaar om de kleine warmwater boiler in de ketel. Dit zijn maar enkele liters warmwater voorraad. Modernere ketels hebben een mogelijkheid om deze voorraad niet op temperatuur te houden. Dat wordt dan de ecomodus genoemd. In te regelen bij de ketelinstellingen.
inderdaad!
Die ecomodus heb ik ook gebruikt bij mijn Nefit ketel. Geen standby gas verbruik meer. 🙂
Bij Nefit heet dat iets anders: je moet dan de comfort optie uit zetten.
Ook tijdens vakantie wordt er geen gas meer verbruikt. Het kleine nadeel is dat het net iets langer duurt voordat je warm water uit de kraan hebt. Maar in de praktijk merkte ik hierin geen verschil door de wat langere leidingen van ketel naar douche/keuken.
Reputatie 4
Badge +3

@Frits Staudt welkom op de community van Vereniging Eigen Huis! Heb je inmiddels al een antwoord op je vraag? Heb je dit antwoord via deze discussie gevonden? Ik hoor het graag! 

Reputatie 7
Badge +3

@Frits Staudt welkom op de community van Vereniging Eigen Huis! Heb je inmiddels al een antwoord op je vraag? Heb je dit antwoord via deze discussie gevonden? Ik hoor het graag! 

 

Gezien de vraag gaat over het onnodig warm houden van een kleine voorraad tapwater in de cv ketel gaat, is het antwoord dus het heel eenvoudig zetten van het tapwater op de eco modus en dus niet op de comfort modus te laten staan.

Dan is het verder alleen zaak om niet onnodig warm water uit de cv ketel te gebruiken om bijvoorbeeld theewater te pakken (in de zomer is een waterkoker veel efficiënter) of de warmwaterkraan even open te zetten om je handen te wassen omdat je voor dat beetje warm water behalve de leidingen ook het voorraadvaatje in de cv op moet warmen.

Verder zou ik met de eco stand voor het douchen eerst de dichtstbijzijnde kraan even laten lopen en zodra dat water warm begint te worden pas de douchekraan open te draaien. Zodat je alleen douchewater krijgt dat dan al tot 60 graden is opgewarmd, om legionella te voorkomen. Vooral als je zomers terug komt van vakantie.

Reputatie 5
Badge +1

De nieuwere Intergas CV-ketels hebben een aparte warmtewisselaar voor tapwater. De CV-functie kan gewoon uitgezet worden.

De Tapwater functie is via 'parameters’ instelbaar in;

  • Aan: de Tapwater functie is permanent beschikbaar. De warmte wisselaar wordt op temperatuur gehouden (en gebruikt dus ook permanent energie !),
  • Eco: Is een ‘zelflerend’ programma, waarbij de ketel de dagelijkse gewoonte opslaat en bijvoorbeeld in de nacht en op werkdagen de warmte wisselaar niet bijverwarmt. Voor wie ook zijn keuken water afneemt, de juiste instelling,
  • Uit: De warmte wisselaar wordt niet op temperatuur gehouden. Dus er wordt alleen verwarmt, als er tapwater gevaagd wordt. Voor wie geen keukenwater uit de CV benut (zoals bij de vraag steller), de meest economische instelling. Nadeel: bij de eerste gebruiker duurt tot 30 sec, voordat je douche lekker warm is *)

En verder de hierboven gemelde TIP's van Leon (Driepinter) volgen.

Maar er zijn meerdere merken, welke een ongeveer dezelfde instel menu kennen. Even snuffelen in de handleiding !

*) Wij gebruiken het hele jaar door UIT. Zomers laat bij ons de eerste gebruiker de douche even langer doorlopen en zet een emmer in de douche. Water gaat daarna de tuin in :wink:

Reputatie 7
Badge +2
  • Uit: De warmte wisselaar wordt niet op temperatuur gehouden. Dus er wordt alleen verwarmt, als er tapwater gevaagd wordt. Voor wie geen keukenwater uit de CV benut (zoals bij de vraag steller), de meest economische instelling. Nadeel: bij de eerste gebruiker duurt tot 30 sec, voordat je douche lekker warm is *)

 

*) Wij gebruiken het hele jaar door UIT. Zomers laat bij ons de eerste gebruiker de douche even langer doorlopen en zet een emmer in de douche. Water gaat daarna de tuin in :wink:

 

Reageer