Meer geld voor verduurzaming

  • 20 October 2021
  • 7 reacties
  • 176 Bekeken

Reputatie 3

Uit de Miljoenennota van 2022 blijkt dat het demissionaire kabinet extra geld uittrekt om huiseigenaren te helpen het huis te isoleren en hybride warmtepompen betaalbaarder te maken. Dat vindt Vereniging Eigen Huis positief. Toch hebben wij zorgen over de betaalbaarheid van de energienota.

Hoe vind jij dat het kabinet huiseigenaren moet helpen bij het verduurzamen van hun huis? Praat mee!


7 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@Marijke  Is het echt zo dat alléén “hybride warmtepompen” betaalbaarder worden gemaakt?

Verder vind ik dat de prijzen, welke de NL installatiebranche voor warmtepompen vraagt, in vergelijking met de meeste andere landen in Europa te hoog zijn. Of de subsidies zijn te laag:money_mouth: .

 

Reputatie 2

@darkfiber We hebben een overzicht van de verschillende type warmtepompen en de beschikbare subsidies https://www.eigenhuis.nl/energie/maatregelen/duurzaam-verwarmen/warmtepomp/prijs-en-rendement#/. Groet, Stephanie

Reputatie 7
Badge +1

Dan ben ik benieuwd wat de “verbeterde” subsidies worden, en hoop dat de genoemde (all-in) prijzen nog wat zakken.

@Stephanie  Bij de tabel over de besparing bij all-electric mis ik nog de soms vrij hoge “administratiekosten” van de energieleverancier (minimaal ca. € 70?).
Dus zonder gas bespaar je actueel € 205,- + ca. € 70,- = € 280; daarvoor kan je een flink aantal kWh's stroom kopen.

Reputatie 3

@darkfiber Vorige week hebben we een nieuwsbericht gepubliceerd over de subsidies voor warmtepompen. Ik begrijp dat de subsidie niet alleen voor hybride warmtepompen geldt. Het hele bericht lees je op onze website. Groet! 

Reputatie 7
Badge +1

Bedankt @Marijke !

- Helaas is de titel van het artikel nog niet aangepast (voorstel)

Extra subsidie voor (hybride) warmtepomp vanaf 2022

 

Verder is de tekst/de cijfers in de tabel over de besparingen ook nog niet aangepast

Citaat: “Bij de tabel over de besparing bij all-electric mis ik nog de soms vrij hoge “administratiekosten” van de energieleverancier (minimaal ca. € 70?).
Dus zonder gas bespaar je actueel € 205,- + ca. € 70,- = € 280; daarvoor kan je een flink aantal kWh's stroom kopen.”

(https://www.eigenhuis.nl/energie/maatregelen/duurzaam-verwarmen/warmtepomp/prijs-en-rendement#/)

 

Het lijkt erop dat de hogere subsidie via hogere “all-in” prijzen 1:1 doorgaat naar de leveranciers. Zo kreeg ik vorig jaar het VEH collectieve inkoop aanbod (4kW Elga Ace) voor EUR 4.649 en nu 1 jaar later staat er een identiek aanbod voor EUR 5.248 (+ EUR 599) met tevens hogere prijzen voor meerwerk..

Reputatie 7
Badge +1

@QuercusInteressante observatie! - Ik ben benieuwd wat de VEH over deze buitenproportionele prijsverhoging zegt (of ook niet). En als  ik de NL-prijzen vergelijk met de prijzen in  Duitsland, België, Spanje, Italië . . .  Een 5 kW Panasonic monobloc wp importeren voor ca. k€ 3 excl. subsidie als voorbeeld.

Reageer