Vraag

Met Easyenergy eerlijker afrekenen?

  • 14 November 2022
  • 3 reacties
  • 91 Bekeken

Wij zijn al een aantal jaren tevreden afnemer van Easyenergy. Zij rekenen de actuele dagelijkse en werkelijke inkoopprijzen van energie door aan de afnemer. Dat zijn de flexibele energietarieven zoals deze op de handelsmarkten worden bepaald. Hun verdienmodel zit in een vast bedrag per maand, €4,50 voor gas én €4,50 voor stroom, plus een geringe vaste opslag per eenheid afgenomen energie (stroom 1,962 ct/kWh incl. btw en gas 9,81 ct/m3 incl. btw). De maandelijkse kosten fluctueren, zomers weinig of geld terug vanwege terugleveren stroom van zonnepanelen tot een hoger bedrag in de winter. Mijn keuze voor Easyenergy is gemaakt omdat mij dit een eerlijk systeem lijkt en ik goed voeling hou met mijn energieverbruik, maar ook omdat ik daarmee voorkom dat ik onderdeel van speculatie op de energiemarkt word. Immers traditionele energieproviders kopen in op verwachtingen op de lange termijn en werken met vaste percentuele winstopslagen. Dus nu de tarieven zeer hoog zijn, werken die vaste opslagpercentages in het nadeel van de afnemer en worden er forse winsten gemaakt.

Ik vraag me steeds af of mijn zienswijze correct is. Toen ik dit forum zag en niets vond over Easyenergy, en ook elders lees ik er niets over, besloot ik die maar eens in de groep te gooien.

Mijn vraag is dus: is de keuze voor een systeem zoals Easyenergy dat hanteert financieel verstandiger voor een afnemer dan het systeem van vaste percentuele opslagen van andere providers, zeker in het geval je nu een keuze zou moeten maken voor een nieuwe energieleverancier?


3 reacties

Reputatie 2

@fonsvanrooij

Hallo. Zoals u hier aangeeft ben ik ook twijfelende over mijn energiecontract. Ik zit bij een leverancier met prijzen per kwartaal. Voorlopig betaal ik mijn maandpremie maar ik heb stroom genoeg om de winter mee door te komen. Ik krijg volgens het kostenoverzicht zelfs geld terug aan het eind van mijn contract. 

Ik heb mijn warmtepomp sinds twee weken ingesteld om op de prijzen van de spotmarkt te werken. Volgens een dynamisch contract zoals u dat heeft. En er zijn deze maand al vier momenten geweest dat ik mijn huis volgens de dynamische prijzen, de woning gratis heeft verwarmd. Sterker nog, de woning is verwarmt tot 22 °C. De instelling is 20°C. Hierna heeft de warmtepomp nog snel de boiler op temp gebracht en is om 0600 gaan slapen omdat er nu betaald moest worden voor de stroom.

Dat is nu natuurlijk erg fijn dat ik op deze manier gratis m'n huis zou kunnen verwarmen, maar wat krijg k terug voor m'n zonnestroom in de zomer. Nu bij mij huidige leverancier 21 cent sinds september. 

Met een accu of EV  zie ik meer voordelen mbt een dynamisch contract. Tijdens de nachten de wasmachine, vaatwasser, accu, warmtepomp en EV aan het werk. Alle drie de fasen vol. Want nu is het gratis. De accu dump je leeg tussen 0600 en 0900 want dan iig wat geld voor je stroom terug en ruimte in je accu voor de lading van de zonnepanelen. Die je op een gunstig moment weer leegt als de prijs er goed voor is. Je zal hierin een route moeten vinden.

Maar ik denk dat op deze manier er meer overblijft voor de afnemer. Je kan nu immers geld verdienen aan je accu, waardoor je het kan afschrijven. Je kan je stroom op bepaalde momenten kwijt voor meer dan 21 cent. En je bepaalt die momenten deels zelf. 

Voorlopig heb ik nog geen EV of accu, dus blijf ik nog een jaar salderen. De winter is op die manier nog gratis. Geen winsten, maar ook geen investeringen(op de zonnepanelen na dan, maar die heb ik al een jaar). 

Wellicht dat iemand hier een andere mening hierover heeft. Dit is hoe ik hiertegen aan kijk. Ik kijk uit naar andere inzichten mbt dit onderwerp. Leuke topic🤙

 

J.M.V

€0,325 kWh is wat EasyEnergy mij betaald heeft in september over terugggeleverde stroom.

Reputatie 2

€0,325 kWh is wat EasyEnergy mij betaald heeft in september over terugggeleverde stroom.

@fonsvanrooij 

Is het niet zo dat je dan de uurprijs krijgt voor je stroom? Of is dat de gemiddelde prijs over de maand september?

J.M.V

Reageer