Vraag

regenton op dakterras

  • 31 May 2020
  • 5 reacties
  • 799 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 11 reacties

Ik heb het idee om een regentank regenton te plaatsen op het dakterras en vervolgens een leiding naar de tuin beneden te trekken met een tappunt. Ik denk aan 500 liter, meer zou ook Interessant zijn. Ik wil de hemelwaterpijp rechstreeks uit laten komen in de ton en dan met een overstort.

Voordelen zijn : geen lelijke ton in de tuin, en het komt de waterdruk ten goede.


Vraag 1: hoeveel gewicht kan mijn dakterras houden? Het is van beton, woning uit 1979, lijkt erop dat het dezelfde betonnen platen zijn als de verdiepingsvloer 

Vraag 2: zijn er tips of aandachtspunten?


5 reacties

Reputatie 4

Als het goed is kan je bij de gemeente bouwtekeningen op vragen , hiermee kan een constructeur voor je uit rekenen wat de max dak belasting is , alleen gaat het er ook om wat er op die betonnen plaat legt , waarschijnlijk dak bedekking met isolatie en hier op waarschijnlijk tegels , en deze hebben weer een andere max belastbaarheid , 

Reputatie 7
Badge +2

Sorry, ik had het niet goed gelezen :)

Dus eigenlijk is het een verdiepingsvloer die doorloopt naar buiten, maar ook gewoon op de zijmuren rust? Dan zou ik persoonlijk al wat meer vertrouwen er in hebben dat het stevig genoeg is, maar...

Helaas valt er niets algemeen zinnigs te zeggen over de belastbaarheid (daarom is het wrs ook lastig te vinden). Bij de gemeente zijn mogelijk de gegevens van de bouw nog opvraagbaar.
Maar ook dan is nog even de vraag of het volgens specs is uitgevoerd.

Ik denk dat een toch iemand met voldoende bouwkundig  inzicht er naar moet kijken.
 

Hoi Anne, 

Het is geen balkon maar een dakterras, dus niet vrij hangend. Het is dezelfde constructie als de verdiepingsvloer.

Waar kan ik info vinden over de belastbaarheid? Ik heb wat gezocht, maar dat levert niets op.

Reputatie 7
Badge +2

Het is een vrij hangend balkon van beton?

Ik zou dan idd proberen te achterhalen hoe die constructie precies in elkaar zit voordat je er een halve ton aan gewicht/belasting aan toevoegt. 

Dat kan eventueel door het bouwbesluit uit de tijd dat je woning gebouwd is te controleren om te zien wat voor eisen er destijds aan dat soort balkons werd gesteld.

Ik persoonlijk zou er voorzichtig mee zijn omdat het heel soms wel eens mis gaat, oa omdat een balkon toch niet volgens spec. gemaakt is.
Kans is natuurlijk heel klein, maar toch.
https://www.businessinsider.nl/raymond-van-der-heide-interpolis-zo-check-je-of-je-balkon-of-galerij-kan-afbreken/

Ik zou een bouwkundige inhuren om er naar te kijken.
Maar dat maakt het project waarschijnlijk een beetje duur (een 500l tank is ook al niet echt gratis).


PS 
Ik zelf wil eigenlijk ooit eens een 1000l regenwater opvangsysteem onder mijn dak hebben. Maar ik heb nog nergens info daarover kunnen vinden of dat überhaupt zou kunnen kwa constructie belasting.

Reputatie 4

Het gaat niet alleen over de vloer of die het kan dragen  maar ook wat hier op ligt , isolatie , dak bedekking enz kunnen die dat gewicht wel aan

Reageer