Stroom goedkoper?

  • 15 March 2023
  • 4 reacties
  • 102 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

In het VEH magazine staat een reactie van een lezer die met gas tegen het prijsplafond zit maar nog genoeg ruimte heeft voor elektriciteit om onder dat plafond te blijven en daarom maar elektrisch bij gaat verwarmen.
Dit uiteraard met de gedachte hiermee goedkoper uit te zijn.
Hoe fout is die gedachte, uit gas haalt een cv ketel 9,3 kWh aan warmte uit een m3 gas.
9,3 kWh elektriciteit kost met het prijsplafond 9,3 x 40 cent = € 3,72
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die dit bedrag of meer voor een m3 gas betalen.
De rekening wordt dus meestal hoger pv lager.

Ik snap niet dat de VEH een dergelijk verhaal klakkeloos publiceert zonder een kritische voetnoot.
B.v. dat elektrisch verwarmen alleen goedkoper is als je de stroom zelf met zonnepanelen opwekt.

Met het artikel waar dit verhaal onder viel wil de VEH juist corrigeren dat elektrisch verwarmen duurder is dan gas, maar met een dergelijke publicatie van een lezer de verwarring alleen maar groter maakt.


This topic has been closed for comments

4 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@Polvo55  Deze lezersbrief was mij niet opgevallen moet ik toegeven.

Maar in welke uitgave op welke pagina kan ik hem vinden?

In de uitgave van februari 2023 met het artikel

“Elektrisch verwarmen - Altijd duurder dan met aardgas” staat iig niets onder “dit vinden lezers” op pagina 54.

@darkfiber  In het maart nummer.

Reputatie 7
Badge +1

@Polvo55  De print uitgave heb ik nog niet en de elektronische uitgave is niet bepaalt makkelijk toegankelijk met firefox.

Mijn commentaar:
Deze lezersbrief dan ook nog als eerste en zonder commentaar plaatsen snap ik niet. 

Juist omdat het betreffende artikel uit de februari uitgave duidelijk wil maken dat elektrisch verwarmen altijd? duurder uitpakt dan verwarmen met aardgas had ik een passend commentaar verwacht.

Reputatie 4

Hoort deze vraag gewoon niet bij de discussie die hier al ca een maand loopt?

https://community.eigenhuis.nl/duurzaam-verwarmen-12/incorrecte-informatie-over-electrisch-verwarmen-in-het-veh-magazine-van-februari-2023-1340