Beantwoord

bijleenregeling i.c.m. lagere hypotheek dan waarde woning

  • 6 October 2022
  • 4 reacties
  • 101 Bekeken

Beste community-leden,

Het lukt mij niet om voor mij zelf de bijleenregeling helder te krijgen. Misschien zoek ik het te moeilijk of kijk ik ergens over heen dus hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. 
 

mijn oude woning heb ik verkocht voor iets over de 300.000 hier heb ik aan overgehouden (na aflossing overbruggingshypotheek en nog openstaande hypotheek) een bedrag van +/- 60.000. 
 

de nieuwe woning heeft een waarde van net over de 300.000 met nog een hypotheek daar op van +/- 150.000. 
 

als ik die 60.000 nu gebruik voor verbouwing cq weer aanvullen van mijn gebruikte spaargeld treedt de bijleenregeling dan ook inwerking?
 

wordt er dus gerekend vanaf de waarde van de woning, de 300K en zit ik ‘veilig’  of wordt er gerekend vanaf het hypotheekbedrag van 150K en mag ik daar dus van het 60K deel niet de rente aftrekken?

icon

Beste antwoord door RobvanV 7 October 2022, 15:01

Bekijk origineel

4 reacties

Dank Rob,

hier ben ik zeker mee geholpen

Reputatie 4

Hallo Frank, onderstaande direct van de bron: Belastingdienst. Met ook een rekenhulp.

Bijleenregeling (belastingdienst.nl)

Ik hoop dat je hiermee verder komt.

Succ6

Hallo Sem,

dank voor je reactie. Dit staatje is mij inderdaad al bekend. Helaas haal ik hier niet het antwoord op mijn vraag uit. Misschien is het inderdaad handig om even te bellen. 

Reputatie 2

@Frank vdw Hoi Frank via de volgende link kun je algemene informatie lezen https://www.eigenhuis.nl/huis-verkopen/hypotheek-regelen/overwaarde. Heb je meer vragen? Dan kunnen mijn Financiële collega's je informeren via 033 450 77 50. Van maandag tot donderdag van 09.00 tot 18.00 en op vrijdag van 09.00 tot 16.30. Groet, Stephanie

Reageer